Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=18245
Strona 1 z 1

Autor:  Sajmon [ 6 mar 2014, o 12:59 ]
Tytuł:  Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

Kumpel dzwonił dzisiaj do mnie z pytaniem gdzie, u kogo i jakie uprawnienia musi zrobic by móc pracować jako motorniczy na wodnym dwunastoosobowym tramwaju kursujacym po Wiśle. Pod czyja to sie znajduje jurysdykcja - kto udzieli mu wyczerpujacych informacji?

Autor:  Wojciech [ 6 mar 2014, o 13:06 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

Urząd Żeglugi Śródlądowej w Krakowie http://kr.uzs.gov.pl/index.php?topic=ourzedzie

Autor:  Janna [ 6 mar 2014, o 13:18 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

Z rozkładu jazdy na 2014 r. wynika, że operator pozostanie ten sam, co w 2013 r., czyli firma KKW Wir. Konkurs ogłaszał Zarząd Infrastruktury Sportowej. Myślę, że jeśli nie uda się uzyskać wszystkich potrzebnych informacji w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej, to można spróbować w jednej lub drugiej firmie.
http://www.zis.krakow.pl/
http://kkw-wir.pl/

Autor:  Szaman3 [ 6 mar 2014, o 21:19 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

Sajmon napisał(a):
Kumpel dzwonił dzisiaj do mnie z pytaniem gdzie, u kogo i jakie uprawnienia musi zrobic by móc pracować jako motorniczy na wodnym dwunastoosobowym tramwaju kursujacym po Wiśle. Pod czyja to sie znajduje jurysdykcja - kto udzieli mu wyczerpujacych informacji?


Zgodnie z Ustawą o Żegludze Śródlądowej właściwym organem jest Urząd Żeglugi Śródlądowej. Oto co zapisano w ustawie:

Art. 35.
1. Statek musi mieć załogę w składzie i o kwalifikacjach zapewniających bezpieczeństwo
żeglugi.
2. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji jest:
1) patent żeglarski uprawniający do kierowania statkiem;
2) patent mechanika statkowego uprawniający do obsługi maszyn napędowych;
3) świadectwo uprawniające do zajmowania innych stanowisk na statku.
3. Patent żeglarski może zawierać ograniczenia co do rodzaju statków i dróg wodnych,
a patent mechanika statkowego – co do rodzaju statku.
4. Patent lub świadectwo wydaje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
5. Uznaje się dokumenty kwalifikacyjne kierowników statków innych niż Rzeczpospolita
Polska państw członkowskich albo państw trzecich wydane zgodnie z:
1) przepisami, obowiązującymi w państwach członkowskich, w sprawie uzyskiwania
krajowych patentów kapitanów statków do przewozu towarów i
pasażerów śródlądowymi drogami wodnymi;
2) Konwencją o żegludze na Renie.
6. Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przepis ust. 5, określi,
w drodze rozporządzenia, wykaz państw, w których wydane dokumenty
kwalifikacyjne kierowników statków będą uznawane przez organy administracji
żeglugi śródlądowej.
7. Przepisów ust. 1–6 dotyczących kwalifikacji załóg nie stosuje się do załogi statku
używanego wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.
Art. 36.
1. Patent lub świadectwo uzyskuje osoba, która:
1) ukończyła 18 lat;
2) ma stan zdrowia odpowiedni do zakresu pracy na statkach żeglugi śródlądowej
potwierdzony świadectwem zdrowia;
3) odbyła praktykę pływania na statkach żeglugi śródlądowej w charakterze
członka załogi, w wymiarze:
a) nie krótszym niż 12 miesięcy – w wypadku patentu,
b) nie krótszym niż 3 miesiące – w wypadku świadectwa;
4) zdała z wynikiem pozytywnym egzamin z zakresu wymaganej wiedzy i
umiejętności.
2. Egzaminy przeprowadzają komisje egzaminacyjne na podstawie ustalonych wymagań
egzaminacyjnych i na podstawie regulaminu działania komisji. Członkom komisji przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach komisji egzaminacyjnej.
3. Za przeprowadzenie egzaminu oraz za wydanie patentu lub świadectwa pobiera
się opłaty w wysokościach określonych w załączniku do ustawy.

Oczywiście natychmiast rodzi się pytanie, jak ów tramwaj jest zarejestrowany. Bo jeżeli ktoś wykonał karkołomny wyczyn i zarejestrował go jako "statek służący wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji", to wówczas stosuje się dobrze nam znany artykuł 37a tejże ustawy. Może tak być bo nie liczba osób na pokładzie ma wynosić do 12 osób, a z tego co pisze Janna całe przedsięwzięcie podlega pod Zarząd Infrastruktury Sportowej. Wtedy o ile długość jednostki nie przekracza 13 m, moc silników jest nie większa od 75 kW, a prędkość maksymalna jest konstrukcyjnie ograniczona do 15 km/godz, to nie wymaga się od prowadzącego żadnych kwitów.
Oczywiście na miejscu pracodawcy, nawet w takim przypadku wymagałbym od kandydata patentu przynajmniej sternika motorowodnego.
Czyli kluczowym elementem jest rodzaj rejestracji tramwaju i to trzeba by sprawdzić.

Autor:  bury_kocur [ 6 mar 2014, o 22:39 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

Szaman3 napisał(a):
nawet w takim przypadku wymagałbym od kandydata patentu przynajmniej sternika motorowodnego.


Stawiam Gin przeciw Rumowi, że skończy sie na steromotorzyście ...
Pzdr
Kocur

Autor:  Sajmon [ 7 mar 2014, o 18:53 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

Kraj ku...y i szatana - tyle komentarza po wizycie w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej. Bardzo miłe panie cisza, spokój, cieplutko, przestronnie, w pieknym miejscu na Brackiej - tam gdzie w Krakowie pada deszcz... Praca lżejsza od snu.

Przy okazji skojarzyłem że jest gdzieś na forum wątek o kolejnym rozporządzeniu, którego brak. Znowu jakiś smutny debil który gdyby nie odpowiednie wynagrodzenie odszedłby z pewnościa do biznesu ku rozpaczy osieroconych wyborców (uwielbiam ten tekst który do znudzenia jest lansowany na usprawiedliwienie utrzymywania tych nierobów) nie przypilnował by rozporządzenie było na czas. Ciekawe ile jeszcze dziesiątków tysięcy urzędników trzeba zatrrudnić żeby rozwiązać te problemy nie istniejące w innych krajach.

W każdym razie dowiedziałem się że jak setki spraw w naszym kraju - można sprawę załatwić, obejść, wykombinować - tak jak sie to zwykło robić za okupacji. Jak juz zostanę stermotorzystą to się pochwalę - ale nie pochwalę się w jaki sposób tego dokonałem. Normalny człowiek, w normalny sposób drogę do patentu stermotorzysty ma praktycznie zamkniętą.

Patent ten nie jest mi do niczego potrzebny, ale może dla towarzystwa - żeby kumplowi nie było smutno, potowarzysze mu trochę w tym przedsięwzięciu.

Autor:  bury_kocur [ 7 mar 2014, o 21:38 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

Sajmon napisał(a):
Normalny człowiek, w normalny sposób drogę do patentu stermotorzysty ma praktycznie zamkniętą.


A powiedz czemu ?
Pytam bo do tej pory uważałem sie za normalnego ...
Pzdr
Kocur

Autor:  Sajmon [ 8 mar 2014, o 03:54 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

bury_kocur napisał(a):
A powiedz czemu ?

Bo trzeba zdobyć staż pracując na statkach zarejestrowanych w urzędzie.Gdyby jakiś młody chłopak, albo mój podstarzały kumpel chciał zacząć pracować w Krakowie na Wiśle dorabiając sobie do swojej podupadającej działalności gospodarczej nie ma możliwości po prostu zrobienia kursu takiego jak robi się na obsługę dźwigu, koparki, suwnicy, wózka widłowego. Trzeba najpierw zatrudnić się na jakiejś śródlądowej popierdułce. Jak się nie ma znajomego z popierdułką zatrudnienie takie graniczy z cudem. Poza tym po co stermotorzysta miałby kształcić swoją konkurencję?

Autor:  Pasat [ 9 kwi 2015, o 17:21 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

Ahoj!

Ciekawe czy droga przez K.... i Piekielne drogi biurokratyczne została uwieńczona sukcesem?
Sajmon, udało się zostać tym Trolejbusiarzem??? :D

pozdrawiam
Lech

Autor:  bury_kocur [ 9 kwi 2015, o 18:10 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

Sajmon napisał(a):
Trzeba najpierw zatrudnić się na jakiejś śródlądowej popierdułce


A to bardzo ciekawe...
Ciekawe bo osobiście czas jakiś temu - robiłem zawodowe papiery - w kolejności: stermotorzysty, potem mechanika statkowego - potem porucznika żeglugi śródlądowej - pływając zawodowo na swoim własnym stateczku w latach 1987-94.
Wszystkie powyższe papiery zrobiłem całkiem oficjalnie w Inspektoracie Żegl. Śródl. w Giżycku zdajac stosowne egzaminy państwowe, gdzie także całkiem oficjalnie zaliczono mi kolejno 6, 18 i 36 miesięcy zawodowego pływania.
Nadal uważam Tomek siebie za normalnego ... :)
Pzdr
Kocur

Autor:  Sajmon [ 9 kwi 2015, o 19:49 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

No i o czym to ma świadczyć Kocurku, że w ubiegłym stuleciu zrobiłeś jakieś tam papiery. Teraz trzeba wykazać się dziesięciomiesięcznym doświadczeniem pracy jako pomocnik stermotorzysty i wtedy można podchodzić do egzaminów, wcześniej robić kursy.
W rezultacie nie zrobiłem tych papierów. Ale za to byłem przez rok pomocnikiem stermotorzysty - więc drogę mam otwartą, natomiast kumpel zdążył w tym czasie zrobić papiery instruktora nauki jazdy i już od jakiegoś czasu szkoli młodych kierowców.

Autor:  bury_kocur [ 9 kwi 2015, o 20:26 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

Sajmon napisał(a):
Teraz trzeba wykazać się dziesięciomiesięcznym doświadczeniem pracy jako pomocnik stermotorzysty i wtedy można podchodzić do egzaminów, wcześniej robić kursy.


Nie zrozumiałeś...
To znaczy, że niewiele sie zmieniło.
Staż trzeba było mieć i wtedy i dziś i 30 lat temu robienie tych - jak to mówisz "jakiś tam papierów" wyglądało dokładnie tak samo - staż + kurs + egzamin ...
Nie pamiętam już czemu zaliczyli mi wtedy 6 miesięcy a nie 10 ale może wtedy tyle wystarczyło...
Takie są - i były - wymagania i nie ma się co z tego powodu burzyć.
Porucznika zrobiłem po 36 miesiącach praktyki + kursie + egzaminie i dziś wygląda to tak samo...
Pzdr
Kocur

Autor:  Sajmon [ 10 kwi 2015, o 08:48 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

bury_kocur napisał(a):
Takie są - i były - wymagania i nie ma się co z tego powodu burzyć.

Oczywiście że jest się z jakiego powodu burzyć. To debilna zasada, że aby prowadzić popierdułkę pływającą 3-4 węzły po Wiśle, trzeba mieć iluśtammiesięczny staż, a nie po prostu kurs, ileś tam godzin - najlepiej na kursie - wypływanych egzamin i koniec.
Ludzie przyzwyczajeni są do traktowania jak barany to się nie burzą.

Autor:  bury_kocur [ 10 kwi 2015, o 12:44 ]
Tytuł:  Re: Tramwaj wodny na Wiśle - uprawnienia

bury_kocur napisał(a):
Takie są - i były - wymagania i nie ma się co z tego powodu burzyć.


Sajmon napisał(a):
Ludzie przyzwyczajeni są do traktowania jak barany to się nie burzą.


Dzięki Tomek.
Kocur

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/