Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Żeglarstwo komercyjne na morzu Śródziemnym - uprawnienia https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=27546 |
Strona 1 z 6 |
Autor: | WojtasZet [ 15 lis 2017, o 13:02 ] |
Tytuł: | Żeglarstwo komercyjne na morzu Śródziemnym - uprawnienia |
Witam, Jestem calkiem nowy na forum, lecze zegluje juz dobre kilka lat. Ostatnio naszla mnie mysl zeby sprobowac zeglowania w wiekszym zakresie niz tylko rekreacyjnie, myslalem o prowadzeniu jachtow po morzu Srodziemnym (Hiszpania) jako skipper do wynajecia. Moje pytanie: jakie uprawnienia najlepiej zrobic? Waham sie pomiedzy polskim JSM + SRC a sciezka RYA (Yachmaster Coastal + SRC). Polskie uprawnienia sa o wiele tansze, ale czy beda one honorowane w zeglarstwie "komercyjnym" w Hiszpanii? Moze ktos siedzacy w temacie moglby doradzic ktora sciezka lepsza. Pozdrawiam serdercznie, Wojtek |
Autor: | bury_kocur [ 15 lis 2017, o 16:22 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
WojtasZet napisał(a): myslalem o prowadzeniu jachtow po morzu Srodziemnym (Hiszpania) jako skipper do wynajecia. Ale masz w życiu jeszcze jakieś inne poważne źródło finansowe, żeby mieć z czego żyć ? ![]() |
Autor: | markrzy [ 15 lis 2017, o 16:28 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
bury_kocur napisał(a): żeby mieć z czego żyć ? Znam paru, którzy z tego żyją i nie przymierają głodem. |
Autor: | ins [ 15 lis 2017, o 16:37 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
WojtasZet napisał(a): Moje pytanie: jakie uprawnienia najlepiej zrobic? Waham sie pomiedzy polskim JSM + SRC a sciezka RYA (Yachmaster Coastal + SRC). Polskie uprawnienia sa o wiele tansze, ale czy beda one honorowane w zeglarstwie "komercyjnym" w Hiszpanii? Nie jest problemem Hiszpania tylko bandera kraju i wymagania stawiane przez ten kraj. W Hiszpanii na typowym jachcie w czarterze o ile nie będzie na pokładzie jachtu o Lc 18 m.więcej niż 12 osób możesz skipperować mając JSM + uprawnienia radiowe adekwatne do urządzeń na jachcie. Piotr Siedlewski |
Autor: | bury_kocur [ 15 lis 2017, o 16:49 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
markrzy napisał(a): Znam paru, którzy z tego żyją i nie przymierają głodem. Ale póki doszli do wersji nieprzymierania głodem to trochę im zeszło. A nasz nowy Kolega chce zdaje się nie przymierać głodem od zaraz ... ![]() |
Autor: | WojtasZet [ 15 lis 2017, o 19:21 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Cytuj: W Hiszpanii na typowym jachcie w czarterze o ile nie będzie na pokładzie jachtu o Lc 18 m.więcej niż 12 osób możesz skipperować mając JSM + uprawnienia radiowe adekwatne do urządzeń na jachcie. Pytanie czy "firmy czarterowe" tez tak na to patrza. Bo moga miec na przyklada wymagania RYA, albo jakies Hiszpanskie "Patron profesional de embarcaciones de recreo". Czy JSM + SRC w praktyce jest honorowany? Czy ktos ma jakies doswiadczenia w tym zakresie? |
Autor: | ins [ 15 lis 2017, o 20:23 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
WojtasZet napisał(a): Cytuj: W Hiszpanii na typowym jachcie w czarterze o ile nie będzie na pokładzie jachtu o Lc 18 m.więcej niż 12 osób możesz skipperować mając JSM + uprawnienia radiowe adekwatne do urządzeń na jachcie. Pytanie czy "firmy czarterowe" tez tak na to patrza. Bo moga miec na przyklada wymagania RYA, albo jakies Hiszpanskie "Patron profesional de embarcaciones de recreo". Czy JSM + SRC w praktyce jest honorowany? Czy ktos ma jakies doswiadczenia w tym zakresie? Jest honorowany. Nie słyszałem, ani osobiście się nie spotkałem, by w ostatnich latach firmy takie jak Viva, DYC, lub Alboran robiły jakieś problemy posiadaczom polskich kwitów. Od wielu lat czarteruję i prowadzę jachty pod hiszpańską banderą. Około 7 lat wstecz niektóre firmy kręciły nosem na patent sternika jachtowego. Piotr Siedlewski |
Autor: | adzik [ 15 lis 2017, o 20:38 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Tu masz (na końcu dokumentu) patenty wymagane i akceptowane w Hiszpanii: https://www.boe.es/boe/dias/2014/10/11/ ... -10344.pdf Wychodzi na to, że nawet kanadyjskie PCOC honorują bez ograniczeń (do zrobienia online za ok.40$) |
Autor: | Zbieraj [ 15 lis 2017, o 21:51 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Ale tam jest słowo kluczowe: recreo. ![]() |
Autor: | Adik [ 15 lis 2017, o 23:31 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
WojtasZet napisał(a): ...jako skipper do wynajecia. JSM + SRC Skipper do wynajęcia ze świeżym patentem, który można zrobić w dwa dni? Czarno to widzę. Lub jak woli bury_kocur: głodno. |
Autor: | ins [ 15 lis 2017, o 23:42 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Adik napisał(a): Skipper do wynajęcia ze świeżym patentem, który można zrobić w dwa dni? Czarno to widzę. Lub jak woli bury_kocur: głodno. A może w 5 lat. Po Chorwacji i nie tylko pływa cała masa "zawodowych skipperów" za miskę ryżu. Piotr Siedlewski |
Autor: | Adik [ 16 lis 2017, o 05:21 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
ins napisał(a): Adik napisał(a): Skipper do wynajęcia ze świeżym patentem, który można zrobić w dwa dni? Czarno to widzę. Lub jak woli bury_kocur: głodno. A może w 5 lat. Po Chorwacji i nie tylko pływa cała masa "zawodowych skipperów" za miskę ryżu. Piotr Siedlewski Zatrudniłbyś do prowadzenia komercyjnego rejsu sternika, który dopiero co odebrał polski patent? Na świecie już wiedzą, że dawne polskie patenty a współczesne to inna liga. |
Autor: | plitkin [ 16 lis 2017, o 13:10 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Adik napisał(a): ins napisał(a): Adik napisał(a): Skipper do wynajęcia ze świeżym patentem, który można zrobić w dwa dni? Czarno to widzę. Lub jak woli bury_kocur: głodno. A może w 5 lat. Po Chorwacji i nie tylko pływa cała masa "zawodowych skipperów" za miskę ryżu. Piotr Siedlewski Zatrudniłbyś do prowadzenia komercyjnego rejsu sternika, który dopiero co odebrał polski patent? Na świecie już wiedzą, że dawne polskie patenty a współczesne to inna liga. Ja bym zatrudnił. Nawet nie bym, tylko zatrudniałem takowych sterników, którzy nie mieli żadnych patentów. Ba, były to tak bardzo wysoko wykfalifikowane osoby, że nie spotkałem takich kwalifikacji dotychczas u sterników z papierami wydanymi dawno temu. Znam też kilku sterników pozycjonujących się jako zawodowcy, mającymi najwyższe polskie papiery, i pracujących w zawodzie od lat, których nie zatrudniłbym dobrowolnie nawet gdyby mieli pracować bezpłatnie. Czyli tak jak w życiu: osoba z dyplomem z najlepszej uczelni może być bardzo złym pracownikiem, a osoba bez żadnego dyplomu może być skarbem. |
