bury_kocur napisał(a):
Jedna nieśmiała uwaga od siebie...
Całkowicie nie na miejscu, nie rozumiesz problemu a twoje „wolnościowe fobie” tylko mieszają w głowach niezorientowanych czytelników.
_jp_ napisał(a):
Cztery strony teoretyzowania na temat źródeł informacji meteo i ich "wiarygodności".
Cała strona "rekomendacji dla środowiska żeglarskiego" napisanych tak, że nie wiadomo czy to rekomendacje (zalecenia) czy streszczenie okoliczności wypadku.
To nie tylko niepotrzebny wykład o mniej lub bardziej numerycznych modelach prognoz pogody oraz niezrozumiała krytyka aplikacji Windy.
Nie mniej dziwne są wyjaśnienia poświęcone zamocowaniu tratwy. Utrata tratwy była niewątpliwie spowodowana nieodpowiednim mocowaniem ale kuriozalne jest rekomendowanie przez Komisje rozwiązań niezgodnych z zaleceniami producenta oraz instytucji klasyfikacyjnych.
Również dość osobliwe jest niezgodne z ustawą publikowanie „rekomendacji” oraz wszechobecny mentorski ton wypowiedzi. Tym bardziej gdy zawarte w raporcie opinie są dość często niezgodne z powszechnie obowiązująca wiedzą.
A co do „pasa krokowego” to masz całkowitą racje, sposób w jaki Komisja potraktowała to zagadnienie całkowicie dyskwalifikuje ten raport, ale o tym trochę później.
Maar napisał(a):
Może w ogóle powinien pis przywrócić Listę Obowiązkowego Wyposażenia Jachtu Morskiego i przed każdym wyjściem w morze bosman powinien sprawdzać, czy wszystko jest w porządku?
Po raz wtóry zabierasz głos w sprawach o których niewiele wiesz. Postaram się najgrzeczniej jak tylko potrafię wytłumaczyć jak bardzo się mylisz.
Jak historia nas uczy wszelkie stwierdzenia Komisji należy traktować z dużą dozą ostrożnością ale w dobrej wierze załóżmy, że poniżej cytowane uwagi są prawdziwe.
Cytuj:
Delphia 47, jacht żaglowy komercyjny
Cytuj:
przegląd techniczny: jacht był poddany przeglądowi technicznemu przez uprawnionego rzeczoznawcę PZŻ, w związku z pozytywnym wynikiem przeglądu zostało wydane Orzeczenie o zdolności do żeglugi, a następnie na jego podstawie Urząd Morski w Gdyni po przeprowadzonej inspekcji bezpieczeństwa wystawił Kartę Bezpieczeństwa Jachtu Morskiego;
• wyposażenie ratunkowe: pneumatyczne kamizelki ratunkowe 13, liny asekuracyjne 14, koła ratunkowe, tratwa ratunkowa, radiopława pozycyjna EPIRB15, zestaw pirotechniki do wzywania pomocy, reflektor radarowy.
Cytuj:
13 Lalizas – Omega ISO 12402-2 wyposażone w integralne szelki bezpieczeństwa (uprząż) z chwytem umożliwiającym przypięcie lin asekuracyjnych (wąsów)
Cytuj:
Dalsze manewry spowodowały, że będący w wodzie żeglarz znalazł się blisko rufy jachtu, wtedy jeden z członków załogi po wyjściu na drabinkę na rufie i wcześniejszym zabezpieczeniu się linami asekuracyjnymi dosięgnął ręką do jego kamizelki ratunkowej. W tym momencie żeglarz będący w wodzie stracił przytomność, a luźna kamizelka ratunkowa bez pasa krokowego zsunęła się z niego. Starający się dosięgnąć go kolega nie był w stanie chwycić za kombinezon odpływającego, ponieważ osłabiony chorobą morską, przemoczony na skutek uderzeń fali sam potrzebował pomocy kolegów aby wydostać się na pokład.
Cytuj:
O godz. 11:32 załoga szwedzkiego samolotu ratowniczego poinformowała o odnalezieniu kamizelki ratowniczej, a minutę później o odnalezieniu człowieka i przekazała dokładną pozycję.
W tak opisanej sytuacji powodem nieudanej próby podjęcie z wody MOB’a była jedna z następujących przyczyn;
- nieprawidłowo założona kamizelka ratunkowa
- użycie przez MOB’a nieodpowiedniej/niecertyfikowanej kamizelki
- certyfikowana kamizelka nie spełniła oczekiwanych założeń
Przypomnę, że pas ratunkowy SOLAS i/lub kamizelka PDF wg standardu EN ISO 12402-2 powinna być tak skonstruowana aby umożliwić podjęcie poszkodowanego bezpośrednio z wody na pokład łodzi ratowniczej, patrz LSA Code.
Cytuj:
2.2.1.17 A lifejacket shall be provided with a suitable means to allow a rescuer to lift the wearer from the water into a survival craft or rescue boat.
Jak widać Komisja posiadała chyba wszelkie potrzebne informacje aby zbadać wypadek i jednoznacznie określić przyczynę nieudanej akcji podjęcia z wody swojego kolegi przez załogę jachtu. Dodam, że ta nieudana próba pozbawiła prawdopodobnie poszkodowanego żeglarza kamizelki ratunkowej i dodatkowo naraziła na bardzo szybką śmierć. Jest to niestety następny nieszczęśliwy wypadek który nie miał prawa się wydarzyć. Komisja, zamiast drobiazgowo rozpatrzyć to zdarzenie i odpowiednio zareagować, zajmuje się mocowaniem tratwy oraz formułuje irracjonalne i niczym nie udokumentowane zalecenie skierowane do firmy czarterującej.
Przypomina mi to raport 112/19 z badania tragicznego wypadku jachtu „Lilla W”. W sytuacji gdzie również wystąpiły prawdopodobne problemy z prawidłowym użyciem i/lub działaniem kamizelek PDF komisja sformułowała zalecenie poprawy mocowania stolika kokpitowego(sic). Jestem bardzo ciekawy o ile poprawiło się nasze bezpieczeństwo przy takim podejściu do problemu. A może przytoczysz nam odpowiedź Bavaria Yachts na tak sformułowane zalecenie.
Tak jak już nie raz stwierdziłem, to byłoby śmieszne gdyby nie było tak straszne. A ty podczas dyskusji o metodyce pracy Komisji przywołujesz PIS i Listę Obowiązkowego Wyposażenia, ręce opadają. Niestety twój poziom wiedzy jak i zaangażowanie w pracach mających na celu poprawę bezpieczeństwa na morzu, nie odbiega od reszt osób skupionych przy PKBWM.