Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=14845 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Kriss [ 31 mar 2013, o 15:58 ] |
Tytuł: | Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
W piątek zakończył się zorganizowany dla żeglarzy kurs STCW. Na stronie Don Jorge, pod poniższym linkiem http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2175&page=0 znajdziecie koledzy moją dość obszerną relację wraz z (lekko) krytycznym komentarzem. Przy okazji chciałbym podziękować Andy`emu za pomoc w organizacji kursu, który mimo pewnych uwag krytycznych należy uznać za udany i ciekawy. |
Autor: | Colonel [ 31 mar 2013, o 18:32 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Bardzo dobra relacja!!! |
Autor: | Duck [ 1 kwi 2013, o 17:56 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Czy ktoś wie co dalej? "Do dnia 25 kwietnia 2013 r., na podstawie art. 70 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zostanie wydane rozporządzenie określające minimalne wymagania dla członków załóg jachtów komercyjnych, które określi m.in. jakie dodatkowe przeszkolenia według Konwencji STCW będą wymagane od skiperów jachtów komercyjnych prócz patentów żeglarskich (np. kurs indywidualnych technik ratunkowych, pierwszej pomocy medycznej, przeciwpożarowy) oraz jakie kwalifikacje powinien posiadać członek załogi jachtu komercyjnego. Przepisy będą przewidywać odmienne regulacje w odniesieniu do jachtów szkoleniowych. Przepisy będą szeroko konsultowane społecznie, aby poznać opinię środowiska żeglarskiego w tym zakresie." (cytat z http://www.portalzeglarski.com/wiadomosc,3738.html) Czy takie rozporządzenie zostało wydane? |
Autor: | Andy [ 1 kwi 2013, o 19:50 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Duck napisał(a): znajdziecie koledzy moją dość obszerną relację wraz z (lekko) krytycznym komentarzem. Bardzo dziękuję za relację! Ja co prawda tylko "zbieram" od czasu do czasu grupy "żeglarskie" i walczę aby szkolenie STCW było maksymalnie dostosowane do potrzeb żeglarskich, ale to nie jest takie proste. Przede wszystkim aby taki kurs zakończył się wydaniem stosownego świadectwa przez Urząd Morski, musi być zrealizowany program zgodny z kursem modelowym IMO, czyli program dostosowany dla potrzeb floty handlowej. To właśnie z tego powodu szkolenie obejmuje zupełnie zbędnego dla żeglarzy kursu Bezpieczeństwa Własnego i Odpowiedzialności Wspólnej. Ale co zrobić, na razie tak musi być. Może po wejściu w życie rozporządzenia MTBiGM w sprawie kwalifikacji członków załóg jachtów komercyjnych, zniknie konieczność przekazywania żeglarzom wiedzy, która jest do niczego niepotrzebna? Bardzo bym tego chciał. Zresztą nie ukrywam, że bardzo bym też chciał aby mój Ośrodek uzyskał kiedyś uznanie Urzędu Morskiego i mógł samodzielnie prowadzić zintegrowane szkolenia bezpieczeństwa STCW (przynajmniej w zakresie szkolenia żeglarzy). Aby przekonać urzędników i udowodnić, że potrafimy szkolić w zakresie ratownictwa organizujemy warsztaty indywidualnych technik ratowniczych "Sea Survival" - czyli jak przeżyć w tratwie. Nie byłbym sobą, gdybym nie zachęcił Was do udziału w tych warsztatach ![]() ![]() Pozdrawiam serdecznie |
Autor: | Kriss [ 1 kwi 2013, o 20:03 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Andy napisał(a): To właśnie z tego powodu szkolenie obejmuje zupełnie zbędnego dla żeglarzy kursu Bezpieczeństwa Własnego i Odpowiedzialności Wspólnej Akurat do tych przedmiotów (jak rownież do ""stosunków międzyludzkich) miałem zastrzeżenie nie co do ich istoty, tylko wykonania. Natomiast totalnie kulą w płot były "inspekcje statkowe" i "odpowiedzialność prawna", gdzie w tej ostatniej gro czasu zajęło "jak nie podpaść urzędowi skarbowemu". Ale oczywiście rozumiem wymogi IMO i UM. Żeby jeszcze te wymogi były egzekwowane co do jakości przekazu (oczywiście tylko tych killku przedmiotów), to już byłoby całkiem fajnie. |
Autor: | Duck [ 3 kwi 2013, o 10:01 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
I dalej nie wiem, czy rozporządzenie zostało wydane... Wie ktoś? Warto by było wiedzieć na postawie czego robić ITRy i czy całe czy tylko np pierwszej pomocy. "Do dnia 25 kwietnia 2013 r., na podstawie art. 70 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zostanie wydane rozporządzenie określające minimalne wymagania dla członków załóg jachtów komercyjnych, które określi m.in. jakie dodatkowe przeszkolenia według Konwencji STCW będą wymagane od skiperów jachtów komercyjnych prócz patentów żeglarskich (np. kurs indywidualnych technik ratunkowych, pierwszej pomocy medycznej, przeciwpożarowy)" |
Autor: | Były_User 934585 [ 3 kwi 2013, o 10:02 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Duck napisał(a): I dalej nie wiem, czy rozporządzenie zostało wydane... Wie ktoś? Warto by było wiedzieć na postawie czego robić ITRy i czy całe czy tylko np pierwszej pomocy Rozporządzenie nie zostało jeszcze wydane. |
Autor: | Andy [ 3 kwi 2013, o 11:09 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Jacek Woźniak napisał(a): Rozporządzenie nie zostało jeszcze wydane. Mało tego, jak na razie nie udostępniono nawet projektu tego rozporządzenia
|
Autor: | Jaromir [ 3 kwi 2013, o 11:34 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Duck napisał(a): Czy ktoś wie co dalej? "Do dnia 25 kwietnia 2013 r., na podstawie art. 70 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zostanie wydane rozporządzenie określające minimalne wymagania dla członków załóg jachtów komercyjnych, które określi m.in. jakie dodatkowe przeszkolenia według Konwencji STCW będą wymagane od skiperów jachtów komercyjnych prócz patentów żeglarskich (np. kurs indywidualnych technik ratunkowych, pierwszej pomocy medycznej, przeciwpożarowy) oraz jakie kwalifikacje powinien posiadać członek załogi jachtu komercyjnego. Przepisy będą przewidywać odmienne regulacje w odniesieniu do jachtów szkoleniowych. Przepisy będą szeroko konsultowane społecznie, aby poznać opinię środowiska żeglarskiego w tym zakresie." (cytat z http://www.portalzeglarski.com/wiadomosc,3738.html) Czy takie rozporządzenie zostało wydane? Bardzo proszę o uważne przeczytanie odpowiednich artykułów przywołanej ustawy o bezp. morskim - najlepiej zanim weźmie się nazbyt poważnie to, co piszą dziennikarze... Warto zwrócić uwagę, że rozporządzenie, o którym wspomniano w notce wyżej zacytowanej, nie będzie w ogóle dotyczyć osób prowadzących jachty komercyjne odpłatnie udostępniane bez załogi. Czyli - omawiana regulacja nie będzie dotyczyć skiperów zdecydowanej większości jachtów komercyjnych... Jakaż szkoda, że autorzy cytowanej notatki "zapomnieli" napisać o tym szczególe... Wymagania dotyczące dokumentów prowadzącego jacht komercyjny udostępniany odpłatnie bez załogi są dokładnie takie same, jak wymagania wobec prowadzącego jacht rekreacyjny (niekomercyjny). Do prowadzenia jachtu komercyjnego udostępnianego odpłatnie bez załogi wystarcza zatem "goły" dokument kwalifikacyjny określony w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej. Czyli "patent"... A dokąd czarterujemy sam jacht, bez załogi - dotąd nie ma na nasze żeglowanie wpływu anonsowane w cytowanej notatce rozporządzenie. Tak wprost stanowi sama ustawa. Wystarczy przeczytać...: "Art. 62.... ust 3. Dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej stanowią potwierdzenie kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia jachtów rekreacyjnych oraz jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi na wodach morskich." ----------------------- Dla porównania - dokumenty wymagane dla prowadzenia jachtów komercyjnych za wyjątkiem jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi ustala Art. 69. Dopiero wobec prowadzących jachty komercyjne inne niż udostępniane bez załogi pojawia się wymaganie posiadania świadectw ukończenia kursów STCW - jako dokumentów uzupełniających dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (czyli "patenty") Delegacja zawarta w Art. 70 ust 4 upoważnia ministra do określenia w rozporządzeniu które świadectwa kursów STCW będą wymagane na jachtach komercyjnych - ale za wyjątkiem jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi. Ufff... |
Autor: | AJKC [ 3 kwi 2013, o 14:07 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Kriss napisał(a): Andy napisał(a): To właśnie z tego powodu szkolenie obejmuje zupełnie zbędnego dla żeglarzy kursu Bezpieczeństwa Własnego i Odpowiedzialności Wspólnej Ale czegos sie dowiedziales? gdzie w tej ostatniej gro czasu zajęło "jak nie podpaść urzędowi skarbowemu". Kiedys, to nawet sam Balcerowicz, gdy robil za minka finansow, nauczal na prywatnych szkoleniach, jak nie podpasc jego ludziom. Relacja napisana jasno i zrozumiale, dla kazdego marynarza Pzdr AJKC |
Autor: | Kriss [ 3 kwi 2013, o 20:20 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
AJKC napisał(a): jasno i zrozumiale, dla kazdego marynarza Nie wiem czy to nie ironia, ale z tych "każdych marynarzy" to i wielkie kapitany też muszą tam wysiedzieć. No chyba, że załatwiają to INACZEJ ![]() |
Autor: | Colonel [ 4 kwi 2013, o 07:15 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
AJKC napisał(a): Kiedys, to nawet sam Balcerowicz, gdy robil za minka finansow, nauczal na prywatnych szkoleniach, jak nie podpasc jego ludziom. Wybacz ale to kompletna bzdura. |
Autor: | waliant [ 4 kwi 2013, o 07:35 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Colonel napisał(a): AJKC napisał(a): Kiedys, to nawet sam Balcerowicz, gdy robil za minka finansow, nauczal na prywatnych szkoleniach, jak nie podpasc jego ludziom. Wybacz ale to kompletna bzdura. Co do Balcerowicza to nie wiem, ale jeżeli chodzi np. o Modzelewskiego, to prawda. Niestety. |
Autor: | Były_User 934585 [ 4 kwi 2013, o 07:44 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
waliant napisał(a): Co do Balcerowicza to nie wiem, ale jeżeli chodzi np. o Modzelewskiego, to prawda. Niestety. Oszczerstwa, pomówienia i młyn na wodę odwetowców ![]() A wracając do meritum to ciekaw jestem jak ministerstwo podejdzie do problemu bo, tak mi się przynajmniej wydaje, czym innym wymagania dla kapitana żaglowca czym innym dla szypra np. 9m kutra. |
Autor: | Duck [ 4 kwi 2013, o 19:19 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Ja naprawdę pytam poważnie. Do 25 kwietnia już niewiele czasu, a gdzie czas na dostosowanie się? Na co dzień prowadzę 21 metrowy żaglowiec, ale nie jest mój więc nie muszę mieć ITRów, ale już swoim prywatnym, mniejszym, 15 metrowym jachcie nie mogę znajomych za wiadro śliwek wozić bo to komercha i muszę mieć ITRy. Wychodzi na to, że na przykład pracownik COŻ Trzebież na COŻowskiej DeZecie będzie musiał mieć ITR. Dobrze rozumiem? |
Autor: | Stara Zientara [ 4 kwi 2013, o 20:17 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Duck napisał(a): Dobrze rozumiem? Źle. Żaden jacht nie spełnia przepisowej definicji jachtu komercyjnego. Te, co mają tak wpisane w KB, to tylko z powodu nadgorliwości/nieświadomości/obaw właścicieli.Był na ten temat wątek, ale nie chce mi się szukać. |
Autor: | Andy [ 4 kwi 2013, o 20:36 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Duck napisał(a): Wychodzi na to, że na przykład pracownik COŻ Trzebież na COŻowskiej DeZecie będzie musiał mieć ITR. Dobrze rozumiem? A jeszcze nie ma?? Gdyby to był mój pracownik lub instruktor, to bez względu na to czy przepisy tego wymagają czy nie, to taki kurs by miał. Szkolenie ITR mimo, że w swojej nazwie ma słowo "indywidualnych" jest jednak jakimś dowodem świadczącym o tym, że konkretna osoba jest przeszkolona w zakresie ratownictwa. Szczerze mówiąc tak trochę trudno mi sobie wyobrazić dopuszczenie do pracy szkoleniowej na wodzie instruktorów bez minimalnego przeszkolenia medycznego i ratowniczego potwierdzonego stosownym świadectwem. To przecież dla mnie jako szefa dodatkowy du....chron.
|
Autor: | Duck [ 4 kwi 2013, o 21:36 ] |
Tytuł: | Re: Z kursu STCW relacja obiektywno-subiektywna |
Wydaje mi się, że przy pływaniu po Zalewie nawet Młodszy Ratownik jest bardziej potrzebny niż całe ITRy. (żeby nie było -wiem o czym mówię, bo mam jako pozostałość po studiach na WSM). ITR w obecnej formie jest przerostem formy nad treścią... Obecnie bogatsze szkolenie jeżeli chodzi o ratownictwo przechodzą uczniowie na EDB w gimnazjum. Oczywiście jak ktoś ma to ok, ale po co do tego zmuszać? |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |