Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 9 lip 2025, o 09:34




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 lut 2017, o 16:54 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Abstarchujac od tematu - nie wiem jak wstawic przed cytatem:
(Na piechote to sie troche boje ze pokrece jakas litere i bedzie fopa)
Ejdzej napisal(a):
Cytuj:
Z ciekawości jakie cele zastosowałeś? Jakieś profesjonalne, czy coś pokroju Turnigy/HK??


w zdecydowanej wiekszosci +/- 90% takie http://professional-power-tool-guide.com/power-tool-forum/index.php?/topic/2387-whos-using-what-lithium-ion/
pochodzace z baterii elektronarzedzi: makita, milwouke, bosch, dewalt.
Te okolo 10% to ogniwa z bateri laptopowych takich firm jak: aplle, hp, ibm, dell.

Cytuj:
jarras37 napisał(a):
Cytuj:
Nie potrzebuje dodatkowego stabilizatora ani BMS dla li-ion


sirapacz napisal(a):
Cytuj:
Potrzebujesz, tylko o tym jeszcze nie wiesz:)
Ogniwa liion .... .
.


No jo, swieta racja. Przemyslalem przeanalizowalem i co by nie zrobil to BMS -a nie przeskocze.
Cos takiego np. http://batterypcb.com/148v4spcmbmspcbforli-ionli-polymerbatterypack/BMS-D138V1.html
made en china jak sadze.
Jako ze ladujac ladowarka procesorowa z wbudowanym balanserem problem osobnego BMS zalatwia ladowarka. Rzecz ma sie inaczej przy rozladowywaniu, ladowarka nie zapewnia ochrony baterii (ogniw), chyba ze uzyjemy programu "Regenerative Discharge" - niestety beda wtedy dosc duze straty jesli dobrze zrozumialem w instrukcji. https://files.i4wifi.cz/inc/_doc/attach/StoItem/4517/IC4010D-Manual.pdf
Jesli straty energetyczne bylyby na tyle male lub pomijalne to "koromyslo" bylo by rozwiazaniem idealnym, zapewniajacym pelna ochrone baterii w obie strony jak tez koniecznosc stosowania stabilazotara (akumulator buforowy na wejsciu koromysla). Jedyna niedogodnosc to brak automatyki czyli reczne przelaczanie zapisanego wczesniej programu.

jesli zas skorzystac z konfiguracji jaka zaproponowal Ejdzej
Cytuj:
Jakby ta instalacja miała być prosta i tania w budowie to pewnie bym ją zrobił tak. Stabilizator można by też zrobić w domu nawet na LM7812 i radiatorze, oczywiście musiało by ich być z 10.
https://zapodaj.net/f3148ac8763b4.jpg.html

wtedy jest bezwzgledna koniecznosc urzycia oprucz ladowarki -> BMS-a(ow) ->stabilizatora(ow)

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2017, o 19:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
to już więcej wiemy - biorąc pod uwagę, że wziąłeś używane ogniwa - sprawdziłeś ich pojemność czy podawałeś nominalną?

mając taką mieszankę byłbym skłonny do użycia albo osobnych ładowarek (tych po 20centów) albo zestawów, by możliwie jak najbardziej dokładnie wyrównać ogniwa.

ile masz odbiorników (moc)?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2017, o 21:21 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
to już więcej wiemy - biorąc pod uwagę, że wziąłeś używane ogniwa - sprawdziłeś ich pojemność czy podawałeś nominalną?

Tak sprawdzilem pojemnosc kazdego z nich
Kazda cela 30 ogniw z sumaryczna zmierzona pojemnoscia = 55Ah
(1,1 +1,2 + 1,2 + 1,2 +....... 2,0 + 2,1)

Cytuj:
mając taką mieszankę byłbym skłonny do użycia albo osobnych ładowarek (tych po 20centów) albo zestawów, by możliwie jak najbardziej dokładnie wyrównać ogniwa.


To stan przejsciowy (czasowy) .Wykorzystalem to co mialem. Przewidywane urzycie max. 2 sezony. o ile sensownie ogarne adaptacje. Wymienie je z czasem na nowe takie same tego samego producenta.
Moge oczywiscie podzielic na mniejsze pakiety pojemnosciowe. Moge tez zrobic baterie 24V lub wieksza i urzywac z IPS lub UPS.
Pytanie najwazniejsze -
-ktora droge wybrac?
Mazy mi sie przejscie zupelnie na baterie li-ion z racji na zywotnosc, ciezar a przedew wszystkim bardzo znikome samorozladowanie.
Cytuj:
ile masz odbiorników (moc)?

Nie wiem dokladnie ile potrzebuje Ah/Wh Postaram sie policzyc moc odbiornikow w najblizszym czasie.
wiem jedno akumulator 100Ah to za malo.

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2017, o 22:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
jarras37 napisał(a):
Cytuj:
to już więcej wiemy - biorąc pod uwagę, że wziąłeś używane ogniwa - sprawdziłeś ich pojemność czy podawałeś nominalną?

Tak sprawdzilem pojemnosc kazdego z nich
Kazda cela 30 ogniw z sumaryczna zmierzona pojemnoscia = 55Ah
(1,1 +1,2 + 1,2 + 1,2 +....... 2,0 + 2,1)

55Ah a przy jakim napięciu (ilu ogniwach szeregowo)
Cytuj:


Nie wiem dokladnie ile potrzebuje Ah/Wh Postaram sie policzyc moc odbiornikow w najblizszym czasie.
wiem jedno akumulator 100Ah to za malo.


Nie Ah/Wh - tym wyrazisz pojemność. Mnie chodzi o moc maksymalną jaką chcesz pociągnąć z zestawu by ustalić jaki będzie maksymalny prąd i czy jest sens kombinować jakąś większą przetwornicę napięcia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2017, o 18:48 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
55Ah a przy jakim napięciu (ilu ogniwach szeregowo)


W zasdzie jak naladuje do pelna (15A spadajace do 0,2A) pod koniec ladowania i rozladuje (6A spadajace od 0,2A pod koniec rozladowywania) to wychodzi okolo 64 Ah
Te 55Ah to wtedy kiedy stale wystepuje 15A przy ladowaniu i 6A przy rozladowywaniu (minimalnie wiecej wylazi niz wlazi pradu ale nie bede sie czepial).

Cytuj:
Mnie chodzi o moc maksymalną jaką chcesz pociągnąć z zestawu by ustalić jaki będzie maksymalny prąd i czy jest sens kombinować jakąś większą przetwornicę napięcia.


Tak po kolei:
Grupa 1
-Radio 25W 2,1A
-Nawigacja + sonar 14W 1,2A
-instrumenty (glebokosc, predkosc, wiatr) 20W 1,7A
-Autopilot 18W 1,5A
-swiatla nawigacyjne LED 10W 1A (Nigdy razem wszystkie swiecic nie beda)
-pompa zezowa 110W 9,5A (nie wiem jaka mam, wpisalem parametry jednej z najmocniejszych)
RAZEM 200W 17A

Grupa 2
-pompa wody uzytkowej 40W 3,5A (nie wiem jaka to, ale po zalecanym bespieczniku to pewnie cos kolo tego)
-lodowka 60W 5A
-ogrzewanie 50W 4,2A
-oswietlenie kabinowe LED 60W 5A
-oswietlenie deku LED 18W 1,5A
-radio w mesie 120W 10A (Jeszcze nie ma ale bedzie)
-telewizor/monitor (jak wyzej) 36W 3A
Razem 400W 32,5A

TOTAL 600W 50A (wszystko w zaokragleniu w gore)

Tak czy tak na ten sezon beda 2 aku olowiowe i 1 li-ion

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2017, o 23:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
wydaje mi się, że możesz mieć problem, by bezpiecznie ciągnąć tyle prądu z tego pakietu li-ion. Oczywiście nigdy nie będzie wszystko działać jednocześnie ale tak powinieneś to zaprojektować, by instalacja wytrzymała włączenie wszystkiego. Możesz mieć problem z zabezpieczeniem na taki prąd (chyba, że zamontujesz ich serię - tzn jedno na baterię 3-4 ogniw). Wyjdzie ci z tego taki pająk, że witki ci opadną.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2017, o 16:01 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Troszke mnie nie bylo walcze z silnikiem (w sensie remontuje)

Cytuj:
Możesz mieć problem z zabezpieczeniem na taki prąd (chyba, że zamontujesz ich serię - tzn jedno na baterię 3-4 ogniw). Wyjdzie ci z tego taki pająk, że witki ci opadną.


Znalazlem takie cos
http://www.mobil-energi.dk/files/images/Clayton/230v-lithium-power-solution.jpg

jest jeszcze http://www.claytonpower.com/dk/produkter/lithium-power-supply/

Z tego co wyczytalem na ich stronie firmowej to urzywaja ogniw liFeYPO4 i teras nie rozumiem.

Jak to jest ze w specyfikacji bateri napisali ze max prad na cele 4,2V ?
http://www.claytonpower.com/products/lithium-ion-batteries/
Przeciez te ogniwa maja mniejsze napiecie graniczne lub ja czegos nie wiem. Jesli baterie do max 4,2V to BMS powinien tak odcinac prad ladowania a to by doskonale pasowalo do moich potrzeb.
i tu nastepny problem bo nie moge znalesc specyfikacji technicznej BMS.

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2017, o 17:36 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
jarras37 napisał(a):
i teras nie rozumiem.
jarras37 napisał(a):
ja czegos nie wiem


Ja też, kamień z serca, myślałem że z powodu nieznajomości języka :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2017, o 20:03 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
jarras37 napisał(a):
i teras nie rozumiem.
jarras37 napisał(a):
ja czegos nie wiem



Owszem nie rozumiem, nie wiem dolkadnie, i NIE boje sie do teko przyznac.
Jest Problem Techniczny ktory chce rozwiazac, troche mnie przerasta w tym momencie.
(nie wystarczajaca wiedza w materi elektroniki). Aczkolwiek wiem coraz wiecej i coraz blizej jestem rozwaiazania tego problemu. Byc moze pomoze to komus jeszcze - mam nadzieje.

Cytuj:
Ja też, kamień z serca, myślałem że z powodu nieznajomości języka :roll:


NO ... NIE POMOGE ... . :rotfl:
Przez 50 lat nie nauczylem sie pisac poprawnie i juz nawet nie bede probowal szkoda zycia
Za to czytam szybko i ze zrozumieniem nawet takie teksty jak ten ponizej.

"L1TW0, 0JCZYZN0 M0J4! TY J35T35 J4K ZDR0W13; 1L3 C13 TRZ384 C3N1Ć, T3N TYLK0 513 D0W13, KT0 C13 5TR4C1Ł. DZ15 P13KN05Ć TWĄ W C4Ł3J 0ZD0813 W1DZ3 1 0P15UJ3, 80 T35KN13 P0 T0813. P4NN0 5W13T4, C0 J45N3J 8R0N15Z CZ35T0CH0WY 1 W 05TR3J 5W13C15Z 8R4M13! TY, C0 6R0D Z4MK0WY N0W06R0DZK1 0CHR4N145Z Z J360 W13RNYM LUD3M! J4K MN13 DZ13CK0 D0 ZDR0W14 P0WR0C1Ł45 CUD3M"

Dodam ze kazdy srednio inteligentny czlowiek powinien sobie poradzic z czytaniem. :roll:

wiec jak ktokolwiek prubuje podnies swoje "EGO" to ja nie moge mu dac tej satysfakci.
Obawiam sie:
-ze jak Ten ktos spadnie z wysokosci swojego EGO na poziom swojej inteligencji trup murowany.

Wracajac do tematu
-moze ktos zna kogos kto by potrafil taki Battery Menagment System zaprojektowac/zrobic zeby nie bylo pajeczyny.
-moze ktos zna kogos co ma taki projekt juz wdrozony i zna jakies gotowe rozwiazania
-moze ktos poprostu wpadnie na jakis pomysl lub spojrzy na temat z innej perspektywy i napisze "A moze by to zrobic inaczej np. tak ... .

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2017, o 21:05 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
jarras37 napisał(a):
Wracajac do tematu
-moze ktos zna kogos kto by potrafil taki Battery Menagment System zaprojektowac/zrobic zeby nie bylo pajeczyny.
Chyba znam tylko czy Ciebie na niego stać? -czy gra warta świeczki?
Cytuj:
-moze ktos poprostu wpadnie na jakis pomysl lub spojrzy na temat z innej perspektywy i napisze "A moze by to zrobic inaczej np. tak ... .
Pomysł jest prosty. Skoro sam nie potrafisz układu skonstruować oraz go wykonać wybij sobie pomysł z głowy i zastosuj rozwiązanie znane i wypróbowane tak abyś w każdej dziurze mógł znaleźć pomoc w razie awarii. Chyba, że chcesz stworzyć potwora, którego nikt nie będzie wstanie kontrolować. ;)



Za ten post autor Były_User 934585 otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2017, o 00:55 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
Chyba znam tylko czy Ciebie na niego stać?

Stac czy nie , nie zamierzam wydąć na ten projekt więcej niż to konieczne.
Ot .... nie lubię przepłacać :mrgreen:
Cytuj:
czy gra warta świeczki?

Gra jest warta świeczki. :mrgreen:
Ogniw wciąż przybywa i jak dalej będzie szlo w tym samym tempie, to na przyszly sezon bedzie jakies 200Ah w technologi li-ion To bardzo trwały efektywny magazyn energii.
Cytuj:
Pomysł jest prosty. Skoro sam nie potrafisz układu skonstruować oraz go wykonać wybij sobie pomysł z głowy

To żaden pomysł. To strzał w lep.
Może i nie potrafię skonstruować.
Wykonać potrafię.
Cytuj:
zastosuj rozwiązanie znane i wypróbowane tak abyś w każdej dziurze mógł znaleźć pomoc w razie awarii.

Mam takie rozwiązania na łódce i pozostaną nadal. Nie potrzebuje pomocy w standardowej instalacji. Znam się na tym, sam umiem zdiagnozować problem i go naprawić. Kwestia dostępności części w zapadłej dziurze. :rotfl:
Cytuj:
Chyba, że chcesz stworzyć potwora, którego nikt nie będzie wstanie kontrolować. ;)

Potwora to nawet potrafię skonstruować.
I o tym jest ten watek żeby tego nie robić. :roll:

Mam pomysla
Morze by użyć do kontroli baterii andruino, rasbery pi, czy coś z tej pulki.

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2017, o 22:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jacek Woźniak napisał(a):
Chyba, że chcesz stworzyć potwora, którego nikt nie będzie wstanie kontrolować. ;)

Zdechnie ten potwór jeszcze w procesie tworzenia ;) Kontrola będzie zbędna...
Albo nawet niemożliwa :rotfl:
Strasznie dołujący wątek IMHO :(



Za ten post autor MarekSCO otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2017, o 11:16 

Dołączył(a): 6 mar 2015, o 11:57
Posty: 139
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Właściwie problem jest niezbyt skomplikowany, do rozwiązania praktycznie z gotowców.
Użycie BMS-ów jest niezbędne żeby się to wszystko nie rozjechało. Jako ładowarka kontroler MPPT używany do paneli słonecznych., jako stabilizator drugi kontroler MPPT.
Cała sztuka polega na tym, aby znaleźć takie kontrolery, które umożliwiają korektę ustawienia napięć wyjściowych, oraz ważne aby kontroler używany jako stabilizator potrafił pracować nie obciążony akumulatorem ( w ostateczności można użyć niewielkiego akumulatora żelowego jako obciążenie).
Kontrolery MPPT zawierają przetwornice step-up step-down, to znaczy że potrafią i podnosić napięcie do wymaganej wartości jak i je obniżać. Dobry kontroler daje się programować z PC-ta i jego sprawność to ponad 90%. Koszty zależą od wymagań mocowych, ale kontroler o obciążalności 60A, to wydatek ok 1200pln.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 mar 2017, o 20:53 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
Strasznie dołujący wątek IMHO :(

Ajtam, ajtam :mrgreen:
Cytuj:
Właściwie problem jest niezbyt skomplikowany, do rozwiązania praktycznie z gotowców.
Użycie BMS-ów jest niezbędne żeby się to wszystko nie rozjechało. Jako ładowarka kontroler MPPT używany do paneli słonecznych., jako stabilizator drugi kontroler MPPT.

Pomysł całkiem fajny całkiem sensowny.
Czyli są już dwa pomysły
1. Ładowarka (koromysło) z obcja "Regenerative Discharge Over Two Channels"
Ręczna obsługa urządzenia, doże bezpieczeństwo akumulatora koszt kolo 1500,- zl.
2. regulatory MPPT solarne 2 szt + BMS
pełna automatyka doże bezpieczeństwo koszt około 2000,- zl

Ja mam trzeci pomysł
Przerobić jump starter np. Noco Genius GB70 Boost
czyli zamiast mało pojemnej baterii podłączyć pojemniejsza a właściwie to dołożyć.
-urządzenie oferuje 12V 15A ze stabilizatora
-wyjście wysokopradowe na inny akumulator - Peak Amper rating 2000A
-stosunkowy niski prąd ładowania 5A
-wbudowany bms
Ręczna obsługa urządzenia. Konieczność zastosowania dodatkowej ładowarki.(posiadam taka 15A) koszt jak dla mnie około 1000,-zl

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 mar 2017, o 09:26 

Dołączył(a): 6 mar 2015, o 11:57
Posty: 139
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jest to jakiś pomysł z tym że: nie wiadomo jaka jest sprawność tego Noco Genius GB70 Boost, obawiam się że niezbyt imponująca no i jest to raczej urządzenie do pracy chwilowej i może źle znosić pracę długotrwałą.
Co do BMS-u to uściślijmy że głównie chodzi o indywidualne balansery dla każdego ogniwa osobno. Układ jest bardzo prosty, składa się z percyzyjnego układu napięcia odniesienia 3 rezystorów, tranzystora mocy pnp i rezystora drutowego mocy. Koszt elementów ok 5pln/ na ogniwo. Z resztą sposobów rozwiązania zagadnienia jest mnóstwo. Balanser ma za zadanie wyrównanie rezystancji wewnętrznej ogniw podczas ładowania i nie dopuszczenie do przekroczenia napięcia na ogniwie . Jest to taka dioda zenera o mocy kilkudziesięciu watów.
Na swoim pływadle zbudowałem balansery do wyrównywania akumulatorów 6V330ah połączonych w szereg 96V. Przed ich zastosowaniem minimalnie różniły się napięcia na akumulatorach w szeregu, po zastosowaniu napięcia są zgodne do 0,03V.
Jeśli chodzi o regulator MPPT służący jako ładowarka, to może być znacznie tańszy, gdyż nie potrzeba do ładowania prądu o natężeniu 60A, wystarczy max.10.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 mar 2017, o 10:22 

Dołączył(a): 6 mar 2015, o 11:57
Posty: 139
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
A tak właściwie to trzymaj się z dala od tego wynalazku pt Noco Genius.
To g... jakich mało z danymi wziętymi z kosmosu. Jeśli masz jakiekolwiek pojęcie o elektronice, to spójrz na to https://www.youtube.com/watch?v=VlRqu-Iwd0g.
Jak widać zawiera to baterię 2,1Ah 11,2V nie ma żadnej stabilizacji napięcia wyjściowego, z resztą po co skoro nie jest to w stanie podać napięcia 12V (chyba że zaraz po naładowaniu akumulatorów). A i w to wątpię ponieważ na wyjściu jest umieszczony pakiet równolegle połączonych diód Shottky-ego na którym napięcie spada o następne 0,3-0,4V.
Jednym słowem szajs z niewiarygodnymi parametrami w żaden sposób nie nadający się do wykorzystania z Twoimi bateriami.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 mar 2017, o 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Bez urazy, ale tak se czytam twój wątek i się zastanawiam:
jarras37 napisał(a):
Czesc wszystkim!

Zrobilem sobie akumulator z ogniw 18650 li-ion 55Ah faktycznej zmierzonej pojemnosci
przy stalym obciazeniu 40W czyli 3A (da sie wydusic do 63Ah do granicy bespiecznego rozladowania)
Hurraaa! do niedawna niestety
napiecie w pelni naladowanego to 16,8 bez obciazenia pod obciazeniem przez piewsze minuty powyrzej 16V w zaleznosci od obciazenia nawet do godziny.
1 problem :
radio Nasa sx 35 DSC napiecie 13,6 V +/- 15% tolerancji daje gorna granice 16V
autopilot Raymarine 1000 napiecie max 16V
ale co na to inne instrumenty w instrukcji jest napisane 12V
urzyc jakiegos stabilizatora czy podlaczyc besposrednio i liczyc na drapane ze sie nic nie spali?
2. problem
Czym to ladowac?
alternator daje 14,4V to zdecydowanie za malo potrzeba 16,8 55A

I niestety dla twojego pomysłu radzę Ci - porzuć ten pomysł i zainwestuj w porządny akumulator stworzony do tego typu działań, ponieważ:
jarras37 napisał(a):
temat jest walkowany na forach ludzi od camperow ale jak dotad nikt nic konkertnego nie wymyslil a czekac az ktos cos .... to nie bardzo chce bo jeszcze sie zestarzeje razem z bateryjka

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 mar 2017, o 21:08 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
I niestety dla twojego pomysłu radzę Ci - porzuć ten pomysł i zainwestuj w porządny akumulator stworzony do tego typu działań, ponieważ:
jarras37 napisał(a):
temat jest walkowany na forach ludzi od camperow ale jak dotad nikt nic konkertnego nie wymyslil a czekac az ktos cos .... to nie bardzo chce bo jeszcze sie zestarzeje razem z bateryjka

Nie, nie, NIE, nie ma takich. To będzie działało. :D
To ze oni se nie poradzili nie znaczy ze nam sie nie uda. :-P
Jóź są 2 całkiem przyzwoite rozwiązania :mrgreen:
Nie ma idealnych ludzi i nie ma tez idealnych rozwiązań. :-P
Trza wybrać najlepsze a już jest w czym wybierać. :D
Cytuj:
Co do BMS-u to uściślijmy że głównie chodzi o indywidualne balansery dla każdego ogniwa osobno. Układ jest bardzo prosty, składa się z percyzyjnego układu napięcia odniesienia 3 rezystorów, tranzystora mocy pnp i rezystora drutowego mocy. Koszt elementów ok 5pln/ na ogniwo. Z resztą sposobów rozwiązania zagadnienia jest mnóstwo. Balanser ma za zadanie wyrównanie rezystancji wewnętrznej ogniw podczas ładowania i nie dopuszczenie do przekroczenia napięcia na ogniwie . Jest to taka dioda zenera o mocy kilkudziesięciu watów.

mógłbyś podrzucić jakiś schemat. - z opisem części najlepiej ;)

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2017, o 09:20 

Dołączył(a): 6 mar 2015, o 11:57
Posty: 139
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Też jestem zdania że to będzie działało, wkurzają mnie wypowiedzi że coś jest do d... bo takie jest bez merytorycznego uzasadnienia, oczywiście mogę Ci zaprojektować (przeliczyć) taki balanser, z tym że potrzeba podejść do zagadnienia bardziej kompleksowo. Użyte elementy w balanserze zależne są od prądu ładowania ( w krytycznym przypadku, cały prąd ładowania musi przepłynąć przez układ balansera). Prąd ładowania trzeba dobrać do posiadanych ogniw i sposobu ich łączenia. Można podejść do zagadnienia na dwa sposoby.
Pierwszy łączymy ogniwa w stringi po 4 ogniwa, a powstałe stringi łączymy równolegle aby uzyskać żądaną pojemność. Zaletą takiego połączenia jest fakt że możemy wyrównywać każde ogniwo osobno, przez balanser płynie niewielki prąd ( łatwiejszy do wykonania , tańszy , mniej wydzielającego się ciepła), wada -tyle balanserów co ogniw w baterii.
Drugi sposób łączymy ogniwa równolegle, tak aby uzyskać żądaną pojemność i tworzymy szereg z 4 takich kompletów. Tu uwaga w jednym takim równoległym układzie ogniwa przed połączeniem muszą być dokładnie wyrównane, gdyż prądy wyrównawcze jakie popłyną przy podłączeniu nie wyrównanych ogniw mogą spowodować niezły bałagan.
Wadą tego rozwiązania jest konieczność wykonania bardziej " pancernych" balanserów, brak kontroli nad każdym ogniwem (mogą przez nie płynąć różne prądy podczas ładowania, w zależności od ich kondycji), zaletą jest to że balansery są tylko 4.
Pierwszy sposób jest najlepszy z punktu widzenia poprawności technicznej i myślę że jego się trzeba trzymać.Balansery są tak proste, że fakt ich dużej ilości jest jedynie problemem mechanicznym, jak to zgrabnie upakować z baterią.

Podoba mi się Twoja odwaga w podejściu do tematu i chętnie Ci pomogę.
Jako że temat został lekko wyśmiany i uznany za dołujący, proponuję przenieść szczegóły techniczne na PW. No chyba że grono zainteresowanych jest większe.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2017, o 15:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
jarras37 napisał(a):
Nie, nie, NIE, nie ma takich. To będzie działało.
To ze oni se nie poradzili nie znaczy ze nam sie nie uda.

Chciałem Ci tylko zwrócić uwagę, że jak na morze to bym nie eksperymentował na sobie. Ale jak wokół komina, to czemu nie. W końcu gdyby nie wynalazki i ich realizacja nie byłoby tego co mamy.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL