Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 cze 2025, o 05:46




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 cze 2010, o 14:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Bardzo cieszę się, że koledzy nie spoczywają na laurach
i nawet zanim wypili lampkę szampana za koniec monopolu PZŻ,
już martwią się o program szkolenia na przyszłe stopnie żeglarskie.
Ostatnio częściej jestem na morzu i bardziej interesują mnie
te wątki. Dlatego pozwolę sobie zainicjować od najpopularniejszego
stopnia morskiego - czyli "sternika jachtowego".

1. Uprawnienia kiedyś przyznawano wg. powierzchni żagli,
teraz wg. długości jachtu. W Wielkiej Brytanii podejście jest inne:
typ żeglugi (dzienna, przybrzeżna, oceaniczna).

2. Próg bezpatencia <7.5m. sugeruje, że kolejne stopnie
powinny być też wg. długości ale chyba nie musi tak być.

3. Jeśli jednak nawet utrzymany byłby s.j. <12m.. to warto
zastanowić się, czy - powiem tu herezję (wiem) -
nie przejąć programu szkolenia/egzaminu z Day Skipper'a.
W każdym razie uważam, że przerobienie tych zagadnień
dawałoby niezłe podstawy do pierwszych rejsów.
Jest to bowiem "z życia wzięte". Program PZŻ niektóre zagadnienia
omawia "po łebkach" a inne są przesadnie szczegółowe.
Nie upieram się, że to jest dydaktycznie najlepsze ale ciekaw
jestem Waszych opinii (błagam: merytorycznych).
Widać, że w Polsce trzeba trochę to zmodyfikować.
Na najniższe stopnie można pominąć np. pływy.

A teraz za stroną:

http://tiny.pl/htbng

podam program takiego szkolenia w Wielkiej Brytanii (może w wolnej chwili przetłumaczę):

RYA Day Skipper practical sailing course syllabus
The Day Skipper Course is intended to teach; pilotage, navigation, seamanship and boat handling up
to the standard required to skipper a small cruising yacht safely by day in tidal waters with which the
student is familiar.

Preparation for sea

• Is able to prepare a yacht for sea, including engine checks, selection of sails, securing and stowage of all gear on deck and below Deck work
• Can reef, shake out reefs and change sails to suit prevailing conditions
• Can prepare an anchor, mooring warps and take charge on deck when mooring alongside, coming to a buoy, anchoring, weighing anchor and slipping from a buoy or an alongside berth

Navigation

• Is proficient in chartwork and routine navigational duties on passage including:
• Taking and plotting visual fixes
• Use of electronic navigation equipment for position fixing
• Use of waypoints
• Working up DR and EP
• Estimating tidal heights and tidal streams
• Working out course to steer to allow for tidal stream, leeway and drift
• Knowledge of IALA buoyage
• Maintenance of navigational records
• Use of echo sounder and lead line

Pilotage

• Can prepare and execute a pilotage plan for entry into, or departure from, harbour
• Understands the use of leading and clearing lines
• Use of transits and soundings as aids to pilotage

Meteorology

• Knows sources of forecast information
• Can interpret shipping forecasts and use a barometer as a forecasting aid
Rule of the road
• Has a working knowledge of the International Regulations for Preventing Collisions at Sea

Maintenance and repair work

• Understands and is able to carry out maintenance tasks
• Knows the properties and uses of common synthetic fibre ropes
Engines
• Knows how to change fuel and water filters, pump impeller and to bleed the fuel system

Victualling

• Understands how to victual a yacht
• Is able to take correct action as skipper for recovery of man overboard
• Understands distress flares and how to use a liferaft
• Can operate a radio telephone in an emergency and send a distress message
• Understands how to secure a tow
• Understands rescue procedures including helicopter rescue Yacht handling under power
• Can bring a boat safely to and from and alongside berth, mooring buoy and anchor under various conditions of wind and tide

Yacht handling under sail

• Can bring a yacht safely to and from a mooring buoy and anchor under various conditions of wind and tide
• Can steer and trim sails effectively on all points of sailing

Passage making

• Can plan and make a coastal passage, taking account of relevant navigational hazards and limitations imposed by the type of boat and the strength of the crew


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2010, o 15:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
[Quote = " Kuracent "]

podam program takiego W Wielkiej Brytanii Szkolenia ( W wolnej chwili Mozé przetłumaczę ):

Oto dzieło Google Toolbar - jak na maszynęNie śmiejcie się.
RYA Day Skipper praktyczny kurs żeglarski program
Day Skipper kurs jest przeznaczony do nauczania, pilotażu, nawigacji, żeglugi oraz do obsługi łodzi
na poziomie wymaganym do kapitana małego jachtu bezpiecznego lotu w dzień w wodach pływowych , z którymi
student zna .

[Color = # 0000BF ] [b] Przygotowania do morza [ / b] [/ color]

• Czy jest w stanie przygotować jacht do morza , w tym kontroli silnika, wybór żagli, zabezpieczenia i przechowywania wszystkich narzędzi połowowych na pokładzie i pod Deck pracy
• Czy rafa, wyrwać koralowe i żagle zmienić w zależności panujących warunków
• Czy można przygotować kotwica, cumowanie wybieraki i przejęcie na pokładzie podczas cumowania obok, zbliża się do boi , kotwiczenie , kotwicę i wypaść z boi lub wzdłuż nabrzeża

[B] [color = # 0000BF ] Navigation [/ color] [/ b]

• posługuje się chartwork i rutynowe obowiązki nawigacyjne na przejazd w tym:
• Przyjmowanie i wykreślając wizualne poprawki
• korzystania z elektronicznych urządzeń nawigacyjnych dla pozycji mocowania
• Wykorzystanie punktów
• Praca do DR i PE
• Szacowanie wysokości pływów strumieni i pływów
• Opracowanie trakcie kierowania , aby umożliwić pływów strumienia, swobodę i drift
• Znajomość IALA buoyage
• Utrzymanie nawigacyjne rekordy
• Zastosowanie echosondy i prowadzić line

[B] [color = # 0000BF ] Pilotaż [/ color] [/ b]

• Czy w przygotowaniu i realizacji planu pilotażu na wjazd lub wylotu z portu
• rozumie, korzystanie z wiodących linii i rozliczeń
• Korzystanie z tranzytem i sondaże jako pomoc do pilotażu

[B [ meteorologia ] / b]

• źródeł wie prognozowanych informacji
• Czy koszty interpretować prognozy i użyć jako barometr pomocy prognozowania
Zasady ruchu drogowego
• Czy praktyczną wiedzę z zakresu międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu

[Color = # 0000BF ] [b] Konserwacja i naprawa pracy [ / b] [/ color]

• rozumie i jest w stanie wykonywać zadań utrzymania
• zna właściwości i zastosowanie wspólnych włókien syntetycznych lin
Silników
• wie, jak zmienić paliwa i filtry do wody, pompy i wirnik do krwawień w układzie paliwowym

[Color = # 0000BF ] [b] Składy [/ b] [/ color]

• rozumie, jak do zaopatrzenia jachtu
• jest w stanie podjąć właściwe działania, kapitan zwrotu człowiek za burtą
• zaostrzeń rozumie zagrożenia i sposób użycia tratw ratunkowych
• Czy telefon działa radio w sytuacjach awaryjnych i wysyłanie wiadomości niebezpieczeństwie
• rozumie, jak zabezpieczyć ciągnięcia
• rozumie, ratowniczych, łącznie z procedurami obsługi śmigłowców ratowniczych Yacht w mocy
• Czy można wnieść do łodzi i bezpiecznie , a wraz z koi , cumowanie boja i kotwica w różnych warunkach wiatru i fali

[Color = # 0000BF ] [b] w ramach obsługi jachtów [ żagiel / b] [/ color]

• Czy można bezpiecznie doprowadzić jacht do iz cumowanie boja i kotwica w różnych warunkach wiatru i fali
• Czy można sterować i wykończenia żagli skutecznie na wszystkie punkty żeglarstwa

[Color = # 0000BF ] [b] Passage co [/ b] [/ color]

• Czy plan i zrobić przejście przybrzeżnych , biorąc pod uwagę istotne zagrożenia nawigacyjne i ograniczeń wynikających z typu łodzi i siły [ załogi / quote]
Mniej więcej oferuje to ISSA-Poland. Z wyjątkiem pływów. Poczytaj na ich stronie.
To tak dla zabawy a teraz poważnie i merytorycznie.
Dyskusja trwa od lat, tylko ja napisałem całe tomy ale aby byla skuteczna ktoś musi chcieć słuchać. PZŻ nie słuchał.
Colonel poruszył ważny temat, żeglował i żeglował... od dziecka. Ale losy innych ludzi toczą się inaczej. Obok szczęśliwych dzieci dorastających na pokładach jachtow rodziców są nagle obudzeni miłośnicy żagli, są Optymiściarze, ktorzy dorastają i chcą pływać po morzu itd.
Pierwsza moja propozycja -istnienie w ofercie możliwośći indywidualnego doboru programu ( już są takie oferty)
Druga propozycja a raczej przekonanie, że szkoleniem mają się zajmować małe firmy z dobrą i stałą kadrą, ktora żyjąc z żeglarstwa widzi jednak swoją rolę jako misję. Romantycznie, tak ale niezbędnie. Jak facet nie kocha żeglarstwa i nie żyje po to aby innych zarażać tą miłością niech sobie da spokój z szkoleniem. Ktoś kto wejście na jacht uzależnia od wynagrodzenia to totalne nieporozumienie. Kiedyś taka atmosfera i to w ciężkich czasach, istniała w wielu przypadkach.
Pytanie do admina: da się założyć jakiś kącik dla takiej dyskusji, pod czujnym okiem nożyczek?

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2010, o 15:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Kuracent napisał(a):
podam program takiego szkolenia w Wielkiej Brytanii (może w wolnej chwili przetłumaczę):


hm, chwilę czasu miałam więc macie:

RYA Day Skipper praktyczny kurs żeglarski - zakres

Kurs na certyfikat Day Skipper ma za zadanie nauczyć: pilotażu, nawigacji, praktyki żeglarskiej i obsługi łodzi do poziomu wymaganego od prowadzącego mały jacht bezpiecznie na wodach pływowych w rejonach znanych kursantowi.

Przygotowanie do wyjścia w morze

- jest zdolny do przygotowania jachtu do wyjścia w morze, włączając w to sprawdzenie silnika, dobór żagli, zabezpieczenie i zasztaułowanie calości wyposażenia na i pod pokladem
- potrafi zarefować, rozrefować i zmienić źagle aby dostosować się do przeważających warunków
- potrafi przygotować kotwicę, cumy i kierować cumowaniem longside, podejściem do boi, kotwiczeniem, zejściem z kotwicy, odejściem z boi czy od nabrzeźa (longside)

Nawigacja

- jest biegły w pracy na mapie i rutynowych zadaniach nawigacyjnych w trakcie żeglugi włączając:
-branie i wykreślanie pozycji na podstawie namiarów
- używanie elektronicznych przyrządów nawigacyjnych do ustalania pozycji
- używanie waypointów
- wyznaczanie pozycji zliczoną i prawdopodobną (prowadzić zliczenie) (EP w ang. to estimated position czyli wprost pozycja przybliżona - odpowiada to naszej pozycji zliczonej - wyznacza się ją z uwzględnieniem dryfu, poprawek na prąd itd. DR to może być Dead reckoning czyli zliczenie lub DR position - czyli dosłownie pozycja zliczona - ale oznacza tylko podsumowanie pozycji na podstawie kursu i dystansu, bez poprawek. Jeśli się mylę, poprawcie, jeśli macie lepszą propozycję, słucham)
- ocenę wysokości pływu i prądu pływowego
- wyznaczanie kursu z uwzględnieniem poprawki na prąd pływowy, dryf, znos
- znajomość oznakowania IALA
- prowadzenie dokumentacji nawigacyjnej
- używanie echosondy i sondy ciężarkowej

Pilotaż (nawigacja pilotowa)

- potrafi przygotować i wykonać plan pilotażu dla wejścia czy wyjścia z portu
- rozumie użycie linii nabieżnikowych i sektorowych (leading lines i clearing lines - pierwsze stanowią linie namiernika (czy tylko?) drugie - linie ograniczające "bezpieczny sektor" kursów - ale jeśli ktoś ma lepsze tłumaczenie o poproszę, ja nie wiem jak to po polsku jest, a nie mam polskiego podręcznika nawigacji żeby to sprawdzić)
- użycie nabieżników i pomiaru głębokości jako pomocy w pilotażu

Meteorologia

- zna żródła prognoz pogody
- potrafi zinterpretować prognozę morską (no u nas będzie "rybacka" :) ) i użyć barometru jako pomocy w przewidywaniu pogody

Prawo drogi

- ma praktyczną znajomość Międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu

Konserwacja (bieźąca obsługa) i naprawy

- rozumie i jest zdolny do wykonania zadań z zakresu konserwacji/obsługi
- zna właściwości i zakres użytkowania powszechnie występujących lin syntetycznych

Silniki

- wie jak zmienić filtr paliwa i wody, wiatraczek pompy wodnej i jak zalać system paliwowy

Aprowizacja

-wie, jak zaprowiantować jacht

(tu jest coś chyba zjedzone, powinno być ratownictwo albo coś tak)

- jest zdolny do podjęcia właściwej akcji jako prowadzący aby podjąć czlowieka który wypadł za burtę
- rozumie znaczenie rakiet i wie jak użyć tratwy ratunkowej
- potrafi używać radiotelefonu w sytuacji zagrożenia i wysłać wezwanie o pomoc
- wie, jak zamocować hol
- zna procedury ratunkowe włączając użycie śmigłowca

Prowadzenie jachtu na silniku

- potrafi bezpiecznie odejść/podejść do nabrzeża (longside), boi i z kotwicy w różnych warunkach pogodowych i pływowych

Prowadzenie jachtu pod żaglami

- potrafi bezpiecznie odejść/podejść do nabrzeża (longside), boi i z kotwicy w różnych warunkach pogodowych i pływowych
- potrafi efektywnie sterować i ustawić źagle na wszystkich kursach względem wiatru

Żegluga

- potrafi zaplanować i przeprowadzić żeglugę na wodach przybrzeżnych, biorąc pod uwagę odpowiednie zagrożenia nawigacyjne i ograniczenia nałożone przez rodzaj łodzi i siłę/przygotowanie załogi

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: Rafał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 cze 2010, o 08:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
No i bardzo pięknie. Teraz czas na komentarze doswiadczonych instruktorów i skipperów.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 cze 2010, o 08:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Jestem co prawda młodszym i młodym w stażu instruktorem - jeśli mi wolno skomentować - to widzę w tym programie dużo praktyki - mniej teorii tej zbędnej na początku nauki - co nie oznacza że nie należy tej teorii dalej zgłębiać.
Bardzo program nastawiony na praktykę - podoba mi się.
I to zaprowiantowanie :) Bardzo istotna i nie łatwa sprawa.

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 cze 2010, o 10:24 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
RYA Day Skipper praktyczny kurs żeglarski jest tym samym co program na sternika jachtowego PZŻ.
Problem tkwi w tym czy organizator kursu realizuje program w praktyce czy wirtualnie.
( nie mam na myśli pływów bo realizacja tego na Bałtyku inna niż teoretyczna nie będzie )

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 cze 2010, o 14:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Akurat pływy, to może byc kolejny etap. Ale praktyka bałtycka na małych jachtach... wspólczesnych i trochę starszych... to jest to.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL