Urządzenia diagnostyczne, interfejsy OBDII EOBD OBD2, interfejsy LPG

Podstawowe naprawy

Spis treści:

  1. Wymiana ściętego kołka
  2. Wymiana śruby
  3. Naprawa szarpanki
  4. Czyszczenie gaźnika
  5. Regulacja gaźnika
  6. Czyszczenie świec
  7. Wymiana oleju w spodzinie
  8. Regulacja odstępu styków przerywacza


  1. Wymiana ściętego kołka
    1. Przygotowanie kołka

    2. Jeżeli po wrzuceniu biegu śruba nie zaczyna się obracać oznacza to, że został ścięty kołek zabezpieczający. Kołek ten jest najsłabszym ogniwem w mechanizmie przeniesienia napędu i zabezpiecza pozostałe elementy oraz śrubę napędową przed uszkodzeniem. Kołek ma średnicę 4 mm i długość 20 mm.

      Kołek powinien być wykonany ze stali St40 odpuszczonej (tak zaleca instrukcja).
      Ponieważ ze zdobyciem kołka (drutu) z w/w stali mogą być problemy (zwłaszcza nad jeziorem) równie dobrze można go wykonać z elektrody spawalniczej. Kołek wykonany z elektrody ma odpowiednie właściwości i może być z powodzeniem stosowany w Wietierokach. Na kołki nie wolno używać materiałów takich jak gwoździe, śruby lub wiertła. Materiały te są zbyt twarde i mogą spowodować uszkodzenie przekładni (spodziny), wałków lub śruby.

      Aby wykonać kołek z elektrody (najlepiej zrobić to jeszcze przed sezonem) należy kupić elektrodę spawalczniczą o średnicy 4 mm, położyć na twardym podłożu i delikatnie młotkiem zbić otulinę (starać się jej nie pogiąć). Po zbiciu otuliny należy elektrodę przetrzeć papierem ściernym aby usunąć resztki otuliny i ewentualne nierówności. Następnie elektrodę należy pociąć na kawałki o długości 20 mm i opiłować końce.

    3. Wymiana kołka
      1. Wyjąć silnik z wody
      2. Wyjąć zawleczkę z plastikowego kapturka na śrubie i zdjąć kapturek
      3. Wyjąć (wysypać) ścięte kawałki kołka
      4. Włączyć bieg aby unieruchomić wałek
      5. Zgrać otwory w piaście śruby z resztką kołka w wałku
      6. Za pomocą wybijaka (lub śruby, wiertła itp.) o średnicy < 4 mm wybić resztę kołka. Należy uważać aby nie pogiąć wałka. Jeżeli kołek w żaden sposób nie chcę się ruszyć może zajść konieczność wywiercenia go. (Na szczęście zdarza się to bardzo rzadko). W takim przypadku współczuje.
      7. Zgrywamy otwory w piaście śruby i wałku
      8. Wkładamy (delikatnie wbijamy) lekko posmarowany smarem (ew. olejem) kołek - smarowanie ułatwi nam wyjęcie go w przyszłości.
      9. Zakładamy plastikowy kapturek i zawleczkę. Jeżeli zawleczka pękła (bardzo częste bo rdzewieje) można zamiast niej założyć kawałek sztywnego drutu.


  2. Wymiana śruby
    1. Wykonać operacje jak w punktach 1-6 wymiany kołka.
    2. Aby zdjąć śrubę należy zgrać rowki we wnętrzu śruby z otworem pod kołek. Jeżeli śruba nie chce łatwo zejść należy przez drewnianą podkładkę ostrożnie zbić ją młotkiem z wałka. Nie wolno uderzać w łopatki śruby a jedynie w jej korpus.
    3. Posmarować wałek smarem, założyć śrubę pamiętając o zgraniu rowków z otworem pod kołek
    4. Wykonać operacje jak w punktach 7-9 wymiany kołka.


  3. Naprawa szarpanki
    1. Urwanie sznura
      1. Przytrzymując górną część szarpanki ostrożnie wyjąć kołek łączący zębnik z kołem cięgnowym.
      2. Delikatnie zwolnić sprężynę.
      3. Wymienić linkę.
      4. Nakręcić linkę na bęben.
      5. Wkładając śrubokręt w górny zaczep sprężyny nakręcić ją 5-6 obrotów przeciwnie do wskazówek zegara, a następnie założyć kolek.
    2. Sznur się nie zwija

    3. Wyregulować sprężynę szarpanki w sposób podany przy wymianie sznura
    4. Szarpanka się zacina (sznur się nie zwija)
      1. Przytrzymując górną część szarpanki ostrożnie wyjąć kołek łączący zębnik z kołem cięgnowym.
      2. Delikatnie zwolnić sprężynę.
      3. Odkręcić śruby mocujące łożyska szarpanki (uważać na podkładki)
      4. Wyjąc mechanizm szarpanki, oczyścić łożyska, powlec je świeżym smarem
      5. Zmontować mechanizm dobierając podkładki tak, aby oś szarpanki nie była przekoszona i łatwo wchodziła w zazębienie z kołem zamachowym oraz łatwo się z niego wyzębiała.

      6. Dobranie odpowiedniej grubości podkładek wymaga kilku prób.
      7. Nakręcić linkę na bęben.
      8. Wkładając śrubokręt w górny zaczep sprężyny nakręcić ją 5-6 obrotów przeciwnie do wskazówek zegara, a następnie założyć kolek.
      9. Budowa mechanizmu rozruchowego

        Budowa mechanizmu rozruchowego
        1-koło cięgnowe; 2-rurka; 3-sprężyna zazębiająca; 4-sprężyna; 5-górna końcówka sprężyny; 6-koło zębate; 7-kołek; 8-łożysko górne; 9-dolna końcówka sprężyny; 10-kołek dolny stały; 11-łożysko dolne; 12-sznur; 13-rączka; 14-podkładka; 15-wkładka ozdobna; I-uszczelnienie pokrywy

        Regulacja mechanizmu rozruchowego

        Regulacja mechanizmu rozruchowego
        1-klin; 2-podkłądka regulacyjna


  4. Czyszczenie gaźnika
    1. Odkręcić ręką plastikową radełkowaną nakrętkę znajdującą się pod pompą paliwa i odciągnąć pałąk
    2. Wyjąć osadnik i go wyczyścić
    3. Oczyścić filtr siatkowy znajdujący się na spodzie pompy paliwa.
    4. Zmontować osadnik
    5. Odkręcić dwie śruby mocujące pokrywę komory pływakowej
    6. Zdjąć pokrywę, wyjąć pływak
    7. Oczyścić dokładnie komorę pływakową
    8. Wykręcić śrubę regulacji wolnych obrotów i dokładnie przemyć (przedmuchać) jej gniazdo
    9. Wykręcić śrubę regulacyjną dyszy głównej
    10. Wykręcić gniazdo dyszy głównej i dokładnie przemyć (przedmuchać) jej gniazdo
    11. Wkręcić śrubę regulacji wolnych obrotów
    12. Wkręcić gniazdo dyszy głównej i śrubę regulacyjną
    13. Założyć pływak (ostrym końcem do góry)
    14. Założyć pokrywę uważając aby koniec igły pływaka trafił w odpowiedni otwór w pokrywie
    15. Dokręcić śruby
    16. Wkładając w otwór w pokrywie kawałek cienkiego drutu sprawdzić czy pływak lekko chodzi.
    17. Jeżeli podczas demontażu uszkodzeniu uległa uszczelka należy wykonać nową z perszpanu lub tektury.
    18. Wyregulować gaźnik
    19. Widok ogólny gaźnika

      Widok ogólny gaźnika
      1-dźwignia; 2-wkręt regulacji otwarcia przepustnicy; 3-wkręt regulacji składu mieszanki wolnych obrotów; 4-zasłona wlotu powietrza; 5-wkręt regulacji składu mieszanki


  5. Regulacja gaźnika

  6. Podczas wkręcania wkrętu regulacyjnego  zmniejsza się dopływ paliwa (mieszanka staje się uboższa).
    Natomiast podczas wkręcania wkrętu regulacji wolnych obrotów następuje wzbogacenie mieszanki na wolnych obrotach.
    Gaźnik regulować należy w następujący sposób

    1. Obydowa wkręty zakręcić do oporu a następnie wykręcić je na 1-1,5 obrotu.
    2. Uruchomić silnik i pozwolić mu popracować kilka minut
    3. Ustalić minimalne obroty biegu jałowego
    4. Obracając wkręt regulacji wolnych obrotów w jedną lub drugą stronę ustawić minimalne ustabilizowane obroty biegu jałowego
    5. Przestawić silnik na pełny gaz (przy włączonej śrubie napędowej), następnie obracając wkrętem regulacyjnym dyszy głównej wprowadzić silnik na maksymalne obroty
    6. Powoli zakręcać wkręt regulacyjny do początku zmniejszania się obrotów silnika i odkręcić go od tego położenia o 1/6-1/4 obrotu.
    7. Główny schemat gaźnika

      Główny schemat gaźnika
      1-komora pływakowa; 2-pływak; 3-zasłona wlotu powietrza; 4-kanał powietrzny; 5-wkręt regulacji wolnych obrotów; 6-rurka kompensacyjna dyszy; 7-gardziel; 8-rozpylacz; 9-dysza kompensacyjna; 10-rurka dyszy wolnych obrotów; 11-kanał wolnych obrotów; 12-komora mieszankowa; 13-klapa przepustnicy; 14-studzienka; 15-wkręt regulacji składu mieszanki; 16-dysza wolnych obrotów; 17-gniazdo wkrętu; 18-zawór iglicowy


  7. Czyszczenie świec zapłonowych.
    1. Zdjąć fajki ze świec
    2. Używając płaskiego klucza z zestawu wykręcić świece
    3. Dokładnie oczyścić elektrody świec. W razie konieczności oczyścić elektrody papierem ściernym.
    4. Odstęp między elektrodami powinien wynosić 0,6 - 0,7 mm


  8. Wymiana oleju w spodzinie
    1. Odkręcić obydwa korki w spodzinie i spuścić olej.
    2. Zatkać dolny otwór, wlać trochę benzyny, pokręcić śrubą, spuścić benzynę.
    3. Zakręcić dolny otwór.
    4. Wlać do przekładni około 250 cm2 (do poziomu dolnej krawędzi otworu) oleju przekładniowego (np. Hipol 15 lub Hipol 15F)
    5. Zakręcić górny korek


  9. Regulacja odstępu styków przerywacza
  10. (dotyczy tylko silników z zapłonem mechanicznym)
    W górnej części koła zamachowego znajduje się otwór kontrolny do sprawdzania i regulacji luzu między stykami przerywaczy. Dla regulacji luzu należy przesunąć w przedziale owalnego otworu  kowadełko przerywacza, zluzowawszy uprzednio wkręt. Pod kowadełkiem znajduje się knot do smarowania krzywki przerywacza.

    Schemat układu zapłonowego

    Schemat układu zapłonowego
    1-koło zamachowe; 2-magnes; 3-podstawa; 4-wkręt; 5-cewka; 6-magnes; 7-przewód; 8-fajka świecy; 9-młoteczek przerywacza; 10-styki przerywacza; 11-przerywacz; 12-wkręt; 13-kondensator; 14-ciężarek wyrównoważający; 15-krzywka

    Regulacja odstępu między stykami przerywaczy iskrownika

    Regulacja odstępu między stykami przerywaczy iskrownika
    A-kierunek przesuwania kowadełka dla zmniejszenia szczeliny przerywacza; B-kierunnek przesuwania kowadełka dla zwiększenia szczeliny przerywacza; 1-śruba mocująca kowadełko; 2-kowadełko; 3-młoteczek