Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Prośba o pomoc w sprawie PRS https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=14961 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | shilus82 [ 11 kwi 2013, o 09:41 ] |
Tytuł: | Prośba o pomoc w sprawie PRS |
Na wstępie chcę się przywitać: dzień dobry i przechodzę do sedna. Jestem posiadaczem łodzi w spadku po tacie,który w końcu spełnił swoje marzenie i dwa lata temu kupił łódkę. Niestety tacie się zmarło w sierpniu zeszłego roku i zostałem z nią sam (mamy w to nie mieszam,bo papierologia to moja działka). O co chodzi?Chodzi o to,że mam w ręku tymczasowe świadectwo klasy łodzi, z którego wynika że skończył się jej "przegląd" i to w zeszłym roku w czerwcu. W związku z tym co robić,gdzie dzwonić,z kim rozmawiać albo czy nie robić nic.Łódź stoi w porcie na przyczepce we Wrocławiu, w zeszłym roku była zwodowana i całe dwa razy się przepłynęła. Nie mam patentu i żeglarstwo to nie jest moje hobby więc chcę też tą łódź sprzedać ale chcę żeby miała wszystkie papiery w porządku. Zwracam się do Was Wilki Morskie o pomoc. P.S. Jeśli to coś pomoże,to łódź ma 6.2 metra długości,silnik zaburtowy o mocy 85 koni zdaje się. |
Autor: | Były_User 934585 [ 11 kwi 2013, o 11:30 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
Nie potrzebujesz robić przeglądów. |
Autor: | shilus82 [ 12 kwi 2013, o 09:23 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
a w przypadku jakieś kontroli z policji rzecznej nie będzie problemu?jakich dokumentów wymagają? |
Autor: | plitkin [ 12 kwi 2013, o 09:40 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
To łódź motorowa? |
Autor: | Wojciech [ 12 kwi 2013, o 09:49 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
Z silnikiem o mocy 85 ogierów zapewne motorówka. |
Autor: | JarekM [ 12 kwi 2013, o 09:53 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
Wojciech1968 napisał(a): Z silnikiem o mocy 85 ogierów zapewne motorówka. Parę lat temu widziałem jacht żaglowy o długości 7 metrów z silnikiem 65 KM. Maszt chyba miał jakieś 4-5 metrów wysokości |
Autor: | Były_User 934585 [ 12 kwi 2013, o 13:10 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
shilus82 napisał(a): a w przypadku jakieś kontroli z policji rzecznej nie będzie problemu?jakich dokumentów wymagają? Zgodnie z ustawą o żegludze śródlądowej Art. 18. 1. Statek polski podlega obowiązkowi wpisu do rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej, zwanego dalej „rejestrem”, z zastrzeżeniem ust. 2–5. 2. Statek polski, używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, z wyjątkiem jednostek napędzanych wyłącznie siłą ludzkich mięśni, o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15kW podlega obowiązkowi wpisu do rejestru statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych. Statki zwolnione z obowiązku wpisu do rejestru mogą być do niego wpisane na wniosek właściciela. 3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do statku używanego do połowu ryb bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2 lub o napędzie mechanicznym o mocy do 20 kW. Sprawy rejestracji tych statków regulują odrębne przepisy. Wniosek: łódź musi być zarejestrowana w PZMiW ale ponieważ jak powiedziałeś ma silnik o mocy 85 koni mechanicznych to na mocy: Art. 34j. 1. W celu wydania świadectwa zdolności żeglugowej albo uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej statek podlega, na wniosek armatora, przeglądowi technicznemu przeprowadzanemu przez upoważniony w tym celu podmiot. 2. Przeglądowi technicznemu nie podlega statek używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji bez napędu mechanicznego lub o napędzie mechanicznym o mocy silników mniejszej niż 75 kW. jesteś zwolniony z obowiązku dokonywania przeglądów technicznych. Dokładnego przelicznika kW na konie mechaniczne nie pamiętam. |
Autor: | shilus82 [ 12 kwi 2013, o 13:18 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
Podziękował ![]() |
Autor: | Gienek [ 12 kwi 2013, o 21:35 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
Ca. 100 kM wychodzi. Bez rejestracji masz. |
Autor: | Jaromir [ 12 kwi 2013, o 22:36 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
Gienek napisał(a): Ca. 100 kM wychodzi. Bez rejestracji masz. Nienienienienie. Mototutka z silnikiem ok 85KM powinna być zarejestrowana. Ale nie musi spełniać obowiązku uzyskiwania świadectwa zdolności żeglugowej a zatem nie ma dla niej obowiązku przeprowadzania przeglądów technicznych. |
Autor: | Gienek [ 12 kwi 2013, o 23:01 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
Siem nie upieram, ale kliknąłeś Jackowi, więc myślałem, że wiesz, co robisz i tylko podałem moc 75 kW w koniach mechanicznych. Pozdrawiam. |
Autor: | shilus82 [ 6 maja 2013, o 12:42 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
A jeszcze pytanie odnośnie tego tymczasowego świadectwa klasy łodzi,ono się przedawnia,nie przedawnia,co z nim się dzieje?bo dla mnie coś co jest tymczasowe ma jakąś "ważność"a potem wygasa. |
Autor: | Wojciech [ 6 maja 2013, o 20:02 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
shilus82 napisał(a): A jeszcze pytanie odnośnie tego tymczasowego świadectwa klasy łodzi,ono się przedawnia,nie przedawnia,co z nim się dzieje?bo dla mnie coś co jest tymczasowe ma jakąś "ważność"a potem wygasa. Pytałeś u źródła http://www.prs.pl/kontakt.html ? |
Autor: | Jaromir [ 6 maja 2013, o 22:24 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
shilus82 napisał(a): A jeszcze pytanie odnośnie tego tymczasowego świadectwa klasy łodzi,ono się przedawnia,nie przedawnia,co z nim się dzieje?bo dla mnie coś co jest tymczasowe ma jakąś "ważność"a potem wygasa. "Świadectwo klasy" czy "świadectwo zdolności żeglugowej" - nie są dokumentami rejestracyjnymi a zatem nie poświadczają własności. Ponadto "świadectwo klasy", podobnie jak "świadectwo zdolności żeglugowej" dla jachtu motorowego o mocy maszyn poniżej 75kW nie jest wymagane - a motorówka Twojego Ojca ma jak piszesz silnik 85KM - czyli mniej niż 75kW. Moim zdaniem możesz przestać zajmować się "problemem świadectwa klasy" - bo formalnie żadnego problemu nie ma... Aby sprzedać jacht po Twoim Ojcu potrzebujesz tytułu własności. Potwierdzeniem własności jest zapis w dokumencie rejestracyjnym - wymaganym w Polsce dla jachtu motorowego napędzanego silnikiem o mocy powyżej 15kW. (Art. 18 ust.2 ustawy o żegl. śródlądowej). Potwierdzeniem własności jest także zapis w postanowieniu o stwierdzeniu nabycia spadku lub w postanowieniu o dziale spadku. Twoim problemem wobec zamiaru sprzedaży jest potwierdzenie tytułu własności. Sprowadza się to do posiadania zestawu dokumentów, które Tobie umożliwią sprzedaż i umożliwią bezproblemową rejestrację - osobie, która kupi od Ciebie jacht... Jak sprzedać jacht Twojego zmarłego Ojca: Pkt1. Zakładam, że łódka motorowa Twego Ojca została zgodnie z przepisami zarejestrowana i że jako właściciel w rejestrze jachtów śródlądowych widnieje Twój Tata. Przypomnę - o własności świadczy dokument rejestracyjny wydany przez PZMiNW albo PZŻ - a nie "świadectwo klasy"... Powinieneś w ramach postępowania spadkowego przed właściwym sądem rejonowym (wydz. cywilny, postępowanie nieprocesowe) doprowadzić do ustalenia nowych właścicieli jachtu - w drodze odpowiedniego zapisu w postanowieniu o stwierdzeniu nabycia spadku. Nowymi właścicielami zostaną wszyscy dziedziczący (współwłasność) . Mając w ręku postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku oraz dokument rejestracyjny wymieniający Twego ojca jako właściciela - możesz łódź sprzedać. Możesz sprzedać jacht bez wcześniejszego "przerejestrowania" na nowych współwłaścicieli - dołączając do umowy stary dokument rejestracyjny Twego Ojca - plus postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku - plus pełnomocnictwa do sprzedaży od pozostałych osób wymienionych jako dziedziczący w postanowieniu o stwierdzeniu nabycia spadku. Pkt2. Istnieje także możliwość, że Twój Ojciec nie dopełnił obowiązku rejestracji jachtu motorowego (obowiązek wynika z Art. 18 ust 2 ustawy o żegl. śródlądowej) - i pływał nie posiadając wymaganego dokumentu rejestracyjnego, tylko... tymczasowe świadectwo klasy PRS albo świadectwo zdolności żeglugowej (mimo że tych dokumentów akurat... wcale nie musiał mieć - wciąż zakładam że silnik motorówki ma mniej niż 75kW). W takim wypadku też możesz próbować sprzedać jacht. Wystarczającym zestawem dokumentów powinno być postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku plus pełnomocnictwa jak w Pkt1 plus umowa nabycia jachtu przez Twego Ojca - od poprzedniego właściciela jachtu. Ten ostatni dokument w poświadczonej kopii lub oryginale powinieneś przekazać nabywcy, aby mógł on zarejestrować jacht. Pkt.3 Może też być tak, że Twój Ojciec nie uzyskał dokumentu rejestracyjnego stwierdzającego, że jacht jest jego własnością i na dodatek nie posiadasz umowy nabycia jachtu przez Twojego Ojca... Wtedy po uzyskaniu postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku musisz wraz osobami w nim wymienionymi uzyskać w osobnym postępowaniu sądowym postanowienie o dziale spadku - które będzie wymieniać i opisywać sam jacht (nazwa, wielkość, marka, nr i moc silnika, nawet numer tego nieszczęsnego świadectwa klasy) i które tą drogą ustali nowego właściciela jachtu. Na podstawie tego postanowienia możesz zarejestrować jacht na siebie (lub siebie i innych współwłaścicieli). A następnie sprzedawać - jak w Pkt1. PS. Całkiem nieformalnie... i tylko w przypadku nabywcy, który Ci mocno zaufa... Można zawrzeć umowę... sprzedaży silnika, oświadczając w niej, że stanowi on własność sprzedającego (posiadanie silnika nie wymaga rejestracji). Jacht... hmmm... można przekazać wraz z silnikiem nabywcy. Nabywca oświadcza w trakcie rejestracji nieprawdę, stwierdzając, że łódź... wybudował sam. Dodatkowo przedstawia umowę nabycia silnika - i rejestruje jacht na siebie. Trzeba mieć do tego pewność, że jacht nie był wcześniej rejestrowany - ani przez Twego Ojca ani przez poprzedniego właściciela (brak numerów rejestracyjnych, brak ich śladów w dokumentach, sprawdzenie w rejestrach jachtów śródlądowych (PZMiNW i PZŻ), które są teoretycznie jawne, etc...) Zdecydowanie nie polecam, ale wiem, że tak zdarza się czasami... zwłaszcza w krajach mocno przeregulowanych... ![]() |
Autor: | shilus82 [ 7 maja 2013, o 07:45 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
W moim wypadku wygląda to tak,że tato kupił łódź,ale na siebie jej nie przerejestrował.Mam w ręku następujące dokumenty:tymczasowe świadectwo klasy łodzi (na starego właściciela-armatora)dokument rejestracyjny statku o napędzie mechanicznym wydany przez PZMWiNW na tego samego armatora,a także akt notarialny oraz poświadczenie dziedziczenia (wszystko załatwiane u notariusza,tymi dwoma ostatnimi dokumentami posługiwaliśmy się także przy przerejestrowaniu auta). Także łódź przeszła na mnie i na mamę. Tato miał umowę sprzedaży spisaną z poprzednim właścicielem więc po tym co przeczytałem,stwierdzam,że nie powinno (chociaż zawsze mogą się jakieś pojawić tfu tfu tfu) problemów ze sprzedażą. |
Autor: | Waldi_L_N [ 7 maja 2013, o 07:52 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
Tata kupił ją 2 lata temu. Odprowadził od tej umowy podatek? Jeśli nie, przerejestruj ją najpierw na siebie, a potem dopiero sprzedaj, żeby stare umowy k-s nie ciągnęły się za łódką. Bo skarbówka wyciągnie rękę po swoje do was jako spadkobierców. No chyba, że kosztowała poniżej 1000PLN ![]() |
Autor: | shilus82 [ 7 maja 2013, o 10:57 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
W skarbówce postępowanie też przeprowadziliśmy i nie wołali od nas zapłaty zaległego podatku za łódź,chociaż żadnego świstka nie znaleźliśmy,że została opłacona. Bo przyczepkę na pewno tato opłacił. Ehh,same problemy z tą zabawką ![]() |
Autor: | Jaromir [ 7 maja 2013, o 15:37 ] |
Tytuł: | Re: Prośba o pomoc w sprawie PRS |
shilus82 napisał(a): W moim wypadku wygląda to tak,że tato kupił łódź,ale na siebie jej nie przerejestrował.Mam w ręku następujące dokumenty:tymczasowe świadectwo klasy łodzi (na starego właściciela-armatora)dokument rejestracyjny statku o napędzie mechanicznym wydany przez PZMWiNW na tego samego armatora,a także akt notarialny oraz poświadczenie dziedziczenia (wszystko załatwiane u notariusza,tymi dwoma ostatnimi dokumentami posługiwaliśmy się także przy przerejestrowaniu auta). Także łódź przeszła na mnie i na mamę. Tato miał umowę sprzedaży spisaną z poprzednim właścicielem więc po tym co przeczytałem,stwierdzam,że nie powinno (chociaż zawsze mogą się jakieś pojawić tfu tfu tfu) problemów ze sprzedażą. OK, czyli najważniejsze - dokument przenoszący własność z tytułu dziedziczenia - już masz (zapomniałem o tym, że od 2008 można iść do notariusza zamiast uzyskiwać postanowienie sądu). Teraz - jeżeli masz umowę Ojca z poprzednim armatorem - jedziesz wg podanego wyżej Pkt 2. - sprzedając z dokumentami na poprzedniego właściciela, umową sprzedaży Twemu Ojcu i waszym poświadczeniem dziedziczenia. Jeżeli nie masz umowy Ojca z poprzednim właścicielem jachtu i jeżeli masz dobre stosunki z b. właścicielem - zdobądź od niego kopię umowy albo ją "odtwórz"... Jeżeli nie masz szans na odzyskanie umowy - to Pkt 3 wyżej, czyli dział spadku który wymieniać i opisywać będzie jacht. Dobrze byłoby, aby dział wymieniał motorówkę z nazwy, wielkości, silnika, etc - ale również z numeru rejestracyjnego i daty (roku) nabycia - ponieważ w rejestrze prowadzonym przez PZMiNW widnieje wciąż stary właściciel... |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |