Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

MPDM: pierwszeństwo, ustępowanie drogi i 'nie przeszkadzać'
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=10077
Strona 1 z 1

Autor:  Kuracent [ 16 lis 2011, o 08:18 ]
Tytuł:  MPDM: pierwszeństwo, ustępowanie drogi i 'nie przeszkadzać'

Wczoraj na Wtorkowych Warsztatach w Korsarzu odbyła się dyskusja z udziałem: kj. Zientara, kj. Grzywa i głos tonujący kj. Zbierajewski. Trzech poważnych kapitanów! Nie mówcie więc, że nie zasługuje na odpowiedź w dziale Przepisy. Może jest tu jakiś prawnik, który teraz to czyta?

Chodziło o to, czy jeśli MPDM mówi, że należy 'nie przeszkadzać', to ten drugi statek ma pierwszeństwo? Marek powołał się na komentarz Rymarza do prawidła 8. I wygląda na to, że prawda jest bliżej poglądu Marka, np. ten fragment Rymarza:

Cytuj:
Zalecenia powyższe w żadnym stopniu nie czynią statku idącego
wzdłuż wąskiego przejścia lub toru kierunkowego z tego tytułu statkiem
uprzywilejowanym. Pozostaje on w pełni do przestrzegania
wszystkich prawideł wymijania. Takie rozumienie pojęcia 'nie przesz-
kadzać wynika z ostrożności wymaganej prawidłem 2. oraz koniecz-
nością uwzględniania ograniczeń zdolności manewrowych statków
idących wzdłuż wąskiego przejścia lub toru kierunkowego.


pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia

Autor:  Colonel [ 16 lis 2011, o 09:26 ]
Tytuł:  Re: MPDM: pierwszeństwo, ustępowanie drogi i 'nie przeszkadz

Zrobiłes skrót myśłowy, czytelnicy nie wiedzą jakie poglądy zaprezentowano.

Autor:  Margrabi [ 16 lis 2011, o 09:31 ]
Tytuł:  Re: MPDM: pierwszeństwo, ustępowanie drogi i 'nie przeszkadz

Kuracent napisał(a):
dyskusja z udziałem: kj. Zientara, kj. Grzywa i głos tonujący kj. Zbierajewski.
Kuracent napisał(a):
Marek powołał się na komentarz Rymarza do prawidła 8. I wygląda na to, że prawda jest bliżej poglądu Marka,
Wobec zgromadzenia w jednym miejscu tylu uczonych w piśmie nie będę się wymądrzał, powiem tylko tyle, że na całkiem niedawnym "kursie na sternika" instruktor zajął stanowisko zgodne z tym co pierwotnie przedstawił Marek. Czyli: ograniczonemu zanurzeniem nie należy oczywiście przeszkadzać, ale pierwszeństwa nie ma i jak wpłynął na ograniczające go wody, to niech se radzi.
Instruktor też człowiek i mylić się oczywiście może, gorzej gdy błędnie naucza. Wobec czego przyłączam się do Kuracenta, z prośbą o rozstrzygnięcie, kto ma rację.

Autor:  Maar [ 16 lis 2011, o 09:41 ]
Tytuł:  Re: MPDM: pierwszeństwo, ustępowanie drogi i 'nie przeszkadz

Colonel napisał(a):
Zrobiłes skrót myśłowy, czytelnicy nie wiedzą jakie poglądy zaprezentowano.
Chodziło o statki ograniczone swoim zanurzeniem. Czy znajdują, czy nie znajdują się na "drabince uprzywilejowania" (Rule 18) a jeśli tak, to w którym jej miejscu.

Ja twierdziłem, że nie powinno się ich umieszczać w hierarchii, gdyż "uprzywilejowanie" tych statków występuje tylko w określonych sytuacjach (tylko gdy nawigują w wąskim przejściu/na torze i nie jest zawarte w MPDM wprost.

Natomiast "nieprzeszkadzanie w przejściu" dotyczy każdej relacji mały statek vs. statek idący torem.

Różnica pomiędzy statkiem z napędem mechanicznym a statkiem ograniczonym swoim zanurzeniem jest IMHO taka, że te drugie, częściej poruszają się torami (chodzi mi o DW na otwartym morzu).

Autor:  Liczmistrz [ 16 lis 2011, o 11:27 ]
Tytuł:  Re: MPDM: pierwszeństwo, ustępowanie drogi i 'nie przeszkadz

Jezeli prawidla 9,10 i 13 nie stanowia inaczej

Prawidlo 18 Wzajemne obowiazki statkow napisał(a):
d/
i/ Każdy statek inny niż statek nieodpowiadający za swoje ruchy lub statek o
ograniczonej zdolności manewrowej powinien, jeśli okoliczności na to pozwalają,
unikać przeszkadzania bezpiecznemu przejściu statku ograniczonego swoim
zanurzeniem i pokazującym sygnały przewidziane w prawidle 28;
ii/ statek ograniczony swoim zanurzeniem powinien nawigować ze szczególną
ostrożnością, uwzględniając w pełni swoją szczególną sytuację.


W zwiazku z tym, mozna stworzyc uproszczona hierarhie pierwszenstwa (za Rymarzem)
1. Statek nie odpowiadajacy za swoje ruchy
2. Statek wyprzedzany
3. Statek o ograniczonej manewrowosci
(Statek ograniczony swoim zanurzeniem) - w okreslonych sytuacjach
4. Statek zajety polowem
5. Statek zaglowy
6. Statek o napedzie mechanicznym

Zeby ta eksplanacje pociagnac dalej odwolajmy sie do wczesniejszego prawidla.

Prawidlo 3 Definicje napisał(a):
W rozumieniu niniejszych prawideł, z wyjątkiem wypadków, gdy z treści wynika inaczej:
h/ Określenie "statek ograniczony swoim zanurzeniem" oznacza statek o napędzie mechanicznym, który z racji swego zanurzenia w stosunku do dostępnej głębokości wody jest poważnie ograniczony w jego zdolności do odchylania się od kursu, jakim idzie.


Nalezaloby wiec znalezc sytuacje, w ktorych jest tenze w.w. statek ograniczony w stosunku do dostepnej glebokosci wody. Sytuacja taka nastepuje najczesciej w waskich przejsciach oraz na torach wodnych w tychze przejsciach sie zawierajacych, ale nie tylko.

Odwolajmy sie wiec na chwile do Prawidla 9, a konkretnie jego 2 podpunktow, ktore uzasadniaja dlaczego w tych waskich przejsciach statek ograniczony swoim zanurzeniem ma pierwszenstwo.
Prawidlo 9 Waskie przejscia napisał(a):
b/ Statek o długości mniejszej niż 20 m lub statek żaglowy nie powinien przeszkadzać przejściu statku, który może bezpiecznie nawigować tylko w granicach wąskiego przejścia
lub toru wodnego.
d/ Statek nie powinien przecinać wąskiego przejścia lub toru wodnego, jeżeli takie przecięcie przeszkadza przejściu statku, który może bezpiecznie nawigować tylko w granicach takiego przejścia lub toru. Ten ostatni statek, jeżeli ma wątpliwości co do zamiarów statku przecinającego przejście lub tor może używać sygnału dźwiękowego przewidzianego prawidłem 34 d/


No dobrze, to gdzie te inne sytuacje w ktorych ma zastosowanie prawidlo 9 d/ i/? Moze to miec miejsce na akwenie, ktory nie jest waskim przejsciem ze wzgledu na swoja szerokosc i glebokosc, a wiekszosc statkow moze po nim chodzic gdzie sobie chce oproc statkow ograniczonych swoim zanurzeniem, ktore moga nawigowac jedynie po glebszej jego czesci. Wtedy nalezy unikac przeszkadzania takiemu statkowi. Nie jest to oczywiscie jednoznaczne z ustapieniem mu pierwszenstwa. Wg wykladni Rymarza chodzi o podjecie zawczasu (mimo tego, ze odleglosc jest jeszcze wzglednie duza) takiego dzialania, ktore prowadzi do unikniecia powstania ryzyka zderzenia i by pozostawic wystarczajaco duzo miejsca dla bezpiecznego przejscia takiego statku. Nie zawsze oznacza to zwolnic, zatrzymac sie, zmienic kurs na "odstatkowy".

No i na koniec prawidlo 13
Prawidlo 13 Wyprzedzanie napisał(a):
a/ Bez względu na którekolwiek z postanowień zawartych w prawidłach części B rozdziałów I i II, każdy statek wyprzedzający inny statek powinien ustąpić z drogi statkowi wyprzedzanemu,

Przytoczone ze wzgledu na pytanie "A co jezeli wyprzedza nas statek nie odpowiadajacy za swoje ruchy?"
Odpowiedzia bedzie prawidlo 2
Prawidlo 2 Odpowiedzialnosc napisał(a):
b/ Przy interpretowaniu i stosowaniu niniejszych prawideł należy uwzględniać wszystkie niebezpieczeństwa żeglugi i zderzenia oraz wszelkie szczególne okoliczności, łącznie z możliwościami danych statków, które w celu uniknięcia bezpośredniego niebezpieczeństwa mogą uczynić konieczne odstąpienie od niniejszych prawideł.

Autor:  adaswa [ 4 gru 2011, o 20:32 ]
Tytuł:  Re: MPDM: pierwszeństwo, ustępowanie drogi i 'nie przeszkadz

Znaczenie pojęcia nie przeszkadzać znaczy nie więcej iź nie dopuszczać do konieczności stosowania pozostałych prawideł ( w tym o kursach przecinających sie co jest najistotniejsze), reasumując statek ograniczony swym znaurzeniem, statek w systemie rozgraniczenia ruchu gdy zajdzie taka konieczność muszą stosować się do prawidel i ustąpić drogi.
Dodam od siebie duże statki nie zwalniają .... nigdy... więc na to nie liczcie :)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/