Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 3 sie 2025, o 05:57




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 sie 2016, o 17:42 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Moim zdaniem ten grot jest żle skrojony i za bardzo odpuszcza górą, zastanawiam się czy czasem nie zlikwidować bomu ale to pytania do projektanta żagla.
Nie wiem jak w twoim cacie to wygląda ale bywa że fok to raczej do robienia zwrotów przez sztag jest potrzebny niż do prędkości.Dla mnie fok mógłby być mniejszy .

Chyba warto pogadać z projektantem jak to widzi.

Tomek W napisał(a):
są to po prostu cienkie dębowe listewki , zastanawiałem się czy na razie wymiana listew coś by zmieniła , żagiel lepiej by się układał...


listwy to najlepiej z włókna i cieniowane zmiana nie sądzę żeby coś dała.
Popatrz na zdjęcia żagli innych catów one trochę inaczej pracują.
Myślę że ktoś mądrzejszy by musiał zając stanowisko :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2016, o 20:43 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Tomek W napisał(a):
nie wiem czy piszę zrozumiale, ale chodzi o to że bom ...
A nie wiem czy dobrze rozumniem :) ale nie widzę obciągacza bomu.
Aby nie o to chodzi? ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2016, o 21:55 

Dołączył(a): 28 cze 2012, o 12:17
Posty: 30
Lokalizacja: Delta Wisły
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ryś napisał(a):
Tomek W napisał(a):
nie wiem czy piszę zrozumiale, ale chodzi o to że bom ...
A nie wiem czy dobrze rozumniem :) ale nie widzę obciągacza bomu.
Aby nie o to chodzi? ;)

Brak obciągacza bomu to jeden poważny mankament, kolejny to zasunięcie dolnego liku grota w likszparę bomu. Lepiej zamocować róg szotowy do noku bomu na bloczek i regulować naciąg linką.
Inna sprawa, że na pełnych kursach katamaran nie "chodzi" bez spinakera.
Pozdrawiam
Dersław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2016, o 22:35 

Dołączył(a): 28 sie 2012, o 15:49
Posty: 113
Podziękował : 31
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: brak
piotr6 napisał(a):
Nie wiem jak w twoim cacie to wygląda ale bywa że fok to raczej do robienia zwrotów przez sztag jest potrzebny niż do prędkości.Dla mnie fok mógłby być mniejszy .


No właśnie ze zwrotami jest problem...
Żeby zrobić płynnie zwrot przez sztag , muszę naprawdę porządnie go rozpędzić , a i tak zdarza się mu "ugrzęznąć" w linii wiatru...
Inna sprawa że żeglarz ze mnie kiepski , więc i pewnie manewr nie jest wykonywany idealnie.
Staram się pamiętać , by było tak jak w książce napisali - najpierw ster , póżniej praca szotami foka - ale czasem zdarza mi się za wcześnie szot foka wyluzować - równocześnie z wychyleniem steru , niemniej jednak staram się nad tym pracować :)


dersław napisał(a):
Brak obciągacza bomu to jeden poważny mankament


A jeśli można wiedzieć ,co może dać obecność obciągacza przy żaglu co by jak nie było niewielkim :)


dersław napisał(a):
kolejny to zasunięcie dolnego liku grota w likszparę bomu. Lepiej zamocować róg szotowy do noku bomu na bloczek i regulować naciąg linką.


Nad tym nawet się poważnie zastanawiałem , i to chyba zrobię, na próbę jaki to będzie miało wpływ - na rogu halsowym zakuję remizkę , i zamocuję za pomocą krawatów rogi szotowy i halsowy do bomu.
Ciekawi mnie to rozwiązanie z bloczkiem , bo nie umiem sobie wyobrazić jak to miałoby wyglądać - można prosić jakąś fotkę ? :)

dersław napisał(a):
Inna sprawa, że na pełnych kursach katamaran nie "chodzi" bez spinakera.


No to już raczej poza moim zasięgiem na tą chwilę :)
To nie jest tak że on jakoś bardzo kiepsko płynie - po prostu czuję że mógłby więcej , gdyby grot inaczej się układał.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2016, o 07:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17681
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4532
Otrzymał podziękowań: 4287
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Tomek W napisał(a):
A jeśli można wiedzieć ,co może dać obecność obciągacza przy żaglu co by jak nie było niewielkim :)
Wielki-niewielki, ale obciągacz bomu się przydaje.
Pozwoli on m. in. zachować właściwy kształt żagla w całej jego płaszczyźnie i w silniejszym wietrze, dając możliwość kontroli skrętu żagla, który w nadmiarze jest bardzo szkodliwy.
Zastosujesz obciągacz z odpowiedniej (nierozciągliwej) liny z odpowiednimi knagami (które nie luzują liny samoczynnie) i od razu poczujesz różnicę, np. przy zwrotach przez rufę na silnym wietrze, jak żagiel będzie przechodził w całości na nowy hals, albo na baksztagu, jak będziesz mógł go wybierać i luzować i nie będzie opierał się górną częścią o wanty i na bajdewindzie, jak okaże się, że możesz ostrzej płynąć...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2016, o 14:39 

Dołączył(a): 3 paź 2014, o 13:39
Posty: 143
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: sternik PU
IMHO różnica Kata do monohula w robieniu zwrotów przez sztag wynika z dwu spraw:
1. Ster działa gdy łódka się przemieszcza. Gdy płynie szybko, reaguje szybko na wychylenie stera, a gdy wolno, to powoli. Gdy stoimy, to nic nie zrobimy, niby truizm i każdy go wie, ale jest małe "ale". "Ale" polega na tym, że Katamaran jest zazwyczaj lekki i jak braknie wiatru, to szybciej się zatrzyma niż monohul, ma mniejszą inercję. Katamaran zatem znacznie szybciej wytraca prędkość niż cięższe łódki jednokadłubowe. Byle omega regatowa waży ze 300kg + 3x z załoga. A kabinówki to od 500kg w górę. Ty masz masę kata pewno ze 100kg, albo mniej.

2. Druga sprawa nie dotyczy wszystkich Katamaranów, a mało kto to artykuluje, powtarzając: "Katamarany źle robią zwroty przez sztag....." Druga przyczyna ma znacznie większą wagę niż pierwsza, bo wyeliminowana w wielu Katamaranach decyduje że takim katamaranem robi się zwroty przez sztag łatwo i normalnie. Przyczyna leży w tym, że monohule do których jesteśmy na śródlądziu przyzwyczajeni mają w miarę płaskie dno.
Płaskie dno nie stawia oporu bocznego, za który jest odpowiedzialny miecz oraz ster. Łódka z opuszczonym mieczem i sterem ma tylko dwa punkty oporu bocznego. Zmieniając wychylenie steru, jacht obraca się prawie w miejscu (w osi większego oporu bocznego, czyli w osi miecza).

Tak jak jest u ciebie, tak jest też w HobieCat 14/16, Prindle i wielu wielu innych starszych czy prostszych bezmieczowych konstrukcjach: Masz wydłużony kil, który stawia opór boczny podczas skręcania łódką. U ciebie prawie na całej długości łódki. Taka konstrukcja kadłuba będzie zawsze "przeszkadzała" w obracaniu łódki. Na tą cechę dokłada ci się szybkie wytracanie prędkości i stajesz w linii wiatru.

Łódki morskie, które miewają długie kile, szpiczaste (w przekroju poprzecznym) kształty kadłuba, też hamują podczas szybkich zwrotów, ale one mają masę i nie wytracają tak szybko prędkości.

W starszych konstrukcjach lekkich katamaranów "plażowych" oraz w nowszych konstrukcjach, ale bezmieczowych ten problem będzie zawsze występował. Nie ma on nic wspólnego z tym, że są dwa kadłuby, z jakąś bliżej nieokreśloną magią tylko IMHO z wyżej wymienionymi dwoma niekorzystnymi dla skręcania cechami akurat takich katamaranów.

Mam też katamaran Prostor (radziecki, pompowany, stara konstrukcja), ale ma miecze: kręci zwroty w miejscu, mimo, że jest lekki jak piórko.

Przy twoich kadłubach jedynie możesz to poprawić umiejętnościami, które pewno z czasem zdobędziesz.
--------------------------
Druga sprawa to pływanie "z wiatrem". Aby dobrze płynąć z wiatrem, stawiasz spinaker/genaker, albo/i wychylasz "na maksa" grota i foka. Ponieważ wiele katów ma genakera, który dobrze pływa gdy ma z boku, a nie z tyłu wiatr. Z racji prędkości własnej, baksztak często z wiatru pozornego robi ci prawie pówiatr i nie musisz głęboko wychylać grota. Idąc dalej tym tropem, małe proste katy, które nie mają genakerów, niestety, nie są też przygotowane, aby wychylać "bom na wanty". Abyś wychylił "bom na wanty", to muszisz sobie dać długą linkę do talii. A aby ci żagiel dobrze na tym pracował, to załóż obciągacz bomu, zacznij od ucha na bomie i nawet bez bloczka, przywiąż, to czymś i zobaczysz różnicę. Później pomyśle o bloczkach, knagach itd...

Generalnie im żagiel głębszy, tym ma większy "ciąg", ale głęboki nie pozwala pływać ostro. Natomiast nie przeszkadza pływać półwiatrami do fordzielca. Stare, wyciągnięte żagle są raczej "głębokie", wiec tutaj wymiana żagla na nowy nie załatwi tematu. Temat załatwi obciągacz bomu, bo u Ciebie robi się "za głęboki" i otwiera ci się u góry, a obciągacz ci ściągnie bom i naciągnie tym samym lik wolny zamykając "dziurę" przez, którą ci ucieka powietrze ze spadochronu.

DLACZEGO NIE MA OBCIĄGACZA NA WIĘKSZOŚCI KATAMARANÓW (takich do 6m)?
Bo w kursach pełnych się stawie Genaker i grot zaczyna pracować w półwietrze wiatru pozornego. Poza tym na wielu jest listwa dla wózka tali o szerokości 2.5m (niespotykana szerokość listwy na typowych kabinówkach) i w dosyć szerokim zakresie funkcję obciągacza bomu uzyskujesz talią grota. Ty nie masz listwy z wózkiem szotowym i otwierający się grot przy połowie wychylenia bomu, więc obciągacz ci załatwi sprawę.
----------------------------------------
Zmiana sposobu mocowania żagla do bomu, z likszpary na mocowanie tylko w rogach halsowym i szotowym.

To by ci dało, tyle, że możesz w rogu szotowym zmieniać naciąg żagla. Mógłbyś np. w pełnych wiatrach go nieco luzować i mieć głębszy profil. Mocniej naciągając nieco wypłaszczyć. Ale nie wypłaszczysz ponad to co masz obecnie gdy jest on w likszparze. Jeśli wkładanie do likszpary jest uciążliwe, to bym pomyślał nad zmianą. Jeśli, to działa, to bym nie zmieniał, bo dostaniesz dodatkową regulację, której na moje oko nie potrzebujesz i która ci nic nie da. Ponadto nie wiem, czy krój żagla pozwala, aby go mocno ciągnąć za róg szotowy. Bezpieczniej dla stanu żagla zostawić, go w likszparze bomu.



Za ten post autor marcingebus otrzymał podziękowania - 2: Alterus, Tomek W
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sie 2016, o 16:51 

Dołączył(a): 28 sie 2012, o 15:49
Posty: 113
Podziękował : 31
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: brak
marcingebus- dzięki wielkie za ogrom rad :)
Na pewno się przydadzą i będę kombinował w tą stronę , powiem szczerze że o tych zwrotach to właśnie w tą stronę kombinowałem - że masa cata jest po prostu mała i to przeszkadza , o kilach nie pomyślałem.
Pokombinuję z tym obciągaczem , wkładanie grota w likszparę bomu jest totalnie bezproblemowe, a stan jego faktycznie nie rewelacyjny.

Jeszcze takie jedno pytanie - w jakiej odległości od masztu powinienem zamocować na bomie ucho obciągacza ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2016, o 07:37 

Dołączył(a): 3 paź 2014, o 13:39
Posty: 143
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: sternik PU
Tomek W napisał(a):
Jeszcze takie jedno pytanie - w jakiej odległości od masztu powinienem zamocować na bomie ucho obciągacza ?


Przyjrzyj się jak to robią inni na zdjęciach. Ja bym zrobi tak, aby kąt z oby stron był jakiś 45stopni i maksymalnie duży, ale żeby to nie przeszkadzało w żegludze. W jakimś projekcie widziałem maszt obrotowy, a bom montowany, nie do masztu, a do belki podmasztowej, sądzę więc, że i obciągacz od biedy mógł by być do czegoś innego niż maszt (poniżej), gdyby zaszła taka technologiczna potrzeba, tyle, że wówczas w "dupę" dostaje także gniazdo masztu. Grunt, aby dolne było mocowane tak aby pracowało dobrze we wszystkich położeniach grota.

Jak już będziesz chciał zaopatrzyć się w bloczki, to najlepiej kup taki zestaw jaki zazwyczaj jest na talię grota: wielobloczek z jednej strony, a z drugiej wielobloczek z knagą zaciskową. Bo oczywiście można tylko dwa wielobloczki + jakaś knaga tradycyjna gdzieś. Lepiej knagę mieć od razu z wielobloczkami.



Za ten post autor marcingebus otrzymał podziękowanie od: Tomek W
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2016, o 07:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Tomek W napisał(a):

Jeszcze takie jedno pytanie - w jakiej odległości od masztu powinienem zamocować na bomie ucho obciągacza ?

Najlepiej tak, aby obciągacz wraz z bomem i masztem tworzył trójkąt równoramienny. Im ten trójkąt będzie większy, tym mniejsze siły potrzebne do napięcia obciągacza. Ale jeśli bom nie dość sztywny, punkt mocowania można przesunąć w kierunku noku, byle nie przeszkadzał np. podczas przemieszczania się załogi czy bomu.
PS
Marcingebus mnie wyprzedził. :-D

_________________
Pozdrawiam
Alterus



Za ten post autor Alterus otrzymał podziękowania - 2: marcingebus, Tomek W
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2016, o 08:29 

Dołączył(a): 28 sie 2012, o 15:49
Posty: 113
Podziękował : 31
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: brak
Dzięki Panowie za podpowiedzi :)
Coś pokombinuję, na razie mam talię grota z poprzedniej łódki , tutaj nada się na prowizoryczny obciągacz , tyle że będę musiał knagę jakoś dołożyć.
Jeśli to faktycznie da efekty - zaopatrzę się w porządny obciągacz.

marcingebus - jak trochę jeszcze popływam to na regaty catów w przyszłym sezonie się stawię - choćby tak , dla zabawy i podszlifowania umiejętności :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2016, o 17:47 

Dołączył(a): 3 paź 2014, o 13:39
Posty: 143
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: sternik PU
Tomek W napisał(a):
jak trochę jeszcze popływam to na regaty catów w przyszłym sezonie się stawię - choćby tak , dla zabawy i podszlifowania umiejętności

My pływamy tylko dla zabawy i przyjemności. Sam robię tyle błędów, że bym się nie spodziewał. To tylko zabawa i wszyscy z nas tak to traktują. Niektórzy są wyraźnie lepsi (prowadzą w klasyfikacji), ale to nie znaczy, że to zawodowcy. Pływa nas zazwyczaj 5-7 katów (na pierwszych w Goczałkach było 9). Więc za każdym razem pozycja w pierwszej dziesiątce zawsze zapewniona. :-) Jak tylko masz możliwości transportowe, to nie czekaj do przyszłego roku, tylko przyjedź, do Dziećkowic/Imielin na Błękitną wstęgę 24 września. To przed ostatnie regaty w tym sezonie. Ostatnie będą na Pogorii 4/Dąbrowa Górnicza, ale jutro się wyjaśni dokładnie.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Musisz tylko wyliczyć współczynnik Texel. Nie wiem jak się to liczy ale Kornel od nas wyliczył dla swojej utki Hand Make, więc się da.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2016, o 16:14 

Dołączył(a): 28 sie 2012, o 15:49
Posty: 113
Podziękował : 31
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: brak
Po sezonie Chochlik już leżakuje spokojnie oczekując zimy , ja natomiast postanowiłem zabrać się za usprawnienia które koniecznie muszę wykonać przed następnym sezonem - pierwsza sprawa to obciągacz bomu.
Postanowiłem zamontować prosty obciągacz, dokładnie ten :
http://sklepzeglarskijb.pl/obciagacze-obciagacz-allen-3,c12,p301,pl.html
Pytanie tylko jaką linę do niego wybrać ??
Potrzebuję też dobrej liny na fały grota i foka - poradzicie coś ?? :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: silver_stas i 28 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL