Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 cze 2025, o 00:33




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 lip 2015, o 16:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 maja 2015, o 15:04
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Specjalista ds. Ubezpieczeń Żeglarskich
Wiele osób pyta nas o to, do czego potrzebne im OC skippera. Ostatnio spotkaliśmy się z taką oto wypowiedzią:

„Nie potrzebuję OC skippera. Nie planujemy rażącego niedbalstwa”

Ach, gdyby tak wszystko można było zaplanować, ubezpieczenia w ogóle nie miałyby sensu i racji bytu. Planowanie wyklucza losowość zdarzenia, a wina umyślna jest na liście wyłączeń wszystkich istniejących ogólnych warunków. Natomiast rażące niedbalstwo nie ma prawnie obowiązującej definicji, więc zależy to od decyzji sądu. Jednakże ubezpieczyciele często powołują się na nie jako na przyczynę zaistnienia szkody, która zwalnia ich od odpowiedzialności.

Niezależnie od wiedzy i doświadczenia, zawsze może wydarzyć się coś, czego skipper nie będzie w stanie przewidzieć, a co może zrujnować go na resztę życia. Szkody majątkowe w drogim sprzęcie czy utrata kaucji to drobiazgi w porównaniu do szkód na osobie, które nie mają głównej granicy roszczeń.

Na czym polega odpowiedzialność cywilna skippera?

Po pierwsze, skipper odpowiada za wyrządzone szkody na zasadzie winy całym swoim majątkiem – aktualnym i przyszłym. Zgodnie z Kodeksem Cywilnym (art. 415), kto wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia. Nie istnieje żaden limit, do którego kapitan ponosi odpowiedzialność finansową. Poważne szkody osobowe wiążą się zwykle z ogromnymi odszkodowaniami i utrzymywaniem przez resztę życia osób, wobec których poszkodowany miał obowiązek alimentacyjny lub na których utrzymanie łożył dobrowolnie. Tak więc, jeżeli po wypadku pogorszył im się standard życia, oni również mają prawo wystąpić z roszczeniem.

Jako „pierwszy po Bogu” skipper odpowiada za niemal wszystko, co wydarzy się na jachcie. Oprócz szkód wyrządzonych wskutek kolizji, kiedy stoi za sterem, wina skippera może polegać na niedopatrzeniu, błędnym założeniu, że ktoś inny wie, co ma robić, wyznaczeniu pewnych zadań osobom, których ograniczenia nie pozwalają im dobrze ich wykonać (np. postawieniu niedowidzącego na oku), postawieniu za sterem osoby niedoświadczonej w trudnym momencie itd. Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i błędy zdarzają się nawet najbardziej doświadczonym.

Poza tym, OC jachtu nie pokrywa szkód wyrządzonych osobom, które go użytkują, lecz szkody wyrządzone przy użyciu jachtu przez jego użytkowników. Dlatego jeżeli na skutek manewru złamie się maszt i spadnie on komuś na głowę (a jest to przykład z życia wzięty), odpowiedzialność za to najprawdopodobniej poniesie skipper, bo jest to jakaś wypadkowa jego decyzji.

Z jakimi problemami mierzą się skipperzy, czarterując jacht?

• Skipper nie zna warunków ubezpieczenia OC jachtu
W związku z brakiem międzynarodowego standardu czarterowany jacht może w ogóle nie posiadać OC, albo posiadać je w ograniczonym zakresie i z sumą gwarancyjną, która nie wystarczy na pokrycie szkód.

• Skipper nie zna języka, w którym spisana jest polisa – a nawet jeżeli zna, to czy będzie w stanie przeczytać ze zrozumieniem ogólne warunki ubezpieczenia?

• Skipper nie może być pewien, że armator zapłacił składkę.
W przypadku nieuiszczenia składki przez armatora ubezpieczyciel może być zwolniony z odpowiedzialności albo wystornować polisę OC jachtu.

• Ubezpieczenie casco jachtu nie obejmuje rażącego niedbalstwa
Jeżeli ubezpieczyciel jachtu odmówi wypłaty odszkodowania z powodu rażącego niedbalstwa ubezpieczonego / skippera, to armator nie dostanie żadnego odszkodowania i wtedy przyjdzie z roszczeniem do skippera.

• Koszty procesu za granicą są wyższe niż w Polsce
Jeżeli dojdzie do kolizji z Polakiem, to pół biedy. Gorzej jeżeli trafimy na Niemca, Austriaka, Brytyjczyka, który zechce się z nami sądzić w swoim kraju.

Rozwiązaniem powyższych problemów jest OC skippera. To jedyne ubezpieczenie, które pokrywa szkody w czarterowanym jachcie powstałe w wyniku rażącego niedbalstwa. W wypadku, gdy ubezpieczenie OC jachtu okaże się niewystarczające z powodu niskiej sumy gwarancyjnej, ograniczonego zakresu lub nieuiszczenia składki, szkody zostaną pokryte z OC skippera. Ubezpieczyciel ma za zadanie chronić skippera przed roszczeniami ze strony osób trzecich. Gdyby mu się to nie udało, pokryje koszty obrony i postępowania sądowego.

Pozdrawiamy,
Załoga YACHT-POOL
info@yacht-pool.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2015, o 08:14 

Dołączył(a): 28 wrz 2010, o 15:34
Posty: 93
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Szanowni forumowicze.
Czy ktoś z Was miał okazję "się ubezpieczyć", w tejże reklamującej się firmie, i otrzymać gratyfikację ze strony owej ubezpieczalni, świadczącą o "poważnym traktowaniu skipera"?
Bo nie problem zapłacić 210 euro - problem "za co".

p.s. Nie jest moją intencją dezwual...dewula.. (no wiecie - takie pomniejszanie wartości) tegoż ubezpieczyciela. Pytam tylko starszych kolegów (oczywiście stażem) i młodsze koleżanki (oczywiście wiekiem), czy warto u nich się ubezpieczyć, jak się jest skiperem takim, jak Grek Zorba, tylko 2 tygodnie w roku :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2015, o 09:10 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Powiem tak - gdyby znalazło się jakieś towarzystwo ubezpieczeniowe, które wypłaciłoby odszkodowanie za każdą stratę spowodowaną moim błędem, poważnie przymierzyłbym się do zakupu takiego OC.

Należałoby zadać sobie pytania:
1. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wydarzy się któryś z powyższych przypadków na naszym jachcie na akwenie, po którym planujemy pływać w czasie działania polisy?
2. Jakie jest prawdopodobieństwo, że towarzystwo ubezpieczeniowe zakwalifikuje nasze zdarzenie jako "rażące niedbalstwo", nie znajdzie jakiegoś kruczka w OWU, żeby się wymigać od płacenia, jednym słowem, jakie jest prawdopodobieństwo, że towarzystwo bez szemrania i sądzenia się pokryje naszą szkodę?

Słabo pamiętam ze szkoły matematykę i rachunek prawdopodobieństwa, ale wychodzi mi, że po przemnożeniu powyższych, mam większe szanse na pokrycie ewentualnych szkód, kiedy te 210 euro postawię na totka ;-)

Tekst z pierwszego postu napisany nieźle - troszkę postraszyć ("skipper odpowiada za wyrządzone szkody na zasadzie winy całym swoim majątkiem" etc.) , odrobina faktów i mocno naciągane kejsy, które nigdy się nie zdarzą ("jeżeli na skutek manewru złamie się maszt" etc. ).

Nie zniechęcam nikogo do korzystania z usług tej czy innych firm. Po prostu szukałem na polskim rynku ubezpieczenia, które faktycznie chroniłoby mnie przed nieszczęśliwym zbiegiem okoliczności i nie znalazłem firmy, która by mi zaoferowała taką polisę.

Sytuacje bardziej realne - czy TU pokryje szkodę, kiedy:
1. zgaśnie mi w porcie silnik lub zawieje nagle z silny szkwał i wjadę w inne jachty?
2. złamie się maszt w czasie trudnych warunków i spadnie komuś na głowę?
3. w czasie burzy w porcie zerwie się mooring i mój jacht uszkodzi sąsiedni?
4. wjadę (bądź załogant wjedzie) w sieci przy słabej widoczności i rybak zażąda odszkodowania?
5. ktoś złamał rękę, bo pośliznął się na mokrych schodkach?
6. zatruliśmy się jedzeniem, bo lodówka po trzech dniach w morzu nie mroziła?
7. załoga zostawiła cenne rzeczy, kiedy trzeba było opuścić tonący jacht po zderzeniu z kontenerem?
... (dopisz wszystkie wypadki losowe, błędy i drobne zaniedbania skipera)

Otóż nie, bo wszystkie wymienione są zdarzeniami losowymi lub spowodowane błędem skipera, a nie "rażącym niedbalstwem".

Jeśli znajdzie się towarzystwo ubezpieczeniowe, które na wszystkie powyższe da mi odpowiedź "tak" jako załącznik do OWU, to biorę takie ubezpieczenie w ciemno ;-)

@pierzasty
Zachęcam do wykupienia KL/NW dla całej załogi i ubezpieczenia kaucji, powinno Ci to dać spokój i komfort z wypoczynku.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2015, o 15:56 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
noone napisał(a):
Otóż nie, bo wszystkie wymienione są zdarzeniami losowymi lub spowodowane błędem skipera, a nie "rażącym niedbalstwem".
ponieważ "tam już mam" zapytam dlaczego oferta nie zwiera adresu firmy, zarówno internetowego jak i geograficznego a tylko adres poczty elektronicznej? W uszach słyszę dzwonek alarmowy...



Za ten post autor Były_User 934585 otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2015, o 17:52 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Jacek Woźniak napisał(a):
ponieważ "tam już mam" zapytam dlaczego oferta nie zwiera adresu firmy, zarówno internetowego jak i geograficznego a tylko adres poczty elektronicznej? W uszach słyszę dzwonek alarmowy...

A co ja mam z tym wspólnego? Tym bardziej zacytowany fragment?

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lip 2015, o 16:00 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
noone napisał(a):
A co ja mam z tym wspólnego? Tym bardziej zacytowany fragment?

A coś mi się tak pozajączkowało... :oops:
Znaczy się poszedłem za ciosem Twojej uwagi o "rażącym niedbalstwie".
Ale gdybyś nie zabrał głosu w dyskusji tobym siedział cicho... ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lip 2015, o 09:44 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Jak na zamówienie, artykuł o tym samym http://www.gospodarkamorska.pl/Administracja,Prawo/odpowiedzialnosc-skipera-jachtu.html
Cytuj:
Na wstępie należy wskazać, iż zagadnienie odpowiedzialności skipera zostanie przeanalizowane w niniejszym artykule w oparciu o przepisy polskie. W przepisach krajowych nie występuje definicja pojęcia skiper, określenie to zostało zaczerpnięte z angielskiego słowa skipper w okresie, gdy w kraju nastąpił wzrost zainteresowania prowadzeniem jachtów żaglowych.
Potocznie przyjmuje się, iż skiper to określenie kapitana żaglowej jednostki pływającej, stosowane najczęściej wobec dowódcy jachtu sportowego lub rekreacyjnego. Dla potrzeb niniejszego artykułu, wiążąc osobę skipera z jachtami żaglowymi, przyjęto, iż za skipera uznać należy żeglarza jachtowego, jachtowego sternika morskiego, a także kapitana jachtowego. Na marginesie należy wskazać, iż zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z dnia 09 kwietnia 2013 roku w sprawie uprawiania turystyki wodnej (Dz.U. 2013 poz. 460) patent sternika jachtowego może na wniosek posiadacza zostać wymieniony na patent jachtowego sternika morskiego wydawany na podstawie ww. rozporządzenia, zaś patenty jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej oraz jachtowego kapitana żeglugi wielkiej na patent kapitana jachtowego, także wydawany na podstawie ww. rozporządzenia.

Właściwość prawa i jurysdykcja
Zgodnie z art. 92 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza sporządzonej w Montego Bay dnia 10 grudnia 1982 r. statki pływające pod banderą danego państwa podlegają (z określonymi wyjątkami) wyłącznej jurysdykcji tego państwa na morzu pełnym. Jeśli zdarzenie skutkujące odpowiedzialnością skipera będzie miało miejsce na jachcie pływającym pod banderą państwa członkowskiego Unii Europejskiej, dla oceny właściwości prawa, które będzie stosowane w takim przypadku odnieść należy się do Rozporządzenia (WE) nr 864/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. dotyczącego prawa właściwego dla zobowiązań pozaumownych (Rzym II) (Dz. Urz. UE. L Nr 199, str. 40).
Zgodnie z art. 4 ww. Rozporządzenia, prawem właściwym dla zobowiązania pozaumownego wynikającego z czynu niedozwolonego jest prawo państwa, w którym powstaje szkoda, niezależnie od tego, w jakim państwie miało miejsce zdarzenie powodujące szkodę, oraz niezależnie od tego, w jakim państwie lub państwach występują skutki pośrednie tego zdarzenia. Jednakże zgodnie z ust. 2 ww. artykułu w przypadku gdy osoba, której przypisuje się odpowiedzialność i poszkodowany mają, w chwili powstania szkody, miejsce zwykłego pobytu w tym samym państwie, stosuje się prawo tego państwa.
Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy skiper i poszkodowany członek załogi mają miejsce zwykłego pobytu w Polsce, zastosowanie będzie miało prawo polskie.
Jeśli zaś chodzi o jurysdykcję („zdolność” sądu danego państwa do rozpoznania sprawy), zgodnie z art. 1103 K.P.C. sprawy rozpoznawane w procesie należą do krajowej (polskiej) jurysdykcji, jeżeli pozwany ma miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu albo siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej. Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy skiper miałby miejsce zwykłego pobytu w Polsce, jurysdykcja należałaby do sądu polskiego.

Zasada ogólna
Co do zasady skiper bierze na siebie odpowiedzialność za członków załogi oraz powierzone mu mienie. W zależności od okoliczność skiper może odpowiadać za wyrządzoną ze swej winy szkodę, niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy czy za zniszczenie bądź utratę mienia. W pewnych sytuacjach jego odpowiedzialność może także przyjąć postać odpowiedzialności karnej. Istotne znaczenie dla ustalenia odpowiedzialności cywilnej będzie miała treść umowy zawartej pomiędzy skiperem, a członkami załogi. W związku z tym, iż w praktyce odpowiedzialność skipera najczęściej sprowadza się do odpowiedzialności deliktowej jest ona przedmiotem niniejszego opracowania.

Odszkodowanie, zadośćuczynienie i obowiązek alimentacyjny
Zgodnie z art. 415 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku kodeks cywilny ustalono ogólną regułę dla odpowiedzialności za szkodę, do której doszło wskutek zdarzeń nazywanych czynami niedozwolonymi (odpowiedzialność deliktowa). Zgodnie z tym przepisem, kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia. Wina jest bezsporna, jeżeli sprawca dopuszcza się umyślnie czynu bezprawnego. Zarzut winy nieumyślnej można postawić sprawcy tylko wówczas, gdy ustalimy naganność decyzji, jaką sprawca podjął w konkretnej sytuacji, nieświadomy możliwości bezprawnego zachowania albo bezpodstawnie sądząc, że go uniknie. Dominuje pogląd, że właściwym kryterium oceny jest należyta staranność.
Z pojęciem szkody najczęściej jest wiązane pojęcie odszkodowania. Wskazać należy, iż w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia naprawienie szkody obejmuje wszelkie wynikłe z tego powodu koszty. Na żądanie poszkodowanego zobowiązany do naprawienia szkody powinien wyłożyć z góry sumę potrzebną na koszty leczenia, a jeżeli poszkodowany stał się inwalidą, także sumę potrzebną na koszty przygotowania do innego zawodu. Jeżeli poszkodowany utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej albo jeżeli zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość, może on żądać od zobowiązanego do naprawienia szkody odpowiedniej renty. Przy czym jeżeli wskutek uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia nastąpiła śmierć poszkodowanego, zobowiązany do naprawienia szkody powinien zwrócić koszty leczenia i pogrzebu temu, kto je poniósł. W wyżej opisanych przypadkach, w sytuacji wystąpienia sporu sądowego, Sąd może przyznać poszkodowanemu odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. Nadto osoba względem której ciążył na zmarłym ustawowy obowiązek alimentacyjny, może żądać od zobowiązanego do naprawienia szkody renty obliczonej stosownie do potrzeb poszkodowanego oraz do możliwości zarobkowych i majątkowych zmarłego przez czas prawdopodobnego trwania obowiązku alimentacyjnego.
Takiej samej renty mogą żądać inne osoby bliskie, którym zmarły dobrowolnie i stale dostarczał środków utrzymania, jeżeli z okoliczności wynika, że wymagają tego zasady współżycia społecznego. Jednocześnie Sąd może przyznać najbliższym członkom rodziny zmarłego stosowne odszkodowanie, jeżeli wskutek jego śmierci nastąpiło znaczne pogorszenie ich sytuacji życiowej, a także odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. Zgodnie z art. 477 kodeksu cywilnego z ważnych powodów Sąd może na żądanie poszkodowanego przyznać mu zamiast renty lub jej części odszkodowanie jednorazowe. Dotyczy to w szczególności wypadku, gdy poszkodowany stał się inwalidą, a przyznanie jednorazowego odszkodowania ułatwi mu wykonywanie nowego zawodu.
W tym miejscu wskazać należy, iż w stosunkach między osobami fizycznymi zakres obowiązku naprawienia szkody może być stosownie do okoliczności ograniczony, jeżeli ze względu na stan majątkowy poszkodowanego lub osoby odpowiedzialnej za szkodę wymagają takiego ograniczenia zasady współżycia społecznego.

Obrona konieczna i stan wyższej konieczności
W sytuacji której skiper działa w obronie koniecznej, odpierając bezpośredni i bezprawny zamach na jakiekolwiek dobro własne lub innej osoby, nie ponosi odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną napastnikowi. Jednakże szansę wystąpienia takiej sytuacji przy wykonywaniu obowiązków przez skipera można określić jako znikomą. Podobnie należy odnieść się do stanu wyższej konieczności uregulowanego w art. 424 kodeksu cywilnego, który stanowi, że kto zniszczył lub uszkodził cudzą rzecz albo zabił lub zranił cudze zwierzę w celu odwrócenia od siebie lub od innych niebezpieczeństwa grożącego bezpośrednio od tej rzeczy lub zwierzęcia, ten nie jest odpowiedzialny za wynikłą stąd szkodę, jeżeli niebezpieczeństwa sam nie wywołał, a niebezpieczeństwu nie można było inaczej zapobiec i jeżeli ratowane dobro jest oczywiście ważniejsze aniżeli dobro naruszone.

Wina w wyborze
Przepis 429 kodeksu cywilnego regulujący winę w wyborze należy do tych unormowań, które przewidują odpowiedzialność odszkodowawczą innych podmiotów niż bezpośredni sprawca szkody. Powierzający, ponoszący odpowiedzialność na podstawie art. 429 kodeksu cywilnego, odpowiada za własną winę (wina w wyborze), lecz zarazem za skutek czynu niedozwolonego wykonawcy czynności, który wyrządził szkodę. Natomiast bez znaczenia dla odpowiedzialności powierzającego jest odpowiedź na pytanie, czy swoim zachowaniem (niewłaściwym wyborem) przyczynił się do wyrządzenia szkody. Dla ustalenia odpowiedzialności na podstawie art. 429 kodeksu cywilnego ustawodawca nie wymaga istnienia związku przyczynowego między zachowaniem osoby, której odpowiedzialność jest przypisywana, a zachowaniem bezpośredniego sprawcy szkody, lecz wyłącznie między zachowaniem bezpośredniego sprawcy a szkodą. Tym samym skiper musi mieć na względzie, że powierzając wykonanie czynności drugiej osobie odpowiada za szkodę wyrządzoną przez sprawcę przy wykonywaniu powierzonej mu czynności.

Odpowiedzialność zwierzchnika
W sytuacji, w której skiper powierza wykonanie czynności osobie, która przy wykonywaniu tej czynności podlega jego kierownictwu i ma obowiązek stosować się do jego wskazówek, a osoba ta wyrządzi ze swojej winy szkodę, odpowiedzialność ponosi skiper. Przy czym powierzenie czynności powinno nastąpić „na własny rachunek" skipera, a więc w jego własnym interesie, „w obszarze jego własnej aktywności”.

Przepisy ogólne dotyczące związku przyczynowego, szkody i sposobów jej naprawienia
Wskazać należy, iż przy ustalaniu odpowiedzialności z tytułu czynów niedozwolonych znajdują zastosowanie przepisy ogólne dotyczące związku przyczynowego, szkody i sposobów jej naprawienia (art. 361–363 kodeksu cywilnego). Tym samym zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła. W powyższych granicach, w braku odmiennego przepisu ustawy lub postanowienia umowy, naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.
Jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy obu stron.
Natomiast samo naprawienie szkody powinno nastąpić, według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. Jednakże gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu. Jeżeli naprawienie szkody ma nastąpić w pieniądzu, wysokość odszkodowania powinna być ustalona według cen z daty ustalenia odszkodowania, chyba że szczególne okoliczności wymagają przyjęcia za podstawę cen istniejących w innej chwili.

Przedawnienie roszczenia o naprawnienie szkody
Roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym ulega przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia. Jednakże termin ten nie może być dłuższy niż dziesięć lat od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie wywołujące szkodę.
Jeżeli szkoda wynikła ze zbrodni lub występku, roszczenie o naprawienie szkody ulega przedawnieniu z upływem lat dwudziestu od dnia popełnienia przestępstwa bez względu na to, kiedy poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia.
W razie wyrządzenia szkody na osobie, przedawnienie nie może skończyć się wcześniej niż z upływem lat trzech od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia.
Przedawnienie roszczeń osoby małoletniej o naprawienie szkody na osobie nie może skończyć się wcześniej niż z upływem lat dwóch od uzyskania przez nią pełnoletności.

Zachowanie należytej staranności
Chcąc zminimalizować ryzyko wyrządzenia szkody, skiper powinien przy wykonywaniu swoich obowiązków dochowywać należytej staranności. Pomocne w ustaleniu czy należyta staranność została dochowana mogą być przepisy dotyczące bezpieczeństwa zarówno na wodach morskich jak i śródlądowych, a także nakładające na skipera obowiązki. Uregulowania w tym zakresie znajdują się m.in. w ustawie z dnia 18 września 2001 roku kodeks morski (Dz.U. 2013 poz. 758), ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 roku o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. 2015 poz. 611), ustawie z dnia 21 grudnia 2000 roku o żegludze śródlądowej (Dz.U. 2013 poz. 1458), Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 roku w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie (Dz.U. 2012 poz. 326), Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 08 listopada 2013 roku w sprawie bezpieczeństwa przy uprawianiu turystyki wodnej (Dz.U. 2013 poz. 1366).

Podsumowanie
Powstanie odpowiedzialność skipera na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego o czynie niedozwolonym wiąże się z obowiązkiem naprawienia szkody, co najczęściej będzie skutkowało uszczupleniem majątku skipera. Głównie z powodu wypłaty odszkodowania bądź zadośćuczynienia. Celem zminimalizowania ryzyka wyrządzenia szkody, która może przecież powstać także z winy nieumyślnej, jest zachowanie należytej ostrożności oraz właściwe wykonywanie swoich obowiązków. Istotne jest również, aby skiper w sposób właściwy zabezpieczył swój interes poprzez sporządzenie stosownej umowy z załogą. Inną metodą ochrony, która wiąże się z poniesieniem dodatkowych kosztów, które jednakże mogą okazać się znacznie niższe od potencjalnie poniesionych w związku z powstaniem szkody jest zakup ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej skipera. Na marginesie wskazać należy, iż niewiele towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce oferuje tego rodzaju ubezpieczenia.
Radca Prawny Mateusz Romowicz
Aplikant Radcowski Natalia Zielmachowicz

Więcej informacji dotyczących pracy Kancelarii znajdą Państwo na stronie kancelaria-gdynia.eu , prawo-korporacyjne.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2015, o 21:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 maja 2015, o 15:04
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Specjalista ds. Ubezpieczeń Żeglarskich
noone napisał(a):
Powiem tak - gdyby znalazło się jakieś towarzystwo ubezpieczeniowe, które wypłaciłoby odszkodowanie za każdą stratę spowodowaną moim błędem, poważnie przymierzyłbym się do zakupu takiego OC.

Należałoby zadać sobie pytania:
1. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wydarzy się któryś z powyższych przypadków na naszym jachcie na akwenie, po którym planujemy pływać w czasie działania polisy?
2. Jakie jest prawdopodobieństwo, że towarzystwo ubezpieczeniowe zakwalifikuje nasze zdarzenie jako "rażące niedbalstwo", nie znajdzie jakiegoś kruczka w OWU, żeby się wymigać od płacenia, jednym słowem, jakie jest prawdopodobieństwo, że towarzystwo bez szemrania i sądzenia się pokryje naszą szkodę?



Na szczęście takie szkody nie zdarzają się zbyt często, inaczej poszlibyśmy z torbami;) A tak na poważnie, wszystkie przypadki o których piszemy są autentycznymi doświadczeniami naszych klientów, więc jednak się zdarzają.
Przytoczony artyykuł o rażącym niedbalstwie jest bardzo trafny, to sformułowanie nie ma jasnej definicji prawnej i zależy od wielu okoliczności, ciężko tu o statystykę.

noone napisał(a):
Tekst z pierwszego postu napisany nieźle - troszkę postraszyć ("skipper odpowiada za wyrządzone szkody na zasadzie winy całym swoim majątkiem" etc.) , odrobina faktów i mocno naciągane kejsy, które nigdy się nie zdarzą ("jeżeli na skutek manewru złamie się maszt" etc. ).



To akurat autentyk z początku tego roku – zadzwoniła do nas w panice osoba, która nie była naszym klientem, ale przydarzył się jej się taki wypadek i nie wiedziała, co robić. Nie wiem, w jaki sposób złamali maszt, ale spadł on jednej osobie na głowę, a drugiej na nogę. Nikomu nie życzymy takiej sytuacji.


noone napisał(a):
Sytuacje bardziej realne - czy TU pokryje szkodę, kiedy:
1. zgaśnie mi w porcie silnik lub zawieje nagle z silny szkwał i wjadę w inne jachty?
2. złamie się maszt w czasie trudnych warunków i spadnie komuś na głowę?
3. w czasie burzy w porcie zerwie się mooring i mój jacht uszkodzi sąsiedni?
4. wjadę (bądź załogant wjedzie) w sieci przy słabej widoczności i rybak zażąda odszkodowania?
5. ktoś złamał rękę, bo pośliznął się na mokrych schodkach?
6. zatruliśmy się jedzeniem, bo lodówka po trzech dniach w morzu nie mroziła?
7. załoga zostawiła cenne rzeczy, kiedy trzeba było opuścić tonący jacht po zderzeniu z kontenerem?
... (dopisz wszystkie wypadki losowe, błędy i drobne zaniedbania skipera)

Otóż nie, bo wszystkie wymienione są zdarzeniami losowymi lub spowodowane błędem skipera, a nie "rażącym niedbalstwem".

Jeśli znajdzie się towarzystwo ubezpieczeniowe, które na wszystkie powyższe da mi odpowiedź "tak" jako załącznik do OWU, to biorę takie ubezpieczenie w ciemno ;-)



Poruszona wyżej kwestia rażącego niedbalstwa dotyczy szkód w jachcie czarterowanym, a nie wszystkich możliwych wypadków. Z pytań wnioskuję, ze może również chodzić o armatora - ubezpieczenie własnego jachtu to trochę inne ryzyko. Poniższe odpowiedzi dotyczą odpowiedzialności skippera na czarterowanym jachcie.

1. Tak, o ile jest to wina skippera/załogi, a nie tego, że np. armator nie serwisuje sprzętu i silnik odpala się za n-tym podejściem.
2. Tak, o ile była to wina skippera/załogi a poszkodowanym nie jest to osoba bliska ubezpieczonego (wyłączenie standardowe - wszystkie OC takie mają, niezależnie od branży).
3. Tak, jeżeli jest to wina skippera/załogi, np. źle przymocowany mooring, brak wystarczającego nadzoru, skipper nie sprawdził.
4. Tak, o ile była to wina skippera/załogi i sieci były oznaczone, a nie np. sieci rybaków ninja pośrodku farwateru.
5. Tutaj działa KL i NNW, OC tylko jeżeli jest wina (np. skipper doprowadził do kolizji, wskutek której poszkodowany spadł z zejściówki i złamał rękę).
6. Tutaj działa KL i Stoperan;) Zwykle załoga sama zajmuje się lodówką i gotuje, skipper nie prowadzi działalności gastronimicznej, trudno tu mówić o jego odpowiedzialności.
7. To nie jest w zakresie.

Właśnie wina jest kluczowa - bez winy nie ma mowy odpowiedzialności i podstawy do roszczeń. Jeżeli sytuacja nie jest oczywista, sprawa trafi do sądu i to sąd zadecyduje o winie.

Ubezpieczenie OC skippera jest posiłkowe w stosunku do OC jachtu. Jeżeli odszkodowanie nie może być wypłacone z OC jachtu ze względu na ogólne warunki albo suma gwarancyjna jest niewystarczająca, wtedy płaci OC skippera.
Zauważcie, że szkody w czarterowanym jachcie nie są ubezpieczone przez OC. Takie szkody pokrywa jacht casco wykupione przez armatora, najlepiej jeżeli działa na zasadach all risk i takie mamy w ofercie. W casco istnieje udział własny i jest on przerzucany na czarterującego w postaci kaucji - ją też można osobno ubezpieczyć.

Jacek Woźniak napisał(a):
ponieważ "tam już mam" zapytam dlaczego oferta nie zwiera adresu firmy, zarówno internetowego jak i geograficznego a tylko adres poczty elektronicznej? W uszach słyszę dzwonek alarmowy...


Dlatego, że to nie jest oferta.... Jest to artykuł skłaniający do refleksji. Oferta zawierałaby dokładny opis produktu (OWU) oraz cenę. Ofertę wysyłamy na maila osobom zainteresowanym, które skontaktują się z nami bezpośrednio.

Pozdrawiamy,
Załoga YACHT-POOL
info@yacht-pool.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2015, o 19:35 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
YACHT-POOL Ubezpieczenia napisał(a):
Dlatego, że to nie jest oferta.... Jest to artykuł skłaniający do refleksji. Oferta zawierałaby dokładny opis produktu (OWU) oraz cenę. Ofertę wysyłamy na maila osobom zainteresowanym, które skontaktują się z nami bezpośrednio.
Panną byłam, dziecko miałam ale co do Tych rzeczy to ani, ani... :D
Artykuł ma skłonić do refleksji więc dlatego straszycie a jedyną receptą jest ubezpieczenie OC. A tu PaczPan akurat tak się dziwnie składa, że jesteśmy firmą ubezpieczeniową...
Wycieczek do CMM nie organizujecie? ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lut 2025, o 14:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 14:31
Posty: 79
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 53
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: kj
Cześć
Odświeżam temat, bo mi coś nie gra prawnie w tym opisie i nie wiem czy dobrze rozumuję.

YACHT-POOL Ubezpieczenia napisał(a):
• Ubezpieczenie casco jachtu nie obejmuje rażącego niedbalstwa
Jeżeli ubezpieczyciel jachtu odmówi wypłaty odszkodowania z powodu rażącego niedbalstwa ubezpieczonego / skippera, to armator nie dostanie żadnego odszkodowania i wtedy przyjdzie z roszczeniem do skippera.


Z opisu wynika nie wprost, że armator otrzyma odszkodowanie z OC skippera w razie uszkodzeń wyczarterowanej łodzi spowodowanych rażącym niedbalstwem.

Natomiast paragraf 2.2 w OWU dotyczący rażącego niedbalstwa, mówi że szkody…
Cytuj:
…są pokrywane o
tyle, o ile rekompensata za takie szkody
musi zostać wypłacona osobie trzeciej…

Załącznik:
razace niedbalstwo 01.jpg
razace niedbalstwo 01.jpg [ 44.04 KiB | Przeglądane 2296 razy ]

Wydaje mi się, że armator nie jest osobą trzecią, więc odszkodowanie mu się nie należy co do zasady.

Rozumiem to tak, że jeżeli jest inny poszkodowany (np. armator innego jachtu uszodzonego w wyniku zdarzenia) to dopiero wtedy ubezpieczyciel może pokryć szkody w tym innym jachcie i dodatkowo czarterowanej łodzi naszego armatora.

Czy ta moja logika jest według Was OK?

Innymi słowy - OC skippera nie chroni go od roszczeń armatora jeżeli w wyniku rażącego niedbalstwa uszkodził czarterowaną łódź, ale nie spowodował przy tym szkód w mieniu innych osób

_________________
Pzdr
Artur Malec


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL