Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

oficer wachtowy na jachcie morskim
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=19796
Strona 1 z 1

Autor:  maro99 [ 12 sie 2014, o 18:50 ]
Tytuł:  oficer wachtowy na jachcie morskim

Czy aby pełnić funkcję oficera wachtowego na jachcie morskim trzeba mieć ukończone 18 lat?
Jakie są ograniczenia wiekowe związanebz tą funkcją?

Autor:  Maar [ 12 sie 2014, o 19:10 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

maro99 napisał(a):
Czy aby pełnić funkcję oficera wachtowego na jachcie morskim trzeba mieć ukończone 18 lat?
Oficerów wachtowych - o ile w danym rejsie takowi występują - w większości przypadków wybiera (ustala) kapitan. Zdarza się, że o obsadzie stanowisk oficerskich decyduje armator.

Nie ma żadnych przepisów określających wymagania stawiane oficerom. Tylko od woli kapitana i/lub armatora zależy decyzja, jakie warunki musi spełniać oficer.

Najczęściej jest to doświadczenie morskie oraz zaufanie. Po prostu - kapitan czuje się komfortowo, gdy idąc spać może zaufać temu, kto prowadzi łódkę.

Autor:  Zbieraj [ 12 sie 2014, o 20:47 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

Maar napisał(a):
Tylko od woli kapitana i/lub armatora zależy decyzja, jakie warunki musi spełniać oficer.

Najczęściej jest to doświadczenie morskie oraz zaufanie.
Święte słowa. Zdarzało mi się już pozbawiać stanowiska oficerskiego sternika morskiego, który miał patent i na tym się jego wiedza kończyła i mianować oficerem dziewczynę (czasem bywa na forum) ze stopniem żeglarza, wyjątkowo przytomną, kumatą i odpowiedzialną.
maro99 napisał(a):
Czy aby pełnić funkcję oficera wachtowego na jachcie morskim trzeba mieć ukończone 18 lat?
Jakie są ograniczenia wiekowe związanebz tą funkcją?
Nie ma ograniczeń wiekowych. Na żaglowcach karta bezpieczeństwa wymaga np. trzech sterników morskich i przyjęło się, że są to oficerowie. W praktyce - muszę ich mieć ze względu na dupochron (zwłaszcza ubezpieczeniowy), ale nie muszę z nich robić oficerów. Czasem armator wymaga patentu jsm na stanowiska oficerskie, ale jak dostaję patentowanego durnia, to i tak nie zrobię z niego oficera. :rotfl:

Autor:  Leszek [ 12 sie 2014, o 22:39 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

Janusz jestem pełen podziwu dla twojej stanowczości. Wiem, że nieraz mnie besztasz bo coś nie tak z ortografią, ale jak napisałeś gamoń nie czyta swoich postów. Ale wiem, że w pewnych sprawach dotyczących żeglugi, jestem zgodny z twoim myśleniem. Powiem tak: Stare ale jare. Chyba się nie pogniewasz.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 13 sie 2014, o 21:36 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

maro99 napisał(a):
Czy aby pełnić funkcję oficera wachtowego na jachcie morskim trzeba mieć ukończone 18 lat?

nie
maro99 napisał(a):
Jakie są ograniczenia wiekowe związanebz tą funkcją?

nie ma

Autor:  adaswa [ 20 sie 2014, o 11:28 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

Bardzo mi sie zawsze podobaja okreslenia oficer wachtowy na jachcie morskim - kurcze normalnie zalogi zaraz zabraknie wszyscy paski na ramieniu beda nosic ;) Stwrszy wachty i owszem wtedy wszyscy moga mu mowic panie kierowniku :)

Autor:  piotr6 [ 20 sie 2014, o 13:57 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

albo prezesie

Autor:  kmr [ 28 sie 2014, o 12:07 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

Zbieraj napisał(a):
Na żaglowcach karta bezpieczeństwa wymaga np. trzech sterników morskich i przyjęło się, że są to oficerowie. W praktyce - muszę ich mieć ze względu na dupochron (zwłaszcza ubezpieczeniowy), ale nie muszę z nich robić oficerów.

No, akurat przynajmniej u niektórych żaglowców w KB jest rozpisane precyzyjnie, np.
Cytuj:
Załoga | Żegluga
ilość, dyplomy | międzynarodowa
kapitan statku | kapitan jachtowy
oficerowie pokładowi | kapitan jachtowy + 2x jachtowy sternik morski
marynarze pokładowi | sternik jachtowy + 2x żeglarz jachtowy
:)

Autor:  Jaromir [ 28 sie 2014, o 17:40 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

kmr napisał(a):
akurat przynajmniej u niektórych żaglowców w KB jest rozpisane

Chyba mówisz o jakimś świstku, który wydawany jest bez podstawy prawnej, po inspekcji przeprowadzonej bez określonych terminów, bez określonego zakresu, wyłącznie na podstawie widzimisię urzędników - którzy pobierają za wystawienie tegoż świstka bezprawną, nie określoną żadnym przepisem opłatę?
Acha...

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 28 sie 2014, o 17:41 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

kmr napisał(a):
u niektórych żaglowców w KB jest rozpisane precyzyjnie

KB na jakiej podstawie wydawanej?

Autor:  kmr [ 29 sie 2014, o 05:20 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

Ha! Oczywiście, widziałem KB wydaną na podstawie "Rozporządzenae Ministra Infrastruktury z dnia 1 czerwca 2011 r. w sprawie inspekcji i dokumentów bezpieczeństwa statku morskiego", uchylonego 2012-12-12, przez "Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie inspekcji i audytów oraz certyfikatów statku morskiego", a współczesne karty bezp. wydawane są na podstawie "art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.)". Faktycznie nie zwróciłem uwagi, jak jest w aktualnych to rozpisane. To jak jest?

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 29 sie 2014, o 05:59 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

kmr napisał(a):
Ha! Oczywiście, widziałem KB wydaną na podstawie "Rozporządzenae Ministra Infrastruktury z dnia 1 czerwca 2011 r. w sprawie inspekcji i dokumentów bezpieczeństwa statku morskiego", uchylonego 2012-12-12, przez "Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie inspekcji i audytów oraz certyfikatów statku morskiego", a współczesne karty bezp. wydawane są na podstawie "art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.)". Faktycznie nie zwróciłem uwagi, jak jest w aktualnych to rozpisane. To jak jest?

Tenże art 23 (ustawy o bezpieczeństwie morskim), w swym ustępie czwartym, odsyła do owego rozporządzenia z 13 listopada 2012. Owo rozporządzenia zaś jachtów - bynajmniej - nie dotyczy! Bowiem już w paragrafie 2 minister stwierdził: "Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do jachtów morskich".
Jeśli ów żaglowiec jachtem nie jest - warto sięgnąć do tytułu wątku :-)

Autor:  kmr [ 29 sie 2014, o 06:26 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

Trafna uwaga. Ja od polskich przepisów jak najdalej :mrgreen:
"Jacht morski" to przedziwne pojęcie, pojawiające się tu i ówdzie, a nigdzie nie zostaje ściśle i uniwersalnie zdefiniowane, co rodzi straszne problemy (jak w ROZPORZĄDZENIU
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich, gdzie bliżej nieokreślone "jachty morskie" nie wiedzieć czemu wyłącza się z "praktyki pływania", co ma okrutne następstwa dla tych i owych)… podobnie zresztą jak w inkryminowanym rozporządzeniu "żegluga przybrzeżna" to "podróże po akwenie Morza Bałtyckiego i akwenach przyległych do 8° długości geograficznej wschodniej", a aktualne Rozporządzenie z dnia 13 listopada 2012 r. "w sprawie inspekcji i audytów oraz certyfikatów statku morskiego" definiuje już tą samą ż.p. jako "żeglugę w odległości nie większej niż 20 mil morskich od brzegu w rejonie Morza Bałtyckiego lub innego morza zamkniętego o podobnych warunkach żeglugowych"…

Jeszcze ad KB - ostatnio pewien pan kapitan (polski) opowiadał mi o nie-tak-dawnym użeraniu się z urzędnikiem, który nie chciał go wypuścić, bo kpt nie miał wymaganego dokumentu. Karta Bezpieczeństwa wymagała, aby kapitan miał dyplom szypra 2. klasy…, którego tenże nie posiadał. Miał za to szypra. 1 klasy:rotfl:

Autor:  Jaromir [ 29 sie 2014, o 12:01 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

kmr napisał(a):
"Jacht morski" to przedziwne pojęcie, pojawiające się tu i ówdzie, a nigdzie nie zostaje ściśle i uniwersalnie zdefiniowane, co rodzi straszne problemy

Problem z definicjami jest domeną tych, którzy definicji nie czytają:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0112281368
Art. 5.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
.
.
7) jachcie morskim – należy przez to rozumieć jacht rekreacyjny lub jacht komercyjny, o napędzie żaglowym lub mechanicznym;
8) jachcie rekreacyjnym – należy przez to rozumieć statek przeznaczony lub używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, inny niż jacht komercyjny;
9) jachcie komercyjnym – należy przez to rozumieć statek przeznaczony do celów sportowych lub rekreacyjnych, używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów w ramach prowadzenia działalności polegającej na:
a) odpłatnym przewozie osób,
b) odpłatnym wykonywaniu rejsów szkoleniowych,
c) odpłatnym udostępnianiu statku w celach połowu organizmów morskich na podstawie sportowego zezwolenia połowowego zgodnie z przepisami o rybołówstwie,
d) odpłatnym udostępnianiu statku obsadzonego załogą,
e) każdym innym odpłatnym udostępnianiu statku;
10) jachcie śródlądowym – należy przez to rozumieć statek żeglugi śródlądowej o napędzie żaglowym lub mechanicznym przeznaczony lub używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.3))


Tu ciekawostka - nieźle świadcząca o jakości współczesnej legislacji - poza przytoczoną definicją ustawa o "jachcie śródlądowym" w całym swoim tekście nie wspomina ani razu...
:rotfl: :rotfl:

BTW - przytoczoną definicję "jachtu komercyjnego" biurokraci stosują skrajnie rozszerzająco, zmuszając do wypełniania kosztownych, bezwartościowych procedur również takich armatorów, którzy swych jachtów nigdy nie "używają do przewozu pasażerów". Ale ci armatorzy zupełnie biernie się na takie traktowanie godzą...
Dzięki temu mogą zapłacić za całkowicie pozbawione postaw prawnych "inspekcje" oraz za równie pozbawione postaw prawnych "Kart Bezpieczeństwa". Które narzucają tymże armatorom skład załogi, na co nie pozwala ustawa... (AFAIK - ani tekst ustawy, ani tekst starego, uchylonego rozporządzenia nic o ustalaniu wymogów wobec liczby i składu załóg jachtów nie wspominają. Poprzednie, uchylone rozporządzenie, możliwość ustalania kwalifikacji załóg jachtów zawarło wyłącznie poprzez umieszczenie takiej rubryczki we... wzorze dokumentu zwanego "KB". Obecnie nie ma nawet tak wątłej "postawy")
Cóż, taka gmina...

PS. Definicyjnie zaniepokojonym podpowiem jeszcze, że tekst KM: "art.23 § 3. Statek morski stanowiący polską własność, używany wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych, o długości kadłuba do 24 m, podlega obowiązkowi wpisu do polskiego rejestru jachtów" dosyć skutecznie ogranicza długość tego, co na pewno jachtem jest.
Tyle, że przepis ten również nie jest stosowany tak, jak to zapisano w Kodeksie. Bo w polskim rejestrze jachtów umieszczono również jednostki o kadłubie... dłuższym niż 24m. Jak to w naszej gminie...

Autor:  Były_User 934585 [ 29 sie 2014, o 18:45 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

pierdupierdu napisał(a):
Tyle, że przepis ten również nie jest stosowany tak, jak to zapisano w Kodeksie. Bo w polskim rejestrze jachtów umieszczono również jednostki o kadłubie... dłuższym niż 24m. Jak to w naszej gminie...

Kolego Rowiński, wasze malkontenctwo i jurydyczne wścibstwo staje okoniem do żądań i potrzeb społeczeństwa. Skoro społeczeństwo żeglarskie domaga się KB to jom dostawa. Istnieje luka w prawie i my tą lukę skutecznie wypełniamy aby żeglarzom było lepiej a nam żyło się dostanie. Howg!

;)

Autor:  Stara Zientara [ 30 sie 2014, o 01:58 ]
Tytuł:  Re: oficer wachtowy na jachcie morskim

Jacek Woźniak napisał(a):
a nam żyło się dostanie.
i o to chodzi, i o to chodzi

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/