Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

SOF catamaran
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=11092
Strona 1 z 2

Autor:  mbober1 [ 10 mar 2012, o 13:09 ]
Tytuł:  SOF catamaran

Jak że moje zakręcenie na puncie techniki SOF wzrasta w trybie geometrycznym. Postanowiłem zaprojektować na początek Katamaran.

Projekt jest wzorowany na darmowym projekcie Hobby Cat

Wymiary:
Długość: 3,7m
Szerokość pływaka: około 0,4m
Szerokość jednostki: około 1,8m-2m
Zanurzenie:0,25m
Wolna burta: 0,33m
Długość pomostu: 1,7m

Obrazek

Co do profilu pływak to jeszcze nad nimi pracuję. Na razie optuję za kształtem w literę V, gdzie wewnętrzna część litery V będzie bardziej wypukła.

Ożaglowanie

Wysokość masztu 4,5m
Reszta nie znana

Obrazek

Jakieś pomysły co do ożegolwania? Powierzchnia, typ ??

Autor:  mariaciuncia [ 10 mar 2012, o 13:54 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

mbober1 napisał(a):
Jakieś pomysły co do ożegolwania? Powierzchnia, typ ??

Wolno stojący pędnik od deski, te Twoje softy bardzo mnie intrygują.

Autor:  mbober1 [ 10 mar 2012, o 14:02 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Trochę mały :-(

Co do stopy masztu to na pewno będzie taka sam jak ta w desce.

***********

Rzut boczny po poprawkach. Myślę że to jest już wersja ostateczna. Oczywiście przed poprawkami wniesionymi przez szanownych kolegów. :D

Obrazek

Autor:  LukasJ [ 10 mar 2012, o 16:46 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

A skiffa już skończyłeś?

Autor:  mbober1 [ 10 mar 2012, o 21:18 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Jestem na ukonczeniu :D
Ale ze w ten weekend niedalem rady sie nim zajac to poskrobalem katamarana.
Niestety niem mam znow polskich znakow :-(
Wiec przepraszam za pisownie.

Autor:  Magister [ 11 mar 2012, o 00:07 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Podoba mi się ten projekt, w sensie katamaran w SOF-cie ;)
Przekroje to jakieś takie dziwne, że niby załoga będzie siedziała w połowie łódki :?:

mbober1 napisał(a):
Niestety niem mam znow polskich znakow :-(

Zmieniasz kompy czy masz problemy z językiem polskim na jednym kompie?

Autor:  mbober1 [ 11 mar 2012, o 09:50 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Co do przekrojów to sugerowałem się ot tym czymś
Obrazek

Załoga głównie 2 osobowa będzie siedziała na brezentowym podeście który będzie mniej więcej po środku pływaków.

Co do znaków. Testowałem wczoraj Ipad'a do znajomego i niestety nie znalazłem tam polskich znaków :D

Autor:  robhosailor [ 11 mar 2012, o 12:48 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Dla mnie budowanie katamarana Skin On Frame, to próba zrobienia tego, czego chyba nikt jeszcze nie próbował. Widziałem kiedyś w necie tylko hawajskie outrigger canoe w tej technologii, ale katamarana nigdy. Pomysł wydaje się więc niezwykły!

Trzymam kciuki! :D

Autor:  przemek [ 11 mar 2012, o 13:05 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

robhosailor napisał(a):
Dla mnie budowanie katamarana Skin On Frame, to próba zrobienia tego, czego chyba nikt jeszcze nie próbował. [...] Pomysł wydaje się więc niezwykły!


A mi jakoś średnio pasuje. Miękkość konstrukcji pływaków w połączeniu ze sztywnymi węzłami konstrukcyjnymi, średnio mi odpowiada.
Mówiłem już to kiedyś Marcinowi, że PROA w sof-cie to by była rewelacja. Brak sztywnych węzłów i całkowita elastyczność konstrukcji wiązanej sznurkami, sam miód.
Pozdrawiam
Przemek

Autor:  robhosailor [ 11 mar 2012, o 13:13 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

przemek napisał(a):
Mówiłam już to kiedyś Marcinowi, że PROA w sof-cie to by była rewelacja. Brak sztywnych węzłów i całkowita elastyczność konstrukcji wiązanej sznurkami, sam miód.
Z tym się zgadzam.
Katamaran z wiązaniami w stylu Wharrama może warto mu polecić?

http://wharram.com/site/

Autor:  przemek [ 11 mar 2012, o 14:10 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

robhosailor napisał(a):
Katamaran z wiązaniami w stylu Wharrama może warto mu polecić?


Wharrama zawsze warto polecić.
Mimo wszytko polinezyjska łodź w eskimoskiej technoligii, z europejskich materiałów...już mi się podoba :D
Marcin buduj proa :D
Pozdrawiam
Przemek

Autor:  Magister [ 11 mar 2012, o 17:26 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

przemek napisał(a):
Marcin buduj proa :D

O tak :D

Autor:  mbober1 [ 11 mar 2012, o 22:15 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

przemek napisał(a):
A mi jakoś średnio pasuje. Miękkość konstrukcji pływaków w połączeniu ze sztywnymi węzłami konstrukcyjnymi, średnio mi odpowiada.
Mówiłem już to kiedyś Marcinowi, że PROA w sof-cie to by była rewelacja. Brak sztywnych węzłów i całkowita elastyczność konstrukcji wiązanej sznurkami, sam miód.
Pozdrawiam
Przemek


Co do sztywności, też miałem wątpliwości. Jednak po przeczytaniu w "Żaglach i Motorach" Patalas'a rozdziału o katamaranach moje wątpliwości się rozwiały.

W końcu samoloty też były robione z drewna i płótna.

Macie rację, że konstrukcja w obecnej formie nie jest dość sztywna. Jednak przy zastosowaniu wręgów w formie profili zamkniętych oraz zamiast powiązań wiązanych zastosować wiązania klejone. Sztywność konstrukcji powinna być wystarczająca.

przemek napisał(a):
Mimo wszytko polinezyjska łodź w eskimoskiej technoligii, z europejskich materiałów...już mi się podoba :D
Marcin buduj proa :D
Pozdrawiam
Przemek


Czemu nie może z tego projektu wyjdzie pora ;)
Na razie oglądam strony wharran'a

***********

A tu coś z DDR :D
http://picasaweb.google.com/10868123784 ... Vr5wCdUjg#

Wismar fabrik :D

Autor:  mbober1 [ 12 mar 2012, o 11:14 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Mam małą prośbę do kolegów od Proa. Oglądając stronę Wharram'a natknąłem się na takie oto Proa

Obrazek

A prośba to:

Wytłumaczcie mi jaka jest różnica między Proa a Katamaranem. Bo z tego zdjęcia na oko laika to się nie czym nie różni. No może kształtem pływaków zakończonych stewą zamiast pawężą.

Autor:  robhosailor [ 12 mar 2012, o 11:41 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

mbober1 napisał(a):
Wytłumaczcie mi jaka jest różnica między Proa a Katamaranem. Bo z tego zdjęcia na oko laika to się nie czym nie różni. No może kształtem pływaków zakończonych stewą zamiast pawężą.

Nie różni się??? :roll: Bo to nie jest proa, tylko katamaran Hitia 17!!! :DD

Istotne dla projektów Jamesa Wharrama i Haneke Boon jest zastosowanie elastycznego wiązania dźwigarów do kadłubów, co zapożyczono z polinezyjskich łodzi, zamiast sztywnych połączeń stosowanych we współczesnych zachodnich konstrukcjach wielokadłubowców.

Proa, to łódź o dwóch kadłubach różnej wielkości - jeden główny "vaka" i drugi mniejszy, jako przeciwwaga "ama", połączone są zwykle przywiązanymi do nich dźwigarami poprzecznymi "iako". Proa mogą być halsujące (żeglują jak inne jachty żaglowe, a "ama" raz jest od strony zawietrznej, a raz od nawietrznej) i wekslujące, czyli takie które zamieniają dziób na rufę i żeglują w drugą stronę, a "ama" pozostaje zawsze od strony nawietrznej.

EDIT: o proa czytaj więcej np. tu:
http://homepages.paradise.net.nz/garyd/
http://outriggersailingcanoes.blogspot.com/

Autor:  mbober1 [ 12 mar 2012, o 11:55 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

robhosailor napisał(a):
Istotne dla projektów Jamesa Wharrama i Haneke Boon jest zastosowanie elastycznego wiązania dźwigarów do kadłubów, co zapożyczono z polinezyjskich łodzi, zamiast sztywnych połączeń stosowanych we współczesnych zachodnich konstrukcjach wielokadłubowców.


Czyli aby uniknąć sztywnych połączeń w projektowanym katamaranie powinienem zastosować elastyczne wiązania dźwigarów. W tedy też mógłbym zastosować technikę wiązania przy konstrukcji pływaków. Dobrze rozumuję ??

Jak takie elastyczne wiązanie wygląda ma ktoś jakieś zbliżenia??

Autor:  robhosailor [ 12 mar 2012, o 12:07 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

mbober1 napisał(a):
Jak takie elastyczne wiązanie wygląda ma ktoś jakieś zbliżenia??
Grzebiąc po tych linkach, które wyżej podałem znajdziesz zbliżenia - po prostu, niezbyt gruba linka i odpowiednio przygotowane gniazda, aby te dźwigary "iako" leżały i nie przesuwały się i wiążemy całość do kupy. Tutaj masz fotkę, jak Janusz wiąże do kupy elementy PJOA:

Obrazek

Jeśli użyjesz cieńszej linki, to musisz zrobić więcej oplotów, ale nie musisz używać tak dużej siły. Całość po związaniu pracuje na fali lekko zgrzytając i trzeszcząc i elastycznie poddając się, ale jest to dużo bezpieczniejsze niż zbyt sztywne połączenie, które może strzelić. Na Polinezji używano lin, które pod wpływem morskiej wody się kurczyły, więc połączenia się same zaciskały. Liny z tworzyw czasami potrafią się wydłużać,i rozluźniać wiązanie, więc trzeba je czasem poprawić.

Autor:  mbober1 [ 12 mar 2012, o 12:52 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Co do wiązań wstępnie założenia były aby zastosować takie same jak w załączonych rysunkach. Potem myślałem co by je jednak na sztywno skleić. Ale koncepcja z wiązaniem bardziej mi się podoba. Jest bardziej funkcjonalna.

Dalej nie wiem jaka powierzchnię żagla zaprojektować oraz jakie ożaglowanie.

Autor:  robhosailor [ 12 mar 2012, o 13:13 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

mbober1 napisał(a):
Dalej nie wiem jaka powierzchnię żagla zaprojektować oraz jakie ożaglowanie.

Powierzchnia ożaglowania zależy od wielkości i przeznaczenia łódki - dla katamarana regatowego można przyjąć przybliżony wzór pokazany kiedyś przez N. Patalasa:

L * B / S = 0,55

L długość, B szerokość, S powierzchnia ożaglowania, czyli:

S = L * B * 1,81

EDIT: A jakie ożaglowanie? Tego nikt nie wie ;)

EDIT2: Na proa "Wikiwiki" żagiel ma około 8 m^2 i to w zasadzie wystarcza.

Autor:  mbober1 [ 12 mar 2012, o 14:26 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Czyli przy moich założeniach to jakieś 13-14m^2

Co do typu ożaglowania to jeszcze pomyślę :D

Autor:  LukasJ [ 12 mar 2012, o 14:37 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Marcin, stawiaj kleszcze kraba na A-maszcie. Jak eksperyment to po całości!

***********

Jak wrócę do domu, to wieczorem wstawię klika zdjęć że szczegółami wiązań Pjoa, mam nadzieję Janusz Ostrowski mi wybaczy :)

Autor:  mbober1 [ 12 mar 2012, o 14:42 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Dzięki z góry za zdjęcia :D

Mówisz Kraba ;) pomyślmy zobaczymy :D

Autor:  robhosailor [ 12 mar 2012, o 15:11 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

mbober1 napisał(a):
Czyli przy moich założeniach to jakieś 13-14m^2

Walniesz grzyba "ino mig", ale zabawa będzie przednia. Podobnej wielkości katamaran HX14
Obrazek
ma 10 m^2 i jak powieje koło 4-5 B, to potrafi machnąć kozła, albo sobie coś urwać...
Podobny HX4 ma wersję z genakerem i trapezem dla załoganta i w sumie ma pewnie tyle żagla, co chcesz postawić u siebie.

EDIT:
PJOA długości prawie 7 m ma 16 m^2 żagla!


Autor:  mbober1 [ 12 mar 2012, o 15:33 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Czyli trochę przegiąłem :D

Czyli max 10m^2 i to chyba i tak będzie za dużo.

Autor:  mariaciuncia [ 12 mar 2012, o 15:38 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

mbober1 napisał(a):
Czyli max 10m^2 i to chyba i tak będzie za dużo.


I powoli zbliżamy się do żagla od deski :D

Autor:  robhosailor [ 12 mar 2012, o 15:47 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

mariaciuncia napisał(a):
mbober1 napisał(a):
Czyli max 10m^2 i to chyba i tak będzie za dużo.


I powoli zbliżamy się do żagla od deski :D

Myślę, że 10 m^2 to OK - "Wikiwiki ma 8 i spokojnie robi 5-6 węzłów bez pośpiechu. TopCat jednoosobowy ma 11 m^2 i trapez do balastowania.

Autor:  LukasJ [ 12 mar 2012, o 18:50 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

Wiązania Pjoa Janusza Ostrowskiego.

Załączniki:
Pj_w5.JPG
Pj_w5.JPG [ 178.46 KiB | Przeglądane 6975 razy ]
Pj_w4.JPG
Pj_w4.JPG [ 365.44 KiB | Przeglądane 6975 razy ]
Pj_w3.JPG
Pj_w3.JPG [ 157.18 KiB | Przeglądane 6975 razy ]
Pj_w2.JPG
Pj_w2.JPG [ 250.13 KiB | Przeglądane 6975 razy ]
Pj_w1.JPG
Pj_w1.JPG [ 401.26 KiB | Przeglądane 6975 razy ]
Pj.JPG
Pj.JPG [ 252.79 KiB | Przeglądane 6975 razy ]

Autor:  mbober1 [ 12 mar 2012, o 19:16 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

No to wracam do dalszych rozmyślań :D

Zastanawiam się czy jednak nie wydłużyć pływaków o metr do 4,7m. Choć w tedy straci się trochę na łatwości przenoszenia.

Autor:  robhosailor [ 12 mar 2012, o 19:19 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

mbober1 napisał(a):
Zastanawiam się czy jednak nie wydłużyć pływaków o metr do 4,7m.
Będzie miał smuklejsze linie i powinien być sporo szybszy!

Autor:  mbober1 [ 2 kwi 2012, o 15:01 ]
Tytuł:  Re: SOF catamaran

A o to dalszy ciąg moich rozmyślań ;)

Sardynkowy Katamaran

Obrazek

i

Sardynkowy Cat

Obrazek

Dalszy opis niebawem :D

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/