Bardzo cieszę się, że koledzy nie spoczywają na laurach
i nawet zanim wypili lampkę szampana za koniec monopolu PZŻ,
już martwią się o program szkolenia na przyszłe stopnie żeglarskie.
Ostatnio częściej jestem na morzu i bardziej interesują mnie
te wątki. Dlatego pozwolę sobie zainicjować od najpopularniejszego
stopnia morskiego - czyli "sternika jachtowego".
1. Uprawnienia kiedyś przyznawano wg. powierzchni żagli,
teraz wg. długości jachtu. W Wielkiej Brytanii podejście jest inne:
typ żeglugi (dzienna, przybrzeżna, oceaniczna).
2. Próg bezpatencia <7.5m. sugeruje, że kolejne stopnie
powinny być też wg. długości ale chyba nie musi tak być.
3. Jeśli jednak nawet utrzymany byłby s.j. <12m.. to warto
zastanowić się, czy - powiem tu herezję (wiem) -
nie przejąć programu szkolenia/egzaminu z Day Skipper'a.
W każdym razie uważam, że przerobienie tych zagadnień
dawałoby niezłe podstawy do pierwszych rejsów.
Jest to bowiem "z życia wzięte". Program PZŻ niektóre zagadnienia
omawia "po łebkach" a inne są przesadnie szczegółowe.
Nie upieram się, że to jest dydaktycznie najlepsze ale ciekaw
jestem Waszych opinii (błagam: merytorycznych).
Widać, że w Polsce trzeba trochę to zmodyfikować.
Na najniższe stopnie można pominąć np. pływy.
A teraz za stroną:
http://tiny.pl/htbngpodam program takiego szkolenia w Wielkiej Brytanii (może w wolnej chwili przetłumaczę):
RYA Day Skipper practical sailing course syllabus
The Day Skipper Course is intended to teach; pilotage, navigation, seamanship and boat handling up
to the standard required to skipper a small cruising yacht safely by day in tidal waters with which the
student is familiar.
Preparation for sea• Is able to prepare a yacht for sea, including engine checks, selection of sails, securing and stowage of all gear on deck and below Deck work
• Can reef, shake out reefs and change sails to suit prevailing conditions
• Can prepare an anchor, mooring warps and take charge on deck when mooring alongside, coming to a buoy, anchoring, weighing anchor and slipping from a buoy or an alongside berth
Navigation• Is proficient in chartwork and routine navigational duties on passage including:
• Taking and plotting visual fixes
• Use of electronic navigation equipment for position fixing
• Use of waypoints
• Working up DR and EP
• Estimating tidal heights and tidal streams
• Working out course to steer to allow for tidal stream, leeway and drift
• Knowledge of IALA buoyage
• Maintenance of navigational records
• Use of echo sounder and lead line
Pilotage• Can prepare and execute a pilotage plan for entry into, or departure from, harbour
• Understands the use of leading and clearing lines
• Use of transits and soundings as aids to pilotage
Meteorology• Knows sources of forecast information
• Can interpret shipping forecasts and use a barometer as a forecasting aid
Rule of the road
• Has a working knowledge of the International Regulations for Preventing Collisions at Sea
Maintenance and repair work• Understands and is able to carry out maintenance tasks
• Knows the properties and uses of common synthetic fibre ropes
Engines
• Knows how to change fuel and water filters, pump impeller and to bleed the fuel system
Victualling• Understands how to victual a yacht
• Is able to take correct action as skipper for recovery of man overboard
• Understands distress flares and how to use a liferaft
• Can operate a radio telephone in an emergency and send a distress message
• Understands how to secure a tow
• Understands rescue procedures including helicopter rescue Yacht handling under power
• Can bring a boat safely to and from and alongside berth, mooring buoy and anchor under various conditions of wind and tide
Yacht handling under sail• Can bring a yacht safely to and from a mooring buoy and anchor under various conditions of wind and tide
• Can steer and trim sails effectively on all points of sailing
Passage making• Can plan and make a coastal passage, taking account of relevant navigational hazards and limitations imposed by the type of boat and the strength of the crew