Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 30 lip 2025, o 22:10




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 lip 2014, o 07:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Chciałbym z sąsiedniego wątku wydzielić pewien aspekt.
Dyskusję można podsumować tak:

Cytuj:
Szaman3 napisał(a):
Zgodnie z naszym prawem łódką o długości 5 m możesz pływać gdzie Ci się podoba na całej kuli ziemskiej, ponieważ do 7,5 m długości jachtu nie potrzebujesz żadnych uprawnień (art. 37a Ustawy o Żegludze Śródlądowej)

Hmmm, to przeczytaj art.62 ust. o bezp. morskim, wystarczy ust.3. oraz ust.1 pkt5.
No i ew. art.73...
Tu: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0112281368


Wypowiedź Jaromira jest szokująca. Przecież dzieci czytają Forum. Rozumiem, że literalnie ma rację. I, że ustawa o żegludze śródlądowej wraz z rozporządzeniem do niej nie powinna regulować morskich patentów (np. jachtowego sternika morskiego czy kapitana jachtowego), ale ... tak w naszym pięknym dziwnym kraju już jest.

Bardziej jednak niż ciekawa dyskusja interesuje mnie aspekt faktyczny, jak to jest? Nie słyszałem o jakichś masowych kontrolach na morzu, sprawdzających patenty. Zwłaszcza na łódkach do 7,5m długości. Czyli dyskusja staje się akademicka.

Pozostawałby jeszcze aspekt czarterów jachtów morskich do 7,5m. Spróbuję zrobić sondę telefoniczną, czy wypożyczyliby jacht, gdybym nie miał patentu? Ale trudno będzie mi nawet znaleźć takie czarterownie, ponieważ jeśli jeszcze nawet są, to jest to mały margines.

Kolejny aspekt to regaty. Trzebaby zapytać kolegów-regatowców, czy potrzebują patent na zawody np. laserkami?

Pozostaje jeszcze jeden aspekt. Czy PZŻ przy stażach na j.s.m. i k.j. uznaje rejsy na jachtach do 7,5m, jeśli kandydat prowadził takie rejsy na mniejszych jachtach bez patentu?

Czy ktoś słyszał o takich przypadkach? (Tzn. zgłaszanie stażu na małych jachtach, prowadzonych samodzielnie). Czy były akceptowane? A jeśli nie,to co się dzieje dalej? Powiedzmy ktoś zgłasza się na egzamin, przedstawia dokumenty stażowe komisji, ta je akceptuje, kandydat zdaje. Potem papiery są wysyłane do OZŻ a ten nie uznaje części godzin zdobytych na małym jachcie bez patentu. Czy wtedy ma dodatkowy czas na zdobycie godzin stażowych, czy musi od początku zdawać egzamin?

A co jeśli ktoś pływał na małej łódce zagranicą? Albo nawet w Polsce pod banderą dowolnie inną niż polska? Wtedy jak rozumiem nie ma podstaw do odrzucenia takiego stażu? Gdyby jednak PZŻ podzielał poglądy Jaromira, to oznaczałoby, że trzeba wyrejestrować polski jacht i zarejestrować pod dowolną inną banderą. Nawet jeśli armatorem byłby Polak. To byłoby straszne.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 08:02 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
PZŻ to sobie może uznawać... :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 08:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Jacek Woźniak napisał(a):
PZŻ to sobie może uznawać... :rotfl:


PZŻ w minionych latach miała swoje 'wykładnie prawa'. Jeśli zastosują argumenty Jaromira, to mogą nie chcieć uznać stażu na jachcie do 7,5m, jeśli nikt na pokładzie nie miał żadnego patentu.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 10:54 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2453
Podziękował : 563
Otrzymał podziękowań: 545
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Kuracent napisał(a):
Kolejny aspekt to regaty. Trzebaby zapytać kolegów-regatowców, czy potrzebują patent na zawody np. laserkami?

Jeśli się nie myję, to te regaty są prowadzone na morskich wodach wewnętrznych lub raczej max do 2Mm od brzegu, w porze dziennej i to do tego z zabezpieczeniem. Załącznik nr 5 Sport i rekreacja na wodach
bip.msw.gov.pl/download/4/596/wodach.pdf
Tam masz określoną nawet ilośćjednostek ratowniczych na ilość startujących z uwzględnieniem czy prowadzący jachty mają uprawnienia czy też nie.
Z drugiej strony w rozporządzeniu ministry można przeczytać:
§2.1. Dokumentami kwalifikacyjnymi potwierdzającymi posiadanie uprawnień do uprawiania turystyki wodnej na jachtach żaglowych o długości kadłuba powyżej 7,5 m lub motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW są patenty:
i nie ma tam podziału na wody śródlądowe i morskie.
Z tym, że ja byłem bardziej zainteresowany aspektem rejestracyjno - ubezpieczeniowym i tym, dokąd mogę na takim maleństwie dopłynąć, a nie patentami.
Kuracent napisał(a):
Potem papiery są wysyłane do OZŻ a ten nie uznaje części godzin zdobytych na małym jachcie bez patentu.

Po co do OZŻ? Patenty wydaje PZŻ.

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 12:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Kuracent napisał(a):
Bardziej jednak niż ciekawa dyskusja interesuje mnie aspekt faktyczny, jak to jest? Nie słyszałem o jakichś masowych kontrolach na morzu, sprawdzających patenty. Zwłaszcza na łódkach do 7,5m długości. Czyli dyskusja staje się akademicka.

Jak dla kogo.. .
Ja wiem, że obecnie wszyscy, łącznie z czynownikami kontrolnymi przyjęli że do 7.5m - "wolnoć Tomku", również na morzu. Ale tak formalnie... nie jest.
I w każdej chwili dowolny kontrolszczik może się do morskiego bezpatentowca na łódce o 0.0m do 7.5m długości skutecznie przyp...lić.
A jak ktoś zrobi "kuku bez patentu", to przypier...lą się do niego na 100%....
Dlatego IMHO warto o tym idiotyzmie wiedzieć

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Kuracent napisał(a):
To byłoby straszne.

I dzieje się o wielu lat, tylko Kurcent tego jeszcze nie zauważył...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 12:25 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2453
Podziękował : 563
Otrzymał podziękowań: 545
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Jaromir, skoro w rozporządzeniu są wymienione dokumenty potwierdzające uprawnienia od 7,5m w górę, wniosek jest chyba jednak prosty :roll:
Skoro potwierdzają powyżej, to oznacza, że poniżej nie ma takich dokumentów

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 12:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Waldi_L_N napisał(a):
Z tym, że ja byłem bardziej zainteresowany aspektem rejestracyjno - ubezpieczeniowym i tym, dokąd mogę na takim maleństwie dopłynąć, a nie patentami.

Jest "aspekt rejestracyjny".
I jest "aspekt ubezpieczeniowy".
Całkiem osobne, na szczęście...

Oba zostały wyjaśnione w wątku pierwotnym, tym, który sam założyłeś.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 12:29 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2453
Podziękował : 563
Otrzymał podziękowań: 545
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
pierdupierdu napisał(a):
Waldi_L_N napisał(a):
Z tym, że ja byłem bardziej zainteresowany aspektem rejestracyjno - ubezpieczeniowym i tym, dokąd mogę na takim maleństwie dopłynąć, a nie patentami.

Jest "aspekt rejestracyjny".
I jest "aspekt ubezpieczeniowy".
Całkiem osobne, na szczęście...

Oba zostały wyjaśnione w wątku pierwotnym, tym, który sam założyłeś.

Oczywiście :D. Nawet napisałem, że w tych dwóch osobnych aspektach się z Tobą zgadzam

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 12:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Załącznik ten uwzględnia sytuację, że kierownicy jachtów nie mają uprawnień. Jak rozumiem chodzi o kierowników jachtów do 7.5m. Czyż nie brzmi to dumnie: kierownik jachtu typu laserek? ;-)

Natomiast ten dokument nie mówi nic o tym, czy impreza jest na rzece, jeziorze, Zatoce czy na otwartym Bałtyku?

Nie wspomina o 2Nm czy porze dziennej.
Do 7.5m nie ma to znaczenia.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 12:34 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2453
Podziękował : 563
Otrzymał podziękowań: 545
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Kuracent napisał(a):
Nie wspomina o 2Nm czy porze dziennej.

Andrzej, kiedy ostatni raz widziałeś na Bałtyku trasę regatową dla lasreów dalej niż 2Mm od brzegu? No, proszę Cię. :oops: Bo pytałeś właśnie o lasery.
Nocnych morskich regat dla laserów też jakoś sobie nie jestem w stanie przypomnieć.

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 12:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Waldi_L_N napisał(a):
Jaromir, skoro w rozporządzeniu są wymienione dokumenty potwierdzające uprawnienia od 7,5m w górę, wniosek jest chyba jednak prosty :roll:
Skoro potwierdzają powyżej, to oznacza, że poniżej nie ma takich dokumentów

Nie chcesz poznać podstaw, ale chcesz jakiś "prostych wniosków"...

Da capo el fine:
- Sytuację na jachtach "poniżej 7.5m" określa art. 37a ust3 ustawy o żegludze śródlądowej. I to ten zapis - oznacza, że poniżej nie ma takich dokumentów
- Jaka jest granica funkcjonowania zapisów ustawy o żegludze śródlądowej (w tym art. 37a ust3) - można przeczytać w jej art. 1 ust.1:
Art. 1.1. Ustawa reguluje sprawy związane z uprawianiem żeglugi na wodach śródlądowych uznanych za żeglowne na podstawie przepisów Prawa wodnego, zwanych dalej „śródlądowymi drogami wodnymi”.

- Ustawa o bezp. morskim żąda od prowadzących po morzu każdy polski statek (bez względu na jego wielkość) odpowiednich kwalifikacji, potwierdzonych dokumentem określonym ściśle w ustawie o bezp. morskim.
Jacht - to też w rozumieniu ustawy statek (art. p. 7, 8 i 9).
W przypadku jachtów - potwierdzeniem kwalifikacji do powadzenia na morzu są dokumenty zgodne z aktem wykonawczym wydanym na podstawie art37a ust.15 ustawy o żegludze śródlądowej.
- Granica funkcjonowania zapisów ustawy o bezp. morskim określona jest w art. 1, 2, 3 i 4 tej ustawy.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *



Kuracent napisał(a):
Załącznik ten
Kuracent napisał(a):
ten dokument

Tylko ty wiesz o czym piszesz. Chyba...
Czemu mnie to nie dziwi?

Niezależnie jednak od tego o jakim przepisie piszesz - zawsze sprawdzaj zakres stosowania przepisu. Jeżeli nie znajdujesz go w jego treści, to sprawdzaj w ustawie, na podstawie której przepis wykonawczy został wydany.
Simples...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL