Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 lip 2025, o 03:51




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 68 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 mar 2015, o 20:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
iwangrozny napisał(a):
Jaromir napisał(a):
iwangrozny napisał(a):
Zastanawiam się nad rejstracją jachtu jako komercyjny.

Hmmm... na prawdę zastanawiasz się nad czymś co nie istnieje? :roll:
A długo tak sobie dumasz? :-P

Chciałeś powiedzieć, że Ustawa o bezpieczeństwie morskim (według stanu na 11 stycznia 2013) nie obowiązuje?

Ja nic nie chciałem powiedzieć :roll:

Ja po prostu uważam, że jak ktoś na forum dyskusyjnym pisze coś o rejestracji swego jachtu to, powinien wiedzieć, że rejestracja jachtu nie ma nic wspólnego z występowaniem czy brakiem występowania "komercyjności" tego jachtu (i to cokolwiek jego "komercyjność" miałaby znaczyć...).
A także, że taki ktoś nie będzie przywoływał w zakresie rejestracji jachtu imienia ustawy o bezpieczeństwie morskim - bo jak powszechnie wiadomo ustawa ta nie zawiera absolutnie żadnych regulacji dotyczących rejestracji jachtów...

Być może jest tak dlatego, że rejestrację jachtów opisują zupełnie inne ustawy. Wobec jachtów pływających lub noszących się z zamiarem pływania po morzu - przepisy dotyczące rejestracji stanowi Kodeks Morski i wydane na jego podstawie rozporządzenia (trzy).
A wobec jachtów pływających tylko na śródlądziu - kwestię rejestracji reguluje ustawa o żegludze śródlądowej i wydane na jej podstawie rozporządzenie (jedno).
Czy wiedza o tym, że żaden z tych aktów prawnych nie wspomina absolutnie nic o "jachtach komercyjnych" czy niekomercyjnych, to za wiele na starcie dyskusji?

PS. Ba, być może to, że rejestracja jachtu "komercyjnego" zupełnie niczym nie różni się od rejestracji jakiegokolwiek innego jachtu ma jakiś związek z funkcją i celem istnienia rejestracji, nie sądzisz?

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 mar 2015, o 23:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 gru 2013, o 13:15
Posty: 79
Podziękował : 24
Otrzymał podziękowań: 8
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Jaromir napisał(a):
być może to, że rejestracja jachtu "komercyjnego" zupełnie niczym nie różni się od rejestracji jakiegokolwiek innego jachtu ma jakiś związek z funkcją i celem istnienia rejestracji,
Jaromir. Oczywiście mylona jest czynność samej rejestracji, która jest jakby autonomiczna. Ale jeśli możesz wytłumacz jak pływa się komercyjnie, zgodnie z prawem pod polską banderą. W tym celu założyłem ten wątek. Albo po prostu napisz nam, nie zgłębiającym meandrów legislacji, że się nie da... :-o


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 00:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
GregTheGrey napisał(a):
Ale jeśli możesz wytłumacz jak pływa się komercyjnie, zgodnie z prawem pod polską banderą.


Ja jeszcze prosiłem Jarka aby rozwinął ten wątek w odniesieniu do bander innych - jeżeli masz jako obywatel RP tak zarejestrowany jacht - bo ta wiedza tez może się bardzo przydać.
Także Jarku - rozwiń możliwie dokładnie temat co w PL wolno i na podstawie czego a co jest nieunormowane prawnie - za co z góry dziękujemy.
Wiem, że Ty to zrobisz najlepiej.
Tak punkt po punkcie. :)
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 00:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
GregTheGrey napisał(a):
Jaromir napisał(a):
być może to, że rejestracja jachtu "komercyjnego" zupełnie niczym nie różni się od rejestracji jakiegokolwiek innego jachtu ma jakiś związek z funkcją i celem istnienia rejestracji,
Jaromir. Oczywiście mylona jest czynność samej rejestracji, która jest jakby autonomiczna. Ale jeśli możesz wytłumacz jak pływa się komercyjnie, zgodnie z prawem pod polską banderą. W tym celu założyłem ten wątek. Albo po prostu napisz nam, nie zgłębiającym meandrów legislacji, że się nie da... :-o


Mówisz - masz:
http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=421759#421759

(od miejsca, gdzie napisano "pisane wcześniej")

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: GregTheGrey
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 07:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 gru 2013, o 13:15
Posty: 79
Podziękował : 24
Otrzymał podziękowań: 8
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Przegapiłem wątek do którego podałeś link.
Strasznie dziękuję, że zadałeś sobie tyle trudu.
Dla takiego jak ja to bezcenne.

Na marginesie na stronach UKE wyczytałem, że procedura może trwać do 6 tygodni...
Co można robić przez ten czas?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 08:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
GregTheGrey napisał(a):
Na marginesie na stronach UKE wyczytałem, że procedura może trwać do 6 tygodni...
Co można robić przez ten czas?

Czy ja wiem, normalnie żyć, pływać :D
Papier "radiowy" nie jest niemal nigdy sprawdzany, przynajmniej na Bałtyku - dokąd ktoś nie da się złapać na rażącym łamaniu zasad łączności radiowej .

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 08:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jaromir napisał(a):
Mówisz - masz:


Jako że do wniosku o wystawienie nowego Pozwolenia musisz dołączyć kopię nowego Certyfikatu Jachtowego lub Certyfikatu Okrętowego narzuca to kolejność załatwiania spraw - najpierw rejestracja - potem pozwolenie radiowe.

Swoją drogą to ciekawe.
Występując o to samo w SE wypełniłem drogą internetową stosowny druk i złożyłem w stosownym urzędzie.
Nie wymagali ode mnie żadnego dowodu rejestracyjnego, żadnego dowodu zakupu radia z certyfikatem zgodności i żadnego mego dokumentu.
Po prostu otrzymałem dokument o potwierdzeniu rejestracji urządzeń radiowych (w liczbie mnogiej) na jednostce "Bury Kocur" z nadaniem numeru MMSI i Call Signal.
I to wszystko...
Pzdr
Kocur
ps. Bardzo dziękuje Jarku za Twoje wyjaśnienia do mego PW.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Jaromir napisał(a):
Papier "radiowy" nie jest niemal nigdy sprawdzany, przynajmniej na Bałtyku - dokąd ktoś nie da się złapać na rażącym łamaniu zasad łączności radiowej .


Wielka szkoda, że nie kontrolują także tych, którzy - jak słychać często na Zatoce - zielonego pojęcia nie mają o używaniu radia 156 MHz.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 08:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
Występując o to samo w SE wypełniłem drogą internetową stosowny druk i złożyłem w stosownym urzędzie.
Nie wymagali ode mnie żadnego dowodu rejestracyjnego, żadnego dowodu zakupu radia z certyfikatem zgodności i żadnego mego dokumentu.
Po prostu otrzymałem dokument o potwierdzeniu rejestracji urządzeń radiowych (w liczbie mnogiej) na jednostce "Bury Kocur" z nadaniem numeru MMSI i Call Signal.

Nie tylko w Szwecji - formalności są podobnie uproszczone również w UK czy Irlandii. I -podejrzewam - w paru innych państwach również...
A w USA przy zakupie nowego radia VHF odpowiednią "Radio Licence" może załatwić za Ciebie sprzedawca, klient tylko podpisuje generowany w sklepie wniosek wraz z oświadczeniem, że zna i zobowiązuje się przestrzegać zasady łączności radiowej.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

bury_kocur napisał(a):
Wielka szkoda, że nie kontrolują

Jeszcze większa szkoda, że nikt w Polsce nie zajmuje się przekazywaniem i utrwalaniem zasad normalnego używania radia VHF. Bo edukacja jest skuteczniejsza od kontroli i karania.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: zbigandrew
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 11:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
bury_kocur napisał(a):
Jaromir napisał(a):
Mówisz - masz:


Jako że do wniosku o wystawienie nowego Pozwolenia musisz dołączyć kopię nowego Certyfikatu Jachtowego lub Certyfikatu Okrętowego narzuca to kolejność załatwiania spraw - najpierw rejestracja - potem pozwolenie radiowe.

Swoją drogą to ciekawe.
Występując o to samo w SE wypełniłem drogą internetową stosowny druk i złożyłem w stosownym urzędzie.
Nie wymagali ode mnie żadnego dowodu rejestracyjnego, żadnego dowodu zakupu radia z certyfikatem zgodności i żadnego mego dokumentu.
Po prostu otrzymałem dokument o potwierdzeniu rejestracji urządzeń radiowych (w liczbie mnogiej) na jednostce "Bury Kocur" z nadaniem numeru MMSI i Call Signal.
I to wszystko...
(...)

Jaromir napisał(a):
(..)
Nie tylko w Szwecji - formalności są podobnie uproszczone również w UK czy Irlandii. I -podejrzewam - w paru innych państwach również...
(...)


Nawet bardziej uproszczone, powiedziałabym... Nie nazwałabym tego nawet pozwoleniem, choć nazywa się oficjalnie Licence... Ale w przypadku normalnych urządzeń radiowych proces wygląda tak, że wpisuje się swoje dane w formularz a potem drukuje się sobie, z tej samej strony i w tym samym praktycznie czasie - dokument potwierdzający dokonanie tej rejestracji. Wraz z sygnałem wywoławczym.

Cały proces zajmuje jakieś 5-10 minut (zależy głównie od szybkości drukarki, trzeba wydrukować całe 12 stron przepisów bo OFCOM zaznacza, że bez nich licencja jest nieważna ;) ). Oczywiscie, można to zrobić pocztą, ale jest się aktywnie do tego zniechęcanym (wymaga to bowiem uiszczenia £25 opłaty, która przy podejściu "zrób to sam online" nie obowiązuje).

I tak wolałabym podejście amerykańskie.. Brak rejestracji w ogóle (przynajmniej przy pływaniu na amerykańskich wodach o ile pamiętam). Radykalna się robię, czy co?

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 14:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jaromir napisał(a):
Jeszcze większa szkoda, że nikt w Polsce nie zajmuje się przekazywaniem i utrwalaniem zasad normalnego używania radia VHF. Bo edukacja jest skuteczniejsza od kontroli i karania.


Miałbyś Jarku rację tyle, że (w teorii przynajmniej) osoby używające radia winny być PO przeszkoleniu w ramach obowiązkowego kursu UKF - (SRC obecnie).
Czyli operator taki winien wiedzieć, że kanal 16 to nie kanał 19 radia CB, obowiązują tu inne zasady i nie ma radosnej "tfurczości" radiowej typu "jesteś?-jestem" co zdarza się niezwykle często.
O gadkach ucinanych na kanale 16 nie wspomnę a ze sposobu obsługi radia widać, że osoba taka nie ma zielonego pojęcia o jego obsłudze.
Jarek - w sezonie słyszę takie rozmowy każdego weekendu.
Więc oczywiście winniśmy do skutku uczyć, uczyć, uczyć itd ale nauczyć trzeba się chcieć :lol:
Bo jeżeli "gruszkę" świadomie bierze do ręki osoba nie mająca żadnego wyszkolenia - a to słychać - i bladego nawet pojęcia, jakie są kanały i który do czego służy to trudno mówić o edukacji a raczej należy mówić o karaniu za świadome łamanie prawa.
Ale ja mam takie tam fobie radiowe jako krótkofalowiec.
Inni tak nie mają :evil:
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 15:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
Miałbyś Jarku rację tyle, że (w teorii przynajmniej) osoby używające radia winny być PO przeszkoleniu w ramach obowiązkowego kursu UKF - (SRC obecnie).


Hmmm...
Kocurze - obowiązkowe kursy przed egzaminem na SRC zlikwidowano w Polsce jakieś 8 lat temu...
Popularne są kursy nieobowiązkowe - ale tam uczą przede wszystkim jak zakuć prawidłowe odpowiedzi na wymyślone w pocie czół urzędniczych testowe pytania egzaminacyjne.
Niestety - pytań w zakresie normalnego, kulturalnego i zgodnego z regulaminem telekomunikacyjnym użycia morskich radyjek VHF - wśród zagadnień i pytań egzaminacyjnych publikowanych przez UKE - ze świecą szukać.
Zdecydowanie dominują tam pytania typu:
Emisja G3E to emisja:
A. z modulacją fazy
B. cyfrowa
C. z jednowstęgową modulacją amplitudy

albo
1. W skład systemu COSPAS-SARSAT wchodzi blok satelitów poruszających się po orbitach polarnych. Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe:
A. wysokość orbit polarnych wynosi około 3000 km
B. wysokość orbit polarnych wynosi 850 - 1000 km
C. wysokość orbit polarnych wynosi około 240 km

albo
w radiotelefonii używana jest fala nośna:
A. prostokątna
B. trójkątna
C. sinusoidalna

albo
Amplituda fali nośnej to:
A. maksymalna wartość napięcia wyrażona w woltach
B. skuteczna wartość napięcia wyrażona w woltach
C. maksymalna wartość napięcia wyrażona w hercach

albo
Akumulatory kwasowe powinny być ładowane prądem dziesięciogodzinnym. Oznacza to że:
A. nie wolno ładować akumulatora przez czas dłuższy niż 10 godzin
B. akumulator powinien być ładowany prądem wynoszącym 0,1 Q przez 10 godzin ( Q – pojemność znamionowa akumulatora )
C.co 10 godzin należy robić przerwy w ładowaniu akumulatora

Etc, etc...

W efekty tak sprawdzanej "wiedzy" na temat użytkowania radia VHF na morzu - możesz wsłuchać się w każdy letni weekend nad Zatoką. Może nieporadność, głupota a czasem nawet chamstwo w eterze nie występują tak nagminnie, jak każe Ci to twierdzić Twoja "fobia radiowa", ale niestety - czasem je słychać...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 16 mar 2015, o 15:43 przez Jaromir, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 4: kmr, Maar, Zbieraj, zbigandrew
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 15:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
A przy wszystkich tego typu pytaniach zdecydowanie brakuje możliwości udzielenia odpowiedzi D: A gówno mnie to obchodzi. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowania - 7: cine, Jaromir, kmr, Maar, Sajmon, skipbulba, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 16:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jaromir napisał(a):
obowiązkowe kursy przed egzaminem na SRC zlikwidowano w Polsce jakieś 8 lat temu...
Popularne są kursy nieobowiązkowe - ale tam uczą przede wszystkim jak zakuć prawidłowe odpowiedzi na wymyślone w pocie czół urzędniczych testowe pytania egzaminacyjne.


No to jestem (bylem :rotfl: ) 8 lat do tylu w tej wiedzy.
Byłem całkowicie pewien, że prowadzone kursy przed egzaminacyjne sa wynikiem obowiązku szkoleń.

Jaromir napisał(a):
Może nieporadność, głupota a czasem nawet chamstwo w eterze nie występują tak nagminnie, jak każe Ci to twierdzić Twoja "fobia radiowa", ale niestety - czasem je słychać...


Występują Jarek, występują...
Załóż w domu radio z antenką i posłuchaj...
Wg moich obserwacji słuchowych z ubiegłego roku kolejność przyczyn wysłuchiwanych "rozmów" (prowadzonych "niezgodnie" z procedurami) jest następująca:
1. Chamstwo
2. jw
3. jw
4. jw
5. jw
6. jw
7. gorzała
8. jw.
9. jw
10. jw
...
99. GŁUPOTA/GORZAŁA/CHAMSTWO.
100. nieporadność - (zdarza się czasem jak sie komuś pomyli wywołujący z wywoływanym :lol: typy Duch Morza woła Duch Wiatru a zaraz potem Duch Wiatru woła Duch Morza)
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 16:13 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Jaromir napisał(a):
Popularne są kursy nieobowiązkowe - ale tam uczą przede wszystkim jak zakuć prawidłowe odpowiedzi na wymyślone w pocie czół urzędniczych testowe pytania egzaminacyjne.


Trochę Ciebie pocieszę sa kursy RYA, które sa sensowne są kursy, które przygotują do polskich egzaminów i są sensowne

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 18:17 

Dołączył(a): 30 lis 2009, o 11:52
Posty: 288
Podziękował : 81
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
To przy okazji zboczenia tematu na nieregulaminowe rozmowy przez radio VHF na morzu chciałbym zapytać-o co chodzi z tym "Maaaariooooo" nocami?
Na M.Śródziemnym zwłaszcza jest taka moda.Duch jaki,czy co?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 18:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12595
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4265
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
piotr6 napisał(a):
sa kursy RYA, które sa sensowne

Dokładnie, sam taki kilka lat temu przeszedłem (u nas rzecz jasna) i pytania były jak najbardziej praktyczne. No i mam kwit RYA, którego zdecydowanym felerem jest rozmiar! :evil:

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 18:38 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Dyskusja o potrzebie lub nie UKFki na morzu zachęciła mnie do wyrażenia
mojego poglądu.
UKF-a z DSC podłączona do GPS poza pogaduszkami służy również jako podstawowy
środek komunikacyjny w wypadku zagrożenia i udzielania pomocy.
Żona w pierwszym rejsie przećwiczyła obsługę czerwonego przycisku oraz sposobu
obsługi mikrofonu.
W wypadku, gdyby mi się coś przytrafiło zwykłe naciśnięcie guzika wywołałoby alarm.
Pozycja z GPS podana w informacji distress call likwiduje problem spadający na barki
niewyszkolonej załogi lub pasażerów na łódce.
Na podstawie DSC Alarmu i podanej informacji na kanale 16 brałem udział w poszukiwaniu
pontonu z plażowiczami, których zniosło na otwarte morze. Znalazł ich inny jacht.
Nie jesteśmy przecież sami tam na wodzie.
Poza bezmyślnym peplaniem można użyć radia do wezwania i udzielenia pomocy.
DSC ma duży zasięg.
Przygotowanie do SRC zajmie może tydzień - tych kilku zwrotów po angielsku należy sie nauczyć. Nawet dla własnego bezpieczeństwa.
Proszę pamiętać tylko o podłączenia GPS.

Pozdrowienia,
Andrzej

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16



Za ten post autor Andrzej Kolod otrzymał podziękowanie od: kmr
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 19:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Andrzej Kolod napisał(a):
gdyby mi się coś przytrafiło zwykłe naciśnięcie guzika wywołało by alarm.


Ale wydaje mi się Andrzeju, że aby alarm jednak został wyemitowany jako nieokreślony to musisz ten przycisk świadomie i dłuższych kilka sekund przytrzymać wciśnięty.
Taki rodzaj zabezpieczenia przeciw bezmyślnemu naciśnięciu tego klawisza.
Najpierw wyświetla się lista rodzajów alarmu a dopiero po dłuższym jego przytrzymaniu idzie sygnał niebezpieczeństwa jako nieokreślony.
W moich przynajmniej radiach tak jest...
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 20:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
bury_kocur napisał(a):
Duch Morza woła Duch Wiatru a zaraz potem Duch Wiatru woła Duch Morza
A jak ma być?????? :roll:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 22:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
bury_kocur napisał(a):
100. nieporadność - (zdarza się czasem jak sie komuś pomyli wywołujący z wywoływanym :lol: typy Duch Morza woła Duch Wiatru a zaraz potem Duch Wiatru woła Duch Morza)
W sensie, że co złego czyni?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2015, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Maar napisał(a):
co złego czyni?


Nieeeee..... :lol:
To akurat było śmieszne i świadczyło o kompletnym pogubieniu się wołającego kto kogo woła :rotfl:
Ot taka dykteryjka i tyle ...
W mojej ocenie to 1 % powodów śmietnika w eterze.
Reszta to niedouczenie, chamstwo i wolanie po gorzale ... :twisted:
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2015, o 11:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Witam.
Czy znowu mam być adwokatem diabla? Jak dobrze zrozumiałem to kolega GregtheGrey pytał „jak pływa się komercyjnie, zgodnie z prawem pod polską banderą” gdzie kluczowym słowem ma być chyba „komercyjnie” i „zgodnie z prawem”
O ile Jaromir jeszcze starał się oddzielić (wybitnie subiektywnie) żeglarstwo komercje od rekreacyjnego to następni dyskutanci już niekoniecznie a dalej to jak zwykle „popłynęliśmy w odmęty absurdu”.

@ Jaromir
Jestem ciekawy kiedy zdecydujesz się wystąpić o KB aby później zaskarżyć decyzje Urzędu Morskiego, koszty żadne a chwała i wdzięczność wszystkich armatorów komercyjnych bezcenna.
Wdaje mi się, że dosyć dawno nie uczestniczyłeś bezpośrednio lub pośrednio w żadnym kursie/egzaminie/odnowieniu „radiowym”. Zwróć uwagę, że czasy się zmieniły i to bardzo a Ty stawiając takie tezy niezbyt pochlebnie oceniasz prace naszych kolegów także z tego forum. Nie zamierzam nikomu robić reklamy ale mógłbyś kurtuazyjnie odwiedzić ośrodek OZAM czy porozmawiać z uczestnikami szkoleń zorganizowanych przez MORKA czy kolegę Insa.
Jak zapewne się orientujesz, wspomniany „Maarioo” czy „BananaRadio” nie jest problemem na naszych wodach i raczej nie jest domeną polskich nieuświadomionych żeglarzy. Co nie znaczy, że nie trzeba reagować na nieodpowiedzialne używanie radia w komunikacji morskiej.

@ Moniia
Masz racje, Ships Radio Licenece otrzymasz szybciej, łatwiej i przyjemniej chyba jednak zapomniałaś dodać o certyfikacji jednostki komercyjnej zgodnie z SCV Code. A to już nie będzie takie szybkie ani łatwe a już na pewno nie takie tanie.
Opierając się na Twoich wcześniejszych wypowiedziach twierdze, że Sea Witch choć zapewne dzielna bestia takiej inspekcji raczej by nie zaliczyła. Na pocieszenie dodam, że raczej z marszu większość naszych jachtów czy też żaglowców takiej brytyjskiej inspekcji certyfikacyjnej zgodnej z SCV czy LY3 Code też by nie zaliczyły.

@ BuryKocur
Jako kapitan powinieneś chyba wiedzieć, że wpływając już na wody terytorialne nie mówiąc o wodach wewnętrznych czy śródlądowych innego państwa podlegasz jurysdykcji tego państwa. Oczywiście Polska to cywilizowany kraj który z typowo polską gościnnością szczerze wita wszystkich żeglarzy turystów, także tych „polsko szwedzkich” nawet gdyby przypłynęli jachtem komercyjnym. Ale przecież Ty nie jesteś „komercyjny” i nie wiem dlaczego ciągle mieszasz systemy i chcesz porównywać nieporównywalne.
Oczywiście sprawa może się skomplikować gdy armator/operator takiego jachtu komercyjnego zapragnie prowadzić działalność gospodarczą z wykorzystaniem takiej jednostki na terenie Polski i/lub innego kraju.
Jak myślisz jaki kraj zamieszcza taki ustęp we własnych przepisach klasyfikacyjnych?
Cytuj:
It should also be noted that xxxxx registered vessels to which this Code applies, when operating outside of xxxxx waters, may be subject to additional requirements of the port state or overseas administration, over and above this Code of Practice. Owners/managing agents should contact the administration controlling these
waters for further information.

@ GregtheGrey
Oczywiście, nadużyciem i naiwnością byłoby stwierdzenie, że komercyjnie jest najłatwiej pływać pod biało-czerwoną, wszystko zależy od okoliczności jak i gdzie jednostka ma być eksploatowana. Prawdą natomiast jest, że z powodu nieodpowiedzialnego działania niektórych tzw. czynników społecznych sytuacja żeglarstwa komercyjnego ma się u nas nadspodziewanie dobrze, przynajmniej dla niektórych. Oczywiście odbywa się to kosztem tzw. żeglarstwa rekreacyjnego, niestety.

I na koniec mała złośliwość,
bury_kocur napisał(a):
pojęcia nie mają o używaniu radia 156 MHz

To mówi kapitan jachtowy, krótkofalowiec absolwent dobrej starej szkoły stosujący powszechnie zasady dobrej praktyki morskiej, to ja już wole współczesnych kursantów, choćby nieuświadomionych znawców urzędniczych testów.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2015, o 11:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
bury_kocur napisał(a):
pojęcia nie mają o używaniu radia 156 MHz

To mówi kapitan jachtowy, krótkofalowiec absolwent dobrej starej szkoły stosujący powszechnie zasady dobrej praktyki morskiej, to ja już wole współczesnych kursantów, choćby nieuświadomionych znawców urzędniczych testów.


Możesz jakoś przybliżyć co chciałeś w swoim komentarzu powiedzieć?
Bo ja powiedziałem tylko, iż wiele osób obecnie używających radio morskiego pasma 156 MHz nie ma o tym (z przyczyn różnych) zielonego pojęcia i na podstawie własnych spostrzeżeń zdanie to podtrzymuję.
Ale co TY chciałeś powiedzieć przez Swój komentarz (jak go nazwałeś - "mała złośliwość") to wybacz nie wiem.
Ale nie gniewam się bo puki co nie widzę o co... :D
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Ostatnio edytowano 18 mar 2015, o 11:40 przez bury_kocur, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2015, o 11:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Ty nie jesteś „komercyjny” i nie wiem dlaczego ciągle mieszasz systemy i chcesz porównywać nieporównywalne.


Widzisz - tu mamy pewna rozbieżność.
Wg mojej oceny faktycznie NIE PŁYWAM komercyjnie bo biorąc osoby na kolejne swoje etapy pływań nie zarabiam na tym a załoga dorzuca się jedynie do żarcia, paliwa i kosztów portowych czyli - wg mojej przynajmniej oceny - załoga pływa po kosztach.
Ale już słyszałem kilka razy, iż nawet takie pływanie oceniane bywa jako komercyjne gdyż udostępniam (nieodpłatnie wprawdzie) koję w swoim jachcie.
Stąd takie a nie inne moje stanowisko, którego - mam wrażenie - nie zrozumiałeś.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2015, o 13:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
SIRK napisał(a):
Jestem ciekawy kiedy zdecydujesz się wystąpić o KB aby później zaskarżyć decyzje Urzędu Morskiego

Widzisz - aby w trybie administracyjnym zaskarżyć podjęte bez podstawy prawnej czynności administracyjne oraz podjętą w ich wyniku bezpodstawną decyzję administracyjną przed WSA - trzeba wykazać swój interes prawny. Jako posiadacz jachtu rekreacyjnego o długości poniżej 15m - takowego interesu nie posiadam (nie wspominając o tym, że jacht mam w roz...sypany i do pływania - a zatem i do inspekcji się nie nadaje...)

Oczywiście - zaniepokojony obywatel może też zgłosić podejrzenie popełniania przestępstw przeprowadzania nielegalnych inspekcji i wydawania bezprawnych dokumentów - prokuratorowi (hmmm art 231.1 KK? Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.).
Tylko że tak od razu do prokuratora... to jakoś nie w moim stylu... ;)
A poza tym - przeczytałem trochę o orzecznictwie w sprawach z art 231 KK. Ciekawe, czy znalazłby się gdzieś jeszcze jakiś prokurator, który by się zainteresował. :roll:

SIRK napisał(a):
Wdaje mi się, że dosyć dawno nie uczestniczyłeś bezpośrednio lub pośrednio w żadnym kursie/egzaminie/odnowieniu „radiowym”.

I co ja mam Ci na takie dictum odpowiedzieć.... No masz człowieku całkowitą rację - wydaje Ci się! :roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2015, o 14:13 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
SIRK napisał(a):
@ Moniia
Masz racje, Ships Radio Licenece otrzymasz szybciej, łatwiej i przyjemniej chyba jednak zapomniałaś dodać o certyfikacji jednostki komercyjnej zgodnie z SCV Code. A to już nie będzie takie szybkie ani łatwe a już na pewno nie takie tanie.
Opierając się na Twoich wcześniejszych wypowiedziach twierdze, że Sea Witch choć zapewne dzielna bestia takiej inspekcji raczej by nie zaliczyła. Na pocieszenie dodam, że raczej z marszu większość naszych jachtów czy też żaglowców takiej brytyjskiej inspekcji certyfikacyjnej zgodnej z SCV czy LY3 Code też by nie zaliczyły.
A czemuż to akurat Wiedźma miałaby mieć kłopot? Wartoby rozwinąć... Można prosić?

Rozumiem że każda łódka może paść na jakimś drobiazgu typu zaworek, rurociąg, rozwiązania elektryki, gaśnica itp wyposażenie, ale główne wymogi Wiedźma raczej spełni.
Chyba że o ferro idzie? ;)
4.2.4 Existing vessels
An existing vessel will be considered to be of acceptable strength if it is in a good state of repair and is:-
4.2.4.1 built to one of the standards described in 4.2.3, for new vessels; or
4.2.4.2 of a design with a record of at least five years' history of safe operation in an area where the sea and weather conditions and manner of use are no less severe than those likely to be encountered in the area of operation;


Wymogi: https://mcanet.mcga.gov.uk/public/c4/so ... n_code.pdf
Inspekcja (survey) kosztowała ok. 500 funciszy i wymagała wyciągnięcia z wody. Ważna na 5 lat (+ coroczna kontrola wyposażenia).



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: kmr
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2015, o 18:27 

Dołączył(a): 15 paź 2013, o 11:28
Posty: 26
Lokalizacja: 53°24'N
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kpt mw/kpt pzż/MoY 200 Ltd IYT
Jaromir napisał(a):
Zdecydowanie dominują tam pytania typu:
(…)
W efekty tak sprawdzanej "wiedzy" na temat użytkowania radia VHF na morzu

Zbieraj napisał(a):
A przy wszystkich tego typu pytaniach zdecydowanie brakuje możliwości udzielenia odpowiedzi D: A gówno mnie to obchodzi. :rotfl:

Wczoraj w szkole morskiej (szkockiej) rozmawialiśmy o radiowych szkoleniach, certyfikatach, egzaminach i tak dalej. Jak przedstawiłem sytuację w PL (SRC, GMDSS) to cała reszta nie mogła uwierzyć, że takie rzeczy się dzieją naprawdę, współcześnie i blisko :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2015, o 23:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Obiecaj Twoim Szkotom, że jak Ci postawią flachę szkockiej, to im przetłumaczysz pytanie 27 z egzaminu na LRC. Cóś pięknego i niedrogo:

27) Przedstaw i opisz podstawowy ciąg kodowy stosowany w DSC.

A. Do przesyłania sygnału cyfrowego selektywnego wywołania
zastosowano system synchroniczny z 10- bitowym ciągiem kodowym
wykorzystując Międzynarodowy Alfabet Telegraficzny nr 8 (ITA-8)
składający się z 25=32 ciągów piecio- elementowych. 10- bitowy ciag
składa sie z dwu czesci: - pola informacyjnego zawierajacego 5-mio
elementowe ciagi stanowiace informacje , oraz 3- elementowego pola
kontrolnego, w które wpisywane sa w formie binarnej liczby zer
znajdujace sie w polu informacyjnym. W ten sposób uzyskuje sie
własciwosci detekcyjne.

B. Do przesyłania sygnału cyfrowego selektywnego wywołania
zastosowano system synchroniczny z 10- bitowym ciagiem kodowym
wykorzystujac Miedzynarodowy Alfabet Telegraficzny nr 5 (ITA-5)
składajacy sie z 27=128 ciagów siedmio- elementowych. 10- bitowy
ciag składa sie z dwu czesci: - pola informacyjnego zawierajacego 7-
mio elementowe ciagi stanowiace informacje , oraz 3- elementowego
pola kontrolnego, w które wpisywane sa w formie binarnej liczby zer
znajdujace sie w polu informacyjnym. W ten sposób uzyskuje sie
własciwosci detekcyjne.

C. Do przesyłania sygnału cyfrowego selektywnego wywołania
zastosowano system synchroniczny z 10- bitowym ciagiem kodowym
wykorzystujac Miedzynarodowy Alfabet Telegraficzny nr 5 (ITA-5)
składajacy sie z 27=128 ciagów siedmio- cementowych. 10- bitowy ciag
składa sie z dwu czesci: - pola informacyjnego zawierajacego 7-mio
elementowe ciagi stanowiace informacje , oraz 3- elementowego pola
kontrolnego, w które wpisywane sa w formie binarnej liczba jedynek
znajdujace sie w polu informacyjnym. W ten sposób uzyskuje sie
własciwosci detekcyjne.

Zadanie dla Szkotów:
1. Znaleźć różnice między powyższymi odpowiedziami.
2. Znaleźć prawidłową odpowiedź.

Powiedz im przy okazji, że gdybym ja był egzaminatorem, całkowicie usatysfakcjonowałaby mnie odpowiedź w języku langłydż:
Shit is walking around me. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2015, o 23:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Zbieraj napisał(a):
Shit is walking around me.


Mój były wspólnik w interesach na kolejne pytanie mieszkańca bloku cóż tam będzie w tej skrzynce odp.:
"Będzie tam ganiało stado szczurów.
I one będą tworzyły Pańską TV.
Czy to Pana zadawala" :rotfl:
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2015, o 11:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Zbieraj napisał(a):
C. .....Miedzynarodowy Alfabet Telegraficzny nr 5 (ITA-5)
składajacy sie z 27=128 ciagów siedmio- cementowych

Oooo!
Przyznam, że wiadomość o stosowaniu w ITA-5 "ciagów siedmio-cementowych" to dla mnie pewna nowość... :D

I nie są to żadne jaja-Zbieraja, tylko zjawisko wprost z oficjalnych materiałów UKE:
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8373,d.d2s

BTW - Odpowiedź prawidłowa to "B".
Bo ITU5 ma 2 do 7 potęgi ciągów a 3-elementowe pole kontrolne służy do przekazania w formie binarnej liczby zer znajdującej się w polu informacyjnym...

ANa jaką cholerę sprawdzać podczas egzaminu wiedzę na ten temat u osób, które mają rozumieć podstawowe procedury i wiedzieć jakie guziki nadusić w razie "kuku" w półautomatycznym nadajniku radiowym - o to mnie nie pytajcie...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 21 mar 2015, o 11:38 przez Jaromir, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 68 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL