Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 18:00




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 sty 2012, o 23:10 

Dołączył(a): 8 sty 2012, o 22:57
Posty: 2
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: mlodszy sternik
chcialbym prosic o pomoc w zwiazku z przygotowaniem i pomalowaniem mojej motorowki. jestem mlodym poczatkujacym nabywca lodzi i nie wiem od czego zaczac. lodka jest z laminatu. dowiedzialem sie ze czesc podwodna kadluba najlepiej pomalowac farba antyporostowa i ze jest jeszcze jakis grunt dwuskladnikowy. jesten naprawde zielony w tych sprawach bo nigdy tego nie robilem. prosze zeby ktos wytlumaczyl mi krok po kroku jak to zrobic dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2012, o 23:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
koscik25 napisał(a):
prosze zeby ktos wytlumaczyl mi krok po kroku jak to zrobic dobrze.

Najpierw przeleć tematy w tym dziale FŻ viewforum.php?f=22.
Jak będziesz miał dodatkowe pytania , to pytaj . ;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: koscik25
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2012, o 00:59 

Dołączył(a): 8 sty 2012, o 22:57
Posty: 2
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: mlodszy sternik
troche juz wiem ale to i tak nie wystarczy. ja chce to zrobic profesjonalnie. plywam po morskich wodach i po jeziorach dlatego potrzebuje rady jak pomalowac lodke zeby czasami farba nie zeszla po roku czasu. nie do konca wiem co to jest zelkot i jakies farby antyporostowe o roznych nazwach. nie wiem co najpierw polozyc po wyszlifowaniu kadluba. prosze kogos o pomoc w wyjasnieniu i podpowiedzeniu jak to najlepiej zrobic.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2012, o 01:37 

Dołączył(a): 27 mar 2008, o 12:38
Posty: 429
Lokalizacja: Tamiza
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: brak
Żelkot to ta ładna, najczęściej biała warstwa na wierzchu laminatu.

Przed wszystkim zdecyduj się na produkty jednej firmy. Ja używam International i jestem bardzo zadowolony. Ja zajrzysz na ich stronę to wszystkiego się dowiesz.

Generalnie sprawa wygląda tak:

1) Szlifujesz starą farbę antyporostową aż do żelkotu. Jeśli masz starszą łódkę to w części podwodnej możesz nie mieć żelkotu tylko od razy laminat. Masz na dnie płaskie powierzchnie więc do szlifowania używaj szlifierki pulsacyjnej o prostokątnej stopie. http://www.narzedziowy.pl/28841_EINHELL ... OS-30.html

2) Malujesz farbą podkładową. Lepiej wybrać epoksydową bo od razu będziesz miał ochronę przed osmozą. Co to jest osmoza to sobie wygoogluj. Farbę podkładową wybierasz tak, żeby pasowała do wybranej przez ciebie antyporostówki. Malujesz tyle warstw ile jest napisane na puszce. Lepiej więcej niż mniej. Najlepiej tak sobie zaplanować robotę, żeby nie przekroczyć maksymalnego czasu między warstwami. Wtedy nie będziesz musiał szlifować papierem ściernym.

3) Potem malujesz antyporostówką - tyle warstw ile jest napisane na puszce. I to w zasadzie tyle.

Do malowania używaj wałków gąbkowych. I nie oszczędzaj na jakości tych wałków. Szorowanie papierem drobnych kłaczków gąbki przyklejonych do zaschniętej farby bardzo podnosi ciśnienie krwi.

Masz motorówkę więc musisz wybrać farby przeznaczone dla motorówek. Są o wiele twardsze i wolniej się ścierają. Jeśli wybierzesz International to polecam linę VC Tar lub VC Offshore. Dają bardzo gładką powierzchnię i świetnie się malują.

Nie napisałeś jak duża jest twoja motorówka. Jeśli będziesz trzymał ją na przyczepie i zrzucał na wodę na weekend, żeby poszaleć, to możesz w ogóle nie malować antyporostówką. Nic nie zdąży się przyczepić do dna.
Aczkolwiek, jeśli użyjesz dobrych jakościowo farb (np: tych które polecałem) i zrobisz to zgodnie z instrukcją na puszcze, to będziesz miał spokój na kilka (-naście?) lat. Co dwa-trzy lata przetrzesz dno papierem ściernym i nałożysz jedną-dwie warstwy nowej farby i będzie git.

I ostatnia rzecz. Używaj odzieży ochronnej i maski. Szczególnie jest to ważne przy szlifowaniu starej farby antyporostowej. To nie jest żart. Miałem bardzo poważne problemy ze skórą na twarzy bo zlekceważyłem tą sprawę.

_________________
Leszek, s/v Saoirse
http://jachtsaoirse.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2012, o 01:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Dodam tylko, że powierzchnie przed malowaniem mają być suche, bez kurzu , odtłuszczone. Dobrze jak będzie odpowiednio utrzymana temperatura wg danych dla lakierowania. Reszty nie trzeba. ;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2012, o 17:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2011, o 22:40
Posty: 219
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: JSM
U mnie sprawa wygląda następująco:
Obrazek

I teraz zastanawiam się czy zdzierać całą antyporostówkę, czy zająć się tylko miejscami gdzie antyporostówki już nie ma?

leo828 napisał o farbie podkładowej? Jest ona konieczna? Jakiej firmy polecacie? Antyporostową słyszałem, że dobre są Olivia, ktoś zarekomenduje?


I jeszcze pytanie dotyczące płetwy sterowej, wyglądała u mnie tak:
Obrazek

Wydaję mi się, że była pomalowana antyporostówką, ale pewien nie jestem. Oszlifowałem ją i zastanawiam się czym ją pomalować, najlepiej jakby kolor pozostał taki jak był wcześniej, co poradzicie?

_________________
Mazurska Przygoda - czarter jachtów | rejsy | wynajem sterników | skutery wodne
http://www.mazurskaprzygoda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2012, o 18:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
lunsive napisał(a):
I teraz zastanawiam się czy zdzierać całą antyporostówkę, czy zająć się tylko miejscami gdzie antyporostówki już nie ma?

Użyj drobnoziarnistego papieru wodnego i przeszlifuj na mokro całość z zanieczyszczeń.
Przesusz , odtłuść acetonem i wymaluj na suche podłoże ponownie antyporostem całość najmniej dwa razy.
lunsive napisał(a):
leo828 napisał o farbie podkładowej? Jest ona konieczna? Jakiej firmy polecacie? Antyporostową słyszałem, że dobre są Olivia, ktoś zarekomenduje?

To dobry i w porównania z innymi tani produkt.
lunsive napisał(a):
Wydaję mi się, że była pomalowana antyporostówką, ale pewien nie jestem. Oszlifowałem ją i zastanawiam się czym ją pomalować, najlepiej jakby kolor pozostał taki jak był wcześniej, co poradzicie?

Ten sam rodzaj farby antyporostowej z Oliwy, jak na kadłub.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2012, o 21:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Moim zdaniem mocne zeszlifowanie antyporostówki wystarcza - u siebie nie darłem całości do gołego żelkotu i kolejne warstwy domalowywane co rok trzymają się (na przygotowanej raz a porządnie, po kupnie łodki) na takiej powierzchni bez trudu.
Przy darciu starych warstw antyfoulingu trza pamiętać o BHP - oznacza to unikanie wchłaniania przez ochronę dróg oddechowych oraz skóry - wszak te farby zawierają truciznę!

Na zeszlifowaną na gładko z anytfoulingu (wykończenie papierem na mokro, brrr...) i bardzo dokładnie umytą a następnie odtłuszczoną powierzchnię kadłuba (czyli żelkot i żelkot z minimalną, idealnie przylegającą warstwą antyporostu) nałożyłem zgodnie z sugestią z biura Olivy najprostszą farbę epoksydową dla wyrównania podłoża -dwie warstwy olivskiego "Epirustu". Potem tydzień przerwy i na Epirust jedna ciut rozcieńczona i dwie porządne warstwy antyporostu w pierwszym sezonie. Potem mycie łódki lub warstewka antyporostu w kolejnych sezonach. Można dać warstwę rozdzielającą VSH czy jakoś tak - ale epoksyd był tańszy i po wysezonowaniu tygodniowym wiązał się z antyporostem idealnie.
Ważne jest używanie w kolejnych warstwach farb systemu jednego producenta, zgodnie z jego zaleceniami.
Jeżeli zdecydujesz się na "Olivę" to raczej celuj w antyporostówkę czerwoną. O granatowej mam nie najlepsze zdanie, podobnie znajomi o zielonej... O białej słyszałem, że porażka... Chociaż błękitny chwalono...
U mnie granat sprawdził się na płaskich powierzchniach, znaczy był tylko śliski szlam, łatwy do zmycia miękką szczotą - ale w zakamarkach przy balaście, skegu, śrubie, etc - trawki pąkle rosły - może nie gromadnie, ale zauważalnie - w każdym razie trza było użyć kerczera i szlifować od nowa na wiosnę i podprawiać grubo antyfoulingiem przed wodowaniem...
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Aaaa - teraz widzę, że temat dotyczy łodzi motorowej!!!!!
Jeżeli to jednostka pływająca szybko (ślizgowo lub połślizgowo) to ważne by dobrać dla niej odpowiedni, "twardy" antyfoluling - bo taki dla żaglówek, czyli "miękki" to przy szybszej jeździe wypłucze się w trymiga!

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2012, o 23:05 

Dołączył(a): 2 mar 2011, o 11:08
Posty: 1314
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 142
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: k.j.bałtycki
Wojciech1968 napisał(a):
odtłuść acetonem

Jeżeli mogę się przydać, to radziłbym popularnym na rynku rozpuszczalnikiem "nitro".
Aceton nie rozpuszcza tłuszczów!. Natomiast nitro które ma w swoim składzie 75% toluenu i 25% acetonu dość dobrze sobie radzi z większością zanieczyszczeń, zarówno polarnych jak i nie polarnych.

_________________
Pozdrawiam
Roman


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2012, o 23:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Roman K napisał(a):
Aceton nie rozpuszcza tłuszczów!.

Byłem przekonany , że rozpuszcza.
Niektóre źródła nawet o tym piszą...
http://www.4braz.farby.bieszczady.pl/5.php
Z wiki...
Aceton jest powszechnie stosowanym rozpuszczalnikiem organicznym o dużej polarności. Rozpuszcza większość miękkich tworzyw sztucznych, lakiery, tłuszcze, oleje (nawet nagar silnikowy).
http://pl.wikipedia.org/wiki/Aceton

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2012, o 23:38 

Dołączył(a): 2 mar 2011, o 11:08
Posty: 1314
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 142
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: k.j.bałtycki
Wojciech1968 napisał(a):
nawet nagar silnikowy).
:lol:
Jak to było kiedyś?: wiara czyni cuda.
Czy teraz musimy dochodzić do etapu: wiki czyni cuda ;)

_________________
Pozdrawiam
Roman


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lut 2012, o 23:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Wojciech1968 napisał(a):
Roman K napisał(a):
Aceton nie rozpuszcza tłuszczów!.

Byłem przekonany , że rozpuszcza.
Niektóre źródła nawet o tym piszą...

Ale aceton błyskawicznie odparowuje, pozostawiając na zmywanej powierzchni "flilm" z rozpuszczonego i przereagowanego z nim tłuszczu. To już lepiej użyć nitro czy banalnej benzyny ekstrakcyjnej.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2012, o 00:08 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1382
Podziękował : 173
Otrzymał podziękowań: 472
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Firma Oliwa zmieniła wlaścieciela i ceny, Zgadnijcie na jakie. Przestali być konkurencyjni cenowo. Z białą VSE się nie lubimy a inne działały właściwie. Pod farbę przeciw porostową powinien być stosowany podkład epoksydowy \antyosmozowa\.
Tu jest niezły opis stosowania i niskie ceny ale jakości nie znam jeszcze http://www.aura.szczecin.pl/index.php?a ... 0&podstr=0

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2012, o 00:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Roman K napisał(a):
Czy teraz musimy dochodzić do etapu: wiki czyni cuda ;)

Raczej do kolejnej lekcji wiedzy. ;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2012, o 00:30 

Dołączył(a): 2 mar 2011, o 11:08
Posty: 1314
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 142
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: k.j.bałtycki
O Jezu chryste, Maryjo swięta.
1. Aceton błyskawicznie odparowuje, tak to prawda.
2. "z rozpuszczonego i przereagowanego z nim tłuszczu", nie prawda. Aceton nie rozpuszcza i nie reaguje z tłuszczem.

Benzyna ekstrakcyjna jest dobrym rozpuszczalnikiem tłuszczów, ale ma tą wadę, że szybko odparowuje z powierzchni. Może być tak (szczególnie w warunkach letnich), że zanim zdążysz wytrzeć szmatką/papierem to co "odtłuściłeś", końcówka będzie już tak na prawdę sucha. Tłuszcz jak był tak zostanie.
Nitro jest lepsze, bo ma zdolność rozpuszczania większej gamy zanieczyszczeń, a do tego jest mniej lotne.
A tak na prawdę jak ktoś chce to porządnie zrobić, to powinien zastosować profesjonalne odtłuszczacze. Koszt jednostkowy za L może wydawać się duży, ale w całości inwestycji jest pomijalny.

_________________
Pozdrawiam
Roman


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2012, o 23:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2011, o 22:40
Posty: 219
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: JSM
Wojciech1968 napisał(a):
Użyj drobnoziarnistego papieru wodnego i przeszlifuj na mokro całość z zanieczyszczeń.
Przesusz , odtłuść acetonem i wymaluj na suche podłoże ponownie antyporostem całość najmniej dwa razy.

Czyli nie szlifować do żelkotu/laminatu? Wystarczy lekko zeszlifować całość z zanieczyszczeń?
Jeśli tak, to nie malować już podkładem?

A co do steru? Jakiego podkładu użyć, tu już raczej będę musiał, ponieważ zeszlifowałem całą farbę.

Ile litrów kupić do pomalowania dna i steru tanga 730?

_________________
Mazurska Przygoda - czarter jachtów | rejsy | wynajem sterników | skutery wodne
http://www.mazurskaprzygoda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2012, o 17:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2011, o 22:40
Posty: 219
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: JSM
doradzi ktoś?

_________________
Mazurska Przygoda - czarter jachtów | rejsy | wynajem sterników | skutery wodne
http://www.mazurskaprzygoda.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2012, o 17:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
lunsive napisał(a):
Ile litrów kupić do pomalowania dna i steru tanga 730?

3 zestawy po 0,8 l
lunsive napisał(a):
A co do steru? Jakiego podkładu użyć, tu już raczej będę musiał, ponieważ zeszlifowałem całą farbę.

http://www.farbyjachtowe.pl/podklady-na ... 18_68.html

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL