Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Przegląd uprawnień żeglarskich.
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=6726
Strona 1 z 1

Autor:  Norbiik [ 24 gru 2010, o 12:44 ]
Tytuł:  Przegląd uprawnień żeglarskich.

Witam wszystkich serdecznie!

Widzę, że na tym forum znajdują się ludzie dobrze zorientowani w temacie. Od jakiegoś czasu próbuję się doczytać o co chodzi z tymi wszystkimi uprawnieniami, co do czego pasuje i co jest wymagane? ... masakra ... łatwiej jest ułożyć puzzle mające 50 000 elementów niż doczytać się w uprawnieniach żeglarskich na świecie i w kraju.

Mam kilka podstawowych pytań:
-Kiedy będą ode mnie wołać uprawnienia zawodowe i co to właściwie znaczy?
-Czy do prowadzenia statku pasażerskiego (powyżej 12 osób na pokładzie) potrzebuję jakiegoś specjalnego kwitka? Jakiego?
-Czy posiadając certyfikat GOC GMDSS, Oficera wachtowego, Kapitana jachtowego, nikt się nie przyczepi, że prowadzę statek długości 25m (oszczędźcie komentarze w stylu: Skąd ty weźmiesz taki statek? :P) z ponad 12 osobami na pokładzie?
-O co chodzi z tymi wszystkimi "Yachtmaster", Limited i Nielimited, Master of Yachts 200 gt itp. itd. ... Czy Polski "Kapitan Jachtowy" nie wystarczy aby cieszyć się żeglarstwem bez ograniczeń?
-Jakich kwitków mi potrzeba, żeby z czystym sumieniem prowadzić (jak już pisałem wyżej) statek (a może jacht? gdyż handlowi on nie służy) o długości 25m, 12+ osobach na pokładzie oraz aby osobiście organizować rejsy na nim?

Taki zestaw pytań na dzień dobry :) Bardzo pomożecie odpowiadając na nie. Pewnie nie jestem jedyną osobą, która chce sobie w spokoju popływać i powiększać swoją wiedzę tylko natłok "certyfikatów" i "uprawnień" powoduje zamęt w głowie i sztuczne poczucie wielkości swoich kompetencji wśród społeczeństwa nie mając odzwierciedlenia w rzeczywistości.
:)

Autor:  Maar [ 24 gru 2010, o 15:06 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Norbiik napisał(a):
Mam kilka podstawowych pytań:
-Kiedy będą ode mnie wołać uprawnienia zawodowe i co to właściwie znaczy?
Uprawnienia zawodowe są potrzebne do prowadzenia statków innych niż rekreacyjne.


Cytuj:
-Czy do prowadzenia statku pasażerskiego (powyżej 12 osób na pokładzie) potrzebuję jakiegoś specjalnego kwitka? Jakiego?
A jakiego statku? I w jakiej żegludze?
Pamiętaj, że do przewozu pasażerów potrzebne są wyższe uprawnienia niż do przewozu towarów. Na przykład dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej upoważnia do zajmowania stanowiska oficera wachtowego na każdym statku oraz kapitana na statku bez własnego napędu oraz na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze krajowej bez prawa przewozu pasażerów.


Cytuj:
-Czy posiadając certyfikat GOC GMDSS, Oficera wachtowego, Kapitana jachtowego, nikt się nie przyczepi, że prowadzę statek długości 25m
Zależy co to będzie za statek. I przy okazji "oficer wachtowy" i "kapitan jachtowy" to dwa różne systemy walutowe nie mające żadnego miejsca wspólnego.
Poza tym piszesz o GOC - do tego dochodzi ppoż, radar i ARPA, ratownik, STCW i pewnie jeszcze kilka innych certyfikatów.


Cytuj:
Czy Polski "Kapitan Jachtowy" nie wystarczy aby cieszyć się żeglarstwem bez ograniczeń?
I tu znowu zadałeś bardzo ogólne pytanie. A co znaczy żeglarstwo bez ograniczeń?
Patent kapitana jachtowego wydawany przez PZŻ uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych bez ograniczenia wielkości i akwenu.


Cytuj:
-Jakich kwitków mi potrzeba, żeby z czystym sumieniem prowadzić (jak już pisałem wyżej) statek (a może jacht? gdyż handlowi on nie służy) o długości 25m, 12+ osobach na pokładzie oraz aby osobiście organizować rejsy na nim?
Jeżeli ten statek będzie jachtem to patent kapitana jachtowego (made in PZŻ) lub na przykład angielskie Yachtamster (w zależności od akwenu) Ocean lub Offshore z Commersial Endorsement lub amerykańskie Master of Yachts z odpowiednim tonażem.

Cytuj:
natłok "certyfikatów" i "uprawnień" powoduje zamęt w głowie
Zamęt w głowie spowodowałoby także zadanie pytania "jaki samochód mogę prowadzić mając prawo jazdy kategorii B?"

Cytuj:
sztuczne poczucie wielkości swoich kompetencji wśród społeczeństwa nie mając odzwierciedlenia w rzeczywistości.
Zdaj egzamin na mastera ponad 3000GT to będziesz wiedział jak kompetencje odzwierciedlają się w rzeczywistości.

Autor:  Norbiik [ 24 gru 2010, o 21:16 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Cytuj:
Uprawnienia zawodowe są potrzebne do prowadzenia statków innych niż rekreacyjne.

Czy statek żaglowy organizujący rejs turystyczno-stażowy (np. taki Zawisza Czarny) jest uznawany za jacht czy potrzebne już są uprawnienia zawodowe?

Cytuj:
A jakiego statku? I w jakiej żegludze?


Cały czas mowa o statkach żaglowych.

Cytuj:
Zależy co to będzie za statek. I przy okazji "oficer wachtowy" i "kapitan jachtowy" to dwa różne systemy walutowe nie mające żadnego miejsca wspólnego.
Poza tym piszesz o GOC - do tego dochodzi ppoż, radar i ARPA, ratownik, STCW i pewnie jeszcze kilka innych certyfikatów.


GOC w odniesieniu do Ogólnego Operatora GMDSS.

Cytuj:
Zdaj egzamin na mastera ponad 3000GT to będziesz wiedział jak kompetencje odzwierciedlają się w rzeczywistości.


Mastera over 3000 nie kwestionuję :) Tam już w grę wchodzą lata spędzone na morzu. Miałem na myśli certyfikaty kompetencji w stylu ISSA, PZŻ itp. itd.

Cytuj:
Zależy co to będzie za statek. I przy okazji "oficer wachtowy" i "kapitan jachtowy" to dwa różne systemy walutowe nie mające żadnego miejsca wspólnego.


To jest cenna wskazówka. O to też mi chodziło. Czyli, że dopóki żegluję i wożę ludzi a nie wożę ropę to wystarczy kapitan jachtowy?

Autor:  Maar [ 24 gru 2010, o 22:02 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Norbiik napisał(a):
Czy statek żaglowy organizujący rejs turystyczno-stażowy (np. taki Zawisza Czarny) jest uznawany za jacht czy potrzebne już są uprawnienia zawodowe?
Do prowadzenia Zawiszy Czarnego potrzebny jest patent kapitana jachtowego (papierowy a nie plastikowy)

Cytuj:
Cytuj:
A jakiego statku? I w jakiej żegludze?


Cały czas mowa o statkach żaglowych.

Na tym poziomie uogólnienia to prawdziwe są obydwie odpowiedzi:
a) nie są wymagane żadne uprawnienia;
b) wymagany jest dyplom kapitana żeglugi wielkiej.


Cytuj:
Miałem na myśli certyfikaty kompetencji w stylu ISSA, PZŻ itp. itd.

I znowu mylisz systemy walutowe. PZŻ nie wydaje certyfikatów kompetencji tylko pozwolenia na żeglowanie.

Cytuj:
Czyli, że dopóki żegluję i wożę ludzi a nie wożę ropę to wystarczy kapitan jachtowy?
Nie wiem na jakiej podstawie wyciągnąłeś akurat taki wniosek, ale generalnie tak, choć nie zawsze i nie wszędzie.

Autor:  AIKI [ 24 gru 2010, o 22:24 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Maar napisał(a):
Norbiik napisał(a):
Czyli, że dopóki żegluję i wożę ludzi a nie wożę ropę to wystarczy kapitan jachtowy?
Nie wiem na jakiej podstawie wyciągnąłeś akurat taki wniosek, ale generalnie tak, choć nie zawsze i nie wszędzie.

No nie wiem... "wożę ludzi" to jakby bardziej "pasażerów". Lepiej byłoby IMO "dopóki żegluję z załogami" czy jakoś tak.

Autor:  Maar [ 24 gru 2010, o 22:41 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

A co Ci się Jędruś nie podoba u pasażerów? Pasażer też człowiek, wszak.

Autor:  Święty [ 25 gru 2010, o 00:00 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Maar napisał(a):
Do prowadzenia Zawiszy Czarnego potrzebny jest patent kapitana jachtowego (papierowy a nie plastikowy)


A tak z ciekawości... co z plastikowymi kojotami, którzy już "papierka" nie mają jak uzyskać? Muszą zdobyć uprawnienia zawodowe czy tylko aprobatę CWMu?

Autor:  Maar [ 25 gru 2010, o 00:07 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Nie bardzo wiem jak to będzie wyglądało w dalekiej przyszłości, ale nie wyobrażam sobie, żeby Teichert (a w zasadzie jego następca. Chyba ktoś nowy rządzi w CWM? Kto?) zaaprobował plasticzanego kojota.

Wcześnie kaktus na bukszprycie wyrośnie :-)

Autor:  mat-mak [ 25 gru 2010, o 00:32 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Obrazek

Nie mogłem się powstrzymać... :wink:

Autor:  AIKI [ 25 gru 2010, o 01:15 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Maar napisał(a):
A co Ci się Jędruś nie podoba u pasażerów? Pasażer też człowiek, wszak.

A jeśli kobieta ? :lol:
A na poważnie to dla zawodowego pływania rzeczywiście bez różnicy :)

Autor:  M@rek [ 25 gru 2010, o 11:17 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Maar napisał(a):
Nie bardzo wiem jak to będzie wyglądało w dalekiej przyszłości, ale nie wyobrażam sobie, żeby Teichert (a w zasadzie jego następca. Chyba ktoś nowy rządzi w CWM? Kto?) zaaprobował plasticzanego kojota.

Wcześnie kaktus na bukszprycie wyrośnie :-)


Ale to nie ma formalnie zadnego znaczenia :) Nastepca moze Zawiasa dawac jedynie
wysokim blondynkom z plastikowym patentem, jesli taka jego wola :)

Autor:  M@rek [ 25 gru 2010, o 11:30 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Norbiik napisał(a):
Pewnie nie jestem jedyną osobą, która chce sobie w spokoju popływać i powiększać swoją wiedzę tylko natłok "certyfikatów" i "uprawnień" powoduje zamęt w głowie i sztuczne poczucie wielkości swoich kompetencji wśród społeczeństwa nie mając odzwierciedlenia w rzeczywistości.
:)


Do poplywania w spokoju i powiekszania wiedzy wystarczy po prostu plywac a w miare zdobywania doswiadzczenia uzyskiwac takie uprawnienia jakie beda potrzebne :)
W wiekszosci przypadkow wymagany jest staz i to odpowiedni do uzyskania danego
certyfikatu. Np zeby uzyskac wspomniany GOC nalezy poza kursem i egzaminem miec
udokumentowany staz na odpowiedniej jednostce pod kierunkiem osoby , ktora GOC
ma :) ITD,itp. Jeszcze kawal drogi przed Toba .

Autor:  Jaromir [ 25 gru 2010, o 16:24 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Norbiik napisał(a):
Witam wszystkich serdecznie!

Widzę, że na tym forum znajdują się ludzie dobrze zorientowani w temacie. Od jakiegoś czasu próbuję się doczytać o co chodzi z tymi wszystkimi uprawnieniami, co do czego pasuje i co jest wymagane? ... masakra ... łatwiej jest ułożyć puzzle mające 50 000 elementów niż doczytać się w uprawnieniach żeglarskich na świecie i w kraju.

Mam kilka podstawowych pytań:
-Kiedy będą ode mnie wołać uprawnienia zawodowe i co to właściwie znaczy?

Wtedy i takie uprawnienia, jakie będą wymagane prawem, przede wszystkim prawem bandery jednostki. Jakie dokładnie - zależy od urzędników, którzy najczęściej nic o żeglowaniu nie wiedzą, za to z radością regulują żeglowanie lub (to odpowiedź na pytanie "kiedy?") zapowiadają wprowadzenie kolejnych, kazuistycznych przepisów...

Cytuj:
-Czy do prowadzenia statku pasażerskiego (powyżej 12 osób na pokładzie) potrzebuję jakiegoś specjalnego kwitka? Jakiego?

Do prowadzenia statku pasażerskiego - tak, potrzebujesz kwitka. Ponadto w żegludze m-narodowej powineneś spełniać dodatkowe wymogi (również ubezpieczeniowe) np te które wynikają z Konwencji Ateńskiej.
Hint - bardzo rzadko jachty interesującej Cię wielkości deklarowane są jako "statek pasażerski" - a przynajmniej nie wożą formalnie "pasażerów"... Z polskich chyba żaden...
Cytuj:
-Czy posiadając certyfikat GOC GMDSS, Oficera wachtowego, Kapitana jachtowego, nikt się nie przyczepi, że prowadzę statek długości 25m (oszczędźcie komentarze w stylu: Skąd ty weźmiesz taki statek? :P) z ponad 12 osobami na pokładzie?

Musisz zdecydować o co pytasz - o jacht czy o "statek"???
GOC na jachcie zastąpi ci SRC lub LRC - którego posiadania wymaga licencja radiowa - wszędzie nie tylko w Polsce. A w Polsce dodatkowo wymóg SRC lub LRC wpisywany jest do obowiązkowej dla jachtów pow 15m LOA "Karty Bezpieczeństwa".
Inne kwity zawodowe (OOW, etc...) nie mają znaczenia w żeglowaniu.
Od prowadzących niektóre polskie jednostki żaglowe urzędnicy (ci sami, tj. nie znający się ale ochoczo regulujący)wg własnego widzimisię wymagają różnych dziwnych rzeczy, np. kompletu podstawowych kursów STCW...
12 osób to zupełnie coś innego niż 12 pasażerów. Tyle, że jachty w Polsce formalnie nie wożą pasażerów, tylko załogę...
Cytuj:
-O co chodzi z tymi wszystkimi "Yachtmaster", Limited i Nielimited, Master of Yachts 200 gt itp. itd. ...

W Polsce chodzi jak dotąd indywidualnie robione papiery żeglarsko-zawodowe, ułatwiające posiadaczom znalezienie pracy - na ogół poza Polską.
Chodzi też o lo lobbowane przez pewną szkołę morską próby uczynienia tego typu uprawnień obligatoryjnymi w polskim systemie prawnym i w bliżej nieokreślonym zakresie żeglowania. Próby czynione przez urzędników, którzy co prawda nie znają sięna żeglowaniu... ale co się będę powtarzał... :cry:
Cytuj:
-Czy Polski "Kapitan Jachtowy" nie wystarczy aby cieszyć się żeglarstwem bez ograniczeń?

Żeglarstwem można cieszyć się bez ograniczeń nie posiadając żadnego kwita na cieszenie się nim. Użycie innej niż polska bandery powoduje, że można się nim cieszyć przejmując się znacznie mniejszą ilością znacznie mniej dolegliwych przepisów.
Jeżeli zaś chodzi o zarabianie na żeglowaniu - to sytuacja jest nidookreślona prawnie w Polsce nawet bardziej niż gdzie indziej - jak dotąd starczają kwity "amatorskie", czyli np. ten, który wymieniłeś.
Cytuj:
-Jakich kwitków mi potrzeba, żeby z czystym sumieniem prowadzić (jak już pisałem wyżej) statek (a może jacht? gdyż handlowi on nie służy) o długości 25m, 12+ osobach na pokładzie oraz aby osobiście organizować rejsy na nim?

Sumienie nie powinno mieć nic wspólnego z kwitami....
"Osoba" nie jest kategorią, jest nią "członek załogi" vs "pasażer"...
Myśle, ze najpierw musisz się zdecydować, czy pytasz o jacht czy o statek. A jeżeli o jacht, to czy chciałbyś być "prawnie niedookreślony", czy też oficjalnie wolałbyś "jacht komercyjny"... W tym drugim przypadku sam musisz rozpoznać tą mętną wodę przepisów, jakie urzędnicy... (no już pewnie wiesz którzy...) wprowadzają, wprowadzili, wprowadzili nieskutecznie i łatwo do ominięcia, mają zamiar wprowadzać, etc, etc...
Mówiąc szczerze - nie odczuwam potrzeby i ni chce mi się nawet na tym znać...

Autor:  User319 [ 27 gru 2010, o 16:26 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Jaromir napisał(a):
Użycie innej niż polska bandery powoduje, że można się nim cieszyć przejmując się znacznie mniejszą ilością znacznie mniej dolegliwych przepisów.

A mozesz to rozwinąć? Jakie bandery i w czym łatwiej dla przykładu ... ?

Autor:  Jurmak [ 27 gru 2010, o 16:33 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

aa1975 napisał(a):
A mozesz to rozwinąć? Jakie bandery i w czym łatwiej dla przykładu ... ?


Dzizas :evil: ZNOWU???

Autor:  Stara Zientara [ 27 gru 2010, o 16:40 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

No, co chcesz? Jeszcze nie wszyscy zauważyli, że żyjemy w demokratycznym państwie prawa... komunistycznego.

Autor:  User319 [ 27 gru 2010, o 17:09 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Przepraszam że sie pytałem, zapomniałem że to forum nie słuzy do zdobywania informacji. ... sorki ... nie musicie odpowiadać, zapytam gdzieś indziej.

Autor:  AIKI [ 27 gru 2010, o 17:15 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

aa1975 napisał(a):
Przepraszam że sie pytałem, zapomniałem że to forum nie słuzy do zdobywania informacji. ... sorki ... nie musicie odpowiadać, zapytam gdzieś indziej.

Nie masz co przepraszać. Jurmak się... zbulwersował, bo ten temat w internecie (i tu na forum pewnie też) był wałkowany 123456 i fyfnascie razy. Poszukaj w starszych wątkach.

Autor:  Jaromir [ 27 gru 2010, o 19:14 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

aa1975 napisał(a):
Przepraszam że sie pytałem, zapomniałem że to forum nie słuzy do zdobywania informacji. ... sorki ... nie musicie odpowiadać, zapytam gdzieś indziej.

Nie mirmiłuj...
Może warto poczekać na odpowiedź ciut dłużej niż niecałą godzinę?
Wiesz, niestety nie wszyscy drżąc z niecierpliwości pełnią dyżur przy kompie, by mieć przyjemność odpowiadać na setki razy zadane już pytanie...

Anyawy - na temat żeglowania zawodowego brak spójnego opracowania i jasnych przepisów w Polsce. Ppowyżej znajdziesz moje przemyślenia...
Brak regulacji żadnym specjalnie uciążliwym i niebezpiecznym zjawiskiem nie owocuje - można więc zapytać po co urzędnicy chcę znienacka ten marginalny w Polsce temat regulować...??

Jeżeli chodzi o kwity potrzebne do żeglowania przyjemnościowego, to podpowiem pierwsze z brzegu źródło:
http://www.zeglarstwo.sail-ho.pl/urm/eurodok.htm

Pozdrowienia i cierpliwości, cierpliwości...

Autor:  meping [ 29 gru 2010, o 14:34 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Maar napisał(a):
Nie bardzo wiem jak to będzie wyglądało w dalekiej przyszłości, ale nie wyobrażam sobie, żeby Teichert (a w zasadzie jego następca. Chyba ktoś nowy rządzi w CWM? Kto?) zaaprobował plasticzanego kojota.

Wcześnie kaktus na bukszprycie wyrośnie :-)


Mareczku, ZTCW to w przypadku większych jednostek takich jak Zawisza nie ma znaczenia substancja z jakiej jest wydany patent.... Liczą się rekomendacje osoby ubiegającej się o prowadzenie danego shipa i tyle.... Wielu papierowych też go pod komendę nie dostanie.

Pozdrówka
meping

Autor:  Norbiik [ 4 sty 2011, o 18:12 ]
Tytuł:  Re: Przegląd uprawnień żeglarskich.

Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Troszeczkę nie jasno to napisałem. Już niedługo będę marynarzem zawodowym a prowadzeniem rejsów chcę się zająć za jakiś czas.
Stąd takie pomieszanie kwitów zawodowych i tych innych.

Fajne zestawienie Jaromir podsunąłeś.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/