Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 23:56




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 lip 2010, o 10:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
Właśnie, co sądzicie o wykorzystywaniu włókien węglowych w miejscach szczególnie narażonych na naprężenia oraz ścieranie? Niewielkie paski nie są drogie, a umocnienie konstrukcji jest znaczne. Przy tym fajnie się nimi laminuje. No ale czy:

1. Ma to sens konstrukcyjny?
2. Ma to sens cena/jakoś?
3. Może ma jakiś inne wady? (nie wiem, nie odporność na UV, wilgoć)

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 11:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Konrad.futera napisał(a):
Niewielkie paski nie są drogie, a umocnienie konstrukcji jest znaczne.

Tutaj:
http://www.tworzywa.pwr.wroc.pl/pdf/art ... _fiber.pdf
masz porównanie włókien węglowych i szklanych. Z tego porównania wynika, że węglowe są ok. dwukrotnie lżejsze, dwukrotnie wytrzymalsze ale też dziesięciokrotnie droższe od szklanych więc czy jest sens laminować niewielkie powierzchnie? Moim zdaniem - nie.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 12:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
No tak, ale to jest teoria. Nie są wiele droższe (takie wąskie paski) ale w miejscach gdzie chciałbym wzmocnić jacht bez zmiany kształtu - np. krawędź natarcia dziobu, krawędź spływu rufy (tam najbardziej odszczypuje się żelkot przy lądowaniu na piachu i slipowaniu. Koszt takiego wzmocnienia to 12-16 PLN. Przy tym ze względów estetycznych mogę je zostawić bez malowania (chyba są inne względy dla których trzeba przykryć laminat poli-c). Tylko nie wiem, czy przyniesie to spodziewany efekt.

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 12:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 maja 2010, o 10:14
Posty: 332
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
witam -tak się może troszeczkę wcinam w temat-ale mam pytanko-popękał mi (z wierzchu widać żelkot) ale prawdopodobnie też laminat przy podwięzi wantowej zaraz pod listwą odbojową przy łączeniu skorupy-czy ktoś to kiedyś naprawiał? ,ewentualnie jak to wzmocnić.

_________________
pozdrawiam - Maciek - http://kz.nysa.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 13:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Konrad.futera napisał(a):
No tak, ale to jest teoria. Nie są wiele droższe (takie wąskie paski) ale w miejscach gdzie chciałbym wzmocnić jacht bez zmiany kształtu - np. krawędź natarcia dziobu, krawędź spływu rufy (tam najbardziej odszczypuje się żelkot przy lądowaniu na piachu i slipowaniu. Koszt takiego wzmocnienia to 12-16 PLN. Przy tym ze względów estetycznych mogę je zostawić bez malowania (chyba są inne względy dla których trzeba przykryć laminat poli-c). Tylko nie wiem, czy przyniesie to spodziewany efekt.


W tych miejscach większy sens miałoby zastosowanie tkanin kevlarowych. Właśnie tak jak mówisz - jako miejscowego wzmocnienia. Włókno węglowe jest sens stosować tam gdzie chcesz uzyskać dużą sztywność przy zachowaniu małej masy (przy włóknie szklanym wymagałoby to znacznie grubszego laminatu). Kevlar z kolei średnio nadaje się do takich, ciężko pracujących elementów - bo traci bardzo wiele gdy pracuje na zginanie (zwłaszcza cyklicznie powtarzające się). W miejscach które wymieniłeś na zginanie nie będzie raczej pracował, a jego olbrzymia wytrzymałość na uderzenia rzeczywiście zaprocentuje (zwłaszcza na dziobnicy).

Tyle, że kevlar jest nieco mniej przyjemny w obróbce (czym to ciąć?! :) ) i nie wiem, jak z jego cenami. Ale może da się kupić taśmy kevlarowe (taka 100-150 mm powinna Ci wystarczyć)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: Konrad.futera
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 13:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
Dzięki poszukam :)

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 14:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
jak znajdziesz to się podziel tutaj informacjami :) Ja obecnie szukam rur na rusztowanie (wbrew pozorom to jest na temat :) ), takich 46/3 mm. Nie wie ktoś, gdzieś blisko Londynu? ;)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 17:37 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Podejrzewam, że spokojnie przetniesz kewlar szlifierką kątową.
Zresztą; - szlifierką przetniesz wszystko. Warunek, - właściwa tarcza!
Pozdrawiam,
Andzrej P.

ps.
Ja podejmuję się przeciąć nawet diament.
Pod warunkiem, że ktoś go w imadło uchwyci. :lol:


Ostatnio edytowano 21 lip 2010, o 17:40 przez starypraktyk, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 17:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
joker470 napisał(a):
popękał mi (z wierzchu widać żelkot) ale prawdopodobnie też laminat przy podwięzi wantowej zaraz pod listwą odbojową przy łączeniu skorupy

Da Ci się włożyć jakąś laminatową "podkładkę" (8-10 mm) w miejscu montowania podwięzi od spodu pokładu? Jeśli tak, to naprzód :-). Przylaminuj taką podkładkę od spodu, a z wierzchu przesącz żywicą pęknięcia (ewentualnie na wierzch po usunięciu żelkotu jeszcze warstwa albo dwie tkaniny rowingowej). Podkładka musi mieć znacznie większą powierzchnię niż pęknięcia.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 21:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
starypraktyk napisał(a):
Podejrzewam, że spokojnie przetniesz kewlar szlifierką kątową.
Zresztą; - szlifierką przetniesz wszystko. Warunek, - właściwa tarcza!


To było pytanie retoryczne.. Tyle że wszystko się tępi w tempie niesamowitym. Szlifierki nikt chyba nie próbował, problem polega na tym że to jednak tkanina. Nie wiem, czy przy tej prędkości nie wkręciłaby się (a raczej okręciła) na tarczy. Chyba nie chcę sprawdzać...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 21:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Moniia napisał(a):
Chyba nie chcę sprawdzać...

Szkoda....
Bo jestem ciekawy, ale tez wole nie sprawdzac :D
Sugestia dla ochotnikow: ponapinac wszystko silnie!
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 21:47 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Ech - tchórze;
Owijasz deskę i jedziesz aż miło. Nic nie trzeba "napinać".
Moniu! - już Ty zostań mistrzem żagli a cięcie kevlaru zostaw fachowcom.
Postawisz piwo i Ci ten kewlar czy co tam masz do rżnięcia się przerżnie. :lol:
Andrzej P.
nie na darmo ksywę stary praktyk..........się ma!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 21:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
starypraktyk napisał(a):
nie na darmo ksywę stary praktyk..........się ma!

A propos i przez ciekawosc (znowu..): ilez to lat praktyki i jakiej?
Catz Tchorzliwy

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 22:23 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Drogi catzu;
Ciekawość to pono do wiedzy jak by więc i wstydzić się nie ma czego.
Odnośnie lat mojej praktyki, sprecyzuj pytanie.
Ogólnej z 50, specjalizację musisz wymienić! :lol:
stary........etc,etc.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 22:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
starypraktyk napisał(a):
Drogi catzu; Ciekawość to pono do wiedzy jak by więc i wstydzić się nie ma czego

Ciekawosc to do wiedzy klucz ( podobno i tylko dlatego pozwolilem sobie zapytac ) totez i niczego sie nie wstydze, nawet i tchorzostwa.
starypraktyk napisał(a):
Ogólnej z 50, specjalizację musisz wymienić!

Poprzestane na zgadywaniu i domyslach w wolnych chwilach.
Catz Mlody

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 23:08 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Dzięki za dyskrecję i niech tak pozostanie.
Po co wszyscy mają wiedzieć. :roll:
Andrzej P.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lip 2010, o 23:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
starypraktyk napisał(a):
Dzięki za dyskrecję i niech tak pozostanie. Po co wszyscy mają wiedzieć. :roll:

Niech! :D :D
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2010, o 21:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Te różne wynalazki całkiem nieźle tnie się krążkowym nożem krawieckim (elektrycznym). Wystarczy tylko odpowiednie ostrze zastosować.

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2010, o 21:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
wg katalogu który właśnie dostałam, 1mb taśmy kewlarowej 175g/m kw 50mm szerokości kosztuje 1.76 funta plus VAT (17.5%) Dostawa do 2 kg - 6 funtów. Przesłanie tego do Polski (to na wszelki wypadek, jak by ktoś był zainteresowany) proszę sprawdzić na http://www.royalmail.com/portal/rm

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2010, o 22:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
Sklep Jaskor Warszawa, ulica Lindleya. Polecam, będzie taniej i jak ktoś z warszawy to jeszcze można pomacać.

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lip 2010, o 23:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
boSmann napisał(a):
Te różne wynalazki całkiem nieźle tnie się krążkowym nożem krawieckim (elektrycznym). Wystarczy tylko odpowiednie ostrze zastosować.

Prawde mowic, zadne wlokno nie oparlo mi sie przy uzyciu zwyklego "cutter'a" - przy cieciu dlugosci przemyslowych, pewnie trzeba odlamywac ostrze po kawalku, zgodnie z jego przeznaczeniem.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lip 2010, o 00:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Można też czymś takim http://www.havel-composites.com/shop/57-Narzedzia/2333-Easy-Cutter-elektorniczne-nozyce-na-akumulator.html?pls=0

_________________
Zbyszek


Ostatnio edytowano 25 lip 2010, o 19:46 przez Magister, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiłem link bo nie działał.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2010, o 20:33 

Dołączył(a): 29 lip 2010, o 20:30
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kiedy kupowałem tkanine węglowo- aramidową w havlu facet powiedział że trzeba mieć nożyczki z mikroząbkami... więc może nożyce do blachy poradzą.
on sam miał ten elektryczny
nie wyglądał na pancerny więc to chyba nie taki wielki problem


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2010, o 23:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
Kevlarek poszedł wszystkimi opisanymi metodami. Nawet nożyce "krawieckie" dały radę, choć były już problemy. Diaks na desce najlepszy, ale nożyk też jest ok. Tylko ostrza szybko zjada.

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2010, o 05:54 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Hi!, hi!, hi! - a czy ja aby o desce nie wspominałem?! :lol:
Jak by co, to jedna moja "specjalizacja" /to do "Catza" / - ujawniona. :twisted:
Andrzej P.



Za ten post autor starypraktyk otrzymał podziękowanie od: Konrad.futera
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL