Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 cze 2025, o 08:06




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 sie 2015, o 21:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Dzięki uprzejmości naszego kolegi forumowego Wojciech (alias Wojtek numerowany), miałem przyjemność prowadzić zajęcia szkutnicze podczas projektu Żeglarstwo na Zalewnie Rybnickim (chyba nie przekręciłem).

Przez 5 dni po 5h godzin budowaliśmy konstrukcję Krzysztofa Mnicha. Budowana jednostka to najnowsze dzieło konstruktora Orzeszek. Jest to pierwsza krajowa konstrukcja w technologi sklejka na zakładkę. Ciekawym rozwiązaniem jest też brak helingu przy budowie a jego funkcje pełnią wręgi połączone z ławeczkami. Całość spinana jest za pomocą druta lub trytek.

Na początku uczestników było dość sporo ale jak przyszło do szlifowania to się część ulotniła :D. Ogólne wrażenia z warsztatów bardzo pozytywne, wspaniała atmosfera i miejsce.

Mam nadzieję że podobne projekty będą kontynuowane w Rybniku.

Poniżej kilka fotek oraz link do dla bardziej ciekawskich z pozostałymi zdjęciami.

https://picasaweb.google.com/1144427248 ... Rybnik2015

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

I jeszcze parę fotek z wodowania

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/



Za ten post autor mbober1 otrzymał podziękowania - 4: Alterus, LukasJ, MarekSCO, Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 21:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kawał dobrej roboty.
Projekt wpisany jest w kalendarz cyklicznych zadań do realizacji.
W roku przyszłym kolejna edycja.
Informacje będzie można zaczerpnąć na fb https://www.facebook.com/pages/Sekcja-% ... 89?fref=ts
Już dziś zapraszam zainteresowanych do udziału.

Marcin dziękuję bardzo :)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 22:59 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 544
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Piękna robota, tylko dlaczego taka wąska wodnica a przez to mała stateczność?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2015, o 06:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
cors napisał(a):
Piękna robota, tylko dlaczego taka wąska wodnica a przez to mała stateczność?


A pływałeś nią?. Jak by co zapraszam do Rybnika.

Łódka jest stateczna, był robiony test stateczności. Zachowuje się jak wszystkie płaskodenne, tzn. w początkowej fazie stateczność słaba (czytaj: chybotliwa), jednak ta faza trwa krótko i następuje stateczność właściwa, która jest bardzo dobra.

Bączek najlepiej się zachowuje przy 2 osobach. Przy jednej stateczność się nie zmienia, ale jest nadsterowny (czytaj: lekki) i zachowuje się jak bączek :). Sam mało ważę, więc jak się jeszcze coś dołoży z różnego szpeju, to będzie dobrze :)

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2015, o 19:29 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 544
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
mbober1 napisał(a):
jak wszystkie płaskodenne, tzn. w początkowej fazie stateczność słaba (czytaj: chybotliwa)

Jakie to mądre. Najlepsza stateczność "właściwa"? jest jak się przechyli. To znaczy, że dla bezpieczeństwa trzeba bączka przechylać. Ciekawa teoria, nie spotkałem się jeszcze z taką. Trzeba naprawdę nie wiedzieć nic o stateczności, żeby takie bzdury wypisywać.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

mbober1 napisał(a):
A pływałeś nią?

Nie i nie mam zamiaru na niebezpiecznym sprzęcie "piórkować" w "przechyle dla bezpieczeństwa".

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

mbober1 napisał(a):
jak się jeszcze coś dołoży z różnego szpeju, to będzie dobrze

Najlepiej ołowiu na dno z 50 kg.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2015, o 20:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Płaskiego dna to ta łódeczka ma zbyt mało aby uznać ją za płaskodenną. :-D Jest na tyle obła na ile technologia pozwoliła. Ciekawa konstrukcja, dość lekka, sztywniejsza skorupa i zmniejszone opory w porównaniu z typową płaskodenką, o szerokim dnie. Jednak jest to okupione pilnowaniem, aby łódka była właściwie dociążona, miała przewidziane obciążenie minimalne. To normalne dla tak malutkich kadłubów, których masa jest ułamkiem masy całkowitej. I dziwię Ci się, Corsie, że nie bierzesz tego pod uwagę. Ten mikrus jest dla dwóch osób z lekkim bagażem lub jednej z ciężkim i wówczas ma odpowiednią stateczność z jednoczesną łatwością przemieszczania się i jak sądzę, niezłym zachowaniem na sfalowanej wodzie.

_________________
Pozdrawiam
Alterus



Za ten post autor Alterus otrzymał podziękowania - 2: MarekSCO, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2015, o 20:52 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
cors napisał(a):
Nie i nie mam zamiaru na niebezpiecznym sprzęcie "piórkować" w "przechyle dla bezpieczeństwa".


Nie widać na zdjęciach żadnych niebezpiecznych przechyłów, a na zdjęciach gdzie kolega płynie na dwóch wiosłach widać że łódeczka jest zanurzona aż do pierwszego załamania więc chyba ciężko o szerszą wodnicę i większą stateczność. Kolega cors chyba tak się czepia żeby z wprawy nie wyjść w tym letnim sezonie...

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2015, o 21:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Jezu .... Cros ... ręce opadają.

Mam dla Ciebie propozycję a nawet dwie.

Pierwsza przejedź się do Rybnika i sprawdź jak się zachowuje Orzeszek. Zasponsoruję ci nawet bilet na PKP. Jak już popływasz nią to możemy gadać. Czasami teoria z praktyką się rozmija.

Druga zaprojektuj bączka w technologi sklejka na zakładkę tak aby zmieścił się na standartowym arkuszu sklejki, ja go zbuduję i potem porównamy kto mam lepszą konstrukcję.

Ja jestem zadowolny z konstrukcji a załorzenia konstruktora potwierdziły się 90%, co jak na prototyp jest wynikiem bardzo dobrym.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/



Za ten post autor mbober1 otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2015, o 19:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13983
Podziękował : 10542
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Ja też się dołożę (nie, żeby Corsowi dołożyć) ;)
...ale przypomina mi się jak krytykował inną łódkę Myszka: Aurorę.
Tam też jacht miał nie pływać w pionie "bo za wąska w linii wodnej"

Ten model: (Piotr Adamowicz) tak ma, musi czepić się amatorów* za niewiedzę.
A, że sam projektuje żelazka, to mu każden jeden (inny) kształt jest nie w smak.
Same pomyłki konstruktorskie. :-P

MJS


*O ile Myszek: Krzysztof Mnich (dr. fizyki) jest amatorem w porównaniu do CORSA :rotfl:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2015, o 20:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9246
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
mbober1 napisał(a):
Jezu .... Cros ... ręce opadają.

...bo Cros pisze się przez dwa "s"... O! Cross. ;)

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2015, o 20:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13983
Podziękował : 10542
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Znaczy należy pisać:
O boże! - Cros; znowu Cross, Crossing, Cross'erwa. :rotfl:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2015, o 21:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9246
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Prawie jak u Janka Ciszewskiego na Stadionie Śląskim.
- Cros, jak on jedzie! Już jest na łuku, po prawej ma Johansona, a po lewej krawężnik toru. Pochylony, nacisnął mocno i oderwał się od rywala, ale tam po zewnętrznej Stevenson przyspiesza i mija Johansona. Cros! Cros! Cros zwycieża o pół koła... ;)

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2015, o 07:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 cze 2015, o 09:18
Posty: 215
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
i domek dla kota tez jest :D

_________________
siach


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2015, o 12:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1219
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 728
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
cors napisał(a):
Piękna robota, tylko dlaczego taka wąska wodnica a przez to mała stateczność?


Bo to bączek a nie krypa :)

Z arkusza sklejki 2.44m bez łączenia (a takie były założenia) wychodzi długość kadłuba 2.2m, a jako że dziobowa pawęż (też takie założenie) wymusza zastosowanie nawisu dziobowego, długość KLW nie przekroczy 2m.
W tej sytuacji ostatnie, na co można sobie pozwolić, to nadmierny wzrost szerokości i związany z tym wzrost oporów, zwłaszcza falowych.

Szerokość wodnicy przy nominalnym obciążeniu wynosi metr. Przy lekkiej załodze maleje do 95cm. W stosunku do długości to i tak sporo - a z drugiej strony więcej niż np. typowej kanadyjki, która wszak uchodzi za łódkę stabilną.

Metacentrum znajduje się 80cm nad dnem i dobre pół metra nad poziomem ławeczek. Do siedzenia i wiosłowania wystarczy w zupełności. Żeby stanąć jak ten kołek - owszem, odrobinę za mało, chociaż normalny człowiek nie stoi jak kołek, tylko utrzymuje równowagę, na czym bazują wszelkiego rodzaju deski SUP.

Niemniej - to jest bączek a nie platforma. Gdyby miała to być łódka np. do wędkowania na stojąco, przy tej wielkości narysowałbym katamaran ;)

Oczywiście, teoria teorią, a mogło się okazać, że ze względów ergonomicznych stateczność początkowa jest za mała. Jednak z zadowoleniem czytam, że doświadczenie potwierdziło założenia.

pozdrowienia

krzys

ps. natomiast można się zastanowić nad wydłużeniem o 10cm do tyłu ławeczki wioślarza, większym wycięciem w tylnej grodzi, na pewno trzeba zmniejszyć dulkę do śrubkowania i nieco zmodyfikować mocowanie końcówek burtnic.



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2015, o 15:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13983
Podziękował : 10542
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Ja w modyfikacjach poszedł bym w drugą stronę:
Dla mnie łódka w której (w razie draki) nie da się przespać jest łódką połowiczną: Stąd preferuję boczne miecze i (mniej lub bardziej stały) tent nad kokpitem.
...Ale to już prywatne moje skrzywienia.

MJS

ps
Ogólnie to:
Jesteś wielki Myszku: i fajne i proste i ładne.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 40 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL