Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 kwi 2024, o 06:39




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 190 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 gru 2017, o 22:07 

Dołączył(a): 12 lip 2011, o 16:55
Posty: 373
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: sj
waliant napisał(a):
Ale w układzie z przełącznikami trzeba ten przełącznik dodać. Nie znam przełączników trójpozycyjnych, więc trzeba robić zestaw. Jeżeli mamy ładowarki, to trzeba dołozyć kolejną, albo tę co jest wymienić na trójwyjściową. Jeżeli stosujemy elektroniczne układy separacyjne, to też trzeba to rozbudować.


Jako że to mały akumulator i małe prądy, to spokojnie można z wyjścia ładowarki podłączyć ładowanie przez diodę shotky-ego (~5pln). Na diodzie jest spadek 0.3V, więc akumulatorowi przeładowanie nie powinno zagrozić.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2017, o 22:48 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
waliant napisał(a):
ładowarki z kilkoma wyjściami ładowania
Ładowarka do akumulatorów żelowych (w rodzaju 7Ah/12V stosowanych jako element zasilaczy bezprzerwowych/UPS) ma zdaje się inną charakterystykę od dość prostego ładowania dużych akumulatorów kwasowych (typowo 45-170Ah), to także kwestia żywotności aku wrażliwych zarówno na przeładowanie jak i niedoładowanie.
Może da się zastosować jakąś typową elektronikę typowego zasilacza bezprzerwowego 12 V stosowanego w trylionie zastosowań lub po prostu taki kompletny zasilacz (We=Wy=12 V), najchętniej w wersji odpornej na warunki atmosferyczne?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 gru 2017, o 23:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11651
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1630
Otrzymał podziękowań: 3889
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
jarek556 napisał(a):
to spokojnie można z wyjścia ładowarki podłączyć ładowanie przez diodę shotky-ego

Tylko po co?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

666 napisał(a):
ma zdaje się inną charakterystykę

Owszem.
Można kupić dodatkową ładowarkę do tych co już są. Tylko że aku ładuje się nie tylko przez ładowarki sieciowe. A jak płyniemy dalej, to właśnie te inne sposoby ładowania są coraz bardziej istotne.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2017, o 12:28 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Istnieją także UPSy dla prądu stałego, chociaż znam tylko 24V. Zarówno z bateriami, jak i kondensatorowe (kilkadziesiąt sekund podtrzymania).
Można zastosować też zasilacze buforowe. Mam w laboratorium takie układy, wykonane zresztą przez firmę, która opracowuje świetną automatykę dla przemysłu morskiego.
Im dłużej czytam o problemach z elektryką jachtową, tym bardziej kusi mnie opracowanie różnych - małoseryjnych - rozwiązań na bazie tych, które projektujemy np. dla przemysłu.

pozdrawiam,

Piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2017, o 15:23 

Dołączył(a): 12 lip 2011, o 16:55
Posty: 373
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: sj
waliant napisał(a):
jarek556 napisał(a):
to spokojnie można z wyjścia ładowarki podłączyć ładowanie przez diodę shotky-ego

Tylko po co?


Żeby nie używać przełącznika...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 gru 2017, o 15:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11651
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1630
Otrzymał podziękowań: 3889
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
burzum napisał(a):
kusi mnie opracowanie różnych - małoseryjnych - rozwiązań na bazie tych, które projektujemy np. dla przemysłu.


Bardzo dobry pomysł. Znaczy nie wiem jak biznesowo, ale dla żeglarzy i owszem :)
Z tego co widzę, to trochę tak działa Amperflex.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 gru 2017, o 14:04 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
Biznesowo nie ma sensu, ale na zasadzie open hardware - dlaczego nie. Niestety NMEA 2000 jest, z tego co wiem zamkniętym standardem, więc pojawiają się koszty związane z ewentualną integracją z elektroniką jachtową. Z samą analizą elektryki raczej nie ma problemu, chociaż nie mam pod ręką analizatorów DC (wyłącznie AC).

Co do tematu, to jest też rozwiązanie "jachtowe" - MasterVolt Magic - konwerter, izolacja galwaniczna i działa jako ładowarka do zapasowego akumulatora. Cena wysoka, ale w kategoriach bezpieczeństwa pewnie akceptowalna. Z doświadczenia wiem jednak, że lepiej nie mnożyć bytów mających poprawić niezawodność systemu.

pozdrawiam,

Piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 gru 2017, o 17:30 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
burzum napisał(a):
Biznesowo nie ma sensu, ale na zasadzie open hardware - dlaczego nie.
Płytka zasilacza bezprzerwowego 12 V (We = Wy = 12 V DC) kosztuje kilkadziesiąt złotych w detalu. Powszechnie używane w trylionie branż, np. przy domofonach, monitoringu, alarmach czy kontroli dostępu. Na warunki morskie warto zalać jakimś żelem, żywicą czy użyć podobnego sposobu zabezpieczenia przez warunkami atmosferycznymi,.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 gru 2017, o 19:37 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
To nie temat na te dyskusje, ale splotły się dwa wątki dot. zasilania - podtrzymanie krytycznych systemów i ogólna ochrona elektryki. Co do 1 - taka płytka to jedna z opcji, ja akurat nie jestem zwolennikiem takich rozwiązań, chociaż to kwestia jakości wykonania układu. Co do 2, to myślałem o analizie prądu i raportowaniu anomalii. Brzmi skomplikowanie, ale to proste do wykonania i względnie niedrogie. Muszę to sobie przemyśleć. Być może warte osobnego wątku.

pozdrawiam,

Piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 gru 2017, o 19:58 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8028
Podziękował : 1872
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
jarek556 napisał(a):
W lotnictwie, szczególnie istotne dla bezpieczeństwa urządzenia, mają swoje własne, niezależne akumulatory. W razie totalnego padu zasilania urządzenie przechodzi na zasilanie akumulatorowe i jakiś może działać niezależnie. Może trzeba pomyśleć o tym, żeby takie urządzenia na jachcie miały jakiś mały dodatkowy akumulatorek. To nawet specjalnej elektroniki nie potrzebuje - wystarczy wpiąć równolegle do zasilania taki AGM 12V/6Ah za 100pln.
A zawracając do kwestii: lotnictwo używa (ło?) baterii kadmowo-niklowych. Jako tanie, dobre i niezniszczalne zostały usunięte z widoku (spisek żarówkowy :-P ) ale istnieją.
A istnieją dlatego właśnie, że do sytuacji awaryjnych nie ma nic lepszego. O czym może warto przypomnieć ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 190 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 65 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL