Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 30 lip 2025, o 07:25




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 maja 2013, o 22:05 

Dołączył(a): 15 mar 2009, o 14:06
Posty: 116
Lokalizacja: s/y Luka Karaiby
Podziękował : 33
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: yacht skipper
Przedwczoraj.
Krotko przed zachodem slonca, wejscie do portu w Cartagenie ( dosyc dlugie, ok 6 mil )
Widze kontenerowiec ( z pilotem) wychodzacy z portu, widze tez kolejny, w pewnej odleglosci, ktory czeka na wejscie do portu ( na pilota)
Skonkludowalam ze ten sam pilot , ktory wychodzi z portu z kontenerowcem przejmie kontenerowiec, ktory oczekuje na wejscie do portu.... Przemyslalam ze to zajmie troche czasu, i jak tylko ten "wychodzacy" - minie ostatnia "boje", ja "wskocze" (zeby rzucic kotwice przed zachodem slonca)
Tak tez zrobilam.
W pewnym momencie slysze wywolanie na VHF " This is Cartagena Port Control....jacht zaglowy wchodzacy do portu...."
Zglosilam sie, odpowiedzialam na pytania: "last port of call, bandera, imie i nazwisko ...etc"
I.... uslyszalam ze mam zawrocic, i poczekac az kontenerowiec, ktory oczekuje, wejdzie do portu.
Bez zbednych dyskusji odpowiedzialam "yes, sir"
Ale tak na przyszlosc.
Jak wlasciwie powinnam sie zachowac, zanim Port Control kazal mi zawrocic?
Czekac, kiedy widze ze jakis kontenerowiec oczekuje na wejscie? Czy wchodzic do portu, i nie zwracac na niego uwagi?

_________________
http://www.sailblogs.com/member/svluka/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2013, o 22:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Myślę, że na to nie ma reguły. Ja przy 6 milowym wejściu, choć rzadko wołam przez radio, sam wywołałbym Port Control i zapytał, czy nie bedę przeszkadzał podczas wchodzenia.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.



Za ten post autor Szaman3 otrzymał podziękowanie od: Pietrek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2013, o 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2058
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Co do zasady. Zawsze warto wywołać Port Control i poprosić o pozwolenie na wejście.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2013, o 22:31 

Dołączył(a): 7 lut 2013, o 18:08
Posty: 507
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: Funka 1965
Zawsze trzeba czekac na pozwolenie wejscia do portu, bo z duzymi nie warto ryzykowac.
Portowa Kontrol, wie kiedy i jaki kolos bedzie wchodzil lub wychodzil.
Zawsze tak robie.Kolezanki i koledzy moga miec inne opinie?

Pzdr

Andrzej JKC


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2013, o 22:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17564
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Pietrek napisał(a):
Jak wlasciwie powinnam sie zachowac, zanim Port Control kazal mi zawrocic?
Spytać się po prostu Port Control, czy możesz wchodzić.
Nie wiem jakie jest wejście do Cartageny, czy tam się można spokojnie minąć, czy kontenerowiec ma wystarczająco miejsca, żeby Cię bezpiecznie wyprzedzić, ale pytanie nie dużo kosztuje przecież ;-)

Z pilotem nie mówiącym po angielsku miałem przyjemność "porozmawiać" po hiszpańsku na wejściu do Buenaventury.
Asystowała nam motorówka Guardacostas, szliśmy przy lewej granicy toru, kontenerowiec szedł z przeciwka, tor ma 1,5 kabla szerokości. Gdy statek był troszkę ponad milę przed nami, krzyknąłem do wojaków, że przechodzę na prawą stronę toru (coby minąć się ze statkiem jak biały człowiek - tor szedł lekkim łukiem).
Wojaki dodali gazu i po kilku sekundach byli na drugiej stronie, ja Polonusem idąc 5 kn potrzebowałem niewiele ponad minutę. Oszz mać jak się pilocina rozkrzyczała :-) Pyskował jeszcze z milę po tym jak nas minął :-) Na szczęście nie znam hiszpańskiego :-) ale hiszpańskojęzyczna załogantka co nie używała brzydkich słów strasznie się czerwieniła słysząc stek wypływający z ukaefki :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2013, o 22:35 

Dołączył(a): 15 mar 2009, o 14:06
Posty: 116
Lokalizacja: s/y Luka Karaiby
Podziękował : 33
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: yacht skipper
Jeanneau, masz racje, z tym ze Port Control w Cartagenie prawie nigdy nie odpowiada na wywolanie jednostek zaglowych, rozmawialismy o tym z tutejszymi zeglarzami i doszlismy do wniosku ze nie ma sensu ich wolac.
Ale moze zamiast wolac na 16 "Cartagena Port Control, this is s/v...."
trzeba wolac "Cartagena Port Control, s/v..... " i zapytac o pozwolenie wejscia.... od razu na 16stce.... ?

_________________
http://www.sailblogs.com/member/svluka/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2013, o 22:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Maar napisał(a):
Nie wiem jakie jest wejście do Cartageny, czy tam się można spokojnie minąć, czy kontenerowiec ma wystarczająco miejsca, żeby Cię bezpiecznie wyprzedzić, ale pytanie nie dużo kosztuje przecież


Mniej więcej takie :-)


Załączniki:
Cartagena.jpg
Cartagena.jpg [ 186.99 KiB | Przeglądane 3020 razy ]

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2013, o 22:40 

Dołączył(a): 15 mar 2009, o 14:06
Posty: 116
Lokalizacja: s/y Luka Karaiby
Podziękował : 33
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: yacht skipper
Nigdy wczesniej nam sie to z Tomkiem nie zdarzylo, Tomek nie pytal o pozwolenie wejscia, z wiadomych przyczyn, na wywolanie "Cartagena Port Control, this is s/v...." nikt nie odpowiadal. Dlatego zapytalam, w/g prawa, jak powinnam postapic?

Mariusz, jest jedno miejsce, kiedy kontenerowiec nie moze mnie bezpiecznie minac, ale tam jest tez miejsce ze ja moge "zejsc" i ustapic mu miejsca, nieraz tak robilismy.

_________________
http://www.sailblogs.com/member/svluka/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2013, o 22:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Może po prostu gość który miał dyżur nudził się i chciał coś konkretnego zrobić. To Cię zawrócił.
Jak patrzę na tą mapę to jest wystarczająco miejsca na to, żeby jacht mógł ustąpić drogi, ewentulanie chwilkę poczekać.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2013, o 22:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2058
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Pietrek napisał(a):
Port Control w Cartagenie prawie nigdy nie odpowiada na wywolanie jednostek zaglowych

To już jest poza Twoją kontrolą. Ale wołać ich trzeba. Jestem przekonany, że wywołani w sytuacji mogącej grozić kolizją odezwą się.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2013, o 23:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Beatko, nie ma jednoznacznej, uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Cartagenów różnistych, pisanych przez t, th, g lub gh jest ci u nas dostatek. Domyślam się, że chodzi o Cartagenę w Kolumbii.
Jest to duży port handlowy, trzeba więc przestrzegać miejscowych przepisów.

Wg reguł sztuki, należy najpierw zajrzeć do odpowiedniego tomu Admiralty List of Radio Signals, tego, który opisuje Pilot Services, Vessel Traffic Services and Port Operations na danym akwenie. Tam znajdziesz nazwę portu i całą procedurę wejścia.

Co tam wyczytasz?

Ano, np. że 10 mil przed wejściem masz się zgłosić do miejscowego VTS lub Radar Control na kanale którymś tam.
Albo - że jeśli masz mniej niż 15 m lub 50 RT masz im nie zawracać głowy.
Albo - że jeśli przekraczasz 50 m lub 100 RT musisz wziąć pilota.
Albo - że na godzinę przed główkami musisz się zgłosić do Traffic Control na kanale, powiedzmy, 12.
Albo - że w tym kraju musisz powiesić flagę Q i nie opuszczać, dopóki oficer sanitarny nie powie Ci "yellow flag down".
Itd. itp.

Zaraz ktoś się tu włączy z uwagą, że Zbierajowi dobrze mówić, bo on ma w nawigacyjnej wszystkie potrzebne (no, niepotrzebne też :D ) wydawnictwa, to se może sięgać i przeglądać, więc wykonam manewr wyprzedzający:

Założę się, że nie masz odpowiedniego tomu ALRS-u (gdybyś miała, nie zadałabyś tego pytania :D ) i nie dziwię się, bo jeden tom kosztuje średnio 75 dolarów.

Najprościej: na co najmniej pół godziny przed wejściem wywołujesz kapitanat portu. Oni się różnie w różnych miejscach nazywają, ale obojętnie, czy wywołasz np. Cartagena Traffic, czy Cartagena Port Control, zrozumieją. Skoro nie masz ALRS, nie znasz ich kanału roboczego, więc wywołuj na 16. Oni Cię poproszą o przejście na roboczy.

Jeśli marina, czy kotwicowisko dla jachtów jest na terenie portu handlowego, rób to zawsze. Upierdliwość jest niewielka (właściwie żadna), a - po pierwsze - unikniesz ewentualnego mandatu, po drugie - zwiększa Twoje bezpieczeństwo chociażby przez to, że unikniesz, po wejściu za falochron, nadziania się na wychodzący statek (vide zderzenie Pogorii z kutrem w Haifie).

Generalna uwaga: procedury wejścia/wyjścia w porcie handlowym są zupełnie inne, niż w marinach. Żeglarzom mogą się one wydawać dziwaczne i upierdliwe, ale trzeba pamiętać, że one są pisane dla dużych statków. W portach handlowych to my jesteśmy nietypowi.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowania - 8: -O-, cantos, Cape, Colonel, Jaro W, Jaromir, Pietrek, PilotR
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL