Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 09:23




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 lut 2015, o 11:02 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 20:15
Posty: 7
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
:D mam pytanie świeżaka, czy do holowania Venuski na przyczepie dwuosiowej, potrzebne jest prawko kat B+E ???


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2015, o 12:56 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Są możliwe 3 odpowiedzi:
1. Tak.
2. Nie.
3. Nie wolno.

Pomóż nam odpowiedzieć dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2015, o 15:38 

Dołączył(a): 31 sie 2010, o 17:20
Posty: 713
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 72
Uprawnienia żeglarskie: jakiś sternik
Miało być świeże, czy może zwierzę?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2015, o 17:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
skumak napisał(a):
mam pytanie świerzaka, czy do holowania Venuski na przyczepie dwuosiowej, potrzebne jest prawko kat B+E ???


Kiedyś na prawo jazdy wymagali ukończenia szkoły podstawowej... :lol:
Teraz chyba wymagają tylko umiejętności czytania i pisania ...
Jeno nigdzie nie mówili, że bez błędów ortograficznych ... :lol: :rotfl:

A co do meritum pytania - stawiam na to, że TAK.
Zobacz w dowodzie rejstr. przyczepy jaki ma ona DMC.
I nie wiem jak Tobie ale mnie nijak nie wychodzi, że dwuosiowa przyczepa załapie się jako LEKKA i dasz radę na samo "B".
Poczytaj potem w przepisach o zależności owych DMC pojazdu holującego i holowanego.
Na "B" możesz prowadzić pojazd o DMC 3,5 t.
Potem policz CZYM będziesz holował ten zespół, aby zgodziły sie powyższe zależności.
Może jakiś Ducato się zmieści bo na samochód osobowy bym nie stawiał ...
Pzdr
Kocur (świeży) :rotfl: :rotfl: :rotfl:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

plitkin napisał(a):
1. Tak.
2. Nie.
3. Nie wolno.


A wolno wybrać dwie odpowiedzi z trzech ?
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2015, o 18:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
"do 4250 kg samochód z przyczepą lekką (samochód 3500 + przyczepa 750), z przyczepą inną niż lekka DMC nie może przekroczyć 3500 kg"

Na przyczepie lekkiej nie powieziesz Venuski bo o ile pamietam Venuska z przyczepą waży więcej niż 750kg. IMHO trzeba mieć B+E lub C+E.

tutaj link do wątka na ten temat: viewtopic.php?f=17&t=13881&hilit=4250+DMC

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2015, o 19:42 

Dołączył(a): 17 paź 2011, o 21:07
Posty: 55
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Venuska powinna ważyć ok 1100 kg, wiec przyczepka powinna mieć DMC w okolicach 1500kg. Na rynku są auta ( ale bardzo mało), które mają DMC minimalnie poniżej 2000kg i mogą ciągnąć przyczepę z DMC do 1500kg.
Takim zestawem , o ile nie przekroczysz magicznych 3,5 tony możesz jechać mając prawo jazdy kategorii B.

Czy masz takie auto? Jeśli nie , to pewnie nieopłacalny będzie zakup takiego samochodu specjalnie w tym celu.
Taniej będzie zdać egzamin na B+E.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2015, o 21:24 

Dołączył(a): 8 maja 2014, o 20:13
Posty: 72
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: ż.j.
Pamiętaj jeszcze, że przekraczając 3,5t DMC podpadasz pod viatoll.

_________________
Pozdrawiam
Michał Filipek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2015, o 04:42 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2403
Podziękował : 556
Otrzymał podziękowań: 528
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
1.Nie jest ważna ilość osi. Ważne jest DMC.
2.Na pewno do holowania Venusa nie wystarczy przyczepa lekka. Venus ok. 1100 + masa przyczepy ok. 400-450 kg. Daje DMC rzędu 1500-1550. I na tyle musiałby być papier przyczepy.
Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t . Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy o DMC nie przekraczającej 3,5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62, ust. 1, pkt. 1 PoRD.
Do holowania nadadzą się wtedy duże diesle (najlepiej z napędem na tył - stare mercedesy, omegi itp.), vany np. espace3 w benzynie 3l, kia carnival 2,9 d, terenówki lub dostawczaki o masie DMC do 3,5T.
Dobrze jest mieć to E, bo inaczej to trzeba kupując auto celować w takie, które spełnia wąskie kryteria i jeszcze dobrać przyczepkę.
Jedynym mankamentem zestawu powyżej 3,5t jest Viatool...

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2015, o 18:45 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Tu wykaz z podanymi DMC: http://forum.karawaning.pl/topic/3648-j ... %C5%9Bcie/
Uwaga: dane są orientacyjne, bywa że wozy niby tego samego modelu i wersji mają inne DMC przyczepy, bo cos tam producent akurat zmienił albo tak go homologowano. Trzeba sprawdzać w dowodzie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2015, o 19:32 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1419
Podziękował : 516
Otrzymał podziękowań: 643
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Waldi_L_N napisał(a):
Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t

Nie wprowadzaj w błąd.
Kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem lub zestawem pojazdów o DMC nie przekraczającej 3,5 t oraz zestawem 3,5T pojazd i 750 kg przyczepa razem DMC 4250 kg


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2015, o 18:04 

Dołączył(a): 10 mar 2011, o 21:51
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz, st sternik mot
proponuję zamiast tych bredni taką interpretacje. Przyczepa z hamulcem najazdowym, ktòrej dmc nie przekracza poz q dow rejestracyjnego samochidu i masa dmc samochodu razem do kupy , czli ich suma była w przedziale do 3,5 tony wystarczy w takim przypadku kategoria b. I to wszystko lub aż tyle bo pozostają jeszcze gabaryty zestawu i odnoszące się do nich przepisy i inne szczegòły.
Petrel


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2015, o 19:32 

Dołączył(a): 12 kwi 2014, o 09:40
Posty: 529
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 99
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
petrel napisał(a):
proponuję zamiast tych bredni taką interpretacje.

No to uważaj aby Inspekcja Drogowa nie odstawiła cię na parking ze słonym mandatem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lut 2017, o 11:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
jaszra napisał(a):
petrel napisał(a):
proponuję zamiast tych bredni taką interpretacje.

No to uważaj aby Inspekcja Drogowa nie odstawiła cię na parking ze słonym mandatem.
Wczoraj nabyłem razem z Gazetą Prawną aktualny Kodeks drogowy z naniesionymi zmianami w przepisach w 2017 r. Przez przypadek odkryłem, że według aktualnie obowiązujących przepisów nie ma ścisłego powiązania DMC przyczepy z masą przyczepy dozwolonej do holowania przez dany typ samochodu. Owszem te pojęcia występują ale osobno w odniesieniu do poszczególnych pojazdów. Na ostatniej stronie w tabelce przedstawiającej "Wykaz naruszeń przepisów ruchu drogowego i liczba punktów odpowiadająca tym naruszeniom" znalazłem taką pozycję:
Ciągnięcie przyczepy o rzeczywistej masie całkowitej większej niż dopuszczalna w odniesieniu do określonego rodzaju pojazdu ciągnącego -/- art.97 k.w. -/- art.62 ust.1 p.r.d -/- pkt 0
Zaglądam teraz do wymienionego art 62 i jest tam napisane:
Art.62[Rzeczywista masa całkowita przyczepy]
1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy pojazdu ciągnącego.
Podobna pozycja występuje w taryfikatorze mandatów i za takie przekroczenie przewidziany jest mandat od 100 do 200 zł.
Przykład: samochód ma DMC 1700 kg może według dowodu rejestracyjnego holować przyczepę z hamulcem najazdowym o masie 1200 kg.
Przyczepa o masie własnej - 400 kg i DMC 1400 kg.
Według kryteriów na podstawie wpisów w dowodach rejestracyjnych samochodu i przyczepy taki samochód nie mógłby holować tej przyczepy. Natomiast według art 62. Kodeksu drogowego wszystko jest w porządku ponieważ załadowana przyczepa o masie 1400 kg nie przekracza rzeczywistej masy samochodu jeżeli jest on obciążony pasażerami i ładunkiem i nie przekracza DMC swojej masy czyli 1700 kg.
Wiem, że według dawnych kryteriów wpisanych DMC w dowodach rejestracyjnych samochodu i przyczepy nie było możliwe holowanie nawet pustej przyczepy jeżeli te DMC nie były ze sobą zgodne. Wprowadzenie do przepisu terminu rzeczywistej masy przyczepy takie holowanie jak najbardziej umożliwia. Wiadomo, że rzeczywista masa pustej przyczepy odpowiada jej masie własnej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2017, o 11:26 
Ale, żeś Waść poplątał. ;)
To po kolei.
Rzeczywista masa całkowita – według kodeksu drogowego masa pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób.
DMC, to wiadomo max ile pojazd/ zespół pojazdów może ważyć.

Sprawa hamulców.
Ile może pojazd zabrać na hak mamy wpisane w dowodzie rejestracyjnym rubryka Q1 (przyczepa z hamulcem) oraz Q2 (bez hamulca).
Ale uwaga. Hamulec najazdowy nie jest hamulcem zasadniczym!
Ustawodawca zastosował przelicznik 1,33 (holownik):1(przyczepa).
Mam przed oczyma dowód rej. Forda Transita:
F2 (dmc pojazdu) = 3490 kg
F2 (dmc zespołu pojazdów) = 5750 kg
G (masa własna) = 2012 kg
Q1 = 2800 kg
W tym wypadku Transit może legalnie targać przyczepę z hamulcem najazdowym o dmc (3490:1,33) 2624 kg. Mimo wpisu Q1 2800 kg.
Stajemy się posiadaczem drogą kupna, przyczepy z hamulcem najazdowym dmc 2600 kg, której masa własna wynosi 600 kg.
Teraz mamy kwity ok. Jeśli dmc przyczepy z hamulcem najazdowym wynosiłoby więcej niż obliczyliśmy, kumaty glina wlepi nam mandat na dzień dobry, nawet jak będziemy na pusto, stosując taryfikator , o którym wspomniał Marian J (nie mylić z taryfikatorem za przekroczenie dmc na ważeniu!). Gdyby przyczepa miała hamulec zasadniczy, czyli de facto sterowanie z kabiny holownika, max wartość dmc przyczepy dla wspomnianego Transita wynosi 2800 kg

Wreszcie dochodzimy do nieszczęsnej masy rzeczywistej.
Załóżmy, że Transit jest obciążony powiedzmy tylko 120 kg.
Mamy G = 2012 KG+120 KG = 2132 kg.
Bierzemy na hak przyczepę z jachtem 1800 kg plus masa przyczepy= 2400kg. I dupa . Nie możemy jechać niestety. Ponieważ rzeczywista masa przyczepy jest większa niż rzeczywista masa holownika. Wskazuje na to przytoczony art 62 pkt.1
Marian J. napisał(a):
Art.62[Rzeczywista masa całkowita przyczepy]
1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy pojazdu ciągnącego.


Aby było weselej trzeba również pamiętać aby nie przekroczyć wartości F3 = 5750 kg :twisted:
Mimo wcześniejszych wyliczeń dmc pojazdu 3490+dmc przyczepy z hamulcem najazdowym 2600 kg=6090 kg
Marian odwróciłeś kota ogonem. Najpierw ustal dmc pojazdu oraz zespółu, następnie przyczepy (te zapisy są nadrzędne). Dopiero potem zadbaj o art 62.
Powtarzam dmc w kwitach jest jak święta krowa. Nigdy dmc przyczepy nie może przkroczyć wartości Q1 w dowodzie rej pojazdu.
Przepraszam, ze trochę być może zawile ... :roll:


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2017, o 12:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wert23 napisał(a):
Ale, żeś Waść poplątał. ;)
Ja nie poplątałem tylko przytoczyłem brzmienie jednego z artykułów.
Wert23 napisał(a):
To po kolei.
To wszystko co dalej piszesz jest dla mnie jasne i oczywiste. I znam znaczenie poszczególnych rubryk w dowodzie rejestracyjnym samochodu i przyczepy. A przykład w poście powyżej został przeze mnie wymyślony na potrzebę zilustrowania tego przytoczonego artykułu. W tym wydaniu na które się powoływałem we wstępie jest w kilku miejscach wspomniane, że obecna aktualizacja jest dostosowana do przepisów unijnych. Sprawdź jak Ci się chce w których przepisach występuje DMC samochodu i przyczepy i jaki ma wydźwięk danego przepisu wygląda na to, że albo ten artykuł na prawdę łagodzi wymogi albo został stworzony bubel prawny. Ja w tej chwili nie mam czasu żeby to od nowa wałkować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2017, o 12:40 
Marian to powiedz mi co tu się zmieniło?

Cytuj:
Sygnatura: DU rok 1997 numer 98 poz. 602
Tytuł: Kodeks drogowy - Prawo o ruchu drogowym
Data ogłoszenia: 1997-08-19
Data wejscia w życie: 1997-08-19
KODEKS DROGOWY - PRAWO O RUCHU DROGOWYM
DZIAŁ II RUCH DROGOWY
Rozdział 5 Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach
Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

Mówiąc po ludzku holownik musi ważyć przynajmniej tyle co przyczepa. To było "od zawsze".


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 87 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL