Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 cze 2025, o 11:07




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 lut 2021, o 12:20 

Dołączył(a): 18 gru 2020, o 18:25
Posty: 15
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mam pytanie ... w jakich temperaturach można pracować z matą szklaną i żywicą epoksydową? mam też do przykręcenia osprzęt na żaglówce i chciałem uszczelnić otwory pod śruby sikafleksem. Czeka mnie też wyklejanie wewnątrz tapicerki.W garażu trochę dogrzewam i w trakcie prac mam temp. ok.15-18st lecz wieczorem spada pewnie do 5-0. Czy jeśli te w/w prace zrobię do południa to zdąży się to związać zanim wieczorem spadnie temp?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2021, o 13:50 

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 14:27
Posty: 246
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Chyba najlepiej to trzymać się zaleceń producenta (nie tylko temperatura ma znaczenie), a on zazwyczaj podaje na opakowaniu w jakich warunkach należy stosować aby otrzymać najlepszy efekt.
Dodatkowo w przypadku żywicy epoksydowej będzie to zależało od stosowanego utwardzacza .

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Wasilewski
http://wasyl.gda.pl



Za ten post autor wsl85 otrzymał podziękowanie od: kapral
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2021, o 13:58 

Dołączył(a): 27 sie 2018, o 17:57
Posty: 223
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 60
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz
Temperaturą referencyjną dla większości chemii dwuskładnikowej jest 20 stopni podczas całego procesu. Zmiana temperatury w dół zwykle zwalnia tempo wiązania, w najgorszym wypadku może dojść do zatrzymania procesu całkowicie i nawet po podwyższeniu temperatury reakcja już nie wystartuje ponownie.
Oczywiście, dla konkretnych materiałów zawsze datasheet jest ostateczną wyrocznią o tym, co jest, a co nie jest właściwą temperaturą.



Za ten post autor drek_z otrzymał podziękowanie od: kapral
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2021, o 21:13 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nie wiem ile razy bylo o tym na forum ze do zywic epoksydowych maty sie nie stosuje :)
Poza tym poczytaj o roznych zywicach epoksydowych i roznych inicjatorach/utwardzaczach.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: cors
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2021, o 13:55 

Dołączył(a): 27 sie 2018, o 17:57
Posty: 223
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 60
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz
M@rek napisał(a):
Nie wiem ile razy bylo o tym na forum ze do zywic epoksydowych maty sie nie stosuje :)

Zwykłych nie, ale jest taki "wynalazek" jak "mata szklana proszkowa" która jest dedykowana do żywic epoksydowych. Z drugiej strony - może się zdarzyć, że sprzedawca nie rozróżnia takich "subtelności", więc rzeczywiście, może lepiej "w ciemno" kupować tkaninę ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2021, o 16:13 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Daj linka do karty tej maty proszkowej do uzycia z epoksydami, chetnie poczytam i sie doucze .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2021, o 19:26 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 544
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
maty proszkowej do uzycia z epoksydami,

Nie ma takiej z przeznaczeniem do epoxy. Proszkowa nie ma lepiszcza ale ma apreturę rozpuszczalną w styrenie. Stąd "Nasza Sarzyna" wymyśliła żywicę E 53 (E5 z dodatkiem styrenu), którą można stosować do tkanin z apreturą do poliestru. Stosowanie maty nawet z E 53 mija się z celem. Laminat taki jest do du...y. Nie nadaje się do konstrukcji wytrzymałościowych.



Za ten post autor cors otrzymał podziękowania - 2: M@rek, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2021, o 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ponad dwadzieścia pięć lat temu laminowałem swojego PIP-a żywicą epoksydową i matą szklaną. Nie miałem żadnych problemów z przesączaniem żywicą tej maty. Przy laminowaniu pomagał mi kolega. Z tego co pamiętam to była to mata właśnie przeznaczona do żywic epoksydowych. Tak, że jeżeli:
cors napisał(a):
Nie ma takiej z przeznaczeniem do epoxy.
To znaczy, że teraz jest gorzej niż było dawniej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lut 2021, o 07:22 

Dołączył(a): 27 sie 2018, o 17:57
Posty: 223
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 60
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz
Z kwantyfikatorami ogólnymi trzeba uważać ;)
https://admjacht.pl/pl/p/Mata-szklana-p ... %2C25m/218
Taki produkt jest też dostępny w innych sklepach marine.

A tu jeszcze teoria laminowania http://www.jachtowe.com.pl/materialy-wy ... wania.html

Okazuje się także, że są tkaniny do poliestru.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 17:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Mnie najbardziej rajcuje tkanina aramidowo - węglowa. Handlowa nazwa tej aramidowej to kevlar. No pomijając szumne nazwy, są sploty skosne naprzemienne aramidu i węgla. Trzeba będzie sie tym pobawić. Z żywic e6011, ale z jakimś mniej żrącym i uczulającym utwardzaczem niż z1. W proszku to mam zapas cały wór mikrobalonów i to drugie jak to sie nazywało, co nie spływa z krawędzi pionowych, bo już zapomniałem. wszystkie drobiazgi poza żywicą kupiłem u havla, żywica z krisko.

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 18:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 543
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 174
Otrzymał podziękowań: 300
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
My pracujemy zgodnie ze specyfikacjami używanego przez nas West System, wolny utwardzacz wymaga 15 stopni, szybki pracuje pow. 5. Zrobiliśmy namiot z folii ogrodowej nad częścią hali. Pracę zaczynamy jak uda się utrzymać w namiocie min. 11-14 stopni. Nocą uruchamiamy wszystkie grzejniki i farelki aby nie spaść. poniżej 5.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 18:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
west systemem to ja dory laminowałem, bardzo fajnie sie tym robi, tylko ze deko za drogie.

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 18:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 543
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 174
Otrzymał podziękowań: 300
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Robimy dla siebie, nie dla obcego, to nie ma co oszczędzać. Wiem już ile kosztuje pół tony tego epoksydu, niestety. Natomiast parametry dla utwardzaczy powinny być uniwersalne, w końcu epoksyd to epoksyd, ten droższy ma te parametry powtarzalne bardziej niż tańszy.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Z rozwiązań do skopiowania, Oberkapitan zrobiła ze sklejki i styropianu specjalną skrzynkę do trzymania epoksydów, w środku jest mata grzewcza do terrarium z termostatem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 21:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 543
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 174
Otrzymał podziękowań: 300
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
parę fotek poglądowych jak wygląda nasz stocznia obecnie


Załączniki:
Komentarz: a tak wygląda namiot
20210214_183502.jpg
20210214_183502.jpg [ 350.62 KiB | Przeglądane 2795 razy ]
Komentarz: Tu temperatura w której pracujemy
20210214_183407.jpg
20210214_183407.jpg [ 374.78 KiB | Przeglądane 2795 razy ]
Komentarz: tak wygląda rzeczona skrzynka na chemię, ogrzewacz rurowy 60W w środku z termostatem z terrarium
20210214_183352.jpg
20210214_183352.jpg [ 436.73 KiB | Przeglądane 2795 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lut 2021, o 21:19 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 544
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
beret napisał(a):
a tak wygląda namiot

"Ładne cacko", prawie jak komora gazowa... :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 09:26 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
beret napisał(a):
parę fotek poglądowych jak wygląda nasz stocznia obecnie


To sporo pracy i kawał budowli, ale mnie zastanowiło co innego.

W tym długim tunelu widać tylko jedno, zresztą skromne, usztywnienie poprzeczne, znajdujące się na trzeciej ramie konstrukcji, licząc od strony widza.
Skośne zastrzały tego stężenia są symboliczne, bardzo krótkie, co powoduje, że całe to usztywnienie może nie spełnić swojej funkcji.

Co ciekawe, zastrzały wzdłużnych usztywnień tunelu znajdują się na każdej ramie poprzecznej - i bardzo słusznie, bo cała konstrukcja jest dzięki temu stabilniejsza wprawdzie tylko wzdłuż, ale oczywiście nie wszerz.

Żeby cały tunel w pewnym momencie złożył się w bok, w jedną czy druga stronę, kiedy ktoś oprze się o jakiś słupek albo popchnie coś cięższego - to dobrze byłoby zrobić odpowiednie usztywnienia poprzeczne, żeby nie uszkodzić sobie roboty przy łódce.
Ale to tylko moje prywatne zdanie.

______________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 10:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 543
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 174
Otrzymał podziękowań: 300
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Wyszło ok 3 dni pracy dla półtorej osoby (to znaczy jeden rzeźbiarz ludowy full time i jedna taksówkarka po godzinach zrobili to w trzy dni), oparte jest o konstrukcję hali. A z tyłu opiera się o mój kantorek, czyli box zrobiony z płyt OCB, gdzie zarabiam na cały projekt. Jeżeli to się złoży to razem z blaszaną halą. Boki obszyte jedną warstwą folii ogrodowej, góra podwójnie. Bez tego nie bylibyśmy w stanie laminować w zimniejsze dni.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lut 2021, o 11:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Ok, ujawnię się... i tak wszyscy wiecie, że czytam.

A ponieważ ostatnie perypetie w naszej stoczni okazały się niezwykle popularne na FB (ponad 21 tys odsłon i dziesiątki komentarzy...) to sądzę, że i Wam się spodoba.

A że jest dokładnie w ramach tego wątku...

Ot, co może się wydarzyć gdy robimy jakąś większą pracę z epoksydem. Czyli dlaczego mniej jest lepiej...

To co widać na zdjęciach to efekt zachowania się żywicy epoksydowej w trakcie utwardzania.
Otóż jest to reakcja silnie egzotermiczna - czyli produkująca ciepło. Gdy mieszanka żywicy j utwardzacza zaczyna reagować zaczyna wytwarzać tez ciepło. Problem się zaczyna, gdy tego ciepła jest za dużo, bo wraz ze wzrostem temperatury wzrasta tez szybkość reakcji utwardzania. A ponieważ im szybciej reakcja zachodzi, tym więcej ciepła się wytwarza (i tan w kółko, coraz szybciej) gdy mieszanki jest odpowiednio dużo w pewnym momencie dochodzi do bardzo gwałtownej reakcji łańcuchowej - i całość mieszanki w kubelku utwardza się w tym samym praktycznie momencie, wytwarzając wystarczająco ciepła aby czasami nawet wywołać pożar. A na pewno wystarczająco, aby stopić wiaderko z grubego plastiku i szpatułkę z jeszcze grubszego. To wszystko w ciągu mniej więcej 1 sekundy.

Ilość mieszanki nie była jakaś bardzo duża - ok 20 pompek, z czego część została przelana do wanienki dla walka. W wiaderku zostało 13-14 pompek. Wystarczy, aby w 20 minut osiągnąć blok dymiącej żywicy...

(Zwykle, świadoma tych efektów, mieszam maks 12 pompek....)

(Ps. Uprzedzam pytania - nie ja to mieszałam, wręcz przeciwnie, codziennie od tygodni o tym ostrzegam... pracuję z epoksydami od blisko 20 lat i mam w zwyczaju czytać instrukcje. I wszystko czytać co mi się napatoczy. Ot, po prostu nigdy tego nie widziałam - i nie tylko ja pewnie, mimo że słyszałam i czytałam wielokroć).Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowania - 2: beret, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lut 2021, o 12:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Staram się rozrabiać, przy swoich robotach szkutniczych, od 50 do 100 g epoksydu na jeden raz, odważając dokładnie proporcje żywicy i utwardzacza, ale np. pracując latem z utwardzaczem TFF zdarzyło mi się, że i te 50 g epoksydu się zagotowało i utwardziło w mig, bo przez nieuwagę, zamiast w cieniu, zostawiłem na chwilę na słońcu. Ta sama ilość w płaskiej kuwecie, albo tym bardziej, rozsmarowana po większej powierzchni kadłuba, będzie utwardzać się prawie w normalnym tempie. Na słońcu, oczywiście, szybciej, niż w chłodnym miejscu, ale takie miałem warunki pracy przy budowie GIS-a.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lut 2021, o 17:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
płaskiej kuwecie,

Warte podkreslenia! Mieszam w sloiku i natychmiast przelewam do kuwety mozliwie szerokiej, by uniknac "efektu masy", ktory bardzo przyspiesza reakcje.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lut 2021, o 19:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Tez miałem dwa przypadki - jeden to z e5 po wyjęciu puszki z gorącej wody - zeby była bardziej leista, w połączeniu z utwardzaczem szybko zaczęła kopcić (jakies 100g a nie cała puszka). A drugi to za duzo utwardzacza, efekt podobny, nawet przy stosunkowo niewielkich ilosciach też rzędu 100g mieszanki. Ale e 6011 ani razu mi niespodzianki nie sprawiło, czasami rozrabiałem nawet poł litra na raz i zalewalem jakieś szpary pomiedzy sklejką a stępką. Albo przy laminowaniu kanu, zero niespodzianek. No pomijam te wszechobecne pryszcze po z1.

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz



Za ten post autor bartuss1nowy otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 46 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL