Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=18&t=34073 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Kurczak [ 2 cze 2023, o 16:24 ] |
Tytuł: | Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
https://tvn24.pl/pomorze/na-zatoce-gdan ... zb-7157593 |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 2 cze 2023, o 16:55 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Jacht nazywał (nazywa) się Tjorven. Pozwoliłem sobie dodać do tytułu wątku. |
Autor: | bury_kocur [ 2 cze 2023, o 22:44 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wojtek Bartoszyński napisał(a): Jacht nazywał (nazywa) się Tjorven. Pozwoliłem sobie dodać do tytułu wątku. a znane są może okoliczności wypadku ? |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 3 cze 2023, o 08:30 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
bury_kocur napisał(a): a znane są Praktycznie wszystkie media podają jednobrzmiąco, za PAP:PAP napisał(a): "W piątek ok. godz. 9.30 załoga jachtu Tjorven nadała droga radiową sygnał mayday, odebrała go stacja nabrzeża" - podał PAP rzecznik Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) Rafał Goeck. Podkreślił, że "jedyne co udało się przekazać załodze przed zatonięciem jachtu, że są w rejonie ujścia Wisły i po tym komunikacie łączność z nimi się urwała" - relacjonował Goeck. Po otrzymaniu sygnału na poszukiwania wyruszyły jednostki ze Świbna, Sztutowa oraz statek ratowniczy "Wiatr". Na brzeg zostały skierowane lokalne straże pożarne. "Poszukiwania rozpoczęto w rejonie Świbna i Wyspy Sobieszewskiej" - mówił rzecznik SAR. Podał, że w trakcie poszukiwań zgłosił się do służb obserwator z plaży, który zauważył wystrzelone czerwone race. "Po tej informacji udało się ustalić kierunek, w którym powinny iść poszukiwania zaginionych" - przekazał i dodał, że ratownicy odnaleźli jedną osobę w wodzie. "Ona przekazała nam informację, że wraz z nią na jachcie były jeszcze trzy inne osoby i one o własnych siłach dotarły na wypłycenie, na tak zwaną Mewią Łachę" - przekazał Goeck. Dodał, że ratownicy SAR popłynęli na wypłycenie i znaleźli pozostałych trzech członków załogi. "Zostali oni przetransportowani śmigłowcami i przewiezieni karetkami do szpitali" - wyjaśnił. PS. nie mam pojęcia co to jest "stacja nabrzeża" |
Autor: | robertrze [ 3 cze 2023, o 09:59 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Tu jest trochę inaczej. https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Za ... 78786.html Zwłaszcza relacja załogi. |
Autor: | Stara Zientara [ 3 cze 2023, o 10:07 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Piszą w tej relacji, że łódź byłą otwarta. To pasowałoby do tej Dezety. |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 22 cze 2023, o 19:06 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
PKBWM przeprowadzi badanie, więc za ok. rok będziemy mogli poczytać raport końcowy. |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 2 cze 2024, o 19:07 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Póki co jest raport uproszczony: https://pkbwm.gov.pl/wp-content/uploads ... 073_23.pdf Załącznik:
|
Autor: | kolorama [ 9 cze 2024, o 09:28 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Ciekawe, że w oficjalnym dokumencie stan morza podawany jest w stopniach Beauforta. Załącznik: stan_morza.png [ 47.29 KiB | Przeglądane 6776 razy ] |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 10 cze 2024, o 07:10 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
kolorama napisał(a): w oficjalnym dokumencie stan morza podawany jest w stopniach Beauforta. Napisałem do PKBWM:Wojtek Bartoszyński napisał(a): Dzień dobry.
W raporcie uproszczonym 073/23 dotyczącym jachtu Tjorven pada (w wielu miejscach raportu) stwierdzenie dotyczące opisu pogody: "wiatr N 6-7°B1, stan morza 4-5°B". Uwagi dotyczące tego stwierdzenia: 1. Stanu morza nie opisuje skala Beauforta, ona służy (służyła) do określenia siły wiatru: https://pl.wikipedia.org/wiki/Stan_morza https://www.navipedia.pl/naviaidsbeaufort.html 2. Skala Beauforta służyła do bezprzyrządowego oszacowania siły wiatru. Dziś pomiary prędkości wiatru dokonywane są precyzyjnymi wiatromierzami, tek więc mogą i powinny być podawane precyzyjnie i w legalnych jednostkach - m/s. Ponadto raporty PKBWM są oficjalnymi dokumentami, a zgodnie z ustawą o Prawo o miarach powinny w nich być stosowane legalne jednostki miar. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 0636Lj.pdf https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDe ... 0200001024 pozdrawiam |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 10 cze 2024, o 15:20 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wojtek Bartoszyński napisał(a): Napisałem do PKBWM Pan wiceprzewodniczący PKBWM odpisał. Skracając: Jest problem polegający na tym, że dane jakie uzyskują (z SAR czy UM) są w °B. A to się trudno przelicza na m/s bo należałoby przedziały podawać. Ale dadzą przypisy. Czo do stanu morza - zakładam że to tzw "oczywista omyłka". |
Autor: | kolorama [ 10 cze 2024, o 19:05 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wojtek Bartoszyński napisał(a): Czo do stanu morza - zakładam że to tzw "oczywista omyłka". Z ciekawości zajrzałem do kilku innych raportów i ten sam błąd pojawił się jeszcze w jednym raporcie - 074/21. W pozostałych było raczej OK. |
Autor: | Catz [ 11 cze 2024, o 10:50 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
kolorama napisał(a): w oficjalnym dokumencie stan morza podawany jest w stopniach Beauforta Gwoli scislosci, podkreslony "stan morza" okresla sie wg skali Douglasa. Catz |
Autor: | Bastard [ 12 cze 2024, o 07:30 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wojtek Bartoszyński napisał(a): Jest problem polegający na tym, że dane jakie uzyskują (z SAR czy UM) są w °B. A to się trudno przelicza na m/s bo należałoby przedziały podawać. Ale dadzą przypisy. Wojtek, czy nie zagalopowałeś się? ![]() Cytuj: Art. 6. (Ustawy Prawo o miarach): 1. ... 2. Jednostki miar inne niż legalne jednostki miar mogą być stosowane, na mocy porozumień międzynarodowych, w transporcie morskim, lotniczym i kolejowym. Światowa Organizacja Meteorologiczna ostatnią tabelę ze skalą B zamieściła w 2011 roku, a prognozy meteo IMGW cały czas ją stosują. |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 12 cze 2024, o 08:24 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Bastard napisał(a): Światowa Organizacja Meteorologiczna ostatnią tabelę ze skalą B zamieściła w 2011 roku, a prognozy meteo IMGW cały czas ją stosują. Tak, widziałem ten przepis, ale nie wydaje mi się, aby miał on zastosowanie...Meteorologia wszak to nie "transport", a tabela Światowej Organizacji Meteorologicznej to chyba nie "porozumienie międzynarodowe". W tym przepisie (mam wrażenie) chodzi o mile morskie (i pochodne: węzły i kable) - w żegludze i lotnictwie oraz stopy (wysokość) - w lotnictwie. Bo to jest transport. Nie wiem czemu IMGW używa wciąż °B, może należałoby ich zapytać? W dokumentach rejestracyjnych też podobno urzędy dalej wpisują °B... (dopuszczalna siła wiatru). Mam wrażenie że służby synoptyczne innych krajów przeszły już na m/s (albo przynajmniej węzły). Skala Beauforta jest w moim przekonaniu reliktem przeszłości. To tak jakby dzisiaj lekarze zaznaczali temperaturę pacjenta czterostanowo: "obniżona" (<36) / "normalna" (36-37) / "stan podgorączkowy" (37-38) / "gorączka" (>38). ![]() Załącznik: temp_stali.jpg [ 76.32 KiB | Przeglądane 6263 razy ] ATSD: Światowa Organizacja Meteorologiczna zamieściła tabelę ze stopniami Beauforta z zaleceniem ich stosowania, czy po to, aby móc to na normalne jednostki jakoś przeliczać, bo co poniektórzy wciąż podają siłę wiatru w st. Beauforta... ![]() Ja też używam tabeli z Beuofortami (a gdybym pływał po innych wodach, to pewnie imperialne jednostki też bym dołożył) - nie dlatego abym uważał, że to dobra jednostka - tylko aby wiedzieć / przeliczać: Załącznik:
|
Autor: | Maar [ 12 cze 2024, o 20:18 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wojtek Bartoszyński napisał(a): nie dlatego abym uważał, że to dobra jednostka Serio uważasz, że m/s jest lepsze?I najważniejsze - co to znaczy LEPSZE*? W kontekście siły wiatru, pytam. Nosisz jeansy? Jeśli tak, to kupując je, podajesz słodzkiej-pani-sklepowej swój rozmiar w calach prosząc o 32 czy ile Ty tam nosisz? ![]() Centymetrów byłoby ZBYT DUŻO, żeby to ogarnąc. A jeszcze lepsza jest skala - UWAGA: coś na kształt Beauforta - XS, S, M, L, XL, 2XL, etc. Skale małostopniowe są LEPSZE*! [*] pojęcie lepszości wiąże się z wygodą używania. |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 12 cze 2024, o 21:46 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Maar napisał(a): Serio uważasz, że m/s jest lepsze? Serio serio! Oczywiście nie dlatego że to jakaś "cudowna" czy "wspaniała" jednostka, tylko dlatego, że ludzkość (większość) przyjęła jakiś standard (SI), a akurat m/s się w ten standard wpisują. To nie chodzi o konkretną jednostkę, mogą być nawet wiorsty na zdrowaśkę, ale o to, że wszędzie na określenie prędkości używamy jakichś jednostek, a akurat do określania prędkości wiatru - mamy "specjalną jednostkę". Tak jakby prędkość wiatru była jakąś osobną specjalną nie przystającą do innych prędkością... Oczywiście, można określać zużycie paliwa w milach na galon i używający tej jednostki będą przekonywali jaka ona jest fajna - tylko dlatego, że ją znają (a Tobie ona niewiele "mówi"). Bo to nie jest kwestia: ta, czy inna jednostka (żadna nie jest lepsza od innej), tylko czy jednostka należy do systemu. "Naturalność" czy "rozumienie" jednostki to kwestia jednego pokolenia. Maar napisał(a): Skale małostopniowe są LEPSZE*! A czy mierząc odległość z miasta do miasta posługujesz się metrami, czy raczej kilometrami? Czy mierząc średnicę rury używasz metrów czy milimetrów? A określając ładowność ciężarówki podajesz ją w gramach, czy jednak w Mg (tonach)? Od wygody używania są przedrostki... [*] pojęcie lepszości wiąże się z wygodą używania. ![]() Wiesz, brytole też przed decymalizają swojej waluty twierdzili, że się świat zawali i że to co było przed 1971 było piękne naturalne i wygodne: (od minuty 3:00) Było? ![]() Można wagę różnych artykułów określać w różnych jednostkach: a to w cetnarach, a to w funtach, pudach, uncjach czy innych karatach (najlepiej jeszcze różniących się miedzy krajami). I oczywiście jubilerzy będą twierdzili, że tylko karaty są "słusznie" (ale tylko dla biżuterii). Tylko... jaki to ma sens? (poza ich przyzwyczajeniem) Uważam, że węzły też trafią na śmietnik historii (wraz z milami). Najpóźniej gdy ludzkość trafi na inne niż Ziemia ciała niebieskie. Bo nie wyobrażam sobie aby były "węzły księżycowe" czy "marsjańskie" ![]() Załącznik: imperialne_miary_długości.jpg [ 53.13 KiB | Przeglądane 6122 razy ] PS. Wiedziałeś, ze mila morska ma 6080 stóp, czyli 72.960 cali*)? Oraz, że szakla łańcucha to 90 stóp? ![]() ![]() *) no chyba, że liczyć przez jardy, sążnie i kable. Wtedy 6000 stóp (72.000 cali). ![]() |
Autor: | Wojciech [ 13 cze 2024, o 07:38 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wojtek Bartoszyński napisał(a): szakla łańcucha to 90 stóp Czy szekla łańcucha, to ogniwo złączne łańcucha, czy zupełnie coś innego, i gdzie jest zapisana ta jednostka miary? |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 13 cze 2024, o 08:31 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wojciech napisał(a): szekla łańcucha "Szekla łańcucha" to standardowej długości odcinek ("przęsło") łańcucha, z których, w zależności od potrzeb "składano" ("budowano") odpowiedniej długości kabel kotwiczny.W zależności od decyzji wszeklowywano odpowiednią liczbę tych "przęseł" - stąd nazwa. W dzienniku okrętowym można było zapisać: "zakotwiczono tu-a-tu wydając x szakli łańcucha" Zapisana choćby w załączonym grafie zależności; że ma 15 sążni. Albo w wiki https://en.wiktionary.org/wiki/shackle#English:_length (tu z kolei ma 12,5... lub 15 sążni ![]() Rozwiązanie miało kilka zalet: 1. wiedziałeś ile jeszcze łańcucha do wybrania przy podnoszeniu kotwicy 2. szakle mogły być rotowane, wiec cały łańcuch zużywał się równomierniej. Przy jednym długim łańcuchu: im bliżej kotwicy - tym łańcuch bardziej zużyty (starty, poddany większej liczbie cykli obciążeń) 3. poszczególne "szakle łańcucha" mogły być konserwowane na bieżąco. Przy systemie stałego łańcucha składowanego w komorze łańcuchowej (jak obecnie na jachtach) może się zdarzyć że ostatni odcinek jest w fatalnym stanie, bo skorodował w komorze, a ostatni raz był widziany... lata temu... ![]() |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 13 cze 2024, o 19:35 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wojtek Bartoszyński napisał(a): Napisałem do PKBWM Poprawili stan morza, dali przypisy: https://pkbwm.gov.pl/wp-content/uploads ... 3_23-1.pdf |
Autor: | Stara Zientara [ 13 cze 2024, o 20:44 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wojciech napisał(a): Wojtek Bartoszyński napisał(a): szakla łańcucha [...] szekla łańcucha szEkla to łącznik szAkla to jednostka miary |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 13 cze 2024, o 21:22 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Stara Zientara napisał(a): szEkla to łącznik Też mi do nazwy odcinka łańcucha bardziej pasuje "szakla", a do łącznika - "szekla". Ale chyba jednak obie nazwy (na oba desygnaty) są poprawne...szAkla to jednostka miary https://sjp.pwn.pl/slowniki/szakla https://pl.wikipedia.org/wiki/Szekla https://www.sklepzpasami.pl/szakle ![]() A tu praktyczne użycie w oficjalnym dokumencie: https://pkbwm.gov.pl/wp-content/uploads ... tu_v-4.pdf |
Autor: | Marian Strzelecki [ 14 cze 2024, o 13:46 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wracając do tematu: Czy to mi sie wydaje? czy w tym samym (~~) miejscu podobny wypadek miał miejsce rok (?) temu? |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 14 cze 2024, o 14:22 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Marian Strzelecki napisał(a): Czy to mi sie wydaje? czy w tym samym (~~) miejscu podobny wypadek miał miejsce rok (?) temu? viewtopic.php?p=654997#p654997 Niby podobny, ale tego z Pomeranką PKBWM nie badała, a ten z Dezetą - tak. Nie bardzo to rozumiem... ![]() |
Autor: | Gregor39 [ 16 cze 2024, o 19:08 ] |
Tytuł: | Re: Zatonął jacht Tjorven z polską załogą na Zatoce. |
Wojtek Bartoszyński napisał(a): Albo jakby określać temperaturę obrabianej stali po kolorze[…] A znasz lepszą metodę na określenie temperatury stali np. przy hartowaniu części zegarków? Temperatury odpuszczania określa się kolorami nalotów - też nieprecyzyjnie (zakres od kilku do kilkunastu stopni), ale efekty są bardzo dobre ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |