Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=19639 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Kuracent [ 26 lip 2014, o 07:53 ] |
Tytuł: | Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
Chciałbym z sąsiedniego wątku wydzielić pewien aspekt. Dyskusję można podsumować tak: Cytuj: Szaman3 napisał(a): Zgodnie z naszym prawem łódką o długości 5 m możesz pływać gdzie Ci się podoba na całej kuli ziemskiej, ponieważ do 7,5 m długości jachtu nie potrzebujesz żadnych uprawnień (art. 37a Ustawy o Żegludze Śródlądowej) Hmmm, to przeczytaj art.62 ust. o bezp. morskim, wystarczy ust.3. oraz ust.1 pkt5. No i ew. art.73... Tu: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0112281368 Wypowiedź Jaromira jest szokująca. Przecież dzieci czytają Forum. Rozumiem, że literalnie ma rację. I, że ustawa o żegludze śródlądowej wraz z rozporządzeniem do niej nie powinna regulować morskich patentów (np. jachtowego sternika morskiego czy kapitana jachtowego), ale ... tak w naszym pięknym dziwnym kraju już jest. Bardziej jednak niż ciekawa dyskusja interesuje mnie aspekt faktyczny, jak to jest? Nie słyszałem o jakichś masowych kontrolach na morzu, sprawdzających patenty. Zwłaszcza na łódkach do 7,5m długości. Czyli dyskusja staje się akademicka. Pozostawałby jeszcze aspekt czarterów jachtów morskich do 7,5m. Spróbuję zrobić sondę telefoniczną, czy wypożyczyliby jacht, gdybym nie miał patentu? Ale trudno będzie mi nawet znaleźć takie czarterownie, ponieważ jeśli jeszcze nawet są, to jest to mały margines. Kolejny aspekt to regaty. Trzebaby zapytać kolegów-regatowców, czy potrzebują patent na zawody np. laserkami? Pozostaje jeszcze jeden aspekt. Czy PZŻ przy stażach na j.s.m. i k.j. uznaje rejsy na jachtach do 7,5m, jeśli kandydat prowadził takie rejsy na mniejszych jachtach bez patentu? Czy ktoś słyszał o takich przypadkach? (Tzn. zgłaszanie stażu na małych jachtach, prowadzonych samodzielnie). Czy były akceptowane? A jeśli nie,to co się dzieje dalej? Powiedzmy ktoś zgłasza się na egzamin, przedstawia dokumenty stażowe komisji, ta je akceptuje, kandydat zdaje. Potem papiery są wysyłane do OZŻ a ten nie uznaje części godzin zdobytych na małym jachcie bez patentu. Czy wtedy ma dodatkowy czas na zdobycie godzin stażowych, czy musi od początku zdawać egzamin? A co jeśli ktoś pływał na małej łódce zagranicą? Albo nawet w Polsce pod banderą dowolnie inną niż polska? Wtedy jak rozumiem nie ma podstaw do odrzucenia takiego stażu? Gdyby jednak PZŻ podzielał poglądy Jaromira, to oznaczałoby, że trzeba wyrejestrować polski jacht i zarejestrować pod dowolną inną banderą. Nawet jeśli armatorem byłby Polak. To byłoby straszne. pzdr, Andrzej Kurowski |
Autor: | Były_User 934585 [ 26 lip 2014, o 08:02 ] |
Tytuł: | Re: Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
PZŻ to sobie może uznawać... ![]() |
Autor: | Kuracent [ 26 lip 2014, o 08:37 ] |
Tytuł: | Re: Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
Jacek Woźniak napisał(a): PZŻ to sobie może uznawać... ![]() PZŻ w minionych latach miała swoje 'wykładnie prawa'. Jeśli zastosują argumenty Jaromira, to mogą nie chcieć uznać stażu na jachcie do 7,5m, jeśli nikt na pokładzie nie miał żadnego patentu. pzdr, Andrzej Kurowski |
Autor: | Waldi_L_N [ 26 lip 2014, o 10:54 ] |
Tytuł: | Re: Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
Kuracent napisał(a): Kolejny aspekt to regaty. Trzebaby zapytać kolegów-regatowców, czy potrzebują patent na zawody np. laserkami? Jeśli się nie myję, to te regaty są prowadzone na morskich wodach wewnętrznych lub raczej max do 2Mm od brzegu, w porze dziennej i to do tego z zabezpieczeniem. Załącznik nr 5 Sport i rekreacja na wodach bip.msw.gov.pl/download/4/596/wodach.pdf Tam masz określoną nawet ilośćjednostek ratowniczych na ilość startujących z uwzględnieniem czy prowadzący jachty mają uprawnienia czy też nie. Z drugiej strony w rozporządzeniu ministry można przeczytać: §2.1. Dokumentami kwalifikacyjnymi potwierdzającymi posiadanie uprawnień do uprawiania turystyki wodnej na jachtach żaglowych o długości kadłuba powyżej 7,5 m lub motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW są patenty: i nie ma tam podziału na wody śródlądowe i morskie. Z tym, że ja byłem bardziej zainteresowany aspektem rejestracyjno - ubezpieczeniowym i tym, dokąd mogę na takim maleństwie dopłynąć, a nie patentami. Kuracent napisał(a): Potem papiery są wysyłane do OZŻ a ten nie uznaje części godzin zdobytych na małym jachcie bez patentu. Po co do OZŻ? Patenty wydaje PZŻ. |
Autor: | Jaromir [ 26 lip 2014, o 12:21 ] |
Tytuł: | Re: Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
Kuracent napisał(a): Bardziej jednak niż ciekawa dyskusja interesuje mnie aspekt faktyczny, jak to jest? Nie słyszałem o jakichś masowych kontrolach na morzu, sprawdzających patenty. Zwłaszcza na łódkach do 7,5m długości. Czyli dyskusja staje się akademicka. Jak dla kogo.. . Ja wiem, że obecnie wszyscy, łącznie z czynownikami kontrolnymi przyjęli że do 7.5m - "wolnoć Tomku", również na morzu. Ale tak formalnie... nie jest. I w każdej chwili dowolny kontrolszczik może się do morskiego bezpatentowca na łódce o 0.0m do 7.5m długości skutecznie przyp...lić. A jak ktoś zrobi "kuku bez patentu", to przypier...lą się do niego na 100%.... Dlatego IMHO warto o tym idiotyzmie wiedzieć * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * Kuracent napisał(a): To byłoby straszne. I dzieje się o wielu lat, tylko Kurcent tego jeszcze nie zauważył... |
Autor: | Waldi_L_N [ 26 lip 2014, o 12:25 ] |
Tytuł: | Re: Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
Jaromir, skoro w rozporządzeniu są wymienione dokumenty potwierdzające uprawnienia od 7,5m w górę, wniosek jest chyba jednak prosty ![]() Skoro potwierdzają powyżej, to oznacza, że poniżej nie ma takich dokumentów |
Autor: | Jaromir [ 26 lip 2014, o 12:28 ] |
Tytuł: | Re: Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
Waldi_L_N napisał(a): Z tym, że ja byłem bardziej zainteresowany aspektem rejestracyjno - ubezpieczeniowym i tym, dokąd mogę na takim maleństwie dopłynąć, a nie patentami. Jest "aspekt rejestracyjny". I jest "aspekt ubezpieczeniowy". Całkiem osobne, na szczęście... Oba zostały wyjaśnione w wątku pierwotnym, tym, który sam założyłeś. |
Autor: | Waldi_L_N [ 26 lip 2014, o 12:29 ] |
Tytuł: | Re: Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
pierdupierdu napisał(a): Waldi_L_N napisał(a): Z tym, że ja byłem bardziej zainteresowany aspektem rejestracyjno - ubezpieczeniowym i tym, dokąd mogę na takim maleństwie dopłynąć, a nie patentami. Jest "aspekt rejestracyjny". I jest "aspekt ubezpieczeniowy". Całkiem osobne, na szczęście... Oba zostały wyjaśnione w wątku pierwotnym, tym, który sam założyłeś. Oczywiście ![]() |
Autor: | Kuracent [ 26 lip 2014, o 12:32 ] |
Tytuł: | Re: Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
Załącznik ten uwzględnia sytuację, że kierownicy jachtów nie mają uprawnień. Jak rozumiem chodzi o kierowników jachtów do 7.5m. Czyż nie brzmi to dumnie: kierownik jachtu typu laserek? ![]() Natomiast ten dokument nie mówi nic o tym, czy impreza jest na rzece, jeziorze, Zatoce czy na otwartym Bałtyku? Nie wspomina o 2Nm czy porze dziennej. Do 7.5m nie ma to znaczenia. pzdr, Andrzej Kurowski |
Autor: | Waldi_L_N [ 26 lip 2014, o 12:34 ] |
Tytuł: | Re: Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
Kuracent napisał(a): Nie wspomina o 2Nm czy porze dziennej. Andrzej, kiedy ostatni raz widziałeś na Bałtyku trasę regatową dla lasreów dalej niż 2Mm od brzegu? No, proszę Cię. ![]() Nocnych morskich regat dla laserów też jakoś sobie nie jestem w stanie przypomnieć. |
Autor: | Jaromir [ 26 lip 2014, o 12:58 ] |
Tytuł: | Re: Czy PZŻ uznaje bezpatencie na polskim wybrzeżu? |
Waldi_L_N napisał(a): Jaromir, skoro w rozporządzeniu są wymienione dokumenty potwierdzające uprawnienia od 7,5m w górę, wniosek jest chyba jednak prosty ![]() Skoro potwierdzają powyżej, to oznacza, że poniżej nie ma takich dokumentów Nie chcesz poznać podstaw, ale chcesz jakiś "prostych wniosków"... Da capo el fine: - Sytuację na jachtach "poniżej 7.5m" określa art. 37a ust3 ustawy o żegludze śródlądowej. I to ten zapis - oznacza, że poniżej nie ma takich dokumentów - Jaka jest granica funkcjonowania zapisów ustawy o żegludze śródlądowej (w tym art. 37a ust3) - można przeczytać w jej art. 1 ust.1: Art. 1.1. Ustawa reguluje sprawy związane z uprawianiem żeglugi na wodach śródlądowych uznanych za żeglowne na podstawie przepisów Prawa wodnego, zwanych dalej „śródlądowymi drogami wodnymi”. - Ustawa o bezp. morskim żąda od prowadzących po morzu każdy polski statek (bez względu na jego wielkość) odpowiednich kwalifikacji, potwierdzonych dokumentem określonym ściśle w ustawie o bezp. morskim. Jacht - to też w rozumieniu ustawy statek (art. p. 7, 8 i 9). W przypadku jachtów - potwierdzeniem kwalifikacji do powadzenia na morzu są dokumenty zgodne z aktem wykonawczym wydanym na podstawie art37a ust.15 ustawy o żegludze śródlądowej. - Granica funkcjonowania zapisów ustawy o bezp. morskim określona jest w art. 1, 2, 3 i 4 tej ustawy. * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * Kuracent napisał(a): Załącznik ten Kuracent napisał(a): ten dokument Tylko ty wiesz o czym piszesz. Chyba... Czemu mnie to nie dziwi? Niezależnie jednak od tego o jakim przepisie piszesz - zawsze sprawdzaj zakres stosowania przepisu. Jeżeli nie znajdujesz go w jego treści, to sprawdzaj w ustawie, na podstawie której przepis wykonawczy został wydany. Simples... |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |