Jezeli prawidla 9,10 i 13 nie stanowia inaczej
Prawidlo 18 Wzajemne obowiazki statkow napisał(a):
d/
i/ Każdy statek inny niż statek nieodpowiadający za swoje ruchy lub statek o
ograniczonej zdolności manewrowej powinien, jeśli okoliczności na to pozwalają,
unikać przeszkadzania bezpiecznemu przejściu statku ograniczonego swoim
zanurzeniem i pokazującym sygnały przewidziane w prawidle 28;
ii/ statek ograniczony swoim zanurzeniem powinien nawigować ze szczególną
ostrożnością, uwzględniając w pełni swoją szczególną sytuację.
W zwiazku z tym, mozna stworzyc uproszczona hierarhie pierwszenstwa (za Rymarzem)
1. Statek nie odpowiadajacy za swoje ruchy
2. Statek wyprzedzany
3. Statek o ograniczonej manewrowosci
(Statek ograniczony swoim zanurzeniem) - w okreslonych sytuacjach
4. Statek zajety polowem
5. Statek zaglowy
6. Statek o napedzie mechanicznym
Zeby ta eksplanacje pociagnac dalej odwolajmy sie do wczesniejszego prawidla.
Prawidlo 3 Definicje napisał(a):
W rozumieniu niniejszych prawideł, z wyjątkiem wypadków, gdy z treści wynika inaczej:
h/ Określenie "statek ograniczony swoim zanurzeniem" oznacza statek o napędzie mechanicznym, który z racji swego zanurzenia w stosunku do dostępnej głębokości wody jest poważnie ograniczony w jego zdolności do odchylania się od kursu, jakim idzie.
Nalezaloby wiec znalezc sytuacje, w ktorych jest tenze w.w. statek ograniczony w stosunku do dostepnej glebokosci wody. Sytuacja taka nastepuje najczesciej w waskich przejsciach oraz na torach wodnych w tychze przejsciach sie zawierajacych, ale nie tylko.
Odwolajmy sie wiec na chwile do Prawidla 9, a konkretnie jego 2 podpunktow, ktore uzasadniaja dlaczego w tych waskich przejsciach statek ograniczony swoim zanurzeniem ma pierwszenstwo.
Prawidlo 9 Waskie przejscia napisał(a):
b/ Statek o długości mniejszej niż 20 m lub statek żaglowy nie powinien przeszkadzać przejściu statku, który może bezpiecznie nawigować tylko w granicach wąskiego przejścia
lub toru wodnego.
d/ Statek nie powinien przecinać wąskiego przejścia lub toru wodnego, jeżeli takie przecięcie przeszkadza przejściu statku, który może bezpiecznie nawigować tylko w granicach takiego przejścia lub toru. Ten ostatni statek, jeżeli ma wątpliwości co do zamiarów statku przecinającego przejście lub tor może używać sygnału dźwiękowego przewidzianego prawidłem 34 d/
No dobrze, to gdzie te inne sytuacje w ktorych ma zastosowanie prawidlo 9 d/ i/? Moze to miec miejsce na akwenie, ktory nie jest waskim przejsciem ze wzgledu na swoja szerokosc i glebokosc, a wiekszosc statkow moze po nim chodzic gdzie sobie chce oproc statkow ograniczonych swoim zanurzeniem, ktore moga nawigowac jedynie po glebszej jego czesci. Wtedy nalezy unikac przeszkadzania takiemu statkowi. Nie jest to oczywiscie jednoznaczne z ustapieniem mu pierwszenstwa. Wg wykladni Rymarza chodzi o podjecie zawczasu (mimo tego, ze odleglosc jest jeszcze wzglednie duza) takiego dzialania, ktore prowadzi do unikniecia powstania ryzyka zderzenia i by pozostawic wystarczajaco duzo miejsca dla bezpiecznego przejscia takiego statku. Nie zawsze oznacza to zwolnic, zatrzymac sie, zmienic kurs na "odstatkowy".
No i na koniec prawidlo 13
Prawidlo 13 Wyprzedzanie napisał(a):
a/ Bez względu na którekolwiek z postanowień zawartych w prawidłach części B rozdziałów I i II, każdy statek wyprzedzający inny statek powinien ustąpić z drogi statkowi wyprzedzanemu,
Przytoczone ze wzgledu na pytanie "A co jezeli wyprzedza nas statek nie odpowiadajacy za swoje ruchy?"
Odpowiedzia bedzie prawidlo 2
Prawidlo 2 Odpowiedzialnosc napisał(a):
b/ Przy interpretowaniu i stosowaniu niniejszych prawideł należy uwzględniać wszystkie niebezpieczeństwa żeglugi i zderzenia oraz wszelkie szczególne okoliczności, łącznie z możliwościami danych statków, które w celu uniknięcia bezpośredniego niebezpieczeństwa mogą uczynić konieczne odstąpienie od niniejszych prawideł.