Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 17 lip 2025, o 23:06




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 84 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 mar 2017, o 09:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12584
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4261
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawonsails napisał(a):
Oczywiście oprócz odstojnika jest też filtr paliwa


Ale masz chyba na myśli ten już w/na silniku, jak rozumiem?

Przyznam że na silnikach się zupełnie nie znałem (teraz już kilka rzeczy wiem) i traktuję to urządzenie trochę po macoszemu, uznając inne rzeczy za ważniejsze. Ale powoli się uczę.
Co roku coś tam, po kawałku, robię. Teraz przyszła kolej na linię paliwową.
Gdybym powiedział czego jeszcze w swoim silniku nie ruszałem, to Kocur pewnie zawału by dostał ;)

Akurat chłodzenie musiałem rozebrać, bo woda w ogóle przestała lecieć (i to nagle) i tak trafiłem na ten zatkany przelew przy termostacie.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 09:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
Stare dobre maszyny - bez filtrów wody, paliwa i powietrza, a działają po 40 lat.


Rafał - Tomek - Andrzej ...
To nie jest kwestia dobrych silników tylko brudnego paliwa i kłopotów z tego potem wynikających.
Możecie oczywiście pływać bez żadnych filtrów, ale w przypadku kłopotów z pompą wtryskową, wtryskiwaczami czy też zakamieniałego silnika miejcie pretensje tylko do siebie.
Nie od parady wszystkie obecne silniki mają standardowo na linii paliwowej filtr wstępnego oczyszczania wraz z odstojnikiem wody a następnie przed pompą paliwa filtr dokładnego oczyszczania.
Mają też silniki te dobre filtry wody zaburtowej.
Mają tez dobre filtry powietrza.
Z tego co pamiętam to volvo rekomenduje wymianę tych filtrów co chyba 300 h.
Ja filtr powietrza wymieniam co dwa sezony, filtr wody czyszczę co miesiąc, filtry paliwa wymieniam co dwa lata a wirnik pompy wodnej zakładam zawsze co sezon nowy..
A praca silnika bez filtra paliwa niemalże w 100 % kończy się kłopotami z pompą wtryskową i stabilnością obrotów bo woda zawarta w paliwie niszczy momentalnie elementy pompy wtryskowej i wtryskiwacze.
Naprawdę nie gniewajcie się, ale nie rozumiem co za problem - tak finansowy jak i techniczny - założyć na linii paliwowej przynajmniej filtr odstojnikowy wraz z filtrem wstępnym ?
Z własnego doświadczenia wiem (a pływam dużo), ile razy wylewam z odstojnika wodę z paliwa.
A praca silnika na takim "uwodnionym" paliwie to jest dla pompy wtryskowej i wtryskiwaczy masakra...
Dla uzmysłowienia - cała linia paliwowa - elementy pompy wtryskowej - jej sekcje tłoczące, krzywki, końcówki wtrysków docierane są fabrycznie do setnych części milimetra.
Brud i woda, która się do nich dostanie niszczy momentalnie owo pasowanie.
Nie tłumaczcie mi proszę - a jestem inżynierem ze specjalizacją silniki Diesla - że to co robicie czyli pływanie bez filtrów jest OK bo NIE JEST OK !!!
Dzielę się z Wami swoją wieloletnią wiedzą i doświadczeniem, ale na siłę Wam jej nie będę wciskał.
Lubię Was i dyskusje z Wami, ale to w końcu Wasze pieniądze, Wasze silniki i Wasze potem z nimi kłopoty.
Ja Wam tylko radzę - załóżcie dobre filtry paliwa, filtr powietrza i filtr wody - wymieniajcie regularnie w nich wkłady a silnik odpłaci się Wam długoletnią bezawaryjną pracą.

PS. Poczytajcie sobie uważnie to moje - wcześniej przytoczone - opracowanie o obsłudze silników Diesla - napisałem je właśnie dla takich użytkowników Diesli ja Wy - nie mechaników ale po prostu dla zwykłych armatorów.

PS 2. Z rzeczy istotnych co do silnika Diesla mogę podpowiedzieć jeszcze jedno - olej w silniku wymieniajcie PO sezonie a nie PRZED sezonem, tak aby na okres zimowy, kiedy silnik nie pracuje nie zostawiać w silniku zasiarczonego starego oleju bo nic tak dobrze i szybko nie niszczy silnika jak wewnętrzna korozja elementów a stary i zasiarczony olej przyczynia się od tego wydatnie.

(a jak w zimie bywacie na jachcie to starajcie się jak najczęściej obrócić ręcznie silnik nawet o pół obrotu walu, tak aby wał przez te pół roku nie stał w jednej pozycji bo od tego robią się rysy w cylindrach na krawędzi pierścieni).

Ufff. mam nadzieję, że nie pogniewaliście się na mnie ... :)

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowania - 2: M@rek, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 10:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
Ufff. mam nadzieję, że nie pogniewaliście się na mnie ...

Nie ma o co. Nie było by tego wątku gdybym nie uważał podobnie. Chcę założyć filtr wody zaburtowej. Przy okazji zwróciłem jednak uwagę na fakt, że silnik z jakiegoś powodu został zaprojektowany bez filtrów powietrza i wody i działał tak ponad 40 lat. Nie oceniam tego, tylko wskazuje fakty ;)
A pytania o jakość zamienników i tanich filtrów wody uważam za usprawiedliwione, gdy różnica w kosztach zdaje się być w moim przypadku kilkukrotna.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 10:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12584
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4261
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
mam nadzieję, że nie pogniewaliście się na mnie ...


Oczywiście że nie.

Przy czym ja filtr wody mam i uważam, ze to dobra rzecz, bo jest co czyścić.
Jak już napisałem, przemyślę sprawę filtru wody za pompą paliwową, żeby łapać fragmenty łopatek (w razie draki).
Odstojnik paliwa mam, filtr paliwa jest na silniku.
Nie mam filtru wstępnego oczyszczania paliwa, bo go nie było oryginalnie, ale przecież nie pisałem, że nie warto go założyć.

Jaki filtr wstępnego oczyszczania paliwa byś polecił? I czy wtedy jest potrzebny odstojnik? Może jakiś wspólny układ, dwa w jednym?

Filtr powietrza musiałbym rozważyć, bo nie myślałem o tym nigdy. Jaki i czy da się łatwo zamontować, bo u mnie od strony tego filtru jest dość ciasno.

Olej i filtr oleju wymieniam po sezonie :)

Zaprawdę, nikt tu nie mówił, że głupoty gadasz, wręcz przeciwnie. I nie lekceważymy sobie, o czym najlepiej świadczy ten wątek. Po prostu ja o tym nie myślałem, bo silnik to nie moja domena i nie znam się. Ale chętnie z wiedzy skorzystam i korzystam.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 10:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Mój silnik to Volvo Penta MD5B

Może Ci się przydać - choć pewnie to masz:
https://www.marinepartseurope.com/en/vo ... 42220.aspx

rawonsails napisał(a):
W moim Volvo Penta MD6A

jw.
http://www.ballad.no/Volvo_MD6A_MD7A_Wo ... manual.pdf
i filtr powietrza jest zaraz na wierzchu.

waliant napisał(a):
Filtru powietrza nie ma

https://www.google.pl/search?q=volvo+pe ... aKKmSNnFzM:
Tomek - a to szare to nie jest czasem filtr powietrza ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 10:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12584
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4261
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
choć pewnie to masz:

Byłem tam, byłem.
bury_kocur napisał(a):
a to szare to nie jest czasem filtr powietrza

Trudno to nazwać filtrem - to raczej osłona wlotu. W środku masz blachę perforowaną i to wszystko. Otwory w tej blasze mają kilka mm.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 11:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Jaki filtr wstępnego oczyszczania paliwa byś polecił? I czy wtedy jest potrzebny odstojnik? Może jakiś wspólny układ, dwa w jednym?


Bardzo proszę - na szybko - dwa w jednym:
http://allegro.pl/filtr-paliwa-z-separa ... 08097.html

lub

http://www.emarine.pl/sm/309-filtry-paliwa

I załóż to bo naprawdę warto - zobaczysz wtedy ile wody jest w paliwie a separując tą wodę na etapie filtra wstępnego oszczędzasz bardzo całą linie paliwa za nim !

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

waliant napisał(a):
Trudno to nazwać filtrem - to raczej osłona wlotu. W środku masz blachę perforowaną i to wszystko. Otwory w tej blasze mają kilka mm.


OK - ale jest juz obudowa z mocowaniem do bloku a to bylo najtrudniejsze.
Teraz włóż do tej obudowy i umocuj jakikolwiek wkład z samochodowego filtra powietrza i masz gotowy filtr powietrza :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

waliant napisał(a):
przemyślę sprawę filtru wody za pompą paliwową, żeby łapać fragmenty łopatek (w razie draki).


Raczej filtra wody za pompą wody :lol: ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 11:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12584
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4261
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
I załóż to bo naprawdę warto

No ok, ale odstojnik przecież mam, o taki (to po lewej stronie, nie znalazłem lepszego zdjęcia):
http://zpokladu.pl/glowna/remonty/zdjec ... 979_2.jpeg
bury_kocur napisał(a):
na szybko - dwa w jednym:

Duże są, cholera. :(
bury_kocur napisał(a):
włóż do tej obudowy i umocuj jakikolwiek wkład z samochodowego filtra powietrza

Pomysł dobry. Tylko trzeba ten wkład włożyć przez tę długą i wąską rurkę ;)
Dopiszę do zadań, ale nie z wysokim priorytetem, bo czasu nie ma.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 11:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
rawonsails napisał(a):
W moim Volvo Penta MD6A

jw.
http://www.ballad.no/Volvo_MD6A_MD7A_Wo ... manual.pdf
i filtr powietrza jest zaraz na wierzchu.

Który to?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

waliant napisał(a):
Ale masz chyba na myśli ten już w/na silniku, jak rozumiem?

Tak. Filtra wstępnego brak.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 12:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
Który to?


Ha - moje roztargnienie.
strona 9 punkt obrazka 4 - ale wg opisu to tłumik dolotowy.
Tyle, że z tego tłumika - nawet jak nie jest to filtr powietrza - łatwo jest taki filtr zrobić.
Tak jak napisałem powyżej Tomkowi:
"Jest już obudowa z mocowaniem do bloku a to było najtrudniejsze.
Teraz włóż do tej obudowy i umocuj jakikolwiek wkład z samochodowego filtra powietrza i masz gotowy filtr powietrza"

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: rawonsails
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 12:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 369
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
I załóż to bo naprawdę warto - zobaczysz wtedy ile wody jest w paliwie a separując tą wodę na etapie filtra wstępnego oszczędzasz bardzo całą linie paliwa za nim !


Mam wstępny filtr paliwa z odstojnikiem, taki:
http://www.tnorrismarine.co.uk/product/ ... eparators/
(ten ze szkłem)

I jeszcze nigdy nie zauważyłem w odstojniku wody....
Ślepy jestem, czy jak?
Dziwne.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 14:18 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Tomek jak wymienisz linie paliwowa koniecznie wyczyść zbiornika paliwa,koniecznie

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 15:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
piotr6 napisał(a):
jak wymienisz linie paliwowa koniecznie wyczyść zbiornika paliwa,koniecznie

No właśnie. Jak to jest z tym czyszczeniem zbiornika. Przy kupnie łódki też mi wszyscy radzili, koniecznie wyczyścić zbiornik. Ale, że nie miałem na to czasu i środków, pływałem cały sezon ze zbiornikiem, który odstał swoje 2 lata na brzegu, a i nie wiadomo kiedy wcześniej był czyszczony.

Podczas sprowadzania łódki obserwowałem z niepokojem odstojnik paliwa. Przed wypłynięciem założyłem nowy filtr paliwa i miałem jeden nowy w zapasie. Spodziewałem się najgorszego.

Tymczasem przepływałem cały sezon a paliwo w odstojniku nie wykazywało żadnych objawów zanieczyszczenia. Na dodatek szwedzki spec od Volvo Penta przestrzegł mnie, że otwarcie pokrywy zbiornika paliwa będzie się wiązać z problemem jego ponownego uszczelnienia.

Wydaje się na zdrowy rozsądek, że jakby coś się w tym zbiorniku zalęgło, to pojawiło by się również w odstojniku. Wszak paliwo w zbiorniku na łódce poganianej przez fale cały czas się dość burzliwie miesza.

Nie zaobserwowałem tez ani kropli wody w odstojniku. Na zimę, zalałem zbiornik dieslem pod korek.

I tak sobie żyję dalej w niepewności co robić. Czyścić czy nie nie czyścić?

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 15:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 369
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
rawonsails napisał(a):
Na zimę, zalałem zbiornik dieslem pod korek.


No to na tę wiosnę masz paliwem czyszczenie przechlapane. ;-)
Choć oczywiście można spompować.

Lepiej się czyści na lądzie niż na wodzie, bo można o kilka centymetrów przesunąć zbiornik. Na wodzie, ciśnienie ściska kil i zbiornika nie ruszysz.

Prawdę mówił fachowiec, że po zdjęciu pokrywy zbiornika, zmontowanie jej z powrotem nie będzie proste. Rozmontowanie też nie.
24 śrubki (o ile pamiętam) do odkręcenia i przykręcenia z powrotem w pozycji oburęcznego nura pod podłogę, na maksymalnym prawie zasięgu, z głową głównie na wierzchu...
Przy czym, to co Ci się wyślizgnie z ręki (a są tam takie dwa fajne półksiężyce od spodu) wyjmiesz z kila dopiero po wyjęciu całego zbiornika. Kocur mi kiedyś pomagał wyszarpnąć zbiornik z kila i może zaświadczyć, że to też nie jest sympatyczne zajęcie.

Ale warto kiedyś oczyścić zbiornik. Ja to robiłem ze 3 razy (i pełnej szczelności pokrywy zbiornika nie udało mi się dotąd osiągnąć, mimo różnych prób).

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 16:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12584
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4261
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mój zbiornik na szczęście ma całe 20 litrów pojemności, po odkręceniu dwóch śrub bez problemu można go wyjąć i wynieść (zresztą teraz stoi w kabinie, bo przeszkadzał przy remoncie elektryki).
Oczywiście, jak już ruszę linię paliwową to i zbiornik się wyczyści (o ile będzie z czego).

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 16:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
(o ile będzie z czego).


Myślę, że będzie - paliwo Diesla pozostawione na dłużej na tendencje do czegoś w rodzaju koagulowania i takiego mikro-żelowania cząstek.
Jak otworzysz zbiornik to na jego ściankach będzie na pewno taki galaretowaty osad a tego nie lubią żadne filtry paliwa jak również pompy wtryskowe.
Z czasem - długim ale jednak - powoduje to coraz trwalsze zanieczyszczenie układu paliwowego i w pewnym momencie wymusza jego gruntowne czyszczenie.
Dlatego należy regularnie wymieniać filtry paliwa i dlatego w układzie jest ich kilka z odstojnikiem na początku.

marcin_palacz napisał(a):
I jeszcze nigdy nie zauważyłem w odstojniku wody....


Miałeś Marcin farta i tyle.
Ja kiedyś zatankowałem ropę w Kalmarze od najbardziej oficjalnego stacyjnika w porcie.
Następnego dnia po paru godzinach pracy silnika w odstojniku miałem połowę wody.
Nie do uwierzenia ale tak było.
Cale to szwedzkie paliwo było potężnie chrzczone wodą ... :-(
Także to nie jest domena tylko polaków ale pokazuje potrzebę posiadania filtra z odstojnikiem.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 17:37 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
rawonsails napisał(a):
Wydaje się na zdrowy rozsądek, że jakby coś się w tym zbiorniku zalęgło, to pojawiło by się również w odstojniku


wiesz mi że nie , w tym roku robilem to i zbiornik był pełen zielonej galarety ,brudu itd

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 18:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 maja 2006, o 18:46
Posty: 351
Lokalizacja: Pomorze Zachodnie
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 34
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
W ubiegłym roku:

".....Miałem z Silnikiem taki problem,
jak jechałem na silniku do HOMu,
manetka była nieruchomo, a silnik zaczął mieć
nierówne obroty, dojechałem do HOMu, silnik mi nie zgasł.

Zacząłem się zastanawiać co nie tak jest z silnikiem..
Volvo Penta MD5A, przekładnia Z, śruba składana.

I odkryłem!!!
Zgrubny filtr paliwa co nie jest na silniku,
i dokładny filtr paliwa co jest na silniku
nie były wymieniane.. 3 lata, a za M@rka 1 rok
co daje 4 lata nie były wymieniane!

Kupiłem te 2 filtry paliwa i wymieniłem je.
Silnik teraz pracuje jak pszczółka :] :]

Z HOMu do Trzebieży, dzisiaj nie było wiatru,
i całą drogę szedłem na silniku,
chodzi równo :]
i niewiele pali,
jadąc 3,8 kn pali mi bez wiatru 0,6 litra......"

_________________
Janusz Rolfok

jest wiatr, co usta kobiety rozchyla, jest taki wiatr...
jest blask, co uda kobiety odsłania, jest taki blask...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 21:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
marcin_palacz napisał(a):
rawonsails napisał(a):
Na zimę, zalałem zbiornik dieslem pod korek.

No to na tę wiosnę masz paliwem czyszczenie przechlapane. ;-)
Choć oczywiście można spompować.

Zalałem po korek aby zminimalizować skraplanie się wody w zbiorniku. Wypompowanie ręczną pompką do kanistra nie powinno być większym problemem.

marcin_palacz napisał(a):
Lepiej się czyści na lądzie niż na wodzie, bo można o kilka centymetrów przesunąć zbiornik. Na wodzie, ciśnienie ściska kil i zbiornika nie ruszysz.

Pisałeś mi już o tym w zeszłym sezonie. Pamiętam o tym. Do wodowania zostało mi jeszcze ze 2 weekendy :)
marcin_palacz napisał(a):
Prawdę mówił fachowiec, że po zdjęciu pokrywy zbiornika, zmontowanie jej z powrotem nie będzie proste. Rozmontowanie też nie.

Nie pamiętam natomiast na czym dokładnie polega problem z uszczelnieniem pokrywy. Dopasowana uszczelka i docisk pokrywy śrubami wydają się załatwiać sprawę.
marcin_palacz napisał(a):
Ale warto kiedyś oczyścić zbiornik. Ja to robiłem ze 3 razy (i pełnej szczelności pokrywy zbiornika nie udało mi się dotąd osiągnąć, mimo różnych prób).

I to mnie powstrzymuje przed ruszaniem tego póki nie doświadczam problemów. Nie wyobrażam sobie pływać z nieszczelnym zbiornikiem. Jak sobie z tym radzisz? Rozumiem, że nie tankujesz do pełna? A co z wyciekami paliwa przy przechyłach? Kiedyś czarterowałem jacht z nieszczelną pokrywą zbiornika paliwa (http://rawonsails.blogspot.com/2015/06/rejs-w-morze-cialo-sy-perelka-janmor-31.html). Była to nieprzyjemna i intensywna inhalacja oparami ropy :/

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 369
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
rawonsails napisał(a):
Nie pamiętam natomiast na czym dokładnie polega problem z uszczelnieniem pokrywy. Dopasowana uszczelka i docisk pokrywy śrubami wydają się załatwiać sprawę.


Dokręcenie tych śrub jest trudne, ale daje się zrobić. Łatwo uszkodzić gwint w półksiężycach pod kołnierzem zbiornika (co mi się zdarzyło). Uszczelka może być do wymiany.

Wyciek mam teraz nie spod pokrywy, a z któregoś z elementów, zamontowanych na pokrywie: wąż pobierający paliwo, wąż zwrotny, odpowietrzenie, czujnik poziomu paliwa.... Po pierwszym demontażu/montażu ciekło i spod pokrywy.

Trudno się do tego dobrać - zbiornik jest maksymalnie cofnięty do tyłu. Trzeba by kolejny raz wszystko rozebrać, odkręcić i wyjąć pokrywę.... A wcześniej muszę elektrykę rozmontować, bo nad zbiornikiem są kable i przełączniki... Próbowałem uszczelniać bez demontażu, z miernym skutkiem, no i tymczasem tak jeżdżę.

Niewielki wyciek paliwo pojawia się na pokrywie tylko jeśli naleję paliwa pod sam korek. Przy normalnej żegludze, przechyłach, itp - nie zauważyłem.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 22:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
marcin_palacz napisał(a):
Wyciek mam teraz nie spod pokrywy, a z któregoś z elementów, zamontowanych na pokrywie: wąż pobierający paliwo, wąż zwrotny, odpowietrzenie, czujnik poziomu paliwa.... Po pierwszym demontażu/montażu ciekło i spod pokrywy.

Trening czyni mistrza;)
A czy myślałeś o zrobieniu na zamówienie nowego zbiornika z jakimś cywilizowanym patentem zamknięcia pokrywy? Masz może jakiś przybliżony szkic kształtu i wymiarów tego zbiornika? Można by się popytać o wycenę w firmach, co takie rzeczy robią pod wymiar. Ciekawy jestem, jaki to może być koszt?

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 22:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 369
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
rawonsails napisał(a):
Masz może jakiś przybliżony szkic kształtu i wymiarów tego zbiornika? Można by się popytać o wycenę w firmach, co takie rzeczy robią pod wymiar.


Wyjąłem ten zbiornik dwa razy, ale niestety nie obmierzyłem go, nawet zdjęć nie zrobiłem....

A może by przerobić pokrywę tylko....

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 22:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
piotr6 napisał(a):
w tym roku robilem to i zbiornik był pełen zielonej galarety ,brudu itd


Właśnie o takiej galarecie pisałem.
To teraz Ty przynajmniej wiesz jak to wygląda...
Czyściłem kiedyś na doku od wewnątrz zbiornik 40 letniego Diesla - chryste - jaki tam był taki syf...
A ile lat ten Twój zbiornik nie był czyszczony ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 23:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
marcin_palacz napisał(a):
A może by przerobić pokrywę tylko....

Dobry pomysł - jeśli się tylko da. Nie widziałem jeszcze jak to wszystko wygląda po zdjęciu pokrywy. Są firmy spawające plastiki - można by tam popytać.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

bury_kocur napisał(a):
piotr6 napisał(a):
w tym roku robilem to i zbiornik był pełen zielonej galarety ,brudu itd


Właśnie o takiej galarecie pisałem.
To teraz Ty przynajmniej wiesz jak to wygląda...
Czyściłem kiedyś na doku od wewnątrz zbiornik 40 letniego Diesla - chryste - jaki tam był taki syf...
A ile lat ten Twój zbiornik nie był czyszczony ?

Czy taki stan zbiornika przekłada się na to co można zaobserwować w odstojniku? U mnie paliwo zdaje się być zupełnie czyste. Nie ma najmniejszego śladu zanieczyszczenia czy osadu. Może ta "zielona galareta" obrasta jedynie ścianki zbiornika i jest na tyle zwarta, że nie przedostaje się układu pomimo drgań jakim jest poddawane paliwo w zbiorniku?

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 23:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
marcin_palacz napisał(a):
Ale warto kiedyś oczyścić zbiornik. Ja to robiłem ze 3 razy (i pełnej szczelności pokrywy zbiornika nie udało mi się dotąd osiągnąć, mimo różnych prób).

A nie da się wlać jakiegoś biodegragatora, bez zdejmowania pokrywy, wypompowania całego szlamu po rozpuszczeniu się zanieczyszczeń i wypłukania w ten sam sposób zbiornika?

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 23:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 369
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
Właśnie o takiej galarecie pisałem


Galareta to efekt działania "diesel bug", czyli bakterii i grzybów żrących diesel.
Są na to środki - podobno działają nie tylko zapobiegawczo, ale i usuwają badziewie....

http://www.pbo.co.uk/gear/12-diesel-bug ... sted-43353

Za pierwszym razem, jak dobrałem się do dna zbiornika, to było tam trochę brudu, ale bez dramatu. Nie wiem od jak dawna zbiornik nie był czyszczony.

Można próbować włożyć przezroczystą rurkę do zbiornika przez jeden z otworów na pokrywie, wyciągnąć i obejrzeć próbkę paliwa z dna. Nie wstrząsając i nie mieszając...

Końcówka rurki poboru paliwa jest oczywiście przy samym dnie, więc gdyby tam było bardzo brudno, to jednak coś w filtrze powinno być...

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2017, o 06:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
Czy taki stan zbiornika przekłada się na to co można zaobserwować w odstojniku? U mnie paliwo zdaje się być zupełnie czyste. Nie ma najmniejszego śladu zanieczyszczenia czy osadu. Może ta "zielona galareta" obrasta jedynie ścianki zbiornika i jest na tyle zwarta, że nie przedostaje się układu pomimo drgań jakim jest poddawane paliwo w zbiorniku?


Odpowiedz ująłeś w pytaniu - "póki sie nie oderwie".
Dlatego niestety trzeba stosować filtry i często je wymieniać.
Teraz nie mam czasu ale jak wrócę z Gdańska to na początku tygodnia przeanalizuję ten preparat co poleca Marcin.

marcin_palacz napisał(a):
Końcówka rurki poboru paliwa jest oczywiście przy samym dnie, więc gdyby tam było bardzo brudno, to jednak coś w filtrze powinno być...


I tak Marcin i nie.
Z dna ściągniesz szlam typu woda i pochodne.
Ten syf przylegający do ścianek zbiornika jak sie odrywa to nie opada tak wprost na dno tylko sobie pływa a silnik go powoli i systematycznie zasysa z objętości paliwa.
Ty tego szlamu ze ścianek w odstojniku możesz nie widzieć bo to są mikro-drobinki takiego żelu pływające w paliwie.
I tu znów konkluzja ta sama - filtrować, filtrować i raz jeszcze filtrować.
To jedyna metoda na ochronę układu paliwa.

Teraz przepraszam Was Panowie - spadam walczyć z dnem.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2017, o 19:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
strona 9 punkt obrazka 4 - ale wg opisu to tłumik dolotowy.
Tyle, że z tego tłumika - nawet jak nie jest to filtr powietrza - łatwo jest taki filtr zrobić.
Tak jak napisałem powyżej Tomkowi:
"Jest już obudowa z mocowaniem do bloku a to było najtrudniejsze.
Teraz włóż do tej obudowy i umocuj jakikolwiek wkład z samochodowego filtra powietrza i masz gotowy filtr powietrza"

W silniku VP MD6A do tłumika prowadzi przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej. Nie wiem, czy w tej sytuacji, montaż wkładu filtrującego w tłumiku dolotowym to dobry pomysł.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2017, o 19:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
do tłumika prowadzi przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej.


To wyprowadź te odmę na zewnątrz.
Jeżeli silnik Ci nie pluje krwią czyli nie rzyga olejem przez wydech to w sensie pro-ekologocznym nic Ci się nie zmieni :)
Wiem, że to taka porada nie wtenczas ale ja wolałbym założyć filtr powietrza.
PS dziś wymieniałem u siebie rzeczony filtr - nawet nie masz pojęcia jak był brudny po sezonie.
A przecież pływamy po czystym morzu :rotfl:
PS 2. ale jak już chcesz być mocno ekologiczny to wprowadź te odmę do filtra ZA WKŁADEM filtra powietrza. Wtedy odpowietrzenie skrzyni nie będzie szło przez wkład filtra.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 09:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
rawonsails napisał(a):
do tłumika prowadzi przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej.


To wyprowadź te odmę na zewnątrz.
Jeżeli silnik Ci nie pluje krwią czyli nie rzyga olejem przez wydech to w sensie pro-ekologocznym nic Ci się nie zmieni :)
Wiem, że to taka porada nie wtenczas ale ja wolałbym założyć filtr powietrza.
PS dziś wymieniałem u siebie rzeczony filtr - nawet nie masz pojęcia jak był brudny po sezonie.
A przecież pływamy po czystym morzu :rotfl:
PS 2. ale jak już chcesz być mocno ekologiczny to wprowadź te odmę do filtra ZA WKŁADEM filtra powietrza. Wtedy odpowietrzenie skrzyni nie będzie szło przez wkład filtra.

Oblookam to sobie dokładnie i zobaczę co się da i czy mi się chce ;)

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 84 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL