Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Zaginął m/v EL FARO z 5 Polakami
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=18&t=23041
Strona 3 z 3

Autor:  Zbieraj [ 4 sty 2016, o 11:08 ]
Tytuł:  Re: Zaginął m/v EL FARO z 5 Polakami

Podwodne zdjęcia El Faro:
https://gcaptain.com/2016/01/03/ntsb-re ... opD1MeZZ-0

Autor:  666 [ 4 sty 2016, o 11:50 ]
Tytuł:  Re: Zaginął m/v EL FARO z 5 Polakami

Zbieraj napisał(a):
Trafiło na statek bandery amerykańskiej, to poświęcą wszelkie siły i środki na odkrycie prawdy nawet kilka kilometrów pod wodą :roll: Natomiast ze źródeł krajowych dobrze byłoby wiedzieć, czy Polacy byli w ogóle przeszkoleni w korzystaniu ze środków ratowniczych, w tym kombinezonów ratunkowych, oraz czy w ogóle mieli do kombinezonów dostęp, gdyż te ponoć nie znajdowały się w kabinach, a były zmagazynowane w jakimś jednym osobnym pomieszczeniu. Inna sprawa, że jak jesteś na statku około 200 metrów długości to do głowy Ci nie przychodzi, że taka pływająca wyspa może w ogóle zatonąć :oops: Po opisywanej u nas szeroko katastrofie Heweliusza to zawsze po wejściu na pokład jakiegoś promu lokalizuję środki ratunkowe, tak na wszelki wypadek :-?

Autor:  Jaromir [ 4 sty 2016, o 14:13 ]
Tytuł:  Re: Zaginął m/v EL FARO z 5 Polakami

j.666 napisał(a):
dobrze byłoby wiedzieć

1. Żadna osoba zatrudniona na statku nie może podjąć pracy jeżeli nie przeszła podstawowych szkoleń STCW, w tym kursu indywidualnych technik ratunkowych (ITR). Dotyczy to każdego członka załogi, nie wyłączając kucharzy, skrzypków z orkiestry i baby sitterek. Dotyczy też każdego członka ekipy remontowej, dokonującej ew.remontów "w drodze". Kursy STCW trzeba powtarzać co 5lat.
2. SOLAS ustala obowiązek systematycznych szkoleń bezpieczeństwa wszystkich członków załogi podczas pracy na statku - w tym w zakresie użycia środków ratunkowych. Przeszkolić należy każdego członka załogi (oraz ekip remontowych) możliwie najszybciej ale nie później niż w ciągu 14 dni od przybycia na statek (familiarisation). Ponadto wszyscy członkowie załogi (oraz ekip remontowych) muszą uczestniczyć w ćwiczebnym alarmie i szkoleniu z zakresu użycia środków ratunkowych oraz ewakuacji, z uwzględnieniem zagadnień związanych z hipotermią - nie rzadziej niż raz na 2 miesiące. Administracje krajowe lub armatorzy pod ich naciskiem często ustalają ostrzejsze niż SOLAS zasady w tym zakresie (np. familiarisation w ciągu doby od przybycia, każdy rodzaj ćwiczeń minimum raz w miesiącu, etc...).
3. A kiedy podróżuję promem w roli pasażera - robię to samo...

Autor:  _jp_ [ 9 sie 2016, o 20:55 ]
Tytuł:  Re: Zaginął m/v EL FARO z 5 Polakami

Wyciągnęli z wraku rejestratory! http://fakty.interia.pl/swiat/news-z-dna-oceanu-wydobyto-czarna-skrzynke-statku-el-faro,nId,2249240. Z głębokości 4600 m.

Autor:  _jp_ [ 27 sie 2016, o 19:22 ]
Tytuł:  Re: Zaginął m/v EL FARO z 5 Polakami

I nawet udało się już co nieco odczytać! http://wiadomosci.onet.pl/swiat/usa-odzyskano-zapis-czarnej-skrzynki-statku-el-faro/d2b4tb
onet.pl napisał(a):
USA: odzyskano zapis czarnej skrzynki statku "El Faro"
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu USA odzyskała zapis z czarnej skrzynki statku "El Faro", który zatonął 30 września ubiegłego roku. Nagranie pozwoli odpowiedzieć na pytanie, co było powodem katastrofy. O sprawie informuje RMF24.pl.
Przypomnijmy, że na pokładzie znajdowało się 33 osób -28 Amerykanów i pięciu Polaków z ekipy pomocniczej.

Nagranie rozpoczyna się w chwili, gdy statek wypływa z portu na Jacksonville na Florydzie i płynie w kierunku Puerto Rico. Na 10 minut przed jego końcem słychać kapitana, który prosi załogę o opuszczeniu jednostki. W trakcie nagrania kapitan informuje straż przybrzeżną, że statek mierzy się z huraganem.

Specjaliści będą chcieli przede wszystkim poprawić jakoś nagrania. Póki co odbiór zakłócają szumy. Możliwe, że zapis z czarnej skrzynki pozwoli odpowiedzieć na pytanie, co było powodem zatonięcia "El Faro" i dlaczego kapitan nie wycofał się z centrum żywiołu.

Autor:  PjotrC [ 20 gru 2016, o 18:55 ]
Tytuł:  Re: Zaginął m/v EL FARO z 5 Polakami

Na portalu NTSB opublikowano część roboczych raportów faktograficznych (z licznymi załącznikami) dotyczących wypadku "El Faro":

VDR Audio Transcript: http://dms.ntsb.gov/pubdms/search/docum ... mkey=92109
VDR (and other electronic data) Report: http://dms.ntsb.gov/pubdms/search/docum ... mkey=92109
Meteorology Report: http://dms.ntsb.gov/pubdms/search/docum ... mkey=92109
Engineering Report: http://dms.ntsb.gov/pubdms/search/docum ... mkey=92109
Survival Factors Report: http://dms.ntsb.gov/pubdms/search/docum ... mkey=92109

W przygotowaniu są kolejne raporty faktograficzne. Na podstawie tych opracowań będą prowadzone dalsze analizy zmierzające do określenia przyczyn oraz sformułowania wniosków i zaleceń.

Autor:  SIRK [ 2 sty 2017, o 23:50 ]
Tytuł:  Re: Zaginął m/v EL FARO z 5 Polakami

Nie łatwo jest przeczytać ponad 500 stron transkryptu, zainteresowanym polecam o wiele bardziej przystępną notatkę podsumowującą, nie jest autoryzowana ale w pełni oddaje przebieg zdarzenia;
Cytuj:
The following is a summary of the characterization of the bridge audio transcript.


The bridge audio recording began about 5:37 a.m., Sept. 30, 2015, roughly eight hours after the El Faro departed Jacksonville, Florida.

The first recorded conversation about the forecasted weather was captured the morning of Sept. 30, between the captain and chief mate, who agreed on a course diversion they believed would keep them sufficiently clear of the eye of Hurricane Joaquin. There were multiple conversations regarding weather and route planning throughout the day and evening of Sept. 30.

The captain departed the bridge at about 8 p.m. Sept. 30, and returned at about 4:10 a.m. Oct 1. At about 4:37 a.m. the chief mate received a phone call from the chief engineer regarding the vessel’s list and engine oil levels. This appears to be the first recorded conversation about these issues. The information was related to the captain. The alternate chief engineer is heard stating at about 5:12 a.m. that he’s never seen the ship with such a list.

At about 5:43 a.m. the captain takes a phone call and indicates there is a problem in the number three hold of the ship and sends the chief mate to investigate. They discuss suspected flooding over UHF radio, which appears to be the first recorded conversation about a flooding condition on the ship .

The captain indicates at about 6:13 a.m. that the ship lost propulsion. Numerous conversations are heard throughout the remainder of the recording about the ship’s flooding condition, attempts to rectify the ship’s list and attempts to regain propulsion.

The second mate began formatting a GMDSS distress message at about 6:32 a.m. as directed by the captain. At 7:07 a.m. the captain notified Tote Service’s designated shoreside representative of the critical situation and that he was preparing to send an electronic distress signal. The captain instructed the second mate to send the distress message at about 7:13 a.m. The captain gave the command to sound the ship’s general alarm at about 7:27 a.m. and about two minutes later the second mate exclaimed there were containers in the water and the captain gave the command to sound the abandon ship alarm. About four minutes later the captain relayed over the UHF radio to put the life rafts in the water.

The bridge audio recording ended at about 7:40 a.m. Oct. 1, 2015, with the captain and one of the helmsmen still present on the bridge./quote]

A teraz taki mały OT.
Jaromir napisał(a):
2. SOLAS ustala obowiązek systematycznych szkoleń bezpieczeństwa wszystkich członków załogi podczas pracy na statku - w tym w zakresie użycia środków ratunkowych. Przeszkolić należy każdego członka załogi (oraz ekip remontowych) możliwie najszybciej ale nie później niż w ciągu 14 dni od przybycia na statek (familiarisation). Ponadto wszyscy członkowie załogi (oraz ekip remontowych) muszą uczestniczyć w ćwiczebnym alarmie i szkoleniu z zakresu użycia środków ratunkowych oraz ewakuacji, z uwzględnieniem zagadnień związanych z hipotermią - nie rzadziej niż raz na 2 miesiące. Administracje krajowe lub armatorzy pod ich naciskiem często ustalają ostrzejsze niż SOLAS zasady w tym zakresie (np. familiarisation w ciągu doby od przybycia, każdy rodzaj ćwiczeń minimum raz w miesiącu, etc...).
3. A kiedy podróżuję promem w roli pasażera - robię to samo...

Jaromirze przepraszam, nie mogłem się powstrzymać.
Co prawda minął już rok ale wcześniej nie zauważyłem a chyba należy to jednak wyjaśnić i jakoś sprostować. Tym bardziej, że błędna interpretacja prawidła 19 SOLAS/III lub nieznajomość prawa bandery w krytycznych okolicznościach może doprowadzić nas przed oblicze prokuratora. Jak zwykle dużo zależy od interpretacji konkretnej definicji czy też terminu prawnego jednak w tym wypadku występują raczej także błędy merytoryczne.

Jeżeli wspomniane „familiarisation” ma spełnić warunki „familiarity with safety systems and assigned emergency duties” to taki instruktarz powinien odbyć się przed rozpoczęciem podróży lub natychmiast po wyjściu w morze w zależności kogo i w jakich okolicznościach będzie on dotyczył.

Natomiast gdy „ćwiczebny alarm i szkolenie” sprowadzimy do „abandon ship drill”, oraz „onboard training and instructions” to powinny one być przeprowadzone nie rzadziej niż raz na miesiąc. Tak aby każdy członek załogi uczestniczył w jednym alarmie opuszczania statku oraz odpowiednim szkoleniu przynajmniej raz na miesiąc.

„Onboard training and instructions” powinien obejmować przynajmniej takie zagadnienia jak;
- przeznaczenie i sposób użycia środków ratunkowych znajdujących się na wyposażeniu danego statku
- procedury ochrony pożarowej
- procedury podejmowania MOB
- procedury medycyny ratunkowej, pierwsza pomoc oraz omówienie problematyki hipotermii
- procedury ratownicze podczas ciężkich warunków pogodowych
- procedury ewakuacyjne z przestrzeni zamkniętych

Pierwsze dwa zagadnienia powinny być „zaliczone” nie póżniej niż dwa tygodnie po zamustrowaniu natomiast reszta tematów przerobiona w cyklu dwumiesięcznym. Dodatkowo raz na cztery miesiące należy przeprowadzić praktyczne szkolenie z obsługi i wodowania „by davit” tratwy ratunkowej. Oczywiście listę tematów należy rozszerzyć o zagadnienia specyficzne dla danego typu statku oraz zgodne z zaleceniami państwa bandery.

I wbrew pozorom wszystko to nie dotyczy tylko załogi Pogorii, Zawiszy czy innych jachtów mniej lub bardziej komercyjnych ale w „lżejszej” formie może dotyczyć każdego z nas, „żeglarza przyjemniaczka”.

A na promie najczęściej nie rozglądam się za środkami ratunkowymi tylko prosto idę do baru lub kabiny w zależności od kondycji psychofizycznej. Wszystkie potrzebne środki czy też systemy ratownicze tak są wyraźnie oznaczone, że nie ma potrzeby dodatkowego ich lokalizowania.

Autor:  PjotrC [ 2 paź 2017, o 19:30 ]
Tytuł:  Re: Zaginął m/v EL FARO z 5 Polakami

Na portalu USCG (US Coast Guard) opublikowano raport końcowy z badania tego wypadku (zaprezentowany w 2 rocznicę zdarzenia). Ok. 200 stron, co najmniej 2 załączniki jeszcze powinny się ukazać ("Stability and Structures", "Lube Oil Modeling and Static Analyses").

https://media.defense.gov/2017/Oct/01/2 ... P%2017.PDF

Niezależny raport końcowy, z niezależnie prowadzonego badania, opublikuje jeszcze NTSB, które było wiodącą agencją federalną USA w kwestii wstępnego gromadzenia danych, odnalezienia i odzyskania zapisów VDR.

Autor:  Jaromir [ 4 paź 2017, o 10:48 ]
Tytuł:  Re: Zaginął m/v EL FARO z 5 Polakami

PjotrC napisał(a):
Niezależny raport końcowy, z niezależnie prowadzonego badania, opublikuje jeszcze NTSB
Radio szczecin nieco raporty skraca...
http://radioszczecin.pl/6,360650,jest-r ... &si=5&sp=5

Strona 3 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/