Autor: | Cape [ 16 lis 2017, o 13:32 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Adik napisał(a): Zatrudniłbyś do prowadzenia komercyjnego rejsu sternika, który dopiero co odebrał polski Sternika tak, skipera czyli kapitana, nie. |
Autor: | Adik [ 16 lis 2017, o 16:58 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
plitkin napisał(a): Adik napisał(a): ins napisał(a): Adik napisał(a): Skipper do wynajęcia ze świeżym patentem, który można zrobić w dwa dni? Czarno to widzę. Lub jak woli bury_kocur: głodno. A może w 5 lat. Po Chorwacji i nie tylko pływa cała masa "zawodowych skipperów" za miskę ryżu. Piotr Siedlewski Zatrudniłbyś do prowadzenia komercyjnego rejsu sternika, który dopiero co odebrał polski patent? Na świecie już wiedzą, że dawne polskie patenty a współczesne to inna liga. Ja bym zatrudnił. Nawet nie bym, tylko zatrudniałem takowych sterników, którzy nie mieli żadnych patentów. Ba, były to tak bardzo wysoko wykfalifikowane osoby, że nie spotkałem takich kwalifikacji dotychczas u sterników z papierami wydanymi dawno temu. Znam też kilku sterników pozycjonujących się jako zawodowcy, mającymi najwyższe polskie papiery, i pracujących w zawodzie od lat, których nie zatrudniłbym dobrowolnie nawet gdyby mieli pracować bezpłatnie. Czyli tak jak w życiu: osoba z dyplomem z najlepszej uczelni może być bardzo złym pracownikiem, a osoba bez żadnego dyplomu może być skarbem. Bredzisz. Ty kogoś i jego umiejętności możesz znać. A skąd niby Hiszpan ma to wiedzieć? Od tego właśnie są kwity zwane uprawnieniami, które mają uprawdopodobnić wiedzę i umiejętności kandydata na stanowisko. A zabawy w teoretyzowanie że ty akurat znasz takich czy owakich to hiszpański armator ma tak samo głęboko jak ja. |
Autor: | junak73 [ 16 lis 2017, o 17:47 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Adik napisał(a): Bredzisz. Ty kogoś i jego umiejętności możesz znać. A skąd niby Hiszpan ma to wiedzieć? Od tego właśnie są kwity zwane uprawnieniami, które mają uprawdopodobnić wiedzę i umiejętności kandydata na stanowisko. . Hm Bredzisz.... a co kwity zwane uprawnieniami mają wspólnego z doświadczeniem ??? ![]() Każdy normalny armator tak czy siak zawezwie delikwenta na rozmowę tzw. kwalifikacyjną, potem po wstępnej weryfikacji na pokazanie umiejętności a potem zatrudni. Przynajmniej na jacht wymagający stałej załogi. Bo jak sobie plumkacie o jachtachczarterowych BB to plumkajcie dalej. |
Autor: | plitkin [ 16 lis 2017, o 17:56 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Adik napisał(a): Bredzisz. . No i tym optymistycznym akcentem, analogicznie do tego jak pozostaly rynek odbiera puste kwity - tak i ty zestawiłeś swoje uprawnienia do zabrania głosu z odbiorem przez osoby zewnętrzne. Mozesz tym prawem wymachiwać i nawet glosno wykrzykiwac kolejne chamstwa - nie oznacza to, ze ktos podejmie probe sluchania tego i dalszego szumu przez ciebie generowanego. Oczywiście "patent" do jego generowania masz nadal. |
Autor: | ins [ 16 lis 2017, o 18:04 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
junak73 napisał(a): Bo jak sobie plumkacie o jachtachczarterowych BB to plumkajcie dalej. Zasadniczo to też plumkasz bo nie wiesz jaki typ zawodowstwa twórcę wątku interesuje Czy chce być wynajmowany przez Abramowicza, czy najzwyczajniej w świecie poprowadzić za pieniądze od czasu do czasu rejs na jachcie czarterowym lub swojego znajomego. Piotr Siedlewski |
Autor: | WojtasZet [ 18 lis 2017, o 11:56 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Hej koledzy, dziekuje bardzo za wypowiedzi w tym watku. Cytuj: Zasadniczo to też plumkasz bo nie wiesz jaki typ zawodowstwa twórcę wątku interesuje Czy chce być wynajmowany przez Abramowicza, czy najzwyczajniej w świecie poprowadzić za pieniądze od czasu do czasu rejs na jachcie czarterowym lub swojego znajomego. Chcialbym prowadzic jachty jako skipper w firmach czarterujacych w rejonie Morza Srodziemnego (na poczatek). Przykladowa firma: http://www.sunsail.com/company-informat ... or-sunsail Tak jak to sobie naiwnie wyobrazam, jak na kazda prace trzeba zaaplikowac - wyslac zeglarskie CV, ale jak rowniez miec odpowiednie "kwity". I Chcialbym ustalic jakie to kwity, zeby sobie zaplanowac co i jak. A czy zajmie mi to rok czy 5 lat to osobna sprawa. Jedna z odpowiedzi ktora otrzymalem... Cytuj: Yes, we are looking for a skipper for a 61 feet catamaran, the whole season... Regarding qualifications it is required a commercial one (like professional captain) or the Spanish "Patron profesional de embarcaciones de recreo" which is equivalent to ocean yacht master with commercial endorsement in the RYA system, but needs to be the Spanish license as the boat is Spanish flagged Generalnie sprawa jest bardziej skomplikowana niz myslalem. |
Autor: | 666 [ 18 lis 2017, o 12:18 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Cytuj: required a commercial one or the Spanish "Patron profesional de embarcaciones de recreo" which is equivalent to ocean yacht master with commercial endorsement in the RYA system Czyli np. MCA lub IYT.
|
Autor: | plitkin [ 18 lis 2017, o 13:06 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Nie jest sprawa skomplikowana, poniewaz do plywania jakobskipper w Hiszpanii ani nie musisz sie zatrudbiac w hisxpanskiej firmie, ani nawet pytac ich firmy o zdanie. Ani nawet plywac pod hiszpanska banderą. |
Autor: | Moniia [ 18 lis 2017, o 16:12 ] |
Tytuł: | zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Wymóg hiszpańskiego patentu wynika z przepisów kraju bandery w tym wypadku i jest nie do przeskoczenia przy zawodowym pływaniu na jachcie tam zarejestrowanym. Po prostu mają taki wymóg i tyle. I oczywiście, nie trzeba pływać pod hiszpańską. Ale ostatni raz, jak sprawdzałam na mapie, to wychodzi, jakby na to nie patrzeć, że jacht będzie hiszpański, grecki, włoski lub chorwacki. I w każdym z tych przypadków, o ile mnie pamięć nie myli, kraje bandery utrzymują bardzo izolacjonistyczne przepisy dotyczące kwalifikacji KOMERCYJNYCH skipperów. A doradzanie jsm na nielegalną komercję na jachtach do tego nie przeznaczonych, jak jeden z dyskutantów w tym wątku robi - uważam za nieodpowiedzialne... *ps. Parę szczegółów na temat papierka: http://www.nauticalegal.com/es/articulo ... -de-recreo |
Autor: | plitkin [ 18 lis 2017, o 18:03 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
Malo znamy osob pracujacych jako skiper do wynajecia w polskiej firmie posredniczacej w czarterach? Przychodzo do nich ekipa, ktora chce wyczarterowac jacht, ale nie czuja sie na silach samodziwlniw go prowadzić. Posrednik zdalatwia im jacht i skipera, jako kapitana i czlonka zalogi. Ewentualnie ekipa sama daje ogloszenie na forum i sama dogaduje sie z takim stwrnikiem. Moim zdaniem kwestia ewentualnego podwazania legalnosci takiego dzialania w praktyce jest w takim przypadku baaaardzo skomplikowana, zwlaszcza w kontekscie ewentualnych hiszpanskich roszczen. Sadze, ze sporo skiperow z Polski tak dziala (za kase/za miche/za zwrot kosztow przelotu/za mozliwosc odbycia stazu bez ponoszenia kosztow/za usmiech). Wszystko zalezy wiec od formuły jaka wybieramy. |
Autor: | ins [ 18 lis 2017, o 18:08 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
WojtasZet napisał(a): Cytuj: Yes, we are looking for a skipper for a 61 feet catamaran, the whole season... Regarding qualifications it is required a commercial one (like professional captain) or the Spanish "Patron profesional de embarcaciones de recreo" which is equivalent to ocean yacht master with commercial endorsement in the RYA system, but needs to be the Spanish license as the boat is Spanish flagged Generalnie sprawa jest bardziej skomplikowana niz myslalem. Ale takie jachty http://www.sunsail.eu/yacht-charter/des ... ?redir=1&f[0]=date%3Aduring%7C2018-10&f[1]=pax%3A2&f[2]=nights%3A7 Możesz prowadzić w czarterze posiadając JSM plus SRC, pod warunkiem że wynajmie Ciebie załoga lub sam załogę zorganizujesz. Natomiast jeśli chcesz nałożyć sobie kajdany, ale zamiast siedzieć na kasie w Tesko chcesz siedzieć na czyimś jachcie pod hiszpańską banderą jako stała załoga, to rzeczywiście musisz mieć więcej kwitów, z tym że, już polski KJ + LRC+ STCW + potwierdzony wymagany staż + zaświadczenie od lekarza + egzamin wymieniony w dekrecie, wystarczy. Zacząłby jednak od nauki i zdaniu na JSM albo na YM offshore i sprawdzeniu się na jachtach czarterowych by nabrać wymaganej zdrowym rozsądkiem praktyki, w organizowaniu rejsów, w dowodzeniu etc, to jest zupełnie coś innego niż bycie załogantem. Czy jesteś pewien tego, że chcesz żeglując u kogoś, ponosić odpowiedzialność za dosłownie wszystko, w tym zadowolenie klientów, na których dobór nie będziesz mieć wpływu. Rozumiem że znasz hiszpański. Piotr Siedlewski |
Autor: | adaswa [ 21 lis 2017, o 07:12 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
WojtasZet napisał(a): Moje pytanie: jakie uprawnienia najlepiej zrobic? Waham sie pomiedzy polskim JSM + SRC a sciezka RYA (Yachmaster Coastal + SRC). Polskie uprawnienia sa o wiele tansze, ale czy beda one honorowane w zeglarstwie "komercyjnym" w Hiszpanii? Czesc Odpowiem prosto uprwenienia które Ciebie gdzies dobrowadza to RYA yachtmaster offshore - commercially endorsed lub IYT Master of yachts limited obydwa te dokumenty sa rownowazne i akredytowane przez MCA. Dlaczego MCA i dlaczego to wane - wiekszosdc jachtow nawet malych plywa pod banderami pansaw z red ensign ( z racjo podatkowych glownie ) wie nie investowal bym w nic innego. Sprawa nr 2 jak nie pojdzie Ci skiperowanie mniejszych jachtow to przynajmniej mozesz sie zalapac za deckhanda na 40m i brac 2,5 k Euro co miesiac. |
Autor: | ins [ 21 lis 2017, o 07:41 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
adaswa napisał(a): RYA yachtmaster offshore Aby zdobyć ten "patent" trzeba poprowadzić rejs pełnomorski. Do tego by w miarę łatwo dorwać się w warunkach polskich do skipperowania, nie tylko pod polską banderą najlepiej zrobić wiosną JSM +SRC/ewentualnie od razu LRC i poprowadzić jakiś jesienny przerzut jachtu pod hiszpańską banderą z Majorki na Kanary, organizując załogę. Między tymi kamieniami milowymi, jakaś Chorwacja, Bornholm, Rugia na około, ale koniecznie jako skipper, nie jako załogant lub deckhand. Piotr Siedlewski |
Autor: | adaswa [ 21 lis 2017, o 09:35 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
ins napisał(a): Do tego by w miarę łatwo dorwać się w warunkach polskich do skipperowania, nie tylko pod polską banderą najlepiej zrobić wiosną JSM +SRC/ewentualnie od razu LRC i poprowadzić jakiś jesienny przerzut jachtu pod hiszpańską banderą z Majorki na Kanary, organizując załogę. W mieare latwo -ok Duzo latwiej z YM - sunsail i inne firmy nie maja problemu z rozpoznaniem YM i jezeli juz go masz to automatem masz wystarczajaco duzo doswiadczenia a przy okazji otwierasz sobie droge to jachtow pow 24m z JSM masz to co masz. JSM jest w dalszym ciagu certyfikatem rekracyjnym.... co mocno ogrnaicza rozmowe o zatrudnieniu w wielu miejscach |
Autor: | ins [ 21 lis 2017, o 09:53 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
adaswa napisał(a): W mieare latwo -ok Duzo latwiej z YM - sunsail i inne firmy nie maja problemu z rozpoznaniem YM i jezeli juz go masz to automatem masz wystarczajaco duzo doswiadczenia a przy okazji otwierasz sobie droge to jachtow pow 24m z JSM masz to co masz. JSM jest w dalszym ciagu certyfikatem rekracyjnym.... co mocno ogrnaicza rozmowe o zatrudnieniu w wielu miejscach YM też jest tylko rekreacyjnym dopiero po tym staje się "zawodowym". Poza tym aby pływać zawodowo pod banderą hiszpańską trzeba zdać ichniejszy egzamin, aby do niego podejść wystarczy, miedzy innymi, posiadać polskiego KJ. Oczywiście prawie wszędzie tam gdzie Elżbieta II jest głową państwa, kwity brytyjskie są wyżej cenione. Piotr Siedlewski |
Autor: | junak73 [ 21 lis 2017, o 17:36 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
adaswa napisał(a): Duzo latwiej z YM - sunsail i inne firmy nie maja problemu z rozpoznaniem YM i jezeli juz go masz to automatem masz wystarczajaco duzo doswiadczenia a przy okazji otwierasz sobie droge to jachtow pow 24m z JSM masz to co masz. JSM jest w dalszym ciagu certyfikatem rekracyjnym.... co mocno ogrnaicza rozmowe o zatrudnieniu w wielu miejscach Dokładnie, nawet jakikolwiek patent ISSA jest bardziej uznawany niż JSM. Do tego Sunsail, czy TUI do którego należy YACHTWEEK preferują skipperów będących rezydentami UK. Czyli robić kwity RYA i zamieszkać na pół roku w Anglii i wyrobić sobie tamtejszy insurace number i konto bankowe w UK i mieć tam jakiś adres zamieszkania ![]() |
Autor: | ins [ 21 lis 2017, o 17:52 ] |
Tytuł: | Re: zeglarstwo komercyjne na morzu srodziemnym - uprawnienia |
junak73 napisał(a): Dokładnie, nawet jakikolwiek patent ISSA jest bardziej uznawany niż JSM. Udaj się z papierami ISSA do Sunsail bazującego w Hiszpanii lub w Chorwacji i przedstaw się jako chętny do skipperowania. http://www.mppi.hr/UserDocsImages/TABLI ... 203_11.pdf https://www.boe.es/boe/dias/2014/10/11/ ... -10344.pdf Piotr Siedlewski |
Strona 1 z 6 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |