Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=14114
Strona 1 z 1

Autor:  Jaromir [ 17 sty 2013, o 14:04 ]
Tytuł:  Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Rejestracja jachtów na śródlądziu pozostaje od kilku lat obowiązkowa wyłącznie wobec jednostek żaglowych o długości kadłuba powyżej 12m oraz wobec jednostek motorowych o mocy silników pow 15kW. Mniejsze jednostki można wpisywać do rejestru dobrowolnie - na wniosek właściciela.
Od października zeszłego roku brak jednak podstawy prawnej do prowadzenia takiej rejestracji, do przyjmowania wniosków, do podejmowania decyzji, do wydawania dokumentów...
Wynika to z uchylenia podstawy prawnej określającej tryb rejestracji, wzory dokumentów, wymagania rejestracyjne, etc, etc...
Dlatego warto moim zdaniem obserwować, czy stowarzyszenia upoważnione do wykonywania rejestracji "środlądowej" (czyli dokonujęce czynności z zakresu administracji publicznej) przestrzegają prawa - i czy wobec braku podstaw prawnych zaprzestały takiej rejestracji...
A może nie zaprzestały...? :/
-------------------------

Dlaczego obecnie brak podstawy prawnej do prowadzenia rejestracji "śródlądowej"?
Spójrzmy:
- Rejestracja (i ta obowiązkowa i ta dobrowolna) jednostek używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji została powierzona (jako zadanie z dziedziny administracji publicznej) polskim związkom sportowym (PZŻ I PZMiNW) - w Art 19 ust 2 ust. o żegl śródlądowej. To pozostaje w mocy.
http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dn ... 01.01.2013
- Tryb takiej rejestracji, jej procedurę a także wzory dokumentów rejestracyjnych i ksiąg rejestrowych określać powinno rozporządzenie - wydane na podst. delegacji zawartej w Art 24a ust o żegludze śródlądowej.
- Dotychczas funkcjonujące rozporządzenie, wydane przez Ministra Sportu - zostało uchylone w październiku ub. roku. Można je zobaczyć tu:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0080720426
- Powodem uchylenia dotychczas obowiązującego rozporządzenia jest to, że treść "źródłowego" Art 24a ustawy o żegl. śródl. została zmieniona - w Art 67 ogłoszonej w czerwcu 2010 ustawy o sporcie:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 417&min=1#
- Zmienił się m. in. sam adresat delegacji ustawowej - tym razem rozporządzenie regulujące szczegóły prowadzenia rejestracji na śródlądziu wydać powinien nie Minister Sportu ale Minister TBiGM.
- Sama ustawa o sporcie (a dokładniej - Art 91 ust 7 ustawy o sporcie) stanowi, że dotychczasowe rozporządzenie MS może funkcjonować do czasu wydania nowego rozporządzenia, nie dłużej jednak niż 2 lata od wejścia w życie ustawy o sporcie (czyli maksymalnie do 17.10.2012).
- CBDU
----------------------

Co robić powinny osoby, które weszły w posiadanie śródlądowych jachtów motorowych o mocy silników pow. 15kW lub śródlądowych jachtów żaglowych o długości kadłuba pow. 12m - nie za bardzo wiadomo. Tak samo - nie wiadomo co mają zrobić osoby, które chciałyby zarejestrować dobrowolnie jachty śródlądowe o mniejszych niż wyżej przytoczone rozmiarach/mocach silników.
Obecnie żadna podstawa prawna dla przeprowadzenia rejestracji śródlądowej - nie istnieje.
Sam doradzałbym wyżej wymienionym rejestrację w Polskim Rejestrze Jachtów Morskich - prowadzonym również przez PZŻ, ale nie na podstawie ustawy o żegl. śródlądowej, tylko na podstawie Kodeksu Morskiego.
Po śródlądziu jachtem zarejestrowanym w "morskim" rejestrze można jak najbardziej żeglować. Po morzu - nie trzeba...
-------------------------

Pozostawiam forumowiczów z przemyśleniem na temat jakości i terminowości stanowienia prawa w Polsce... Może warto zastanowić się również nad samą potrzebą istnienia tak szczegółowych regulacji?
-------------------------

A'propos:Być może MTBiGM rozpocznie kiedyś prace nad właściwym rozporządzeniem...
Czy tak się stanie sprawdzajcie tu - ja dziś widzę, że urzędnicy przez dwa i pół roku - nic nie zaproponowali....
Jeżeli coś się "ruszy" - warto moim zdaniem uczestniczyć w konsultacjach społecznych.
Tworzenie nowego rozporzdzenia będzie bowiem szansą na usunięcie z wymagań rejestrowych kilku chociaż bzdur - takich na przykład jak konieczność dokumentowania marki, modelu, mocy i... numeru seryjnego silnika (w tym silnika przyczepnego!), czy konieczność potwierdzania "pomiarowej pow. żagli"...
Przy okazji prac nad nowym rozporządzeniem warto też moim zdaniem wspominać o samowolnej, w żaden sposób nie sankcjonowanej prawem działalności "organu rejestrowego" - tu niezły będzie przykład żądania potwierdzenia uiszczenia opłat podatku PCP na umowie zakupu jachtu lub żądanie umów w postaci aktu notarialnego...
Jeżeli nadal zdarzają się znane sprzed kilkulat próby uzależniania rejestracji od opłacenia tzw. "badania technicznych" u samowolnych "technicznych inspektorów związkowych" - też warto o nich przy okazji konsultacji wspomnieć.

Autor:  AIKI [ 17 sty 2013, o 14:23 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

pierdupierdu napisał(a):
Rejestracja jachtów na śródlądziu pozostaje od kilku lat obowiązkowa wyłącznie wobec jednostek żaglowych o długości kadłuba powyżej 12m oraz wobec jednostek motorowych o mocy silników pow 15kW. Mniejsze jednostki można wpisywać do rejestru dobrowolnie - na wniosek właściciela.
Od października zeszłego roku brak jednak podstawy prawnej do prowadzenia takiej rejestracji, przyjmowania wniosków, wydawania dokumentów, etc!
Wynika to z uchylenia podstawy prawnej określającej tryb rejestracji, wzory dokumentów, wymagania rejestracyjne, etc, etc...
Dlatego warto moim zdaniem obserwować, czy stowarzyszenia upoważnione do wykonywania rejestracji "środlądowej" (czyli dokonujęce czynności z zakresu administracji publicznej) przestrzegają prawa - i czy zaprzestały takiej rejestracji...
Czy też też może nie zaprzestały...?

Myślę że obecnie, w okresie zimowym rejestracje, jeśli w ogóle bywają, to w ilościach śladowych...

Autor:  Jaromir [ 17 sty 2013, o 14:28 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

AIKI napisał(a):
Myślę że obecnie, w okresie zimowym rejestracje, jeśli w ogóle bywają, to w ilościach śladowych...

Myślę, że wobec braku jakichkolwiek prac nad "nowym rozporządzeniem rejestracyjnym" ze strony MTBiGM - istnienie problemu przeciągnie się sporo poza okres zimowy...

Autor:  AIKI [ 17 sty 2013, o 14:34 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

pierdupierdu napisał(a):
Myślę, że wobec braku jakichkolwiek prac nad "nowym rozporządzeniem rejestracyjnym" ze strony MTBiGM - istnienie problemu przeciągnie się sporo poza okres zimowy...

Myślę :lol: , że możesz mieć rację...

Autor:  Colonel [ 17 sty 2013, o 16:32 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

pierdupierdu napisał(a):
Może warto zastanowić się również nad samą potrzebą istnienia tak szczegółowych regulacji?

Otóż to!

Autor:  ra_dek [ 28 lut 2013, o 18:10 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Wybaczcie nowemu... Co właściwie daje taka rejestracja?
Zakładam że nie jest obowiązkowa, katamaran dmuchany 6 metrów, motor do 10 kW.
Na co, do czego, kiedy, może się przydać rejestracja?

Autor:  AIKI [ 28 lut 2013, o 18:17 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

ra_dek napisał(a):
Wybaczcie nowemu... Co właściwie daje taka rejestracja?
Zakładam że nie jest obowiązkowa, katamaran dmuchany 6 metrów, motor do 10 kW.
Na co, do czego, kiedy, może się przydać rejestracja?

Do ubezpieczenia być może...

Autor:  skipbulba [ 1 mar 2013, o 09:29 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

ra_dek napisał(a):
Na co, do czego, kiedy, może się przydać rejestracja?
do niczego... potrzebę te znają tylko Ci co lobbują za utrzymaniem rejestru :)

Autor:  plitkin [ 1 mar 2013, o 09:48 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Ciezko o leasing bez rejestacji.

Autor:  ra_dek [ 1 mar 2013, o 11:33 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Podobno nie wszyscy ubezpieczyciele wymagają rejestracji. Ale na forum motorowodnym uzyskałem info cytuje: "Bez rejestracji natomiast nie wykupisz winiety w Chorwacji, a we Francji i wielu innych miejscach nie wykupisz miejsca postojowego w porcie." No i to są konkretne argumenty, oczywiście jeśli ktoś chce tam pływać :)

Autor:  AIKI [ 1 mar 2013, o 11:43 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

ra_dek napisał(a):
Podobno nie wszyscy ubezpieczyciele wymagają rejestracji. Ale na forum motorowodnym uzyskałem info cytuje: "Bez rejestracji natomiast nie wykupisz winiety w Chorwacji, a we Francji i wielu innych miejscach nie wykupisz miejsca postojowego w porcie." No i to są konkretne argumenty, oczywiście jeśli ktoś chce tam pływać :)

A do czego potrzebne wykupienie miejsca postojowego w przypadku dmuchanego katamarana 6m? Bo to wczorajsze pytanie odnowiło ten wątek.

Autor:  AndRand [ 1 mar 2013, o 12:21 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

ra_dek napisał(a):
Podobno nie wszyscy ubezpieczyciele wymagają rejestracji. Ale na forum motorowodnym uzyskałem info cytuje: "Bez rejestracji natomiast nie wykupisz winiety w Chorwacji, a we Francji i wielu innych miejscach nie wykupisz miejsca postojowego w porcie." No i to są konkretne argumenty, oczywiście jeśli ktoś chce tam pływać :)

Po śródlądziu? Byłby problem, bo można dopłynąć kanałami Odra-Łaba-Dunaj, ale chyba nie ma połączenia Dunaju z Adriatykiem ;)

Autor:  ra_dek [ 1 mar 2013, o 13:14 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

AIKI nie wiem, nie mam pojęcia. Nowy jestem pytam hipotetycznie. Interesują mnie ewentualne zyski i straty wynikające z rejestracji. Nie rozumiem do czego może mi się przydać taka rejestracja. Przepraszam za odnowienie wątku, nie chciałem zakładać nowego, poprawię się.

AndRand nie ma, o qrcze, a dojechać się da? ;)

Autor:  skipbulba [ 1 mar 2013, o 14:32 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Radek , a chcesz ubezpieczać 6m szlauchbot z 13 konnym motorkiem? Potrzebujesz na takiego szlauchbota miejsca postojowego we Francji? Nie wiem jak tam w Chrowacji, dawno nie byłem, ale jest wymóg winiety na takie pływadełko? Bo nikt mnie w Chorwacji nigdy nie pytał o winietę na ponton.

Plitkin, na ponton leasing? 6-metrowy? :D
Sądzę, że można leasing załatwić na podstawie innych charakterystycznych cech łódki. Np numeru producenta.

Autor:  ins [ 1 mar 2013, o 15:21 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

A pływałeś na 6 metrowym pontonie z silnikiem 10 kw w Chorwacji? Bo wedle mojej wiedzy to już od 2,5 metra długości pływadełka wyposażone w silnik powyżej 5 Kw mocy muszą posiadać winietę. Powinny też posiadać niezbędne dokumenty - pływadło i prowadzący je - zgodnie z prawem bandery.
http://www.mppi.hr/userdocsimages/2005/ ... k-engl.pdf

Piotr Siedlewski

Autor:  Colonel [ 1 mar 2013, o 17:05 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

ra_dek napisał(a):
na forum motorowodnym uzyskałem info cytuje: "Bez rejestracji natomiast nie wykupisz winiety w Chorwacji, a we Francji i wielu innych miejscach nie wykupisz miejsca postojowego w porcie."

A to prawdziwa informacja? Na naszym forum też się różne rzeczy pisuje. I Szwedom nie wolno do Francji? Bo w Szwecji generalnie rejestracji nie ma...

Autor:  Catz [ 1 mar 2013, o 20:28 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Colonel napisał(a):
A to prawdziwa informacja? Na naszym forum też się różne rzeczy pisuje. I Szwedom nie wolno do Francji? Bo w Szwecji generalnie rejestracji nie ma...

To zwierciadlane odbicie pytania: jak Francuzi czarteruja jachty bez patentow, jako, ze arcygeneralnie patentow/uprawnien we Francji nie ma...? ;)
W portach francuskich ( nie na Calym Swiecie Bozym ? ) placi sie za dlugosc ( ewentualnie i szerokosc ), wiec obce jachty maja interes wykazac sie jakimkolwiek wiarygodnym, czyli najlepiej mozliwie oficjalnym, dokumentem stwierdzajacym podstawowe wymiary i nic to z rejestracja wspolnego nie ma.
We Francji i dla Francuzow rzeczywiscie jest obowiazkowa, ale nikomu to nie przeszkadza i nic nie kosztuje - potrafi za to uproscic zycie.
Catz

Autor:  ra_dek [ 1 mar 2013, o 20:33 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Generalnie to ja nie wiem, myślałem że ktoś mnie oświeci ;)
Katamaran w planach, pływam zabawkowym pontonem /w awatarze/ przeczytałem że się rejestruje...
No to pytam po co, bo wykluczając ubezpieczenie i zagraniczne winiety to nie widzę potrzeby.
Doczytałem i to jest jakieś info że sprzęt z numerami mniej kradziony, ale jak mają coś ukraść to i tak ukradną. Ubezpieczenie to inny temat, sam jeszcze nie wiem jak do tego podejdę.

Autor:  Catz [ 1 mar 2013, o 20:59 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

ra_dek napisał(a):
Doczytałem i to jest jakieś info że sprzęt z numerami mniej kradziony, ale jak mają coś ukraść to i tak ukradną.

Kazdy silnik przyczepny tez jest numerowany... ;)
Sensu rejestrowania malych pontonow i innych drobnoustrojstw tez nie widze.
Ale "dmuchany katamaran 6 m" moze juz nosic potezny silnik o sporej wartosci i zdolnosci dokonywania powaznych szkod.
Catz

Autor:  ra_dek [ 1 mar 2013, o 21:06 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Nie mam i na dzień dzisiejszy nie planuję żadnych patentów wiec na razie silnik będzie góra 10 kW.

Autor:  Catz [ 1 mar 2013, o 21:11 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Na to chyba potrzebny juz patent?
Catz

Autor:  AIKI [ 1 mar 2013, o 21:14 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Catz napisał(a):
Na to chyba potrzebny juz patent?

Patent powyżej 7,5 m i 10 kW.

Autor:  ra_dek [ 1 mar 2013, o 21:33 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

No właśnie... niby tak ale jak się dokładnie przyjrzeć zapisowi to można go różnie interpretować, jak to u nas :)
W przepisach mowa jest wyraźnie o jachtach żaglowych do 7,5m lub łodziach motorowych do 10kW, czyli teoretycznie łódź 10m z silnikiem do 10kW też bez patentu.
Ale dla uproszczenia trzymajmy się tych wytycznych do 7,5m i do 10 kW.

Autor:  Jaromir [ 1 mar 2013, o 21:47 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

ra_dek napisał(a):
No właśnie... niby tak ale jak się dokładnie przyjrzeć zapisowi to można go różnie interpretować, jak to u nas :)
W przepisach mowa jest wyraźnie o jachtach żaglowych do 7,5m lub łodziach motorowych do 10kW, czyli teoretycznie łudź 10m z silnikiem do 10kW też bez patentu.
Ale dla uproszczenia trzymajmy się tych wytycznych do 7,5m i do 10 kW.

Radek - przepisy są proste....
Jednostki żaglowe - tylko ograniczenie wynikające z długości kadłuba.
Jednostki motorowe - tylko ograniczenie wynikające z mocy silnika.
To czy mototutka ma 7.5m, 10, czy tez 20 metrów długości nie ma nic do rzeczy - dokąd silnik nie przekracza 10kW, kwita patentowego nie trzeba. Nie trzeba nie tylko "teoretycznie" tylko praktycznie.
Na dodatek - nie wymaga "patentu" prowadzenie jednostek motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, jeżeli ich prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h.
I nie ma co w tym przepisie interpretować ;)

Autor:  ra_dek [ 1 mar 2013, o 21:53 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Zgoda, sam jestem tego właśnie zdania, ale jak choćby widać po poście kolegi wyżej utarło się że do 7,5m i do 10 kW. A ostatnio te 75kW do 15 km/h - zrobione pod wynajem mieszkalnych.

Autor:  AIKI [ 1 mar 2013, o 21:56 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

ra_dek napisał(a):
Zgoda, sam jestem tego właśnie zdania, ale jak choćby widać po poście kolegi wyżej utarło się że do 7,5m i do 10 kW. A ostatnio te 75kW do 15 km/h - zrobione pod wynajem mieszkalnych.

Nic się nie utarło - przecież przytoczyłem gołe cyfry, bez komentarza. Chociaż potocznie być może tak to jest odbierane 7,5 i 10 a to jest rozłączna zależność.
A ten "wynajem" to jak rozumiem czarter miałeś na myśli?

Autor:  ra_dek [ 1 mar 2013, o 22:11 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

Zawsze mnie to bawi... ;)
Miałem na myśli wynajem.
Wiki w tym temacie:
"Czarter – umowa, na podstawie której odbywa się przewóz ładunków bądź osób... Także wynajęcie statku..."

Autor:  Catz [ 1 mar 2013, o 22:52 ]
Tytuł:  Re: Rejestracja śródlądowa - pozbawiona podstawy prawnej

AIKI napisał(a):
Nic się nie utarło - przecież przytoczyłem gołe cyfry, bez komentarza. Chociaż potocznie być może tak to jest odbierane 7,5 i 10 a to jest rozłączna zależność.

W Polsce. Bo w innych krajach bywa roznie, czesto inaczej i nie zawsze lepiej.
Catz

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/