Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=19930
Strona 1 z 1

Autor:  cinematic [ 31 sie 2014, o 01:47 ]
Tytuł:  Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

Czy ktoś z kolegów wie jaka jest możliwość holowania jachtu bez napędu (żagli, silnika) z Niemiec do Polski?
Oczywiście nie pytam jakie światła ma nieść holownik itd. tylko czy np. obiekt holowany musi być sterowny (działający ster + sternik), czy są jakieś inne wymogi?
Obiekt jest blisko Polski ale jest wyjątkowo "nieporęczny" do transportu lądowego.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 1 wrz 2014, o 11:32 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

cinematic napisał(a):
są jakieś inne wymogi?

Zastanawiam się czy to co chcesz holować będzie jachtem. Jak nie (i będziesz holował jachtem motorowym o mocy silnika ponad 10 kW) to w Polsce powinieneś (§ 3) mieć licencję do holowania... Dur(n)a lex, sed lex... :rotfl:

Rozsądek podpowiada, żeby (taki niesterowalny kadłub) holować przy burcie (jeśli to możliwe). Albo na jakimś "holu sztywnym" czy innym "dyszlu". Wszystko zależy od rodzaju i stosunku wielkości oraz masy obu jednostek, oraz akwenów.

Autor:  Jaromir [ 1 wrz 2014, o 12:50 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Zastanawiam się czy to co chcesz holować będzie jachtem.
Może spójrz na tytuł wątku...
-----
"Holi sztywnych czy innych dyszli" na wodzie nigdy nie widziałem. Chyba nie bez powodu :mrgreen:
-----
Ale widziałem (i używałem) kilka odpowiednio "twardych" mototutek, również turystycznych - w roli pchacza.
Troszkę myślenia przy właściwym i odpowiednio sztywnym spięciu zespołu pchanego (trza mieć porządne pachołki cumownicze na dziobie i rufie lub 3/4 pokładu, kilka miękkich opon, kilka nierozciągliwych lin - nawet stalowych!) - i da się.
Dla wielu mototutek odpowiednio zaimprowizowane pchanie będzie lepszym rozwiązaniem niż holowanie.
-----
A do holowania "przy burcie" potrzebna jest spora moc, wskazana przewymiarowana płetwa steru i...(last but not least) ciut więcej umiejętności, niż do pchania.

Autor:  Wojciech [ 1 wrz 2014, o 12:52 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Wszystko zależy od rodzaju i stosunku wielkości oraz masy obu jednostek, oraz akwenów.

Czy to znaczy, że mały może więcej? ;)

Obrazek

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 1 wrz 2014, o 12:56 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

pierdupierdu napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
napisał(a):
Zastanawiam się czy to co chcesz holować będzie jachtem.

Może spójrz na tytuł wątku...

Patrzyłem, ale czy "kadłub jachtu" jest "jachtem"... nie wiem... Dlatego się zastanawiam :-P

Autor:  Wojciech [ 1 wrz 2014, o 12:57 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
napisał(a):
Zastanawiam się czy to co chcesz holować będzie jachtem.

Może spójrz na tytuł wątku...

Patrzyłem, ale czy "kadłub jachtu" jest "jachtem"... nie wiem... Dlatego się zastanawiam :-P

Jest http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gen ... 32290.html :)

Autor:  Były_User 934585 [ 1 wrz 2014, o 13:51 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Patrzyłem, ale czy "kadłub jachtu" jest "jachtem"... nie wiem... Dlatego się zastanawiam :-P
Jest jachtem w budowie :-P

Autor:  cinematic [ 1 wrz 2014, o 22:59 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

Fajnie się koledzy bawicie w gierki słowne i różne inne osobiste wycieczki.
Tyle tylko że żaden z was nie nawiązał do właściwego pytania czyli: czy obiekt holowany musi być sterowny (działający ster + sternik), czy są jakieś inne wymogi?
Sprawa raczej jest już nieaktualna bo szkop odwraca kota tyłkiem więc odpuszczę ale przypomnę wszystkim tu obecnym, że podobno wszystko co pływa jest jachtem nawet gówno w przerębli o ile nie służy zarobkowaniu albo zabijaniu (umyślnemu).
Jak widać na zdjęciu zwłoki Generała Zaruskiego też były jachtem i szły na smyczy bez żadnego oznakowania. Ster tam tez raczej żaden nie działał.
Temat tymczasem zamknięty.
Pozdrawiam

Autor:  Senator [ 2 wrz 2014, o 08:11 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

cinematic napisał(a):
Fajnie się koledzy bawicie w gierki słowne i różne inne osobiste wycieczki.
Tyle tylko że żaden z was nie nawiązał do właściwego pytania czyli: czy obiekt holowany musi być sterowny (działający ster + sternik), czy są jakieś inne wymogi?
Sprawa raczej jest już nieaktualna bo szkop odwraca kota tyłkiem więc odpuszczę ale przypomnę wszystkim tu obecnym, że podobno wszystko co pływa jest jachtem nawet gówno w przerębli o ile nie służy zarobkowaniu albo zabijaniu (umyślnemu).
Jak widać na zdjęciu zwłoki Generała Zaruskiego też były jachtem i szły na smyczy bez żadnego oznakowania. Ster tam tez raczej żaden nie działał.
Temat tymczasem zamknięty.
Pozdrawiam


Gdybyś jednak dogadał się z Niemcem -> Polecam lekturę MPZZM:

Prawidło 24. Holowanie i pchanie.
a. Statek o napędzie mechanicznym podczas holowania powinien pokazywać:
i. dwa światła masztowe umieszczone w linii pionowej zamiast światła przewidzianego w prawidle 23 a) i) lub a) ii). Jeżeli długość zespołu
holowniczego, mierzona od rufy statku holującego do tylnego krańca zespołu przekracza 200 m, statek powinien pokazywać trzy takie
światła umieszczone w linii pionowej;
ii. światła burtowe;
iii. światło rufowe;
iv. światło holowania umieszczone w linii pionowej nad światłem rufowym;
v. znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, jeżeli długość zespołu holowniczego przekracza 200 metrów.
b. Gdy statek pchający i statek pchany w przód są sztywno połączone w jednostkę zespoloną, powinny być uważane za statek o napędzie
mechanicznym i pokazywać światła przewidziane w prawidle 23.
c. Statek o napędzie mechanicznym podczas pchania w przód lub holowania przy burcie, lecz nie tworzący jednostki zespolonej, powinien
pokazywać:
i. dwa światła masztowe z przodu umieszczone w linii pionowej zamiast światła przewidzianego w prawidle 23 a) i) lub 23 a) ii);
ii. światła burtowe;
iii. światło rufowe.
d. Statek o napędzie mechanicznym, do którego mają zastosowania ustępy a) lub c) niniejszego prawidła, powinien również przestrzegać
prawidła 23 a) ii).
e. Statek lub obiekt holowany, inny niż wymieniony w ustępie g) niniejszego prawidła, powinien pokazywać:
i. światła burtowe;
ii. światło rufowe;
iii. znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny, gdy długość zespołu holowniczego przekracza 200 metrów.
f. Z wyjątkiem kilku statków holowanych przy burcie lub pchanych w grupie, które powinny być oświetlone jako jeden statek:
i. statek pchany nie będący częścią jednostki zespolonej powinien pokazywać w swej przedniej części światła burtowe;
ii. statek holowany przy burcie powinien pokazywać światło rufowe, a w swej przedniej części światła burtowe.
g. Holowany, trudno zauważalny, częściowo zalewany statek lub obiekt, lub zestaw takich statków lub obiektów, gdy są holowane, powinny
pokazywać:
i. jeżeli szerokość jest mniejsza niż 25 metrów -jedno białe światło widoczne dookoła widnokręgu umieszczone na lub w pobliżu
przedniego krańca, z wyjątkiem elastycznych pojemników (drakonów), które nie potrzebują pokazywać światła na lub w pobliżu
przedniego krańca;
ii. jeżeli szerokość wynosi 25 m lub więcej - dwa dodatkowe światła białe widoczne dookoła widnokręgu w miejscu lub w pobliżu
największej swej szerokości;
iii. jeżeli długość przekracza 100 m - dodatkowe białe światła widoczne dookoła widnokręgu umieszczone między światłami wymaganymi
punktami i) oraz ii) w taki sposób, aby odległość między światłami nie przekraczała 100 m;
iv. znak w kształcie rombu na lub w pobliżu najbardziej do tyłu wysuniętej części ostatniego statku lub obiektu holowanego, a jeżeli długość
zespołu holowniczego przekracza 200 m dodatkowy znak w kształcie rombu w miejscu, skąd będzie najlepiej widoczny tak daleko ku
przodowi na ile jest to możliwe.
h. Gdy z jakiejkolwiek wystarczającej przyczyny holowany statek lub obiekt nie jest w stanie pokazywać świateł lub znaków przewidzianych w
ustępie e) lub g) niniejszego prawidła, należy przedsięwziąć wszelkie możliwe środki w celu oświetlenia holowanego statku lub obiektu, lub
co najmniej w celu wskazania obecności takiego obiektu.
i. Gdy z jakiejkolwiek wystarczającej przyczyny statek nie zajmujący się zazwyczaj pracami holowniczymi nie jest w stanie pokazywać świateł
przewidzianych w ustępach a) lub c) niniejszego prawidła to statek taki nie jest obowiązany pokazywać tych świateł, gdy zajęty jest
holowaniem innego statku, znajdującego się w niebezpieczeństwie lub potrzebującego pomocy. Należy przedsięwziąć wszelkie możliwe
środki w celu pokazania rodzaju powiązania między statkiem holującym a holowanym, zwłaszcza przez oświetlenie liny holowniczej, do
czego upoważnia prawidło 36.


itd.itp.

Autor:  Maar [ 2 wrz 2014, o 08:27 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

cinematic napisał(a):
Fajnie się koledzy bawicie w gierki słowne i różne inne osobiste wycieczki.
Nie używaj zwrotów, których nie rozumiesz.

Autor:  Jaromir [ 2 wrz 2014, o 13:53 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

cinematic napisał(a):
Tyle tylko że żaden z was nie nawiązał do właściwego pytania czyli: czy obiekt holowany musi być sterowny (działający ster + sternik), czy są jakieś inne wymogi?

W Polsce czy w Niemczech?
Holownik ma powyżej 20m czy mniej. Holowany ma powyżej 20m czy mniej?
To jednostka używana wyłącznie do sportu lub rekreacji?
Będziesz miał pewnie jakieś dokumenty na holownik i na obiekt holowany - polskie czy niemieckie?
Masz "aktualny egzemplarz przepisów żeglugowych oraz egzemplarz prawa miejscowego dla drogi wodnej, na której odbywa się podróż"? A może twój rodzaj statku został zwolniony z obowiązku ich posiadania?
Itd. itp...

Bo wiesz - każda z tych (no i jeszcze kilka innych) okoliczności - ma znaczenie, przynajmniej w kwestii "innych wymogów" stosowanych w Polsce:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 2072&min=1

Mam nadzieję, że nawiązałem do "właściwego" pytania....

Autor:  Maar [ 2 wrz 2014, o 20:07 ]
Tytuł:  Re: Holowanie kadłuba jachtu z Niemiec

Wiedza wyniesiona z dyskusji, IMHO, może się przydać niejednemu - przenoszę na poprzednie miejsce.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/