Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
PKBWM - zmiany na lepsze? https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=18&t=23666 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | _jp_ [ 19 sty 2016, o 23:28 ] |
Tytuł: | PKBWM - zmiany na lepsze? |
Czytam https://www.komisje.transport.gov.pl/media/12390/Raport_koncowy_FJ420_34_14_1.pdf i przecieram oczy ze zdumienia PKBWM napisał(a): (...) Komisja ustaliła, że w nocy z 18 na 19 listopada 2014 r. do akcji poszukiwawczej nie mógł zostać natychmiast po otrzymaniu informacji o wypadku zadysponowany śmigłowiec ratowniczy Marynarki Wojennej, gdyż nie był on wyposażony w kamerę termowizyjną(13). Wysłany następnego dnia rano po świcie śmigłowiec W-3RM „Anakonda” odnalazł w ciągu zaledwie kilkunastu minut po rozpoczęciu poszukiwań wrak łodzi i jedną z ofiar. (...) Idzie ku lepszemu! (13) Komisja ustaliła, że od czasu zawieszenia decyzją Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych z dniem 1 października 2015 r. dyżuru ratowniczego pełnionego na lotnisku Oksywie przez 43. Bazę Lotnictwa Morskiego, do czasu ogłoszenia niniejszego raportu, śmigłowce z pełniącej dyżur 44. Bazy Lotnictwa Morskiego na lotnisku w Darłowie nie zgłosiły ani razu gotowości do dyżuru ratowniczego z kamerą termowizyjną. Komisji nieznane są przyczyny braku gotowości sprzętu przydatnego do lokalizacji rozbitków w trudnych warunkach nocnych. Komisja wyraża ponadto zaniepokojenie powstałą sytuacją związaną z zawieszeniem dyżuru ratowniczego śmigłowców stacjonujących w Gdyni i przeniesienie dyżurów ratowniczych tylko na wybrzeże środkowe. Powoduje to wydłużenie czasu dotarcia na miejsce wypadku zaistniałego we wschodniej części polskiego wybrzeża, na akwenie o stosunkowo dużym natężeniu ruchu statków (zawijających do Gdańska i Gdyni), a także niezwykle ruchliwym w sezonie żeglarskim (Zatoka Gdańska). Zmniejsza to szanse na szybkie uratowanie osoby, która wypadła za burtę lub znalazła się w konieczności ewakuacji z pokładu z powodów medycznych. (...) 6. Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich uznała za uzasadnione skierowanie zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, stanowiących propozycję działań, które mogą przyczynić się do zapobiegania podobnym wypadkom w przyszłości, do Ministra Obrony Narodowej nadzorującego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, w skład którego wchodzi Inspektorat Marynarki Wojennej. Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich zaleca: 1) uzupełnienie wyposażenia śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej używanych do ratowania życia na morzu, wydzielonych do współdziałania ze służbą SAR, o kamery termowizyjne ułatwiające wykrywanie ludzi znajdujących się w niebezpieczeństwie w morzu w porze nocnej; 2) wyposażenie śmigłowców, o których mowa w pkt 1, w reflektory przydatne do poszukiwania rozbitków w wodzie, np. w szperacze typu SX-16; 3) wyposażenie śmigłowców, o których mowa w pkt 1, w urządzenia systemu automatycznej identyfikacji (AIS) dla jednostek pływających i korzystanie z tych urządzeń w trakcie akcji poszukiwawczo-ratowniczej w celu umożliwienia koordynatorowi misji SAR (Dyżurnemu Inspektorowi Operacyjnemu MRCK) monitorowania prawidłowości prowadzonych poszukiwań, naprowadzania oraz korygowania obszaru lub przyjętego wzoru poszukiwań w zależności od panujących w trakcie akcji warunków atmosferycznych. (...) ![]() |
Autor: | Jaromir [ 20 sty 2016, o 02:57 ] |
Tytuł: | Re: PKBWM - zmiany na lepsze? |
Tia... Śmigłowiec SAR bez odbiornika AIS, bez użytecznych w akcji reflektorów i bez kamer termowizyjnych. I w jednej lokalizacji na 440km wybrzeża... Dziękujemy ci Marynarko Wojenna RP! |
Autor: | _jp_ [ 20 sty 2016, o 09:57 ] |
Tytuł: | Re: PKBWM - zmiany na lepsze? |
Podziękuj może raczej włoskim zakładom lotniczym w Świdniku. Bo anakondy z termokamerami stoją tam pod płotem czekając w kolejce na zmiłowanie szefostwa zakładów, które woli płacić kary za opóźnienia przeglądów i remontów. http://www.fakt.pl/biznes/swidnik-ma-opoznienia-nie-dostarcza-na-czas-wojsku-smiglowcow,artykuly,592766.html. Cytuj: Odpowiedz Inspektoratu Uzbrojenia brzmi - W stosunku do MON, WSK „PZL-Świdnik” S.A. realizowała zobowiązania, które wynikały z umów zawartych z Departamentem Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON oraz Inspektoratem Uzbrojenia. Ww. umowy realizowane były z opóźnieniami. Średni czas opóźnień wynosi ok. 300 dni a łączna wartość opustów z tego tytułu to ok. 37 mln zł. I jeszcze mają pretensje, że wojsko wolałoby nowe śmigłowce od Francuzów, a nie od nich kupować.I nie tylko "fakt" o tym pisze http://www.defence24.pl/290124,opoznienie-w-dostawie-smiglowcow-gluszec-i-vip *************************************** A, jeszcze taka ciekawostka http://www.defence24.pl/293269,litewskie-dauphiny-w-sluzbie-wsparcie-sar-dla-baltic-air-policing Cytuj: Litewskie śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze Airbus Helicopters AS365 Dauphin rozpoczęły dyżur SAR. Dyżur 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu pełnią trzy maszyny z których ostatnia została dostarczona w grudniu 2015 roku. Przypominam, że w Polsce dyżuruje jeden śmigłowiec. Litwa zamówiła trzy nowoczesne maszyny ratownicze Airbus Helicopters AS365 N3+ Dauphin w 2013 roku, aby zastąpiły niezbyt dostosowane do realizacji tych zadań posowieckie Mi-8. Pierwsza z nowych maszyn została dostarczona w czerwcu 2015 roku, a kolejne we wrześniu i grudniu. W tym czasie litewscy piloci przeszli pełny program szkoleniowy, obejmujący zarówno loty śmigłowcami, jak też z użyciem symulatorów. Załogi trzech śmigłowców Dauphin rozpoczęły oficjalnie całodobowe dyżury SAR 11 stycznia 2016 roku, operując z bazy lotniczej Szawle, tej samej w której stacjonują samoloty NATO działające w ramach misji Baltic Air Policing. Nowe helikoptery mają wykonywać typowe misje ratownictwa lotniczego, przede wszystkim na Morzu Bałtyckim, oraz brać udział w akcjach przeciwpożarowych, transportować pacjentów i organy do transplantacji, czy wspierać krajowe i lokalne instytucje w sytuacjach kryzysowych. Wartość podpisanego w październiku 2013 roku kontraktu wynosi 52 mln euro i obejmuje ona nie tylko zakup i wdrożenie maszyn, ale też trzyletnią gwarancję. Pracownicy techniczni Airbus Helicopters są na miejscu, aby zapewnić bezproblemowe wejście śmigłowców do służby i uzgodniony na poziomie 80% współczynnik gotowości. Eurocopter AS 365 Dauphin to dwusilnikowa maszyna produkcji francuskiej, bazująca na starszej konstrukcji jednosilnikowej. Zasięg niemal 830 km i prędkość 306 km/h, wraz z dobrą statecznością i udźwigiem, wpłynęły na dużą popularność maszyn tego typu wśród służb ratowniczych wielu krajów. Litewskie maszyny są wyposażone w termowizyjną głowicę obserwacyjną (FLIR), radar, reflektor poszukiwawczy, głośniki, wciągarka i nosze. Awionika full glass cockpit i 4-osiowy automatyczny pilot z trybami działania SAR zmniejszają obciążenie załogi, zwłaszcza w porównaniu z dotychczas stosowanymi śmigłowcami Mi-8 produkcji rosyjskiej. ![]() |
Autor: | Ryś [ 20 sty 2016, o 17:28 ] |
Tytuł: | Re: PKBWM - zmiany na lepsze? |
Jak raz ani Marynarki, ani Włochów bym siem nie czepiał w tej sprawie. Marynarka, IIRC, zgłosiła zapotrzebowanie z dziesięć lat wstecz, bo się Mi14tem resursy kończyły(siłą rzeczy, nie dziw) po 30 latach... czyli w 2010-2015. A remonty uznano za niecelowe, co nie dziwne. No i się skończyły. Też nie dziwne. Już wtedy mówiło się że do SAR nadałyby się SeaHawki, z Mielca; brano pod uwagę S92 i NH90, i coś tam jeszcze. Pińć gdziesik laty wstecz zaś "wszczęto zakup" dwudziestuparu maszyn, w tym 10 morskich, z dostawą na 2015. No bo w tem terminie być miały koniecznie potrzebne, nie? ![]() Po prostu było kupić, miast gadać. A reszta to już zbyt po-litycznie ![]() (zresztą ja ta sie nie znam, tu mamy desanty i szturmowe, jeszcze coś resursa mają, ale) |
Autor: | martin40 [ 20 sty 2016, o 21:48 ] |
Tytuł: | Re: PKBWM - zmiany na lepsze? |
A od kiedy to seahowki są produkowane w Mielcu ? |
Autor: | Ryś [ 20 sty 2016, o 22:26 ] |
Tytuł: | Re: PKBWM - zmiany na lepsze? |
Nie są. Superhawki (S 92) też nie. To sie wszak produkuje co sie sprzedaje... ![]() Oni tam ino montują; kieby firmie zapłacili to by zmontowała coby chcieli. Zresztą nie takie ważne co by kupili, gdyby byli kupili cokolwiek. Zamiast udawać. "PZL oferuje dwa znane wyroby: S-70i Black Hawk produkowany w Polskich zakładach lotniczych i S-70B Seahawk. Dla potrzeb polskiego odbiorcy również S-70B mają być składane w Mielcu." |
Autor: | _jp_ [ 21 sty 2016, o 09:26 ] |
Tytuł: | Re: PKBWM - zmiany na lepsze? |
Jest jednak pewien subtelny szczegół: S-70i z Mielca to "wersja zubożona eksportowa", z Black Hawk UH-60 to ona ma wspólny hm, kształt kadłuba (a i to w ogólnym zarysie). Podobnie miałby się ów S-70B składany w Mielcu do Sea Hawk SH-60. Ale ja nie o tym. Założyłem wątek, aby pokazać jakie przemiany zaszły w PKBWM i to bez zmiany jej składu osobowego! Już nie piszą, że koło ratunkowe winno być przywiązane do tyczki z chorągiewką, i przywrócić należy system obowiązkowych szkoleń i egzaminów. Wprost napisali, że śmigłowiec ratowniczy przyleciał za późno i źle wyposażony, że utrzymywanie na dyżurze tylko jednego śmigłowca ratowniczego na całe polskie wybrzeże zmniejsza szansa na uratowanie potrzebujących pomocy. Skąd taka zmiana poglądów? |
Autor: | gregd [ 10 lut 2016, o 23:51 ] |
Tytuł: | Re: PKBWM - zmiany na lepsze? |
_jp_ napisał(a): ...Skąd taka zmiana poglądów? no....elastyczni są ![]() |
Autor: | reed [ 18 sie 2016, o 23:03 ] |
Tytuł: | Re: PKBWM - zmiany na lepsze? |
Czytają forum ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |