Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 kwi 2024, o 17:24




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 167 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 lis 2017, o 21:00 

Dołączył(a): 25 mar 2012, o 00:41
Posty: 108
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
To wszystko rozumiem.
Zastanawiam się jednak jak można najpierw stwierdzić,że powodem wypadku była "niedostateczna dynamiczna stateczność jachtu" a następnie napisać,że "można przypuścić, że wywrotka, której doznał jacht, nie była spowodowana typowymi warunkami,do których stosuje się kryteria stateczności".
Jak dla mnie jedno zaprzecza drugiemu tym bardziej,że owa stateczność nie miała najmniejszego wpływu na żaden z dwóch przytaczanych najbardziej prawdopodobnych powodów wywrotki (fala lub wieloryb).Ale to tylko moje zdanie.

_jp_ napisał(a):
PKBWM napisał(a):
Komisja w trakcie badania zaobserwowała, że nikomu z żeglarzy nie podejmuje decyzji o skierowaniu się do bezpiecznego portu lub wycofania się na akwen, na którym bezpiecznie można przeczekać ekstremalne warunki pogodowe, wtedy gdy jest jeszcze czas na taką decyzję.
(str.13-14) - Czy ktoś z kolegów mógłby to przetłumaczyć na język polski?

To było moje drugie pytanie. :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 21:18 

Dołączył(a): 29 paź 2017, o 16:50
Posty: 586
Podziękował : 134
Otrzymał podziękowań: 124
Uprawnienia żeglarskie: lipcowe
kudlaty74 napisał(a):
To wszystko rozumiem.
Zastanawiam się jednak jak można najpierw stwierdzić,że powodem wypadku była "niedostateczna dynamiczna stateczność jachtu" a następnie napisać,że "można przypuścić, że wywrotka, której doznał jacht, nie była spowodowana typowymi warunkami,do których stosuje się kryteria stateczności".
Jak dla mnie jedno zaprzecza drugiemu tym bardziej,że owa stateczność nie miała najmniejszego wpływu na żaden z dwóch przytaczanych najbardziej prawdopodobnych powodów wywrotki (fala lub wieloryb).Ale to tylko moje zdanie.



Trudno mi zgadywać, co autorzy mieli na myśli, ale wydaje mi się, że w raporcie uproszczono i nie dość wyraźnie zaznaczono stateczność (...statyczną, której analizowanie nie ma obecnie sensu dla tego przypadku) ze statecznością dynamiczną - gdzie fala, wiatr czy wieloryb ma znaczenie kluczowe.

Nie chcę zaśmiecać wątku, ale chętnie poznam opinię na ten temat doświadczonych konstruktorów i żeglarzy.

pozdrawiam,

Piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 22:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Ryś napisał(a):
małą łódkę łacno tam wywróci, rejon z tego znany. Dziwne fale, związane bardziej z zawirowaniami prądu niż warunkami meteo.

Albo z wielorybami ;)

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 23:52 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8018
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
kudlaty74 napisał(a):
Zastanawiam się jednak jak można najpierw stwierdzić,że powodem wypadku była "niedostateczna dynamiczna stateczność jachtu" a następnie napisać,że "można przypuścić, że wywrotka, której doznał jacht, nie była spowodowana typowymi warunkami,do których stosuje się kryteria stateczności".
Jak dla mnie jedno zaprzecza drugiemu tym bardziej,że owa stateczność nie miała najmniejszego wpływu na żaden z dwóch przytaczanych najbardziej prawdopodobnych powodów wywrotki (fala lub wieloryb).
Można - boć to zwykły truizm. Skoro się wywrócił, znaczy stateczność dynamiczna była za mała by temu zapobiec :lol:
A znów "kryteria stateczności", te przepisowe, stosuje się do konkretnych sytuacji, jako to statyczna siła przechylająca od wiatru i dynamiczny przechył od 'uderzenia 'szkwału'.
Na wywalającą falę nie ma przepisowych wymogów, a co dopiero walenie.
A komisja i tak nie znała stateczności łódki, to co mieli dywagować?

Tak nawiasem, przepisowe kryterium "dynamicznej stateczności", w sensie przyjętym przez okrętowców, jest błędne w przypadku jachtu (oparte na uproszczonym modelu, niezgodnym z fizyką żagla), stąd wywrotki od szkwału mimo 'wystarczającej stateczności dynamicznej" - więc zanadto bym się nie sugerował ;)



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: kudlaty74
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 00:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Ryś napisał(a):
Można - boć to zwykły truizm. Skoro się wywrócił, znaczy stateczność dynamiczna była za mała by temu zapobiec :lol:
(...)
Na wywalającą falę nie ma przepisowych wymogów, a co dopiero walenie.
A komisja i tak nie znała stateczności łódki, to co mieli dywagować?

(...)


Wężykiem, wężykiem...
Dla małego jachtu w tych okolicach problemem jest właśnie wielkość fali, a raczej procent tych naprawdę dużych fal i rosnące w związku z tym prawdopodobieństwo, że któraś załamie się przy jachcie.

A taka łamiąca się fala to ta, która wywraca jachty. Z punktu widzenia fizyki nie ma jachtu, który się nie przewróci. A im mniejszy jacht, tym mniejsza fala potrzebna do GWARANCJI WYWROTKI. Znaczy - jeśli jacht napotka załamującą się falę o tym lub większym rozmiarze to wywróci się na pewno.

Normalnie takie fale ciężko spotkać, bo wymagają albo potężnego sztormu, albo rozbiegu większego niż jest na nie miejsce na oceanie. Problem zaczyna się tam, gdzie rozbieg ten jest praktycznie nieskończony a silnych sztormów też nie brakuje. Dodajmy do tego silny prąd przeciwnie do fali - a takie warunki mamy na południe od Przylądka Burz - i nagle mamy perfekcyjną receptę na duże prawdopodobieństwo spotkania łamiącej się fali w (nie)odpowiednim miejscu.

Dlatego tak istotne jest nie tylko jak duża jest ta stateczność, ale też jak duży jest zakres stateczności dodatniej. Im większy bowiem, tym mniej energii potrzeba do tego, aby jacht się odwrócił - a być może nawet nie wywrócił z pełnym obrotem.
Im mniejszy, tym dłużej będziemy czekać na odwrócenie się jachtu - a to, jak pokazują doświadczenia Bartka, nie jest najlepsza dla jachtu pozycja...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: kudlaty74
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
_jp_ napisał(a):
(str.13-14) - Czy ktoś z kolegów mógłby to przetłumaczyć na język polski?
Nie da się, bo tu jest opuszczony kawałek zdania.

BTW: Na stronie 15 też jest błąd. Dość istotny.
Zagadka dla uważnych czytelników: Jaki?

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 11:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4474
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 759
Otrzymał podziękowań: 1533
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Zbieraj napisał(a):
BTW: Na stronie 15 też jest błąd. Dość istotny.
Zagadka dla uważnych czytelników: Jaki?
A jest nagroda jakaś? ;-)
PKBWM napisał(a):
[...] powstają po dłuższym okresie silnego południowo wschodniego wiatru, dodatkowo wzmagającego nurt prądu Agulhas, po którym w krótkim czasie nadchodzi wiatr południowo zachodni, wiejący przeciw temu prądowi.
Wiatr południowo-wschodni raczej nie wzmaga prądu (wiejąc mu z półwiatru). To powinien być wiatr pólnocno-wschodni.

Bo o pisownię kierunków (bez dywizu) czy jakieś przecinki nie chodzi?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 28 lis 2017, o 11:25 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 11:20 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Waldi_L_N napisał(a):
Cytuj:
Ręczne pompy przeponowe szybko przestały działać z powodu uszkodzenia membran
Dlaczego?
Np. 'nadgorliwości' pompującego - jeśli ruch pompy ręcznej (wajchy) nie ma ogranicznika, to w stresie można zerwać membranę, podobnie przy zbyt intensywnym (zbyt szybkim) pompowaniu. :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 11:25 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
666 napisał(a):
Np. 'nadgorliwości' pompującego - jeśli ruch pompy ręcznej (wajchy) nie ma ogranicznika, to w stresie można zerwać membranę, podobnie przy zbyt intensywnym (zbyt szybkim) pompowaniu.

Przypuszczam że chodzi o taki wynalazek.
https://www.plastimo.com/en/pump-925-et ... -9692.html
Te pompy to są tzw sztuki, ich konstrukcja nadaje się do odpompowania wody po myciu podłogi, a nie do walki o przetrwanie jachtu na powierzchni.

Piotr Siedlewski



Za ten post autor ins otrzymał podziękowanie od: Waldi_L_N
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 11:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Zbieraj napisał(a):
Na stronie 15 też jest błąd. Dość istotny

Istotny dla ustaleń przyczyn wypadku, czy istotny błąd w rozważaniach komisji.
Nie potrafię sobie wyobrazić stromego grzbietu fali.
Fala może być wysoka i czym wyższa tym bardziej stroma, ale grzbiet (najwyższy punkt fali), to grzbiet.
Stwierdzenie, że cyt. "Zagrożenia dotyczą zarówno małych jachtów, jak i wielkich statków.", zdaje się sugerować, że te średnie maja się najlepiej.
Cały ten wywód ma głównie na celu pisanie dla potrzeby napisania czegoś.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com



Za ten post autor -O- otrzymał podziękowania - 3: Jaromir, M@rek, reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 12:59 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Zbieraj napisał(a):
_jp_ napisał(a):
(str.13-14) - Czy ktoś z kolegów mógłby to przetłumaczyć na język polski?
Nie da się, bo tu jest opuszczony kawałek zdania.
A dla mnie to wygląda na googlowe tłumaczenie z jakiegoś zagranicznego opracowania. :-?



Za ten post autor _jp_ otrzymał podziękowanie od: reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 15:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
To powinien być wiatr pólnocno-wschodni.
Oczywiście. Wygrał Pan talon na balon. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 15:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
Dla małego jachtu w tych okolicach problemem jest właśnie wielkość fali, a raczej procent tych naprawdę dużych fal i rosnące w związku z tym prawdopodobieństwo, że któraś załamie się przy jachcie

Raz to miałem w Skgeraku w sztormie do 12 B w nocy. Załamująca się fala co prawda nie przewróciła jachtu (Bruceo), ale praktycznie położył się na burcie. Przechył ca 80 stopni.
Gdyby ten jacht ciągnął za rufą długą linę, to prawdopodobnie ten człowiek by się uratował.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 15:39 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2237
Podziękował : 353
Otrzymał podziękowań: 677
Uprawnienia żeglarskie: mam
Zbieraj napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
To powinien być wiatr pólnocno-wschodni.
Oczywiście. Wygrał Pan talon na balon. :D

Z tym, że wiatr NE, zgodny z kierunkiem Agulhas'a nie powoduje wypiętrzania się fali. Raczej chodziło o SE


Cape napisał(a):
Raz to miałem w Skgeraku w sztormie do 12 B w nocy.

Trochę nietrafione porównanie.
W locjach piszą, że w okolicach Good Hope przy wietrze z SE nawet o sile 8B nierzadkim widokiem są 20-metrowe fale. Ja zarejestrowałem skoki 8-10m przy ~30 kts wiatru. I stromizna fali zupełnie inna.

W portach RPA funkcjonują szkółki dla żeglarzy, w których można odbyć kurs przejścia dookoła Przylądka Dobrej Nadziei.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 15:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4474
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 759
Otrzymał podziękowań: 1533
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
noone napisał(a):
Z tym, że wiatr NE, zgodny z kierunkiem Agulhas'a nie powoduje wypiętrzania się fali. Raczej chodziło o SE
Adam, przeczytaj to co PKBWM napisała, bo nikt nie sugerował że on powoduje wypiętrzanie fali... Napisali, że wypiętrza SW.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 16:01 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Cape napisał(a):
Gdyby ten jacht ciągnął za rufą długą linę, to prawdopodobnie ten człowiek by się uratował.

Chodzi o wypadek na Atlantyku czy na Indyjskim???

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 16:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
ins napisał(a):
Cape napisał(a):
Gdyby ten jacht ciągnął za rufą długą linę, to prawdopodobnie ten człowiek by się uratował.

Chodzi o wypadek na Atlantyku czy na Indyjskim???

Piotr Siedlewski

Sorry, na Atlantyku.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 17:27 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Cape napisał(a):
Sorry, na Atlantyku.
Mógł[*] ciągnąć za rufą pętlę, kapok, koło, drabinkę, ponton, tratwę lub nawet drugi jacht.
A w sumie i trzeci, bo z drugiego też mógłby wypaść. To może i od razu czwarty.

Co mnie uderzyło w zbieżnej w czasie wczorajszej "Samosterowej" prezentacji Kazimierza Ludwińskiego, to (cyt.): "jak wsiadły dzieci, to zacząłem się wiązać, bo od tej chwili przecież nie mogłem z 'Wyspy' wysiąść".

Powtórzyć 100 (sto) razy, zapamiętać :oops:.

[*] na Atlantyku


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 17:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
666 napisał(a):
Mógł[*] ciągnąć za rufą pętlę, kapok, koło, drabinkę, ponton, tratwę lub nawet drugi jacht

Znam jeden przypadek, gdy samotny żeglarz wypadł, ale ciągnął wobler. Chwycił żyłkę i to go uratowało.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 17:42 

Dołączył(a): 6 paź 2011, o 13:51
Posty: 119
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 53
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Zbieraj napisał(a):
BTW: Na stronie 15 też jest błąd.
Aż takie ułatwienia to nie fair... Nie będę więcej puszczał baloników... ;)

W oryginale napisałem prawidłowo NE i SW, ale w redakcji na ludzkie się pomyliło (nie pierwszy raz). Na szczęście z tekstu wprost wynika, o co chodzi i dlaczego.

Ten układ wiatru nie jest związany wprost z omawianym wypadkiem, ale uznałem, że warto to przytoczyć, jako ogólną charakterystykę czynników istotnych nie tylko dla tego rejonu. Czekając kiedyś w Durbanie na korzystne warunki do przejścia do Kapsztadu miałem czas, by poczytać miejscowe locje i kroniki i codziennie oglądać w klubie stałą wystawę wycinków i pamiątek po utraconych w podobny sposób jachtach. Zapadło w pamięć lepiej, niż sucha reguła "wiatr przeciw prądowi".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 18:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Colonel napisał(a):
Co byś chciał więcej?


Jak widzisz....między inny to co powyżej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 19:10 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Cape napisał(a):
samotny żeglarz wypadł, ale ciągnął wobler. Chwycił żyłkę i to go uratowało.
A z wody na pokład wypchnął go tuńczyk, czy delfin? :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 19:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
666 napisał(a):
Cape napisał(a):
samotny żeglarz wypadł, ale ciągnął wobler. Chwycił żyłkę i to go uratowało.
A z wody na pokład wypchnął go tuńczyk, czy delfin? :roll:

Na jachtach są drabinki, nie wiesz o tym ?

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2017, o 19:24 

Dołączył(a): 25 mar 2012, o 00:41
Posty: 108
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Jeszcze jeden błąd na stronie 12.
Cytuj:
Kadłub jachtu, wykonany z monolitycznego laminatu poliestrowo-szklanego bazował w ogólnym kształcie na konstrukcji Aster 700, popularnego niegdyś na śródlądziu jachtu turystycznego. Kadłub wydłużono o około 1 m i przesunięto bliżej dziobu maksymalną szerokość wrężnicy. „Perła Gdynia” otrzymała stałą płetwę balastową o wadze 880 kg,połączoną z kadłubem w sposób półmonolityczny, szpilkami i dodatkowym oblaminowaniem.W okolicy balastu grubość poszycia wynosiła 60 mm, na wodnicy 40 mm, a na burtach 25 mm. W ten sposób, przy zachowaniu tej samej szerokości co Aster 700, powstał jacht dłuższy i cięższy. Masa kadłuba wyniosła 2600 kg.

A w opisie podanym przez budowniczego-armatora:
Cytuj:
Kadłub jacht zbudowany jest z kompozytu żywicy poliestrowej i tkanin szklanych. Zastosowanie wielokierunkowych tkanin i mato-tkanin z włókna szklanego, pozwoliło mi na uzyskanie sztywnej konstrukcji kadłuba przy zachowaniu niewielkiej masy łódki. Wyporność jachtu to 2600 kg. Kadłub z pokładem i wyposażeniem stałym ważyć będzie około 1,5 tony.

Natomiast ze strony: http://www.skrzat-design.pl/00aster700-en.html wynika,że Aster 700 waży ok 1900 kg.
Czy taka pomyłka ma znaczenie ?

p.s.
ktoś pytał o współczynnik balastowy,
waga ok 1500kg przy 880kg balastu (info z raportu) to coś około 58%


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2017, o 12:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
kudlaty74 napisał(a):
(...)

p.s.
ktoś pytał o współczynnik balastowy,
waga ok 1500kg przy 880kg balastu (info z raportu) to coś około 58%

Nie, współczynnik balastowy liczony jest (całkowicie logicznie...) od wyporności konstrukcyjnej. W tym wypadku 2600kg i 880kg balastu, co daje 33,8%.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowania - 3: Colonel, kudlaty74, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2017, o 16:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13716
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Zaczynam mieć niepoparte niczym domniemanie:
Zarówno Bartek, jak i przedtem dwukrotnie Tomasz; znalezli się tam i wtedy z jakiegoś powodu.
Obaj płynęli wolno. Bartek mówił , że za wolno, a Tomasz nie mówił, ale sami na to zwracaliśmy uwagę. Nie liczyłem , ale czy czasem im z takich wyliczeń nie wynikało, że nie zdążą dopłynąć do na Hornu latem? Dlatego skracali trasę i "szli na skuśkę".
Zaczynało im się spieszyć.

Szymon mając dużo większe przebiegi mógł sobie pozwolić na trasę okrężną , z dala od tego złośliwego przylądka z jego prądami i falami.

Dobrze myślę?

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2017, o 17:10 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Marian Strzelecki napisał(a):


Dobrze myślę?


Chyba nie, bo gdyby tak było- to by oznaczało, że prędkość jest ważna i że przez to zelazko jest bezpieczniejsze. Wyszloby na to, że to o czym od lat gadają M@rek lub Waliant ma sens. A to nie może tak być, bo to sa napięci regatowcy! ;)



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 4: Były user, Jaromir, Moniia, qbalon
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2017, o 17:19 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Plitkin, nie bierzesz po uwagę,że Marian zmienia zdanie? :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2017, o 17:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13716
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Nie bardzo widzę sens uzewnętrzniania swoich negatywnych emocji w stosunku do MJS'a w tym wątku, ale jak musisz to uzewnętrzniaj - nikt ci przecież nie broni.


MJS
PS
A co Waliant i M@rek gadają od lat w temacie fal na skraju dwóch oceanów i to w aspekcie płynięcia dookoła bez zawijania. Bo jak pamiętam Waliant i Marek mówią od lat o prędkości w aspekcie ukrywania się w porcie przed burzą.

ps2 Marian nie jest krową, aby nie zmieniać, ale tu nie widzę ciągu logicznego.

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Ostatnio edytowano 29 lis 2017, o 17:40 przez Marian Strzelecki, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lis 2017, o 17:38 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
żartowałem, nie chciałem urazić

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 167 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 90 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL