Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 20:31




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 sie 2011, o 19:26 

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 21:08
Posty: 532
Lokalizacja: łowicz
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 18
Wszyscy mądrzy mogliby się wypowiedzieć ,jak profilowana płetwa steru i w jaki techniczny sposób,jakie kształty wpływają na szybkość,zrównoważenie,łatwość manewrowania sterem?
Czy zwykła płaska deska,czy stal jest lepsza czy gorsza od płetwy profilowanej?
Jaki to powinien być kształt?czy to zależy od materiału z którego jest zrobiona,typu łodzi,długości płetwy,jej ciężaru?
Mam regatówkę tam płetwa jest wybitnie profilowana.
Nadmieniam że nie chodzi mi o regatówki.
Czy zmiana profilu wpłynie na cokolwiek?
Jakiego profilu?
Jaki kształt?

_________________
Marek Gruhn


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 19:31 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Gdzieś przed wiekami wyczytałem że płetwa profilowana jest o trzydzieści procent sprawniejsza. Chińczycy stosowali stery z otworami (jeszcze sprawniejsze). I badź tu mądry ;)
marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 20:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Na mojej łódce miałem płaską deskę za ster. Jako, że trzasnęło jarzmo, postanowiłem zmodyfikować urządzenie sterowe. Dorobiłem płetwę profilowaną z ok. 10% zmniejszoną powierzchnią. Ster zaczął chodzić lżej, a łódka manewruje nie gorzej niż przed zmianą.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 20:42 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Profilowana płetwa jest o niebo lepsza od płaskiej. Szczególnie da się to odczuć w przechyle. Wiele zależy od konstrukcji jachtu, oczywiście. Ale masz dużo lepszą kontrolę na profilowanej płetwie. Nie profilowana łatwo zrywa opływ i przy podobnym wychyleniu poprostu zwyczajnie nie działa, a za rufą powstaje charakterystyczne syczenie.
Ma to przełożenie na prędkość i vmg jachtu szczególnie na kursach ostrych. Na kursach pełnych nie mam zdania.
Powyższe oparte o doświadczenie praktyczne.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
incoming napisał(a):
Jakiego profilu?

Profil NACA, można sobie stworzyć na tej stronie:
http://www.ppart.de/aerodynamics/profiles/NACA4.html
wedle potrzeby ;)
Oczywiście profil trzeba dobrać do prędkości jakie osiąga jacht. Inny będzie profil dla 20m jachtu regatowego a inny dla 10m turystycznego.
incoming napisał(a):
w jaki techniczny sposób

To pytanie do tych co się znają w praktyce na budowaniu.
incoming napisał(a):
jakie kształty wpływają na szybkość

Im lepiej wyprofilowana płetwa tym jest ona sprawniejsza co oznacza, że możesz zmniejszyć jej powierzchnię zmoczoną oraz, że będzie stawiała mniejszy opór wodzie.
incoming napisał(a):
zrównoważenie

Z tego co słyszałem to w 1/3 jest uważane za najlepsze.
incoming napisał(a):
łatwość manewrowania sterem?

Odpowiednie zrównoważenie oraz dobrze naoliwione zawiasy zapewnią Ci łatwość w manewrowaniu ;)

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 20:54 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Kolos napisał(a):
Z tego co słyszałem to w 1/3 jest uważane za najlepsze.


Znaczy najlepiej łamie ręce i wybija zęby?? Pytam poważnie.
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 21:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
przemek napisał(a):
Znaczy najlepiej łamie ręce i wybija zęby?? Pytam poważnie.

Wręcz przeciwnie

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 21:14 

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 21:08
Posty: 532
Lokalizacja: łowicz
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 18
Czy mam rozumieć że przy odpowiednio dobranym profilu płetwa może być dłuższa,smuklejsza ?

_________________
Marek Gruhn


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 21:17 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Reling napisał(a):
przemek napisał(a):
Znaczy najlepiej łamie ręce i wybija zęby?? Pytam poważnie.

Wręcz przeciwnie


33% zrównoważony ster?? Oby na pewno??
W tym miejscu mniej- więcej, powstaje siła nośna na profilach niesymetrycznych. Przy symetrycznych jest to raczej około 25%. Ster dobrze jest zrównoważyć jeszcze trochę mniej. 33% zrównoważenie, to bardzo duże przekompensowanie płetwy, co jest zjawiskiem mało przyjemnym.
Pozdrawiam
Przemek


Ostatnio edytowano 16 sie 2011, o 21:46 przez przemek, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 21:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
przemek napisał(a):
Znaczy najlepiej łamie ręce i wybija zęby?? Pytam poważnie.

Nie wiem, dlatego napisałem, że tak słyszałem.
Od razu poszperałem w necie i podoba mi się wypowiedź "jachtzklasą"
http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=233729
Cytuj:
Mylimy trochę pojęcia. Jedno to zrównoważony jacht a drugie to zrównoważona płetwa. Im bardziej jacht sam w sobie (bez ingerencji płetwy steru) jest bardziej zrównoważony tym potrzeba zrównoważenia płetwy steru jest mniejsza . Nawet bardzo nie zrównoważony jacht da się prowadzić w miarę dobrze mocno zrównoważoną płetwą steru. W pewien sposób zrównoważeniem płetwy oszukujemy zrównoważenie jachtu. Z reguły nie odbywa się to za darmo. Mocno zrównoważona płetwa przysparza dodatkowych oporów których nie czujemy na rumplu. Odczuwają to zawiasy steru, siła jaką przykładamy do rumpla maleje, ale siła indukująca się na płetwie steru wcale nie maleje. To tak jakbyśmy w prostej dźwigni przesuwali punkt podparcia..... Prowadząc jacht dobrze zrównoważony gdy mamy dobrze zrównoważony ster powinniśmy to robić tzw. "lekką ręką", z wyczuciem, abyśmy zbyt gwałtownymi wychyleniami steru nie hamowali nie potrzebnie jachtu.
Co do steru na pawęży to faktycznie jego sprawność w stosunku do płetwy głębinowej jest mniejsza. Aby uzyskać te sam efekt "sterujący" potrzebne jest w większości przypadków jego większe wychylenie. Potrzeba zrównoważenia płetwy pawężowej jest w większości wypadków większa jak w przypadku płetwy głębinowej.

przemek napisał(a):
Ster dobrze jest zrównoważyć jeszcze trochę mniej.

A skąd masz takie dane :?:
Po za tym co rozumiesz przez 33% zrównoważenia :?:
Mi chodziło, że jeśli oś steru zamontujesz w 1/3 długości cięciwy od punktu natarcia to otrzymasz najlepiej zrównoważony ster.
incoming napisał(a):
Czy mam rozumieć że przy odpowiednio dobranym profilu płetwa może być dłuższa,smuklejsza ?

O to musisz zapytać kogoś z większą wiedzą niż moja ;)

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 21:38 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Kolos napisał(a):
Po za tym co rozumiesz przez 33% zrównoważenia
Mi chodziło, że jeśli oś steru zamontujesz w 1/3 długości cięciwy od punktu natarcia to otrzymasz najlepiej zrównoważony ster.


Może mało dokładnie napisałem. Nie 33%, a 33,3333333333333...% :lol:
No i zdaje mi się że to tyle samo co 1/3.

Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Nigdy nie slyszalem o kompensacji przekraczajacej 17%.
Sama kompensacja ma zreszta tyluz zwolennikow, co i wrogow - jest bardzo dobra dla danego przedzialu predkosci i ...zla we wszystkich innych.
Zwiekszajac smuklosc pletwy tez poprawiasz jej sprawnosc.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 05:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Catz napisał(a):
Nigdy nie slyszalem o kompensacji przekraczajacej 17%.

Czyli źle słyszałem.
Dobrze jest czasami sobie zrewidować wiedzę na forum ;)

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 06:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
przemek napisał(a):
33% zrównoważony ster?? Oby na pewno??
Zrównoważony, a czy 33% czy 10% - tego nie wiem :-(

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 18:45 

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 21:08
Posty: 532
Lokalizacja: łowicz
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 18
Catz napisał(a):
Nigdy nie slyszalem o kompensacji przekraczajacej 17%.
Sama kompensacja ma zreszta tyluz zwolennikow, co i wrogow - jest bardzo dobra dla danego przedzialu predkosci i ...zla we wszystkich innych.
Zwiekszajac smuklosc pletwy tez
poprawiasz jej sprawnosc.

Catz
Potrafisz rozwinąć zdanie o smukłości płetwy?
A pytanie moje podyktowane jest tym że wydaje mi się iż ja w swoim mikro polo mam za krótką płetwę,w czasie ostrego pływania wydaje mi się, mam takie wrażenie że wychodzi mi zbytnio z wody,
To jest płetwa powiedzmy profilowana,kształt łezki,ciężka/prawie nie potrzeba kontra fału.
Czy można dowolnie oczywiście w miarę rozsądku ,wydłużać płetwę?
Nie mam problemów z obsługą płetwy,chodzi lekko,bez oporów,natomiast mam wrażenie iż przy szybkich zwrotach łódka najpierw sporo odpada,by potem powrócić po mojej korekcie na kurs.

_________________
Marek Gruhn


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 19:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Potrafie. :D
Im smuklejsza pletwa sterowa, albo miecz/kil, tym sprawniejsza = ta sama wydajnosc przy mniejszej pow. zmoczonej. Mozna tez troche zyskac na ostrosci i mniej tracic na hamowaniu machaniem sterem. Do pewnych granic oczywiscie: Np. we wczesnych zwlaszcza jachtach Class America zastosowano smuklosci tak wielkie, ze przy malych predkosciach nie byly w stanie wyprodukowac zadnej sily - strugi wody ( przeplyw ) odrywaly sie przed ich uformowaniem.
"Wylazenie steru z wody" to jeszcze troche inna innosc: baaardzo smukla pletwa zostanie niewatpliwie "bardziej" w wodzie, ale ramie dzialajacej na nia sily bedzie wieksze... jest to wiec kolejna kwestia kompromisu.
I jeszcze jedno: miedzy doskonale wyprofilowana pletwa sterowa i kiepska, bardzo smukla i srednio, roznice w oporach przy predkosci 5 wezlow wynosza ze trzy kilo - moze wiec warto myslec bardziej o solidnosci i sensownym zanurzeniu ?
Zwlaszcza jesli to nie AC ani nawet "Luis Vitton" z przechylami i identycznymi zaglami ( dixit Zbieraj ).
Catz

*****

Reling napisał(a):
Zrównoważony, a czy 33% czy 10% - tego nie wiem

Teraz juz wiesz.... Przynajmniej, ze bardziej 10, niz 33 ;)
Swoja droga cyfra 3 jest magiczna takze i tu: najwieksza grubosc profilu ma sie znajdywac w jednej trzeciej jego szerokosci. ;)
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: tomasz piasecki i 31 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL