Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty mors
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=22002
Strona 1 z 3

Autor:  Były_User 934585 [ 10 maja 2015, o 17:30 ]
Tytuł:  Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty mors

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie
http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12271950

ta, żebym to jeszcze wiedział jak czy skąd pobrać tekst projektu... :evil:

Autor:  Wojciech [ 10 maja 2015, o 17:38 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Cytuj:
Projekt - konsultacje.pdf (dokument w innym formacie [Rodzaj dokumentu: doc] )
Autor dokumentu: Minister Infrastruktury i Rozwoju , wprowadzony przez: Beata Pondo
Data utworzenia: 29-04-2015


http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//520/ ... 161227.pdf

Autor:  Były_User 934585 [ 10 maja 2015, o 17:43 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Aaa cza kliknąć w punkt 3 Konsultacje społeczne i się paseczek rozwinie... za trudne było, jak dla mnie :lol:

Najbardziej niepokoi mnie ten zamiar
1) w § 2 w ust.1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Przepisów § 8-15 nie stosuje się do:”

Próba rozciągnięcia przepisów na wszystko co niekomercyjne?
Dotychczasowy zapis
§ 2. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) jachtów regatowych, rozumianych jako jachty morskie przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz wiosłowych łodzi regatowych, uczestniczących w treningach lub regatach na wodach morskich, na akwenach znajdujących się pod stałą obserwacją i osłoną ratowniczą;
2) rowerów wodnych, kajaków, desek z żaglem, pontonów pneumatycznych bez napędu, bez względu na wielkość, oraz innych podobnych jednostek pływających o długości do 5 m, uprawiających żeglugę tylko w porze dziennej, rozumianej jako okres od wschodu do zachodu Słońca, na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu morskiego;
3) jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji;
4) skuterów używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.

Autor:  M@rek [ 10 maja 2015, o 18:25 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Walczylem z paniami z PZŻ w ub.r. ponad 2 miesiace o to zeby miec jacht pod polska bandera i wychodzi na to ze wyszedlem na glupka :) Na szczescie mam Syna w Anglii i spokojnie moge przerejstrowac pod brytyjska i to internetowo.

Autor:  Bastard [ 10 maja 2015, o 19:03 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Jacek Woźniak napisał(a):
Najbardziej niepokoi mnie ten zamiar
1) w § 2 w ust.1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Przepisów § 8-15 nie stosuje się do:”
Próba rozciągnięcia przepisów na wszystko co niekomercyjne?
Ale ta zmiana jest bez sensu. W nie zmienianym § 5 jest:
"§ 5. Jacht może być używany w żegludze morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego, obsadzenia załogą, wyposażenia w środki ratunkowe, sprzęt sygnałowy, nawigacyjny i ochrony przeciwpożarowej, urządzenia radiokomunikacyjne, wyposażenia pokładowego i awaryjnego oraz innym wymaganiom określonym w rozporządzeniu"
a potem w § 8-15 (czyli tych, które wg zmienianego rozporządzenia nie będą obowiązywać jachtów z ust. 1) te wymagania są określone. To ktoś mi odpowie czy te wymagania dla wyszczególnionych w ust.1 jachtów w końcu będą obowiązujące czy nie? :evil:

Autor:  -O- [ 10 maja 2015, o 20:13 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Ja bym tylko chciał wiedzieć, czy pan minister infrastruktury i rozwoju ma jakieś blade pojęcie dotyczące żeglarstwa. Tak zwyczajnie po ludzku chciałbym wiedzieć, że pan minister zna się na robocie, skoro bierze się za pisanie rozporządzenia.
Zalecenia w sprawie konsultacji:
"Organ wnioskujący przedstawia projekt rozporządzenia do konsultacji publicznych biorąc pod uwagę treść projektu oraz uwzględniając inne okoliczności, w tym znaczenie projektu, jego skutki społeczno-gospodarcze, stopień jego złożoności oraz pilność (...)"
"W ramach konsultacji publicznych organ wnioskujący przedstawia projekt rozporządzenia organizacjom społecznym lub innymi zainteresowanymi podmiotom albo instytucjom, których opinia jest pożądana z uwagi na treść projektu."
"Podkreślenia również wymaga, że obok opisanych wyżej metod konsultowania organ wnioskujący może przedstawić projekt rozporządzenia do wiadomości publicznej poprzez wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej. W tym celu został uruchomiony Rządowy portal konsultacji publicznych umożliwiający prowadzenie konsultacji publicznych z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (www.konsultacje.gov.pl). Działania te umożliwią uzyskanie opinii jak najszerszego kręgu podmiotów zainteresowanych pracami toczącymi się nad danym projektem."
"Organ wnioskujący ustalając zakres konsultacji publicznych kieruje się wytycznymi ustalonymi przez Radę Ministrów lub jej organ pomocniczy. W chwili obecnej nie funkcjonują wytyczne, które stanowiłyby odrębny dokument określający wskazówki dotyczące sposobu prowadzenia konsultacji publicznych (...)".
Pan minister uznał, że projekt rozporządzenia należy skonsultować w pierwszej kolejności z:
1. OPZZ
2. NSZZ "Solidarność"
3. Forum Związków Zawodowych.
4. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Konfederacja "Lewiatan".
6. Związek Pracodawców Business Centre Club.
7. Związek Rzemiosła Polskiego.
Z listy powyższej należy wnioskować, że żeglarstwo w Polsce to domena pracodawców i pracobiorców, opinia wszelkiej maści związków zawodowych i związków pracodawców jest tu najistotniejsza.
W drugiej kolejności wymieniono też inne podmioty:
8. PZŻ
9. Związek motorowodniaków i narciarzy wodnych.
Dalej dopiero:
10. SAJ
11. SAJKS
12. Akademia Kusznierewicza
13. Mazowiecki Klub Żeglarski
14. "Bryfok"
15. Gdańska Federacja Żeglarska
16. Krajowa Izba Gospodarki Morskiej

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 10 maja 2015, o 20:30 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Jacek Woźniak napisał(a):
Najbardziej niepokoi mnie ten zamiar
1) w § 2 w ust.1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Przepisów § 8-15 nie stosuje się do:”
Próba rozciągnięcia przepisów na wszystko co niekomercyjne?


Ta zmiana oznacza że wszystkich jachtów będą dotyczyły paragrafy 1-7 (a od paragrafu 8 do końca - bez zmian).
W części przypadków ma to sens, i tak analizując pod kątem jachtów rekeracyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji :
§1 - OK,
§3 - jak najbardziej - OK (bo np definicja "długości" - terminu używanego w zwolnieniu)
§4 - wydaje się bez znaczenia
§5 - bez sensu - bo jacht zwolniony może być używany jeśli spełnia wymogi z których spełnienia został zwolniony. :-?
§7 - Każdy jacht morski ma być używany zgodnie z przeznaczeniem wynikającym z dokumentu rejestracyjnego i karty bezpieczeństwa. Nawet ten, który dobrowolnie nie poddał się inspekcji (po której wydawana jest karta bezpieczeństwa)... :-?

Autor:  Były_User 934585 [ 10 maja 2015, o 20:41 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Bastard napisał(a):
To ktoś mi odpowie czy te wymagania dla wyszczególnionych w ust.1 jachtów w końcu będą obowiązujące czy nie? :evil:
Paragrafy od 1 do 7 będą obowiązywały wszystkie jachty.
Rozdział 1

Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi jachtów morskich, w zależności od ich długości oraz rejonu pływania.

§ 2. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
Przepisów § 8-15 nie stosuje się do

1) jachtów regatowych, rozumianych jako jachty morskie przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz wiosłowych łodzi regatowych, uczestniczących w treningach lub regatach na wodach morskich, na akwenach znajdujących się pod stałą obserwacją i osłoną ratowniczą;
2) rowerów wodnych, kajaków, desek z żaglem, pontonów pneumatycznych bez napędu, bez względu na wielkość, oraz innych podobnych jednostek pływających o długości do 5 m, uprawiających żeglugę tylko w porze dziennej, rozumianej jako okres od wschodu do zachodu Słońca, na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu morskiego;
3) jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji;
4) skuterów używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.

2. Do skuterów używanych w celach, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się przepisy dotyczące przeglądów technicznych.

§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) długości – należy przez to rozumieć długość kadłuba, która oznacza długość mierzoną między skrajnymi punktami kadłuba na rufie i dziobie z pominięciem części należących do wyposażenia kadłuba, takich jak: ster, bukszpryt, odbojnice, kosze dziobowe i rufowe;
2) uprawianiu żeglugi pod nadzorem – należy przez to rozumieć żeglugę w porze dziennej, rozumianej jako okres od wschodu do zachodu Słońca, na akwenie, na którym prowadzona jest ciągła obserwacja przy zapewnieniu możliwości podjęcia na tym akwenie natychmiastowej akcji ratowniczej z wykorzystaniem łodzi ratunkowej oraz odpowiedniego sprzętu ratunkowego i wyposażenia technicznego.

§ 4. Jachty morskie mogą uprawiać żeglugę w następujących rejonach pływania:

1) Rejonie T – żeglugę na akwenach treningowych – żeglugę w obrębie portów oraz na akwenach określonych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego; za równorzędną z żeglugą na akwenach treningowych uważa się żeglugę na:
a) akwenie Roztoki Odrzańskiej, do linii równoleżnika przechodzącego przez stawy Bramy Torowej nr 4, na Kanale Piastowskim, Starej Świnie i jeziorze Wicko ograniczonym od południa linią prostopadłą do osi toru wodnego Świnoujście – Szczecin i przechodzącą przez stawy Bramy Torowej nr 1,
b) wodach Zatoki Skoszewskiej ograniczonej od zachodu południkiem przechodzącym przez stawę na południowym cyplu półwyspu Rów,
c) rzece Dziwnie i Zalewie Kamieńskim do mostu w Dziwnowie,
d) Zalewie Wiślanym,
e) Zatoce Puckiej na północ od linii łączącej Babie Doły z Jastarnią;

2) Rejonie 1 – żeglugę osłoniętą – żeglugę na wodach Zalewu Szczecińskiego, Zatoce Pomorskiej na południe od linii łączącej latarnię morską Niechorze z cyplem Nord Perd na wyspie Rugia oraz na Zatoce Gdańskiej na południe od linii łączącej latarnię morską Hel z latarnią morską w Krynicy Morskiej lub na innych wodach osłoniętych o podobnych warunkach żeglugowych oraz Morzu Bałtyckim i innym morzu zamkniętym w odległości do 6 mil morskich od linii brzegu;
3) Rejonie 2 – żeglugę przybrzeżną – żeglugę w odległości do 20 mil morskich od linii brzegu w rejonie Morza Bałtyckiego lub innego morza zamkniętego o podobnych warunkach żeglugowych;
4) Rejonie 3 – żeglugę pełnomorską – żeglugę w odległości do 200 mil morskich od linii brzegu;
5) Rejonie 4 – żeglugę oceaniczną – żeglugę bez ograniczeń.

§ 5. Jacht może być używany w żegludze morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego, obsadzenia załogą, wyposażenia w środki ratunkowe, sprzęt sygnałowy, nawigacyjny i ochrony przeciwpożarowej, urządzenia radiokomunikacyjne, wyposażenia pokładowego i awaryjnego oraz innym wymaganiom określonym w rozporządzeniu.

§ 6. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi kapitan jachtu powinien:
1) zapewnić, aby każdy członek załogi oraz pasażer został zapoznany z zasadami użytkowania środków ratunkowych będących na wyposażeniu jachtu morskiego oraz rozkładem alarmowym;
2) przedsięwziąć wszelkie środki wynikające z zasad dobrej praktyki morskiej.
§ 6. W celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi kapitan jachtu powinien:
1) planować podróż z uwzględnieniem wszystkich znanych niebezpieczeństw nawigacyjnych, prognoz pogody, kwalifikacji załogi oraz innych czynników mających wpływ na bezpieczeństwo jachtu;
2) przed rozpoczęciem żeglugi sprawdzić stan techniczny jachtu i jego wyposażenia, w tym środków ratunkowych i służących do wzywania pomocy;
3) podczas żeglugi zapewnić prowadzenie ciągłej obserwacji akwenu, warunków hydrologiczno-meteorologicznych i nawigacyjnych;
4) zaznajomić członków załogi ze sposobami wzywania pomocy oraz podstawowymi procedurami alarmowymi w przypadku wystąpienia zagrożenia na jachcie, takiego jak: człowiek za burtą, pożar, konieczność opuszczenia jachtu, w tym przeszkolić członków załogi w posługiwaniu się środkami ratunkowymi, środkami bezpieczeństwa, w które jacht jest wyposażony oraz dostępnymi metodami wzywania pomocy;
5) zapewnić noszenie indywidualnych urządzeń wypornościowych przez przebywające na pokładzie jachtu osoby nieumiejące pływać;
6) zapewnić noszenie indywidualnych urządzeń wypornościowych lub pasów bezpieczeństwa w porze nocnej, na małych jednostkach, na których występuje znaczne ryzyko wywrócenia się jachtu lub w trudnych warunkach atmosferycznych;
7) przedsięwziąć wszelkie inne środki wynikające z zasad dobrej praktyki morskiej."

§ 7. Każdy jacht morski powinien być używany zgodnie z jego przeznaczeniem wynikającym z dokumentu rejestracyjnego oraz karty bezpieczeństwa.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Tak się zastanawiam, po lekturze § 6, że minister czyha na życie żeglarzy. Gdzie zalecenie konieczności spożywania odpowiedniej ilości płynów, szczególnie ważne gdy załogant cierpi na chorobę morską, że o oddychaniu nie wspomnę... :evil:

Autor:  marcin_palacz [ 10 maja 2015, o 20:53 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Cytuj:
Paragrafy od 1 do 7 będą obowiązywały wszystkie jachty.


????

Cytuj:
§ 2. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:

'.....
3) jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji;
......


Nie zamierzam poddawać "Lotty" żadnym inspekcjom.
_Całe_ rozporządzenie mnie nie dotyczy. Tak ?

Marcin

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 10 maja 2015, o 21:05 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

marcin_palacz napisał(a):
Nie zamierzam poddawać "Lotty" żadnym inspekcjom.
_Całe_ rozporządzenie mnie nie dotyczy. Tak ?

Teraz - tak. Po zmianach (zgodnych z projektem) - nie. Przeczytaj wątek i/albo projekt.

Autor:  _jp_ [ 10 maja 2015, o 21:55 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Jeanneau napisał(a):
Ja bym tylko chciał wiedzieć, czy pan minister infrastruktury i rozwoju ma jakieś blade pojęcie dotyczące żeglarstwa. Tak zwyczajnie po ludzku chciałbym wiedzieć, że pan minister zna się na robocie, skoro bierze się za pisanie rozporządzenia.
Pozwól, że wyprowadzę Cię z mylnego przekonania. Otóż żaden z "panów ministrów" nie pisze rozporządzeń. Projekt rozporządzenia piszą urzędnicy z tzw. departamentów merytorycznych danego ministerstwa, w tym przypadku jest to Dep.Bezpieczeństwa Żeglugi. "Pan minister" jedynie podpisuje rozporządzenie, gdy zostanie ono już uzgodnione z innymi ministerstwami (tzn. gdy inne ministerstwa przestają już zgłaszać uwagi do tekstu projektu). I na ogół pojęcie każdego "pana ministra" o tym, co podpisuje jest właśnie takie, jak się domyślasz ;) .

Autor:  marcin_palacz [ 10 maja 2015, o 21:57 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
marcin_palacz napisał(a):
Nie zamierzam poddawać "Lotty" żadnym inspekcjom.
_Całe_ rozporządzenie mnie nie dotyczy. Tak ?

Teraz - tak. Po zmianach (zgodnych z projektem) - nie. Przeczytaj wątek i/albo projekt.


Ok, czytam: rozporządzenie z 2012 i projekt.
Czyli będą mnie obowiązywać paragrafy 1 do 7.
Kamizelki nosić (nieumiejący pływać), zapoznać załogę ze sposobami wzywania pomocy, obserwować, przed wypłynięciem sprawdzić czy coś się nie urywa, sprawdzić prognozę...
Raczej zdroworozsądkowe ? Że nie ma potrzeby takich rzeczy pisać w akcie prawnym, to prawda, ale to nic groźnego.
Reszta nieistotna. Nie?

Marcin

Autor:  _jp_ [ 10 maja 2015, o 22:03 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

A skąd będziesz wiedział, który z załogantów umie, a który nie umie pływać, i trzeba mu na szyję Stogi II założyć? Będziesz odbierał od nich oświadczenia na piśmie, czy urządzisz wszystkim sprawdzian pływacki? Bo w razie czego nie tylko PKBWM, nie tylko Izba Morska, ale i prokurator zapyta, dlaczego nie wykonałeś tego przepisu?

Autor:  -O- [ 10 maja 2015, o 22:08 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

_jp_ napisał(a):
Bo w razie czego nie tylko PKBWM, nie tylko Izba Morska, ale i prokurator zapyta, dlaczego nie wykonałeś tego przepisu?

I to jest najważniejsza istota wprowadzanych zmian. Skutki prawne.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 10 maja 2015, o 22:10 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

marcin_palacz napisał(a):
Reszta nieistotna. Nie?

A karty bezpieczeństwa nie masz? To możesz mieć problem (zależnie od interpretacji) - paragraf 7.

Autor:  marcin_palacz [ 10 maja 2015, o 22:14 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

_jp_ napisał(a):
A skąd będziesz wiedział, który z załogantów umie, a który nie umie pływać, i trzeba mu na szyję Stogi II założyć?


Nie jestem kamizelkowym ortodoksem, ale pytam nieznanych załogantów, czy umieją pływać i generalnie sugeruję zakładanie kamizelek. A jak woda zimna, albo noc, wieje i buja, to kamizelki każę zakładać i tyle. I co ważniejsze, każę się przypinać. Nie zdarzyło się, by ktoś się nie zastosował, protestował, itp. Kamizelki to nie Stogi, tylko dość przyzwoite kamizelki pneumatyczne.

Marcin

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
marcin_palacz napisał(a):
Reszta nieistotna. Nie?

A karty bezpieczeństwa nie masz? To możesz mieć problem (zależnie od interpretacji) - paragraf 7.


Nie mam. Nie widzę żadnego przepisu, który by mnie zmuszał do posiadania KB (czyli poddania się inspekcji, itp.).

Marcin

Autor:  Były_User 934585 [ 11 maja 2015, o 05:11 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

marcin_palacz napisał(a):
Nie mam. Nie widzę żadnego przepisu, który by mnie zmuszał do posiadania KB (czyli poddania się inspekcji, itp.).
Ale czy masz wyposażenie zgodnie z rejonem pływania?
§ 4. Jachty morskie mogą uprawiać żeglugę w następujących rejonach pływania:
A teraz sprawdź załączniki do rozporządzenia.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 11 maja 2015, o 05:56 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Jacek Woźniak napisał(a):
sprawdź załączniki do rozporządzenia

Racja. Zwolnienie dotyczy paragrafów od ósmego do piętnastego. Załączniki nie są wśród przepisów z których obowiązywania autorzy chcą zwolnić!

Chyba należałoby polobbować i spytać może DLACZEGO zapragnięto zmienić to rozporządzenie? Czy miały miejsce jakieś zdarzenie uzasadniające nałożenie na obywateli dodatkowych obowiązków? Czy może "tylko" urzędnicy dostrzegli jakiś - ich zdaniem - nieuregulowany obszar i postanowili tę "lukę prawną" usunąć... żeby... był porządek oczywiście :evil:

Autor:  marcin_palacz [ 11 maja 2015, o 06:20 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Jacek Woźniak napisał(a):
sprawdź załączniki do rozporządzenia

Racja. Zwolnienie dotyczy paragrafów od ósmego do piętnastego. Załączniki nie są wśród przepisów z których obowiązywania autorzy chcą zwolnić!


Odniesienia do załączników są w paragrafach 12, 13 i 14, nie ma ich w paragrafach od 1 do 7.

Marcin

Autor:  Były_User 934585 [ 11 maja 2015, o 06:23 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Chyba należałoby polobbować i spytać może DLACZEGO zapragnięto zmienić to rozporządzenie? Czy miały miejsce jakieś zdarzenie uzasadniające nałożenie na obywateli dodatkowych obowiązków? Czy może "tylko" urzędnicy dostrzegli jakiś - ich zdaniem - nieuregulowany obszar i postanowili tę "lukę prawną" usunąć... żeby... był porządek oczywiście :evil:
Jest to wyjaśnione ale trzeba sięgnąć do tekstu źródłowego.
Projekt rozporządzenia przygotowano biorąc pod uwagę potrzebę rozszerzenia zakresu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie (Dz. U. poz. 326) i określenia podstawowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty rekreacyjne o długości do 15 m oraz potrzebę korekty listy wyposażenia obowiązkowego jachtów uprawiających żeglugę przybrzeżną.
Projektodawca wziął pod uwagę wnioski skierowane do ministra właściwego ds. gospodarki morskiej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich (PKBWM) w raporcie końcowym 15/13 dot. bardzo poważnego wypadku morskiego jachtu żaglowego Holly II (wypadnięcie za burtę i utonięcie kapitana jachtu na Zatoce Gdańskiej w dniu 5 lipca 2013 r.). Uwzględniono również wnioski płynące z analizy raportu końcowego 13/13 dot. bardzo poważnego wypadku morskiego jachtu żaglowego Qatro (wypadnięcie za burtę i utonięcie członka załogi jachtu w cieśninie Głęboki Nurt w dniu 25 czerwca 2013 r.) oraz raportu końcowego 22/13 dot. bardzo poważnego wypadku morskiego jachtu motorowego Miss Alicja (całkowita utrata jachtu na skutek pożaru na torze wodnym portu Gdańsk w dniu 16 sierpnia 2013 r.).

Zastanawiam się czy można wejść w spór zbiorowy z ministerstwem i wzorem innych regulacji żądać dofinansowania do zakupów niezbędnego wyposażenia.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

marcin_palacz napisał(a):
Odniesienia do załączników są w paragrafach 12, 13 i 14, nie ma ich w paragrafach od 1 do 7.
No i się zaczyna... może posłużę się cytatem:
Zmiany w § 2 wiążą się z potrzebą wskazania, że choć jachty rekreacyjne o długości do 15 m nie podlegają obowiązkowym przeglądom technicznym i inspekcjom bezpieczeństwa, jacht może być używany w żegludze morskiej, jeżeli, jak określono w § 5 rozporządzenia, odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego, obsadzenia załogą oraz wyposażenia.

Autor:  _jp_ [ 11 maja 2015, o 07:28 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

O tych raportach PKBWM już tutaj pisaliśmy (przewidując - i słusznie, do czego one posłużą :-? ). Warto przypomnieć np. to, że w sprawie Holly II PKBWM wytknęła, iż
PKBWM napisał(a):
Jacht nie był wyposażony w koło ratunkowe zaopatrzone w tyczkę z flagą, którą można byłoby oznaczyć pozycję rozbitka po jego wypadnięciu za burtę, jeszcze przed rozpoczęciem przez załogantkę manewrów jachtem.
Nie zajęła się natomiast tym, że dyżurny MRCK wezwał śmigłowiec dopiero pół godziny po otrzymaniu informacji o wypadku!!!

A ponieważ lektura kolejnych orzeczeń PKBWM wskazuje, iż niejako "regułą" jest wysyłanie śmigłowców do wypadków żeglarzy z opóźnieniem, to w rozporządzeniu powinien raczej znaleźć się przepis nakazujący uprawianie żeglarstwa w morskim ubraniu ratunkowym na grzbiecie, niż w samej kamizelce.

Autor:  marcin_palacz [ 11 maja 2015, o 07:40 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Dalej twierdzę, że w obecnej formie ta zmiana rozporządzenia nie jest bezpośrednio groźna dla prywatnych, niekomercyjnych jachtów.
Wygląda jednak na to, że ktoś próbuje przemycić do obowiązujących przepisów kilka niejednoznacznych przykazań, które przy następnej okazji, jak tylko znajdzie się pretekst, będzie można doprecyzować i zaostrzyć ....

Marcin

Autor:  Były_User 934585 [ 11 maja 2015, o 07:43 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

_jp_ napisał(a):
Nie zajęła się natomiast tym, że dyżurny MRCK wezwał śmigłowiec dopiero pół godziny po otrzymaniu informacji o wypadku!!!
Trochę po diabelsku powiem nie zwalajmy winy na innych. Takie stwierdzenia mogą być tłumaczone na naszą niekorzyść więc lepiej je dodawać do ogólnej listy zaniedbań choć i racja i Twoje oburzenie są jak najbardziej słuszne.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

marcin_palacz napisał(a):
Dalej twierdzę, że w obecnej formie ta zmiana rozporządzenia nie jest bezpośrednio groźna dla prywatnych, niekomercyjnych jachtów.
Obyś miał rację!
Tylko, że:
Załącznik nr 1

WYPOSAŻENIE JACHTU MORSKIEGO O DŁUGOŚCI DO 24 M

I. Środki ratunkowe

1) Jacht w Rejonie 3 i 4 (żegludze pełnomorskiej i oceanicznej) powinien posiadać:

a) pneumatyczne tratwy ratunkowe* mogące pomieścić wszystkie osoby znajdujące się na jachcie,

b) dwa koła ratunkowe, w tym jedno zaopatrzone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą oraz drugie w linkę ratunkową; jacht o długości co najmniej 15 m, w żegludze oceanicznej, powinien posiadać 4 koła,

c) pasy/kamizelki ratunkowe** dla każdej z osób znajdujących się na jachcie;

2) Jacht w Rejonie T, 1 i 2 (żegludze na akwenach treningowych, osłoniętej i przybrzeżnej) powinien posiadać:

a) dwa koła ratunkowe, w tym jedno zaopatrzone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą oraz drugie w linkę ratunkową,

b) pasy/kamizelki ratunkowe** dla każdej z osób znajdujących się na jachcie,

c) pneumatyczne tratwy ratunkowe*, mogące pomieścić wszystkie osoby znajdujące się na jachcie;

3) Każdy jacht w Rejonie 1, 2, 3 i 4 (żegludze osłoniętej, przybrzeżnej, pełnomorskiej i oceanicznej) powinien posiadać pasy bezpieczeństwa dla wszystkich osób na jachcie, a jacht w Rejonie T (żegludze na akwenach treningowych) powinien posiadać minimum pasy bezpieczeństwa dla co najmniej połowy osób na jachcie. Jeżeli kamizelki ratunkowe są wyposażone w uprząż spełniającą funkcję pasa bezpieczeństwa – dodatkowych pasów bezpieczeństwa nie wymaga się;

4) Jacht w Rejonie 3 i 4 (żegludze pełnomorskiej i oceanicznej) powinien posiadać:

a) 12 rakiet spadochronowych czerwonych,

b) 1 pławkę dymną pomarańczową;

5) Jacht w Rejonie 2 (żegludze przybrzeżnej) powinien posiadać:

a) 6 rakiet spadochronowych czerwonych,

b) 1 pławkę dymną pomarańczową;

6) Jacht w Rejonie T (żegludze na akwenach treningowych) w porze nocnej oraz Rejonie 1 (żegludze osłoniętej) powinien posiadać:

a) 3 rakiety spadochronowe czerwone,

b) 1 pławkę dymną koloru pomarańczowego.

* Dopuszczone standardy tratw ratunkowych


Itd zgodnie z załącznikami. WWR Reaktywacja!

Autor:  Colonel [ 11 maja 2015, o 08:12 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

SAJ najprawdopodobniej zakwestionuje projekt w całośsci, jako zbędne biurokratyzowanie materii nie wymagajacej regulacji oraz oparty na blednych przesłankach z dziwacznych ustaleń PKBWM.

Autor:  Były_User 934585 [ 11 maja 2015, o 08:50 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Na SAJ można liczyć.
Jak pomyślę, że aby popływać po Zalewie Kamieńskim miałbym na swojej KEJS mieć pasy ratunkowe...
Może admini dodadzą nowego emotikona "terrorysta"? ;-)

Autor:  Stara Zientara [ 11 maja 2015, o 09:16 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

marcin_palacz napisał(a):
Dalej twierdzę,
Ale urzędnicy stwierdzą, że nie masz racji... I co wtedy?

Autor:  marcin_palacz [ 11 maja 2015, o 10:36 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Stara Zientara napisał(a):
marcin_palacz napisał(a):
Dalej twierdzę,
Ale urzędnicy stwierdzą, że nie masz racji... I co wtedy?


Pewnie się wybronię (straciwszy czas i nerwy), ale nie w tym rzecz.

Gorzej, że istnienie w rozporządzeniu niejasnych zapisów będzie skłaniało do jego modyfikacji, bo przecież błędy trzeba poprawiać.
I wystarczy kolejny wypadek, a potem bzdurne z niego wnioski, by śrubę dokręcić, tym razem skutecznie.
Więc powinno być taka jak napisał Colonel: projekt do kosza.

Marcin

Autor:  Jaromir [ 11 maja 2015, o 14:02 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

marcin_palacz napisał(a):
Reszta nieistotna. Nie?

marcin_palacz napisał(a):
Odniesienia do załączników są w paragrafach 12, 13 i 14, nie ma ich w paragrafach od 1 do 7.

To też "nieistotne"? Też "nie ma odniesień"?
§ 5. Jacht może być używany w żegludze morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego, obsadzenia załogą, wyposażenia w środki ratunkowe, sprzęt sygnałowy, nawigacyjny i ochrony przeciwpożarowej, urządzenia radiokomunikacyjne, wyposażenia pokładowego i awaryjnego oraz innym wymaganiom określonym w rozporządzeniu.
Bo wg. urzędników &5 jak najbardziej musi zacząć małe jachty niekomercyjne obowiązywać. Czyli - mamy zacząć stosować się do wymogów określonych w rozporządzeniu. Wszystkich wymogów.

Argumentem za tym, bym musiał się stosować do wymogów ustalonych rozporządzeniem - na przykład do wymogu posiadania tratwy w drodze z Górek na Hel - jest podobno fakt, że jednemu panu spłonęła motorówka przy Westerplatte. I jeszcze fakt, że inny pan był zbyt pijany, by zauważyć, że mu ktoś z załogi wypadł.
Serio, serio - tak twierdzą w "uzasadnieniu" do projektu zmian w rozporządzeniu z 2012... Pomysły i "uzasadnienie" biurokratów - w załączeniu:

Załączniki:
projekt_z_dnia_28-04-2015.compressed.pdf [1.79 MiB]
Pobrane 129 razy

Autor:  piotr6 [ 11 maja 2015, o 14:11 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

Zdaje się że przywołują tez wypdek Holly?

Autor:  Jaromir [ 11 maja 2015, o 14:15 ]
Tytuł:  Re: Zmiany dot bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty

piotr6 napisał(a):
Zdaje się że przywołują tez wypdek Holly?

Bo jak powszechnie wiadomo poddanie się rygorom ustanowionym przez biurokratów w rozporządzeniach bardzo pomaga każdemu, kto nieostrożnie porusza się po własnym jachcie i nieszczęśliwie obrywa bomem w głowę.
Ot trzeba zrobić zimny okład z rygorów jeszcze przed wyjście z kokpitu - i już po kłopocie...
PS. Można też podnieść obcą banderę i przestać się przejmować idiotycznymi pomysłami tzw. "waadzy"...

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/