Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 cze 2025, o 23:01




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 lut 2017, o 22:51 

Dołączył(a): 17 lut 2017, o 22:22
Posty: 38
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Witam,
poszukuję krajowego i tańszego odpowiednika produktu West System. Chodzi o żywicę epoksydową, za pomocą której będę mógł dokleić drewnianą podstawę masztu do dna łodzi wykonanej z polietylenu. W US stosowanym do tego celu produktem jest ‘G-Flex epoxy resin’.

Czy ktoś z Was ma doświadczenie w sklejaniu drewna z polietylenem?

_________________
Pozdrawiam,
Anyox


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2017, o 23:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Anyox napisał(a):
poszukuję krajowego i tańszego odpowiednika produktu West System

Czy tańszy to nie wiem ale coś podobnego mają w ofercie.
http://www.ichp.pl/produkcja-malotonazowa-sprzedaz
Może popytaj Ich albo porozmawiaj z technologami od Havla
http://www.havel-composites.pl/?menu=kontakt

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2017, o 09:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Klejenie polietylenu epoksydem w ogóle wydaje mi się wątpliwe, bo przyczepność epoksydu do polietylenu jest kiepska. Epoksyd się pięknie utwardzi, a od polietylenu odskoczy.
Takie są moje doświadczenia - używam polietylenowej szpachelki i łatwo czyszczę ją z pozostałości utwardzonego na niej epidianu. Ale może ktoś ma inne, pozytywne doświadczenia?

Anyox napisał(a):
poszukuję krajowego i tańszego odpowiednika produktu West System.
Wyszukaj sobie na tym forum Peter's System - wynaleziony i wypróbowany przez naszego forumowego kolegę petera system o podobnych właściwościach oparty na Epidianie 6011 i utwardzaczach TFF i Z1. Poniżej cytat z petera:
Cytuj:
nazywa się on "PETER'S System", jest to nasz epidian 6011 dalej nazywany Peter's Resin składnik A i do tego utwardzacz Peter's Hardener składnik B czyli utwardzacze TFF i Z-1 w proporcji 5:1 (gęstość taka sama jak WS205 czas żelowania też podobny, Z-1 zwolnił troszkę TFFi rozcieńczył jednocześnie.) Proporcje mieszania żywicy i utwardzacza są takie same jak West System czyli 5:1 objętościowo! bez problemu pracuje się strzykawkami 100 ml.

Ewentualnie, o klejenie nim polietylenu zapytaj petera na priw.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2017, o 10:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
robhosailor napisał(a):
Klejenie polietylenu epoksydem w ogóle wydaje mi się wątpliwe, bo przyczepność epoksydu do polietylenu jest kiepska. (..).


Nie kiepska. Jest nieistniejąca. Polietylenu nie sklei się porządnie praktycznie niczym (jak ktoś chce, mogę spytać Michała dlaczego ;) ).

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2017, o 11:31 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
PE jest termoplastycznym tworzywem (kazdy zna wosk).
Zbiorniki do diesla, benzyny itd. itp. robi sie z PE.
PE rozgrzac i polaczyc z porowata powierzchnia moze funkcjonowac.
Wlasnie uruchamiam 2 linie produkcyjne (LLDPE i LDPE).
Linia HDPE byla w zeszlym roku.

Moglbym sobie wyobrazic plyte z PE zmieszanego z np. wloknem szklanym.
Przy wysokiej zawartosci wlokien szklanych tworzy sie porowata powierzchnia.
To moze funkcjonowac.
Tworzywa wzmacniane wloknami sa dosyc powszechne.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2017, o 20:11 

Dołączył(a): 17 lut 2017, o 22:22
Posty: 38
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Witam,
Poniżej chciałbym udokumentować zebrane informacje w odniesieniu do klejenia drewna z polietylenem.

Po pierwsze: na pytanie do Instytutu Chemii Przemysłowej i do Havel Composites odpowiedzi nie uzyskałem. Natomiast odezwał się Peter, od którego dostałem informację, że ‘Epoksyd odpada’, bo na pewno nie klei się nim polietylenu.

Po drugie: napisałem do ‘Solway Dory’(http://www.solwaydory.co.uk/), gdzie zajmują się produkcją kanu pod żagielek. Potwierdzili mi, że mogę zastosować 655-8 G/Flex Thickened Epoxy Adhesive.

Poniżej wklejam treść ich maila do mnie, może komuś się to przyda:

Many thanks for your enquiry, yes G-Flex is good for the mast foot, but in any plastic boat you also need to screw it in place (we supply suitable stainless steel screws with the mast foot), as it is always difficult to get a reliable bond to plastic.
If you can't get hold of G-flex, first choice would be to use an alternative epoxy that is available, thickened with filler powder. If you are unable to get hold of any sort of epoxy next recommendation would be a waterproof polyurethane adhesive.

We would recommend:
1) first install the mast thwart (centre line about 600mm in front of the lee-board centre line)
2) with the boat set flat front to back & side to side (check with a spirit level), establish the correct position for the mast foot by lining it up with the mast through the thwart, check it is vertical with a spirit level
3) mark the position of the mast foot on the bottom of the hull
4) check the fit of the mast foot to the hull, if the hull is "v" shaped shave off the underside of the foot so it fits well
5) drill 4 x clearance holes through the hull for the fixing screws
6) lightly countersink the holes from the outside (you don't need to countersink much as the screw heads will pull down into the plastic)
7) from underneath mark the screw positions onto the mast foot
8) drill 4 x pilot holes in the mast foot
9) abrade the hull under the mast foot & clean with acetone or similar (caution - use a small amount at first in case it softens the plastic)
10) abrade and clean with acetone or similar the underside of the mast foot
11) apply epoxy/adhesive to both hull and mast foot, position mast foot and screw in place from underside - glue/epoxy should squeeze out all round, don't over tighten the screws

I would suggest using our 35 exped bermudan sail on your discovery, plus an exped lee-board and thwart, we strongly recommend installing buoyancy at the bow and stern, and side air bags as additional buoyancy.
(również podano mi wycenę sprzętu, ale to chyba tak między nimi a mną, więc już nie będę się chwalił).

Po trzecie: znalazłem polskiego sprzedawcę produktów West System, gdzie klej G-Flex jest dostępny (https://www.farbyjachtowe.pl/).


Podsumowując: opinie dotyczące klejenia do polietylenu są bardzo różne, co widać było w dyskusji. Decyzja, jaka podejmuję jest taka, iż podejmuję ryzyko w oparciu o G-Flex West System. Odezwę się za jakiś czas, co z tego wyjdzie. Oczywiście zawsze chętnie posłucham opinii, rad, ale raczej proszę o głos tych, którzy już takie rzeczy robili i coś do powiedzenia mają.

Na koniec pytanie: poradźcie, czy drewnianą płetwę sterową i mieczową lepiej malować lakierem, czy też laminować? Jeśli laminować, to czy "PETER'S System” będzie dobry?

_________________
Pozdrawiam,
Anyox



Za ten post autor Anyox otrzymał podziękowania - 2: Moniia, peter
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2017, o 21:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Anyox napisał(a):
(..)
Podsumowując: opinie dotyczące klejenia do polietylenu są bardzo różne, co widać było w dyskusji. Decyzja, jaka podejmuję jest taka, iż podejmuję ryzyko w oparciu o G-Flex West System. Odezwę się za jakiś czas, co z tego wyjdzie. Oczywiście zawsze chętnie posłucham opinii, rad, ale raczej proszę o głos tych, którzy już takie rzeczy robili i coś do powiedzenia mają.
?


Dziękuję za uzupełnienie. Widzę, że wreszcie coś wymyślono, więc poniżej podrzucam coś co się tobie i innym przyda, mianowicie spis tego co G-Flex klei i jak przygotować.Obrazek

Nie znałam G-Flex, więc jestem wdzięczna za info. Na pewno się kiedyś przyda.
Natomiast informacja o nieklejeniu polietylenu standardowym epoksydem pozostaje jak najbardziej ważna. Nie zadziała (wiem, sprawdzałam).

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: peter
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2017, o 21:20 

Dołączył(a): 12 lip 2011, o 16:55
Posty: 377
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: sj
Najtańsza opcja na przyklejenie czegoś do gładkiego HDPE, to dwustronna taśma samoprzylepna.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2017, o 22:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
A czy oni nie napisali tam że tak czy siak trzeba przykręcić śrubami bo nie ma pewności co do klejenia ?

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2017, o 23:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Nie, nie napisali. Pokazali natomiast naprawę kajaka przeciętego w pół i potorturowali go nieco...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2017, o 23:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Anyox napisał(a):
Many thanks for your enquiry, yes G-Flex is good for the mast foot, but in any plastic boat you also need to screw it in place (we supply suitable stainless steel screws with the mast foot), as it is always difficult to get a reliable bond to plastic.


Anyox napisał(a):
drill 4 x clearance holes through the hull for the fixing screws
6) lightly countersink the holes from the outside (you don't need to countersink much as the screw heads will pull down into the plastic)
7) from underneath mark the screw positions onto the mast foot
8) drill 4 x pilot holes in the mast foot
9) abrade the hull under the mast foot & clean with acetone or similar (caution - use a small amount at first in case it softens the plastic)


Mówiłem o tym tekście a nie o tekstach z West System.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 00:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9245
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Anyox napisał(a):
Chodzi o żywicę epoksydową, za pomocą której będę mógł dokleić drewnianą podstawę masztu do dna łodzi wykonanej z polietylenu.

Po pierwsze czy na pewno chodzi o łódź z polietylenu (gruba folia, termoplast) czy być może z laminatu poliestrowego? :roll:
Zastanawia mnie dlaczego w US stosowano epoksyd, który do folii przecież nie ma adhezji! Jeśli to laminat, to każdy rodzaj epoksydu to sklei. A jeśli to jednak polietylen, no to prosze pana - tylko poliuretan SOUDAL 66A - który lepi wszystko.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 00:37 

Dołączył(a): 17 lut 2017, o 22:22
Posty: 38
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
mjs napisał(a):
Po pierwsze czy na pewno chodzi o łódź z polietylenu (gruba folia, termoplast) czy być może z laminatu poliestrowego?


...tyle wiem, że kupiłem Old Town Discovery 158, a jego opis, jaki znajduję u cioci Googlowej mówi mi, że zrobili toto z "Extremely durable three layer polyethylene" (http://www.oldtowncanoe.com/canoes/recr ... overy_158/)

Wszystkim duże Dzięki, :D

_________________
Pozdrawiam,
Anyox


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 00:56 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
I zauważyłeś, że ma reling (czy inszy rant, jak ta zwał) przewidziany do przykręcania elementów osprzętu. Na bolce.
Co wskazuje sposób mocowania dodatków (np masztu i miecza/mieczy ;) ), mianowicie na przykręcanych doń podstawach. Miecz np. na zaciski śrubowe, by dało przykręcić gdziekolwiek; a osadę masztu zamiast ławeczki - dość dorobić taką co o dno oprze.
Siem mordować a utkę maltretować?
I już znikam, coby nie znów nie irytować :mrgreen:



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: kooniu
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 11:17 

Dołączył(a): 14 lut 2011, o 14:17
Posty: 371
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 40
Uprawnienia żeglarskie: Starszy oficer
3M 5200 - klej w wersji marine :) pięta ma tylko zostać na miejscu. głowne siły powinne być przeniesione na ławeczkę ( lub inne konstrukcje przez którą będzie przechodzić maszt na wysokości pokładu) i będzie ok. wrzuć zdjęcia swojego Canu to coś naszkicujemy co będzie działać :)

_________________
Adam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 18:26 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
adaswa napisał(a):
3M 5200 - klej w wersji marine


Zdaje się że 3M nie sprzedaje 5200 na polskim rynku. Pozostają produkty Sika.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 18:32 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Próbowaliście już nagrzać piwierzchnię i przyciśnąć sklejką nadtopiony PE?
Narzędzia oblepić trwale rozgrzanym PE to nie sztuka.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 18:59 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Aleć szkoda substancyą niszczyć. Toć za to nie ciągnie. Starczy oprzeć. Nawet gumą piankową podścielić.
A nawet tego nie trza, jeśli się zrobi takie 'skrzynkowe' gniazdo dla masztu.
A inny do mocowania myk sprytny (choć nie do tego akurat) to wziąć dużą przyssawkę, posmarować jeszcze lepką mazią jaką - choćby łazienkowy silikon, a może i ten poliuretan w/w - i plask... :D


Ostatnio edytowano 4 mar 2017, o 19:01 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 19:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
adaswa napisał(a):
lub inne konstrukcje przez którą będzie przechodzić maszt na wysokości pokładu)
Ty się zastanów czy ten maszt będzie Ci cały czas potrzebny. Też zajmuję się ożaglowaniem kanadyjki swojemu synowi. Założenie jest takie, że on nie zawsze będzie pływał z masztem i żaglem. Czasami i często bierze ją na spływy. Zobacz jak ja to wymyśliłem to jest konstrukcja z dębiny demontowalna która rozpiera się o listwy na burtach i dno (tam jest 8 odboi gumowych)
http://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=372481#p372481


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 19:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9245
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Anyox napisał(a):
kupiłem Old Town Discovery 158

A tam napisano, że

Material: Three Layer Polyethylene

Trzy warstwy, to może oznaczać zbrojenie polietylenu włóknem szklanym np. PE - włókno szklane - PE - włókno szklane - PE. Może, ale nie musi, żeby sprawdzić to należałoby jakieś miejsce przeszlifować... lub prześwietlić. Gdyby się okazało, że tam są włókna szklane, to epoksyd z nimi się zwiąże.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 20:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
W swojej utce, co prawda z polipropylenu ale to tez praktycznie nie do klejenia material zastosowalem klej poliuretanowy ,,gorilla glue,, - trzyma 2 sezon

http://imgur.com/a/bZFjA


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Mir i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL