Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 15 cze 2025, o 18:06




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 544 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 kwi 2025, o 15:44 

Dołączył(a): 22 mar 2009, o 13:35
Posty: 399
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 62
Otrzymał podziękowań: 86
M@rek napisał(a):
Ja tam na Micro se nie znam ale slyszalem ze powinno samo wstawac obciazone na topie kilkoma kilogramami :)

Przepisy mówiły o 15 kg na topie masztu.



Za ten post autor Skier otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2025, o 16:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10537
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Tak wymagania (były jak je czytałem) - 10kg na topie przy 90 stopniach przechyłu.
Nikt nie mówi nic o 100 czy 110 stopniach. :-P a jak sam wiesz, dzisiejsze jachty mają przy tych przechyłach pokaźny niedomiar stateczności... znaczy walą się na grzyba bardzo chętnie.

Prototyp PIPa podnosił 24kg/90* na maszcie o metr dłuższym niż ten, co go dziś mam...

A ten jest chyba zgodny z dzisiejszymi przepisami klasowymi, które w klasie cruiser (czy jak się ona teraz nazywa) ograniczyły długość masztu, ale podniosły wagę na topie do 15 kg.

Nie mierzyłem, ani wagi balastu, ani siły podnoszenia z topu dla tego konkretnego jachtu*, mam to "zaraz" zrobić, ale dla mnie ważniejsze jest, aby jacht nie zrobił grzyba, niż ile podniesie przy pochyleniu.

*Szacuję, że balastu około 150 kg plus bardzo ciężkie poszycie dna (sam dolaminowałem ~ 60 kg laminatu w denną cześć kadłuba). Więc liczę, że na topie podniesie wymagane wiadro wody.

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2025, o 06:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17628
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4513
Otrzymał podziękowań: 4268
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Nie mam wglądu do źródeł, ale pamiętam z pierwszych przepisów Micro, że były oddzielne wartości masy na topie, dla prototypów i cruiserów.
A był też jeszcze podział na trzy kategorie: prototyp, turystyczno-regatowy (cruiser-racer) i turystyczny (cruiser). Potem z tego zostały dwie: prototyp i cruiser. A i wymagania się zmieniły.

Mnie to już nie interesowało, bo miałem kadłub prototypu z osprzętem turystycznym i on nie spełniał żadnych wymogów przepisów klasowych.

Idea małej łódki na przybrzeżne morze u nas była długo blokowana wymogami formalnymi i jakoś w sumie, poza wyjątkami, umarła. Polskie Micro zostały głównie na śródlądziu.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2025, o 04:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10537
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Z tego co ja pamiętam: inny był kąt przechyłu od pionu przy wytyku (2,25cm? - spinakerbom od okucia wantowego na burcie) kąt 7,5 stopnia dla turystycznych i chyba 12 stopni dla proto.
Ale wago zawsze była: plastikowy kanister 10l.

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 544 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 15, 16, 17, 18, 19


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 50 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL