Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 lip 2025, o 17:33




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 maja 2014, o 06:48 

Dołączył(a): 20 maja 2014, o 06:20
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski
Witam Wszystkich!
Postanowiłem napisać niniejszy post, aby uprzedzić wszystkich, którzy mają zamiar pływać po terytorialnych wodach Chorwacji jachtem pod inną banderą niż chorwacka. Dotyczy to również jednostek prywatnych, niekomercyjnych. Jednocześnie zapraszając do dyskusji i wyrażania swoich opinii.
Więc do sedna.
Wiele czytałem o zniesieniu przez Chorwację winiet, oraz list załogi. Bardzo mnie to zresztą ucieszyło. Niestety zamiast tego wymyślono.. "zamknięte" notarialnie pełnomocnictwa, które muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego.
Na podstawie:
ROZPORZĄDZENIE W SPRAWIE WPŁYNIĘCIA I POBYTU ZAGRANICZNYCH JACHTÓW ORAZ ŁODZI WYKORZYSTYWANYCH DO CELÓW SPORTOWYCH I REKREACYJNYCH NA WODACH MORSKICH ORAZ MORZU TERYTORIALNYM REPUBLIKI CHORWACJI
(chorwacki dziennik ustaw Narodne Novine nr 97 z 2013 r.)

Artykuł 2.
Poszczególne pojęcia w niniejszym Rozporządzeniu mają następujące znaczenia:
- jednostka pływająca oznacza łódź lub jacht należący do obcego państwa;
- kapitan jednostki pływającej to osoba sterująca jednostką, odpowiedzialna za jego bezpieczeństwo oraz użytkowanie zgodne z przepisami prawa;
- /…/
- pod pojęciem najbliższej rodziny właściciela jednostki pływającej kryje się jego małżonek lub małżonka, rodzice, bracia i siostry oraz dzieci i wnuki małżonka lub małżonki;
- Kabotaż oznacza transport dóbr i pasażerów pomiędzy chorwackimi portami za pobraniem opłaty.


Artykuł 3.
Jednostka pływająca z artykułu 1 niniejszego Rozporządzenia nie może wykonywać kabotażu.


/…/
Artykuł 6.
Na jednostce pływającej stanowiącej własność osoby fizycznej lub osób fizycznych i pływającej na terenie Republice Chorwacji, w trakcie żeglugi musi się znajdować właściciel jednostki pływającej lub członkowie jego najbliższej rodziny lub przyjaciele właściciela posiadający pisemne i poświadczone notarialnie pełnomocnictwo.

Na jednostce stanowiącej własność osoby prawnej i pływającej na terenie Republiki Chorwacji, w trakcie żeglugi muszą się znajdować jej pracownicy lub członkowie ich rodzin lub ich przyjaciele uprawnieni do użytkowania jednostki pływającej na podstawie pisemnego i poświadczonego notarialnie pełnomocnictwa.

W tekście pełnomocnictwa, o którym mowa w powyższym ustępie, musi być jasno podane imię i nazwisko osoby uprawnionej do reprezentowania osoby prawnej, która je podpisała i poświadczyła pieczątką firmową, konkretny period użytkowania jednostki pływającej, imię i nazwisko pracownika osoby prawnej uprawnionego do sterowania jednostką pływającą, o ile jednostka ta nie ma na stałe zatrudnionej posady, oraz imiona i nazwiska wszystkich osób, które w okresie ważności pełnomocnictwa będą na niej przebywały.

Pełnomocnictwo z ustępu 1 i ustępu 2 niniejszego artykułu musi być przetłumaczone na język chorwacki przez uprawnionego tłumacza przysięgłego.


Artykuł 7.
Na jednostce pływającej na terenie Republiki Chorwacji, na potrzeby kontroli, muszą się znajdować następujące oryginały dokumentów:
- dowód zapłaty opłat z artykułu 4 i 5 niniejszego Rozporządzenia, tj. 1) opłata za bezpieczeństwo żeglugi i ochronę morza, 2) opłata za użytkowanie obiektów bezpiecznej żeglugi; 3) opłata klimatyczna; 4) zgłoszenie pobytu obcokrajowców na jednostce pływającej;
- dowód sprawności technicznej jachtu;
- dowód, że kapitan jednostki pływającej jest zdolny do sterowania jednostką, zgodnie z przepisami obowiązującymi w państwie, którego bandera powiewa na jednostce lub zgodnie z przepisami obowiązującymi w Republice Chorwacji;
- polisa ubezpieczenia jednostki pływającej od odpowiedzialności cywilnej wobec osób trzecich;
- dowód własności lub pełnomocnictwo do użytkowania jednostki pływającej.

PROSZĘ ZWRÓCIĆ NA ARTYKUŁ 6, niniejszego rozporządzenia. Wynika z niego, że aby przebywać na własnym jachcie ja jako właściciel muszę:
a) udać się do notariusza aby sam siebie upoważnić do przebywania na własnym jachcie - nie mówiąc o rodzinie, znajomych, etc. (proszę zwrócić uwagę na tekst: imiona i nazwiska wszystkich osób, które w okresie ważności pełnomocnictwa będą na niej przebywały
b) następnie udać się do tłumacza przysięgłego aby je przetłumaczyć

Wynika więc z tego, że abym zabrał na jacht kogokolwiek, nawet na kilkugodzinny rejs , a prawdopodobnie nawet aby zaprosić w marinie na colę (słowo: przebywać) muszę posiadać takie pełnomocnictwo poświadczone notarialnie i przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego dla osoby, którą zapraszam!!!! CO GDY NA WYSPIE NIE MA NOTARIUSZA I TŁUMACZA PRZYSIĘGŁEGO:-)
Zastanawiam się co z jachtami , które są w leasingu.
Zapraszam do wyrażania opinii, może podzielenia się doświadczeniami w temacie.
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
dw776 napisał(a):
/…/
Artykuł 6.
Na jednostce pływającej stanowiącej własność osoby fizycznej lub osób fizycznych i pływającej na terenie Republice Chorwacji, w trakcie żeglugi musi się znajdować właściciel jednostki pływającej lub członkowie jego najbliższej rodziny lub przyjaciele właściciela posiadający pisemne i poświadczone notarialnie pełnomocnictwo.

(...)

PROSZĘ ZWRÓCIĆ NA ARTYKUŁ 6, niniejszego rozporządzenia. Wynika z niego, że aby przebywać na własnym jachcie ja jako właściciel muszę:
(...)

Na siebie nie musisz. To jest po słowie lub, jeśli tłumaczenie jest poprawne to znaczy że tylko Twoi przyjaciele - co ma sens o tyle, że najbliższą rodzinę zwykle da się rozpoznać po dokumentach a właściciel sobie jachtu raczej nie czarteruje.

O ile wiem, skąd to sie bierze, to patrzę ze zdumieniem.

I wykreślam Chorwację z rejsowych planów - nie lubię zamordystycznych idiotów.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:19 

Dołączył(a): 20 maja 2014, o 06:20
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski
Nie czarteruje ale przebywa:-), jasno jest napisane, że dotyczy wszystkich. Nie zgodzę się niestety z opinią, że słowo "lub" zwalnia z obowiązku wpisania właściciela i rodziny na listę/pełnomocnictwo.
Pozdr.
D.


Ostatnio edytowano 20 maja 2014, o 07:23 przez dw776, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Zdaje się, że Chorwaci chcą jak najbardziej ograniczyć czarterową konkurencję na swoich wodach. Problem będą miały firmy czarterowe w Słowenii, bowiem do tej pory większość ich jachtów płynęła do Chorwacji (na słoweńskich łódkach zawsze był komplet map Chorwacji).
Wprowadzając takie Chorwaci zasady mocno też ograniczą ilość odwiedzających ich żeglarzy. Włosi regularnie przypływają do Chorwacji.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
dw776 napisał(a):
- dowód sprawności technicznej jachtu;

Hmmm.... Tak sobie próbuję wyobrazić co muszę mieć aby wlasną jednostką pod banderą SE wypelnić wymóc powyższego zapisu ...
To tak a propos faktu braku w SE obowiązku rejestracji jednostek rekreacyjnych doLc 12 m i Bc 4 m - o braku obowiązku jakiś dziwnych przeglądów nie wspominając ... :-?

- dowód, że kapitan jednostki pływającej jest zdolny do sterowania jednostką, zgodnie z przepisami obowiązującymi w państwie, którego bandera powiewa na jednostce lub zgodnie z przepisami obowiązującymi w Republice Chorwacji;


I tu patrz rozważanie powyżej ...
A jak rozumieć w takim przypadku "lub zgodnie z przepisami obowiązującymi w Republice Chorwacji" - czy muszę jako obcokrajowiec plywajac na własnym jachcie zdawać w Chorwacji jakieś egzaminy, że umiem tą dorożką powozić ???

Moniia napisał(a):
najbliższą rodzinę zwykle da się rozpoznać po dokumentach


A jak Monia ?
W dokumentach nie jest napisane mąż/żona/córka/syn a czasami w obrębie jednej rodziny są np. trzy nazwiska i trzy różne adresy - jak tak obecnie mam...
Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Szaman3 napisał(a):
Chorwaci zasady mocno też ograniczą ilość odwiedzających ich żeglarzy. Włosi regularnie przypływają do Chorwacji.


Znaczy Chorwatom śmierdzą unijne pieniądze ?
Dobra - zobaczymy czy nie zmiękną po ostatniej powodzi...
Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Moniia napisał(a):
to patrzę ze zdumieniem.


Poczekaj Monia - ta powódź jeszcze sie nie skończyla ...
Będa szukać kasy ...

Moniia napisał(a):
I wykreślam Chorwację z rejsowych planów - nie lubię zamordystycznych idiotów.


Tu masz moja PIĄTKĘ !!!
Dlatego mimo chłodu tak fajnie pływa sie po Baltyku (omijając oczywiście sowietów) .
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
bury_kocur napisał(a):
zgodnie z przepisami obowiązującymi w Republice Chorwacji" - czy muszę jako obcokrajowiec plywajac na własnym jachcie zdawać w Chorwacji jakieś egzaminy, że umiem tą dorożką powozić
Musisz mieć jeden z dokumentów uznanych w innym chorwackim rozporządzeniu, np. sternika jachtowego.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
bury_kocur napisał(a):
(...)

Szaman3 napisał(a):
Chorwaci zasady mocno też ograniczą ilość odwiedzających ich żeglarzy. Włosi regularnie przypływają do Chorwacji.


Znaczy Chorwatom śmierdzą unijne pieniądzę ?
Dobra - zobaczymy czy nie zmiękną po ostatniej powodzi...
(..)

No zobaczymy.. Belgowie też upierali się przy sprawdzaniu, czy brytyjskie jachty nie mają śladów czerwonego diesla i nie było przebacz, mimo, że miało się kwitek jasno wskazujący, że podatek się zapłaciło. Po półtora roku niewidzenia czerwonych bander u siebie zdecydowali się wprost zakazać takich praktyk celnikom :D

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12595
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4265
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moniia napisał(a):
Po półtora roku niewidzenia czerwonych bander u siebie zdecydowali się wprost zakazać takich praktyk celnikom :D


W sensie, że prawo zostało, a jest nieegzekwowane?

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Stara Zientara napisał(a):
Musisz mieć jeden z dokumentów uznanych w innym chorwackim rozporządzeniu, np. sternika jachtowego.


Wojtek - coś tam mam ale rozpatruję sytuacje hipotetyczną.
Jakie są przepisy w SE to wiadomo.
Nie ma obowiązku posiadac na te dorożki żadnych papierów do Lc 12 m i Bc 4 m.
To rozumiem, że przeciętny Svenson MUSI zrobić papiery aby plywać w Chorwacji?
Słabo to widzę...
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Po to kiedyś wprowadzono ICC.
Brytole też je wyrabiają, jak chcą pływać tam gdzie potrzebne kwity.

http://www.rya.org.uk/infoadvice/boatin ... s/icc.aspx

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:47 

Dołączył(a): 20 maja 2014, o 06:20
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski
zgodnie z art. 7 Rozporządzenia o warunkach przybycia i pobytu zagranicznych jachtów i łodzi przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji na morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym Republiki Chorwacji (Uredba o uvjetima za dolazak i boravak stranih jahti i brodica namijenjenih športu i razonodi u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske, NN nr 97/2013) na pokładzie każdej zagranicznej jednostki pływającej podczas żeglugi na terytorium Republiki Chorwacji muszą znajdować się następujące dokumenty:
1. dowód uiszczenia rocznej opłaty za bezpieczeństwo żeglugi i opłaty ekologicznej (zastąpiły dotychczasową winietę);
2. świadectwo zdolności do żeglugi jednostki pływającej;
3. świadectwa kwalifikacji osoby kierującej jednostką (zgodnie z przepisami państwa bandery);
4. dowód ubezpieczenia OC;
5. dowód własności (ew. pełnomocnictwo właściciela do użytkowania).

Ad. 1.
Wysokość opłat jest uzależniona od mocy silnika i długości jednostki pływającej. Do wniesienia tej opłaty zobowiązani są użytkownicy jednostek pływających o długości 2,5 m lub większej oraz jednostek krótszych od 2,5 m, ale wyposażonych w silnik (silniki) o łącznej mocy 5 kW lub większej (art. 5, podpunkt 15 chorwackiego kodeksu morskiego (Pomorski Zakonik, NN nr 181/04, 76/07, 146/08 i 61/11, 56/13).

Ad. 2., 3.
Po chorwackich morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnych mogą żeglować jednostki, które są zgodnie z przepisami państwa bandery zdolne do żeglugi, oraz jeżeli nimi kieruje lub dowodzi osoba, która zgodnie z przepisami państwa bandery jest uprawniona do kierowania lub dowodzenia. Jednak jeżeli państwo bandery nie przewiduje uprawnień na określone czynności, nie uprawnia to użytkownika do wykonywania tych czynności w Chorwacji, o ile prawo chorwackie przewiduje takie uprawnienia. Oznacza to, że kierowanie w Chorwacji jednostką pływającą wyposażoną w silnik, niezależnie od jego mocy, wymaga posiadania uprawnień motorowodnych.

Ad. 4.
Na podstawie art. 41, ust. 1 i 2 chorwackiej Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych w ruchu (Zakon o obveznim osiguranjima u prometu, NN nr 151/05, 36/09, 75/09, 76/13) właściciel jednostki pływającej o napędzie mechanicznym o mocy silników ponad 15 kW podlegającej obowiązkowi wpisu do rejestru statków zobowiązany jest do zawarcia umowy o ubezpieczeniu od odpowiedzialności za szkody, jakie w trakcie użytkowania jachtu może wyrządzić osobom trzecim. Minimalną sumę ubezpieczenia określa art. 42, ust 2. ww. ustawy, a wynosi ona 3 500 000 HRK.

Ad. 5.
Zaleca się posiadanie rachunku, umowy kupna-sprzedaży, pełnomocnictwa, czy jakiegokolwiek innego dokumentu, którym można jednoznacznie dowieść własność przedmiotowej jednostki pływającej (lub prawa do jej użytkowania).

Odpowiedź z jednego z wysokich polskich urzędów, do tego należy posiadać pełnomocnictwo notarialne przetłumaczone na język chorwacki przez tłumacza przysięgłego - zapomniano w odpowiedzi o tym fakcie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
dw776 napisał(a):
Jednak jeżeli państwo bandery nie przewiduje uprawnień na określone czynności, nie uprawnia to użytkownika do wykonywania tych czynności w Chorwacji, o ile prawo chorwackie przewiduje takie uprawnienia. Oznacza to, że kierowanie w Chorwacji jednostką pływającą wyposażoną w silnik, niezależnie od jego mocy, wymaga posiadania uprawnień motorowodnych.


Dzieki - interpretacja jest taka jak przypuszczałem ale tym bardziej słabo widzę wyniki tego.
Raczej będzie tak jak napisała Monia o Belgii.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 07:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
waliant napisał(a):
Moniia napisał(a):
Po półtora roku niewidzenia czerwonych bander u siebie zdecydowali się wprost zakazać takich praktyk celnikom :D


W sensie, że prawo zostało, a jest nieegzekwowane?

Nie, w sensie, że Belgowie próbowali egzekwować ich wersję. Nieuznającą możliwości, że z przyczyn technicznych moze być sprzedawany dla jednostek pływających diesel znaczony a podatki i tak pobrane.

Po półtora roku zmienili zdanie przychylając się do bardziej powszechnej wersji (Brytyjczycy zwykle nie mieli takich problemów z kontrolami po francuskiej stronie kanału, mimo, że Francuzi lubią się ich czepiać ;) )

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 08:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
dw776 napisał(a):
(...) Republiki Chorwacji muszą znajdować się następujące dokumenty:
1. dowód uiszczenia rocznej opłaty za bezpieczeństwo żeglugi i opłaty ekologicznej (zastąpiły dotychczasową winietę);
2. świadectwo zdolności do żeglugi jednostki pływającej;
3. świadectwa kwalifikacji osoby kierującej jednostką (zgodnie z przepisami państwa bandery);
4. dowód ubezpieczenia OC;
5. dowód własności (ew. pełnomocnictwo właściciela do użytkowania).
(...)

Ciekawi mnie punkt 2 - co to miałoby być w przypadku brytyjskiego jachtu zbudowanego w latach 70-tych? :)

A punkt pierwszy dowodzi, że Chorwaci winiet nie zlikwidowali a tylko nazwę i detale zmienili....

Co do Twojego pisania o pełnomocnictwie które jako właścicielka i tak muszę - nie uwazasz, że byłoby to mocno nielogiczne? Ja, właścicielka, wystawiam sobie samej pełnomocnictwo?

Przypominam, tam są słowa "lub". W każdej gramatyce (matematyce przy okazji też) oznacza to zdania rozłączne. Wiec musi się znajdować ALBO właściciel, ALBO najbliższa rodzina ALBO przyjaciele z notarialnie poświadczonym pełnomocnictwem....
I to ostatnie występuje tylko w ostatniej kategorii.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 08:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Moniia napisał(a):
przyczyn technicznych moze być sprzedawany dla jednostek pływających diesel znaczony a podatki i tak pobrane.


Spotkalem sie z tym także w Szwecji.
W ub. r. kupiłem oficjalnie paliwo kolorowe w normalnym wodnym szwedzkim CPN placąc normalną cenę.
Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

dw776 napisał(a):
2. świadectwo zdolności do żeglugi jednostki pływającej;


Tak usiłuję sobie wymyśleć co musiałbym mieć dla swego jachtu aby spelnić ten punkt...?
Chyba, że sobię sam coś sobie napiszę i podpiszę się jako owner (może jakaś mądra pieczatka? :rotfl: ) ...
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 08:07 

Dołączył(a): 20 maja 2014, o 06:20
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski
Dziękuję. Chyba się z Tobą zgodzę. Zapytam jeszcze prawników.

PS:

Rozłączne - zdania składowe wykluczają się wzajemnie (np. Odwiedzę kolegów albo pójdę na spacer.).

spójniki: "albo", "lub", "czy", "bądź"
wykres: __1__<....>__2__


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 08:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Moniia napisał(a):
Przypominam, tam są słowa "lub". W każdej gramatyce (matematyce przy okazji też) oznacza to zdania rozłączne.


Monia - jak Cię lubię - podejmujesz sie taka zawiłość gramatycznie prawną tlumaczyć jakiemus celnikowi w Chorwacji w jego narzeczu ?
:rotfl:
Buziol.
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 08:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
bury_kocur napisał(a):
Moniia napisał(a):
Przypominam, tam są słowa "lub". W każdej gramatyce (matematyce przy okazji też) oznacza to zdania rozłączne.


Monia - jak Cię lubię - podejmujesz sie taka zawiłość gramatycznie prawną tlumaczyć jakiemus celnikowi w Chorwacji w jego narzeczu ?
:rotfl:
Buziol.
Kocur

Nie, dlatego na Adriatyk w przewidywalnej przyszłości się nie wybieram....

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 08:47 

Dołączył(a): 20 maja 2014, o 06:20
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski
I jeszcze jedna ciekawa sytuacja.

Załóżmy, że jacht obojętnie jakiego kraju jest w trakcie leasingu. Wynika więc, że leasingobiorca czyli armator musi mieć pełnomocnictwo wystawione przez bank-właściciela na każdy pobyt na jachcie dla każdej osoby (w przepisach jest słowo właściciel - tym samym bank). W sytuacji, której armator chce zabrać rodzinę i sam popływać za każdym razem musi posiadać takie pełnomocnictwo. Wątpię w to aby bank upoważnił armatora X do stałego podpisywania dokumentów w imieniu banku (wystawiania pełnomocnictwa w imieniu właściciela) - w tym przypadku właściciela jachtu.
Hmm... co z megayachtami?:-. Chyba niebawem mariny będą świecić pustkami, może i dobrze bo ceny na pewno będą niższe:-).



Za ten post autor dw776 otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 10:52 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2323
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Nie znam się na chorwackich przepisach, ale chyba nie jest tak strasznie, bo w Chorwacji pływa całkiem sporo jachtów pod polską banderą, co więcej jachty te chodzą w czarterach - vide wątek Sajmona o rejsach na Delphii.

bury_kocur napisał(a):
Znaczy Chorwatom śmierdzą unijne pieniądze ?
Moniia napisał(a):
No zobaczymy..

Znaczy chcecie powiedzieć, że nowe przepisy spowodują, że rynek turystyczno-żeglarski na nich ucierpi? Poprzednie przepisy były nie wiem, czy nie bardziej restrykcyjne, a nie przeszkodziło to Chorwatom w byciu liderem na rynku wschodnioadriatyckim (śmiem podejrzewać, że na całym śródziemnomorskim) w branży turystycznej ;)
Ten kraj żyje z czarterów, dlatego państwo chroni rodzime firmy przed konkurencją.

Pomimo, że jest coraz drożej, że biurokracja i przepisy, ludzi cały czas przybywa a biznes się rozwija ;-)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 11:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
dw776 napisał(a):
PROSZĘ ZWRÓCIĆ NA ARTYKUŁ 6, niniejszego rozporządzenia. Wynika z niego, że aby przebywać na własnym jachcie ja jako właściciel muszę:
a) udać się do notariusza aby sam siebie upoważnić do przebywania na własnym jachcie - nie mówiąc o rodzinie, znajomych, etc. (proszę zwrócić uwagę na tekst: imiona i nazwiska wszystkich osób, które w okresie ważności pełnomocnictwa będą na niej przebywały
b) następnie udać się do tłumacza przysięgłego aby je przetłumaczyć


Patrzę z politowaniem i obrzydzeniem na idiotyczny chorwacki zamordyzm. Ale wolałbym, żebyś powtórzył podstawowe zasady logiki... i nie interpretował durnych przepisów na swoją niekorzyść...
Jeżeli tylko tekst, który we fragmentach przytaczasz jest porządnie przetłumaczony to:

1. Właściciel na własnej jednostce nie musi wcale "sam siebie upoważniać".
Nie jest również wymagane upoważnienie w przypadku członka rodziny właściciela.
Dlaczego?
- Wystarczy zrozumieć, że dyskusyjny dla Ciebie przepis ustanawia wymóg by na jachcie należącym do osoby fizycznej lub osób fizycznych znajdowała się w trakcie żeglugi przynajmniej jedna osoba z wymienionego w przepisie katalogu osób.
- I wystarczy przeczytać coś o istocie alternatywy, również tej, której użyto w przepisie, podczas wymieniania katalogu osób, z których co najmniej jedna powinna znajdować się na jachcie.
Ten katalog to alternatywa:
a) Właściciel,
b) LUB członkowie rodziny właściciela (w rozumieniu cytowanych przepisów),
c) LUB przyjaciele właściciela - wyposażeni w upoważnienie (zgodne z cytowanymi przepisami)

Ergo - konieczność posiadania upoważnienia dotyczy tylko ostatniej pozycji katalogu osób, z których co najmniej jedna osoba musi znajdować się na jachcie należącym do osoby fizycznej lub osób fizycznych.
Zauważ, że "przyjaciel właściciela" musi posiadać upoważnienie wyłącznie w takiej sytuacji, w której podczas żeglugi na jachcie nie znajdują się ani właściciel, ani członek jego rodziny (w rozumieniu cytowanych przepisów). Bo tylko wówczas "przyjaciel właściciela" spełniać musi wymogi ustalone przepisem.

2. Słowa o konieczności posiadania listy z "imionami i nazwiskami wszystkich osób, które w okresie ważności pełnomocnictwa będą na niej przebywały" - dotyczą wyłącznie jachtów stanowiących własność osoby prawnej...
Nie dotyczą zatem załóg jachtów stanowiących własność osoby fizycznej lub osób fizycznych.
Przy okazji - warto odnotować subtelną różnicę użycia słów o "przebywaniu" i o "znajdowaniu się podczas żeglugi". Bo przecież znaczą niezupełnie to samo, prawda?

Swoją drogą - ciekawe kiedy zwykli, Chorwaci zorientują się, ze lobby ich własnych firm czarterowych pospołu z durnymi urzędnikami psują im zarówno rynek, jak i "imydż" - narażając przy okazji na śmieszność...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Tommycat
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 11:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
A jak rozumieć w takim przypadku "lub zgodnie z przepisami obowiązującymi w Republice Chorwacji" - czy muszę jako obcokrajowiec plywajac na własnym jachcie zdawać w Chorwacji jakieś egzaminy, że umiem tą dorożką powozić ???

Zacznij może od rozumienia znaczenia słowa "lub" w akcie prawnym...
Potem będzie już z górki :rotfl:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 11:21 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2323
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
pierdupierdu napisał(a):
ciekawe kiedy zwykli, Chorwaci zorientują się, ze lobby ich własnych firm czarterowych pospołu z durnymi urzędnikami psują im zarówno rynek

No właśnie nie byłbym taki pewien, czy psują im rynek. Mógłbyś to uzasadnić?
Według mnie, państwo ich chroni, nakładając dodatkowe obostrzenia na konkurencję z zagranicy.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 11:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
To rozumiem, że przeciętny Svenson MUSI zrobić papiery aby plywać w Chorwacji?

Nie - nie rozumiesz.
Svenson płynąc po wodach Chorwacji łódką z banderą Szwecji na rufie musi mieć na podorędziu "dowód, że kapitan jednostki pływającej jest zdolny do sterowania jednostką, zgodnie z przepisami obowiązującymi w państwie, którego bandera powiewa na jednostce".
Oświadczenie własne, stwierdzające, że w Królestwie Szwecji dla kierowania jachtem którym Svenson pływa nie jest wymagane żadne formalnie potwierdzane "potwierdzenie zgodności sterowania" - to też "dowód"... Chorwacki urzędnik, chcąc podważyć ten dowód musiałby udowodnić na bazie szwedzkich przepisów, że takie oświadczenie jest nieprawdziwe...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 11:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
noone napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
ciekawe kiedy zwykli, Chorwaci zorientują się, ze lobby ich własnych firm czarterowych pospołu z durnymi urzędnikami psują im zarówno rynek

No właśnie nie byłbym taki pewien, czy psują im rynek. Mógłbyś to uzasadnić?
Według mnie, państwo ich chroni, nakładając dodatkowe obostrzenia na konkurencję z zagranicy.

Chyba po prostu inaczej definiujemy "ich".
Ja sądzę, że zaostrzanie upierdliwych, biurokratycznych procedur psuje rynek zawsze, przynajmniej w stosunku do większości zainteresowanych. W tym przypadku mowa o setkach tysięcy właścicieli i zatrudnionych w portowych barach, tawernach i sklepach oraz o wszystkich innych Chorwatach, zatrudnionych w szeroko rozumianym sektorze usług turystycznych. To są moi "oni".
Jestem przekonany, że znacząca liczba właścicieli jachtów i żeglujących turystów w wyniku wprowadzenia dyskutowanych przepisów - po prostu Chorwację sobie odpuści. Przecież jest tyle innych, co najmniej równie jak chorwackie pięknych miejsc, gdzie można pływać własnym lub należącym do firmy jachtem, bez przymusu wypełniania rozbudowanych, biurokratycznych szykan. Cóż, chorwaccy urzędnicy zapomnieli chyba, że proponowany w ich kraju "produkt" nie jest niczym nadzwyczajnym...

Masz natomiast rację co do "ochrony" - jeżeli pomyślałeś jedynie o interesach kilkudziesięciu (a może kilkuset?) chorwackich firm czarterowych. Tym firmom w wyniku narzuconych administracyjnych ograniczeń i szykan być może się ciut polepszy. Myślę, że ta poprawa będzie krótkoterminowa, i że sprowadzi się do.... spadku tempa odpływu klientów.
Bo przecież klienci z tych firm zaczęli odpływać już kilka lat temu... Bo kryzys, bo drożyzna, bo spadek jakości usług, bo się opatrzyło, bo kolejne, niejasne działania lokalnych urzędników, etc, etc.

IMHO w Chorwacji urzędnicy zapomnieli, że tanie loty w dowolne miejsce nad Adriatykiem, Egejskim czy Jońskim kosztują praktycznie tyle samo. A słońce, wiatr, dobre żarcie, tanie wino, przyjazne porty i mariny - są tam wszędzie :roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 3: Były user, damit, RadekNet
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 12:37 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2323
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
pierdupierdu napisał(a):
Bo przecież klienci z tych firm zaczęli odpływać już kilka lat temu... Bo kryzys, bo drożyzna, bo spadek jakości usług, bo się opatrzyło, bo kolejne, niejasne działania lokalnych urzędników, etc, etc.

IMHO w Chorwacji urzędnicy zapomnieli, że tanie loty w dowolne miejsce nad Adriatykiem, Egejskim czy Jońskim kosztują praktycznie tyle samo. A słońce, wiatr, dobre żarcie, tanie wino, przyjazne porty i mariny - są tam wszędzie :roll:

W zasadzie się zgadzam, bo teoretycznie masz rację... ;-)
Natomiast praktyka jak do tej pory mówi coś dokładnie odwrotnego - firmy z UE ciągną do Chorwacji, jak szalone, rejsy sprzedają się jak ciepłe bułki, Polaków jak mrówków, co roku więcej nas tam - jak to wytłumaczyć? IMO chodzi tu o przeświadczenie zakorzenione w naszym środowisku, że Chorwacja to taka Ziemia Obiecana, jak Sztynort na Mazurach ;-)
Do tego układ dalmackich wysp, który powoduje, że pływa się tam, jak po śródlądziu, pogoda gwarantowana, wino się nie wypienia z kielichów i obiad można zjeść w kokpicie, nikt nie rzyga między wyspami, każdy może się poczuć wilkiem morskim ;-)

Ps. Spadku jakości usług nie zauważyłem w ostatnich latach - raczej przeciwnie.

_________________
noone



Za ten post autor noone otrzymał podziękowanie od: RadekNet
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 13:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17564
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
noone napisał(a):
W zasadzie się zgadzam, bo teoretycznie masz rację...
Bo Jarek bierze to na logikę, a przecież tam gdzie zaczyna się żeglarstwo to logika się kończy :-)

Mnie tez dziwi brak spadku zainteresowania Chorwacją.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 13:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
noone napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
ciekawe kiedy zwykli, Chorwaci zorientują się, ze lobby ich własnych firm czarterowych pospołu z durnymi urzędnikami psują im zarówno rynek

No właśnie nie byłbym taki pewien, czy psują im rynek. Mógłbyś to uzasadnić?
Według mnie, państwo ich chroni, nakładając dodatkowe obostrzenia na konkurencję z zagranicy.


A pamiętasz jak długo pożył chorwacki przepis o zakazie wwożenia produktów żywnościowych ?
On też był skierowany na obronę rodzimego rynku spożywczego, a szybko się okazało, że działa w odwrotną stronę i per saldo się nie opłaca. Bo wtedy dla wielu turystów, także z Polski Chorwacja przestała sie opłacać lub ich na nią po prostu nie stać.
To wskazuje, że Chorwaci potrafią liczyć i jeśli dojdą do wniosku, że chroniąc własny "przemysł" czarterowy zabijają coś co przynosi im wymierny dochód IMHO szybciutko zrezygnują z tego kagańca :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Nie taki diabeł straszny jak go malują. Jak chcesz czarterować, musisz zapłacić legalny haracz Chorwatom, ktòrzy zabezpieczą formalności w ramach przyjętej kasy. Jeśli chcesz pływać rekreacyjnie "wystarczy" upoważnienie dla prowadzącego jacht, jeśli nie jest on właścicielem albo rodziną właściciela. Obie formy zostały przetestowane, a wcześniej omòwione w Kapitanacie i w chorwackiej firmie czarterowej.

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!



Za ten post autor Sajmon otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2014, o 13:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tak było w przypadku poprzedniego armatora mojej Pumci. Lista załogi w kapitanacie + winieta na rufie. Nomen omen ważna do 7 lipca 2014 r. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL