Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 21:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 wrz 2012, o 18:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Troche mi się ten temat zastał :).

Tak mnie przekonywaliście do proa, że uległem :)

Oto moje najnowsze przemyślenia. Kształt kadłuba to pomieszanie kształtu bocznego od Kutra Sardynkowego i kształtu wrzeciona pogrubionego u podstawy i zwęrzającego sie ku górze w rzucie górnym. Pomysł ten zaczerpnięty z lektór Pana P.

Przekrój poprzeczny bedzie tradycyjny. Myślałem o niesymetrycznym ale zrezygnowałem z niego jako za skomplikowany.

A teraz zobrazowanie graficzne patrzymy się tylko na szkice z oznaczeniem nr.1
Obrazek

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2012, o 18:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
mbober1 napisał(a):
z oznaczeniem nr.1

...ale w którą stronę ma on płynąć?? :)

_________________
Pozdrawiam
ŁJ



Za ten post autor LukasJ otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2012, o 18:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
lj78 napisał(a):
mbober1 napisał(a):
z oznaczeniem nr.1

...ale w którą stronę ma on płynąć?? :)


A czy to istotne? Zreszta proa, to może w obie..
Dam Ci rzut Wiedzmy z góry to tez się będziesz zastanawiał, jak nie zaznacze gdzie maszt stoi ;)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2012, o 18:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
...a może coś w tym stylu z pływakiem - http://shipmodeling.net/photopost/showp ... 4&size=big

_________________
Pozdrawiam
ŁJ



Za ten post autor LukasJ otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2012, o 19:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
mbober1 napisał(a):
Kształt kadłuba to pomieszanie kształtu bocznego od Kutra Sardynkowego i kształtu wrzeciona pogrubionego u podstawy i zwęrzającego sie ku górze w rzucie górnym.(...) Przekrój poprzeczny bedzie tradycyjny.

Kuter + wrzeciono = proa, powiadasz...
Dlaczego nie? Przypomne jednak, co kiedys mi sie napisalo:
http://lukawskiyachts.com/monp/elektron ... _gasze.htm
Przydlugie, ale moze sie przyda? ;)
Catz Jablomnikowo

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2012, o 20:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
lj78 napisał(a):
mbober1 napisał(a):
z oznaczeniem nr.1

...ale w którą stronę ma on płynąć?? :)


Ostrzejszą/cieńszą strona do przodu :)

lj78 napisał(a):
...a może coś w tym stylu z pływakiem - http://shipmodeling.net/photopost/showp ... 4&size=big


Punta mam w połowie rozgrzebanego w kompie :)

Catz napisał(a):
mbober1 napisał(a):
Kształt kadłuba to pomieszanie kształtu bocznego od Kutra Sardynkowego i kształtu wrzeciona pogrubionego u podstawy i zwęrzającego sie ku górze w rzucie górnym.(...) Przekrój poprzeczny bedzie tradycyjny.

Kuter + wrzeciono = proa, powiadasz...
Dlaczego nie? Przypomne jednak, co kiedys mi sie napisalo:
http://lukawskiyachts.com/monp/elektron ... _gasze.htm
Przydlugie, ale moze sie przyda? ;)
Catz Jablomnikowo


Poczytamy, zapoznamy, przyswoimi i może coś z tego będzie :)

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2012, o 20:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
mbober1 napisał(a):
lj78 napisał(a):
...a może coś w tym stylu z pływakiem - http://shipmodeling.net/photopost/showp ... 4&size=big

Punta mam w połowie rozgrzebanego w kompie :)

Marcin, ale to nie jest punt.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ



Za ten post autor LukasJ otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2012, o 21:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
mbober1 napisał(a):
Poczytamy, zapoznamy, przyswoimi i może coś z tego będzie

Byle nie szczekal zbyt glosno! ;)
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2012, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
lj78 napisał(a):
mbober1 napisał(a):
lj78 napisał(a):
...a może coś w tym stylu z pływakiem - http://shipmodeling.net/photopost/showp ... 4&size=big

Punta mam w połowie rozgrzebanego w kompie :)

Marcin, ale to nie jest punt.


No nie jest ale mi się zaraz skojażył :)

Catz napisał(a):
mbober1 napisał(a):
Poczytamy, zapoznamy, przyswoimi i może coś z tego będzie

Byle nie szczekal zbyt glosno! ;)
Catz


Postaram się aby był w wełni jabłonią albo w pełni jamnikiem choć wolałbym wyżła :)

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2012, o 22:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Po przeczytaniu artykułu Catz'a trochę mi się wyklarowało co do załorzeń taktyczno teoretycznych. Do tego momentu były to luźne przemyślenia i bardziej intuicja na zasadzie taki kształt mi sie podoba.

Co do załorzeń:

- lekkie proa monodromowe łatwe w transporcie

- przeznaczone do pływań sobotnio/niedzielnych

- w styly sportowym niż rekracyjnym

Poprzez kształt kutra chcę ościągnąć większy opór boczy, tak aby nie stosować miecza. Kształt wrzeciona ma za zadanie leprze cięcie fali ( w teorii :D) dodatkowo rozszeżenie na rufie pozwoli zająć sternikowi dogodną pozycję. Całość ma być smukła a kształt poprzeczny zbliżony do litery V.

Zastanawiam się jeszcze nad przekrojem niesymetrycznym. Gdzie od strony pyłwaka było większe wyoblenie zapewniające lepszą wyporność a od przeciwnej prawie że pionowa ściana. Widać to na szkicach.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2012, o 08:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1228
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 733
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
mbober1 napisał(a):
- lekkie proa monodromowe łatwe w transporcie

- przeznaczone do pływań sobotnio/niedzielnych

- w styly sportowym niż rekracyjnym

Poprzez kształt kutra chcę ościągnąć większy opór boczy, tak aby nie stosować miecza. Kształt wrzeciona ma za zadanie leprze cięcie fali ( w teorii :D) dodatkowo rozszeżenie na rufie pozwoli zająć sternikowi dogodną pozycję. Całość ma być smukła a kształt poprzeczny zbliżony do litery V.

Zastanawiam się jeszcze nad przekrojem niesymetrycznym. Gdzie od strony pyłwaka było większe wyoblenie zapewniające lepszą wyporność a od przeciwnej prawie że pionowa ściana. Widać to na szkicach.


Popieram zarówno założenia jak i rozwiązanie. Od dawna przymierzam się do katamarana plażowego o podobnym kształcie kadłuba...

Dla mnie idea była następująca: potrzebujemy bocznego oporu, nie chcemy stosować miecza, musimy więc mieć głęboko zanurzony kadłub. Jest zupełnie obojętne, czy najgłębiej zanurzony będzie na dziobie, śródokręciu czy rufie - tzn. gdzie indziej będzie środek bocznego oporu, ale zarówno jego wielkość jak i powierzchnia zmoczona będą takie same. Ba - przy obrysie w rzucie z boku zbliżonym do trójkąta powierzchnia zmoczona będzie mniejsza niż przy wypukłym.

Nic więc nie stoi na przeszkodzie, żeby - jak w starych kutrach - najniższy punkt kadłuba był na rufie, u nasady steru. Pod warunkiem, że zachowamy sensowny rozkład wyporności (więc nie za szeroka ta rufa!) i umieścimy ożaglowanie we właściwym miejscu (czyli przesuniemy nieco do tyłu).

Zalety: stały ster, prosty w budowie i niezawodny. Wąska rufa jest niewrażliwa na przegłębienie, co jest ważne w katamaranach, kiedy żeglujemy raz na jednym pływaku, a raz na obu. Gładka część podwodna, niewrażliwa na uszkodzenia.
Wady: przy większych prędkościach rufa idzie do dołu, nic jej nie podtrzymuje. Czy to istotne? - doświadczenia z Pjoa pokazują, że niespecjalnie.

Do takich kadłubów oczywiście pasuje lekka asymetria. Lekka, tak ze 3:2 (licząc proporcje szerokości z obu stron osi kadłuba).

Teraz uwaga - kształt wodnicy. Z rachunków wychodzi, że nie należy poszerzać jej na rufie. Powinna mieć maksymalną szerokość w ok. 40% licząc od dziobu, a na samej rufie przechodzić w wąziutki odcinek - czyli po prostu w cienką płetwę sterową. Wtedy rozkład wyporności zapewni małe opory falowe.

Zrównoważenie żaglowe: środek oporu bocznego takiego kadłuba przy optymalnym ustawieniu płetwy sterowej będzie gdzieś w okolicach połowy długości. Jeżeli ustawimy maszt na dziobowej belce, to powinniśmy odchylić go wyraźnie ku rufie i zrezygnować z foka. Ja bym go jeszcze podparł dwoma zastrzałami zamiast olinowania... i już mamy prościutki katamaran plażowy, w sam raz dla wypożyczalni. Ot, taki:
Załącznik:
plaza.jpg
plaza.jpg [ 14.45 KiB | Przeglądane 2479 razy ]


Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zamiast katamarana zrobić proa monodromowe o podobnym kształcie kadłuba. Natomiast nie wiem, jaki byłby do tego najlepszy kształt pływaka - tu @Catz ma nieskończenie większe doświadczenie :)

pozdrawiam

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2012, o 14:11 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
hej Marcin,
nic nie doradzam, ale polecam, robiąc taki jakby przypis do artykułu Catza, zobacz tutaj:
www.cherini.eu jak tam wejdziesz "indice disegni" potem "etnografia nautica" i tam "Oceania" - są dwa tomy.
link bezpośredni to:
http://www.cherini.eu/etnografia/Oceania2/index.html
ale tam jest trudno wrócić do strony głównej
co ciekawe google tej strony nie jest w stanie odszukać, to chyba jest głębszy internet...
pozdrawiam,
Grzegorz



Za ten post autor qxqx otrzymał podziękowania - 2: LukasJ, mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2012, o 14:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Nie głęboki tylko włoski :) Super strona!

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2012, o 19:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
myszek napisał(a):
tu @Catz ma nieskończenie większe doświadczenie :)

To fakt! :D
Jest na tyle nieskonczone, ze w jego nieskonczonosci trudno mi znalezc koniec od ktorego moglbym zaczac. ;)
Mala dygresja:"Ksztalt", gdzie "najniższy punkt kadłuba był na rufie" nie jest cecha szalupy sardynkowej, ani kutrow - tak budowano kiedys wszystko i nie wynikalo to z obliczen hydrodynamicznych, tylko raczej z naturalnej pochylosci stoczniowych slipow.
Wracajac do "projektu wstepnego": katamaranow bezmieczowych, plazowych zwlaszcza, jest na kopy i sie sprawdzaja, zwlaszcza w plazowych wypozyczalniach i ma to gleboki sens, jak zreszta wszystko, co jest konsekwentne i spojne i/albo pasujace do wymagan i oczekiwan armatora - On wie w koncu najlepiej!
Powodzenia, Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2012, o 10:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Gracie Mile Qxqx.

Jak się pogrzebie na tej stronie to jest tam więcej ciekawych grafik :)

Dziśaj wykoncypowałem długość. Zanczy 2 długości 3,30 i 3,9m. Najszersze miejsce będzie miało 90cm. Jeszcze nie wiek jaką zaprojektować wysokość całkowita w najwyższym i najniszym niejscu.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 41 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL