Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=18&t=15697 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | JarekM [ 18 cze 2013, o 07:49 ] |
Tytuł: | 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
http://www.indianexpress.com/news/merchant-vessel-mol-comfort-splits-into-two-off-mumbai-coast-crew-rescued/1130174/ |
Autor: | Wasyl [ 18 cze 2013, o 09:55 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
W takich sytuacjach zastanawia mnie co było przyczyną: - amplituda i długość fali sprawiające, że kadłub zaczyna również wchodzić w rezonans. - przeładowanie statku - czy zmęczenie materiału |
Autor: | Colonel [ 18 cze 2013, o 10:08 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Zdarzenie miało miejsce na Oceanie Indyjskim, statek szedł jak wygląda z pełnym ładunkiem. Jest stosunkowo nowy - 2008 rocznik. Tu http://worldmaritimenews.com/archives/86777/mol-comfort-suffers-damage-during-trip-to-jeddah/ jako przyczynę podają złą pogodę. |
Autor: | JarekM [ 18 cze 2013, o 11:39 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Wasyl napisał(a): W takich sytuacjach zastanawia mnie co było przyczyną: - amplituda i długość fali sprawiające, że kadłub zaczyna również wchodzić w rezonans. - przeładowanie statku - czy zmęczenie materiału albo - projekt do bani |
Autor: | Maar [ 18 cze 2013, o 11:55 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
JarekM napisał(a): albo - projekt do bani Tych statków trochę po świecie pływa. Jeden to nawet w nazwie ma Poland ![]() Zapewne przyczyną jest wiele WYSTĘPUJCYCH JEDNOCZEŚNIE powodów. |
Autor: | Ryś [ 18 cze 2013, o 13:29 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Pływa? ![]() Maritime Rescue Coordination Centre Mumbai (MRCC) said that the sections are still afloat and are being monitored A MOL informuje że organizuje holowniki. ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Colonel [ 18 cze 2013, o 13:45 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Maar napisał(a): Zapewne przyczyną jest wiele WYSTĘPUJCYCH JEDNOCZEŚNIE powodów. Ogólna teoria katastrof mówi, że do zaistninia katastrofy niezbędne jest wystapienie szeregu przyczyn (warunków), kazdy z nich jest konieczny ale żaden nie wystarczajacy, czyli jeśli tylko jeden nie zaistnieje, to katastrofy nie będzie. Tu można zgadywać tylko. Mógł być jakiś błąd konstrukcyjny - "twardy" lub słabszy punkt, który zainicjował pękniecie. Mógł być błąd wykonawczy (niedoróbka spawania albo niedoróbka materiałowa), mogła być jakaś nieudolna przeróbka konstrukcji. Mogł być błąd w dokumentacji regulującej procedurę załadunku i rozladunku. Kolejność i rozmieszczenie. Statek mógł być załadowany niezgodnie z dokumentacją. Mogły być skraje warunki sztormowe. Statek mógł byc źle prowadzony, forsowany w sztormie, np. z powodu pospiechu. |
Autor: | JarekM [ 18 cze 2013, o 20:52 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Podobno zatonął http://www.gospodarkamorska.pl/wydarzenia/olbrzymi-kontenerowiec-przeamal-sie-na-dwie-czesci-i-zatonal-na-morzu-arabskim.html |
Autor: | Ryś [ 18 cze 2013, o 21:37 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
![]() MOL Comfort’s position at 18 JUN 2013 at 20:18:12 GMT (znaczy połówka z AISem) ![]() |
Autor: | _jp_ [ 24 cze 2013, o 22:06 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Obie połówki nadal pływają, z większością kontenerów! http://www.mol.co.jp/en/pr/2013/13040.html Będzie próba zholowania ich do portu. A więc projekt statku pod względem grodzi wodoszczelnych i stateczności jest wręcz wzorcowy! Obciążenie kontenerami jak z tego widać jest równomierne. Co zawiodło? |
Autor: | Ryś [ 24 cze 2013, o 22:39 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Stal, IMHO. "MOL Comfort was the first container ship to utilize ultra high-strength steel with an yield strength of 470 MPa in her hull structure" Znaczy niby mocna, lecz cieńsza stal - to i cieńszy spaw. Nikt mi nie powie że spawano metalem równie "ultra wytrzymałym" jak stal konstrukcji. Oblicza się projekt na teoretyczne parametry wytrzymałościowe, lecz powodem awarii zazwyczaj jest zmęczenie materiału. Swoje lata ma. Podawali że napotkał trudne warunki i ostrą falę, zatem coś miało prawo puścić tak czy owak. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 24 cze 2013, o 23:14 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Pływa bo pływa, ale i tak ze 100 kontenerów pływa? luzem. MJS |
Autor: | Colonel [ 25 cze 2013, o 07:09 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
RyśM napisał(a): Oblicza się projekt na teoretyczne parametry wytrzymałościowe, lecz powodem awarii zazwyczaj jest zmęczenie materiału. Swoje lata ma. Podawali że napotkał trudne warunki i ostrą falę, zatem coś miało prawo puścić tak czy owak. Na statku z 2008 roku "nie mialo prawa". Zmęczenie materialu też uwzględnia sie w obliczeniach. Pachnie to jednak błędem - byc moze przy okazji spawania tej stali PW. |
Autor: | _jp_ [ 25 cze 2013, o 15:03 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Marian Strzelecki napisał(a): Pływa bo pływa, ale i tak ze 100 kontenerów pływa? luzem. Popatrz wyżej, na zdjęcia z chwili pękania kadłuba i po jego przełamaniu. Jeśli spadło do morza "ze 100 kontenerów", to jest to tylko jeden rząd kontenerów!, ten nad miejscem przełomu, nad literą "L" namalowaną na lewej burcie. Kilkanaście kontenerów w rządku wszerz pokładu od burtu do burty razy 6 warstw pionowo i wychodzi właśnie "ze 100". Jeżeli pozostałe rządki się nie posypały, to ten statek (a raczej jego połówki) ma naprawdę niesamowitą stateczność.
MJS |
Autor: | Marian Strzelecki [ 25 cze 2013, o 15:20 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Cytuj: Popatrz wyżej na zdjęcia... A na podstawie czego ja pisałem? ![]() MJS ps Hmm ... stateczność mówisz? ...nno tak - to przecie statek. ![]() |
Autor: | Jurmak [ 25 cze 2013, o 17:32 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
_jp_ napisał(a): Kilkanaście kontenerów w rządku wszerz pokładu od burtu do burty razy 6 warstw pionowo i wychodzi właśnie "ze 100". "6 warstw pionowo"? Ja tylko tak nieśmiało zwrócę uwagę, że kontenery są nie tylko na pokładzie ale i pod pokładem... I tam jest hymmm trochę więcej niż "6 warstw pionowo"... |
Autor: | Marian Strzelecki [ 25 cze 2013, o 18:27 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
To taki "schemat" myślowy: liczę co widzę; ja też tak zacząłem ![]() MJS |
Autor: | _jp_ [ 11 lip 2013, o 20:17 ] |
Tytuł: | Re: 316-metrowy kontenerowiec przełamał się na pół |
Niestety ![]() "TOKYO-Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL; President: Koichi Muto) reports the fore part of the containership MOL COMFORT sank in the high seas near 19'56"N 65'25"E (water depth about 3,000m) at 19:00 UTC on July 10 (04:00 on July 11 JST)." Tylna "połówka" zatonęła już wcześniej "TOKYO- Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL; President: Koichi Muto) reports the aft part of the containership MOL Comfort sank in the open sea near 14’26”N 66’26”E (water depth about 4,000m) at 16:48 JST (11:48 Dubai time) on June 27." A przy okazji: czy taki sposób opisywania pozycji geograficznej 14'26''N zamiast 14° 26' N jak to drzewiej bywało, jest gdzieś unormowany? Bo może być to czasem mylące. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |