Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 kwi 2024, o 01:14




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 gru 2021, o 16:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2020, o 13:29
Posty: 16
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: jsm
mam prośbę o pomoc.

chciałbym wyczyścić śrubę i przygotować do nowego sezonu, ale jeżeli to możliwe bez demontowania jej.

łódkę mam drugi sezon, i przed poprzednim sezonem nie malowałem jej niczym.
Nie wiem dokładnie, ale najpewniej poprzedni właściciel pomalował ją antyporstem, po wyjeciu z wody wyglądała ok. po tym sezonie jest już gorzej.

zastanawiam się teraz, co na niej jest? czy to ślady korozji, czy tylko porosła czymś?
czym ją wyczyścić? (papierem sciernym, czy plastikową szczotką?)
czy stary antyporost może lepiej usunąć jakąś chemią? jeżeli tak to czym najlepiej?

inne pytanie, czy i czym ją nasmarować by dalej chodziła dobrze.



z góry dziękuję za pomoc,
Wojtek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2021, o 17:57 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
wojtek_80_szczecin napisał(a):
zastanawiam się teraz, co na niej jest? czy to ślady korozji, czy tylko porosła czymś?
czym ją wyczyścić? (papierem sciernym, czy plastikową szczotką?)

Zdjęcia sugerują że jest to wyrób żeliwnopodobny. Dopóki nie drapniesz tego papierem ściernym nie będziesz wiedział. Jeśli to żeliwo lub jakieś pochodne Fe to wyczyszczenie - bez zdejmowania - będzie polegało na żmudnym szlifowaniu kolejnymi gradacjami papieru ściernego, poczynając od 200-tki.l
Można też pobawić się w chemiczne usuwanie rdzy z równoczesnym zabezpieczeniem przed dalszą korozją
https://hvacpr.pl/sklepy/produkt/prepar ... -castorama
Można zająć się odrdzewianiem elektrolitycznym ale to wymaga zdjęcia śruby.
https://www.cnc.info.pl/odrdzewianie-el ... t44552.htm
Ale dopóki nie wiesz z czego jest wykonana śruba i czy widoczne naloty to rdza, to tylko takie wróżenie z fusów.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2021, o 18:06 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8830
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1918
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Zdjecia sugeruja ze jest to stop mosiadzu co doskonale widac na zebach :) Wystarczy delkatnie oczyscic ( papier scierny na trzpieniu na wiertarce) a nastepnie wypolerowac pasta scierna i filcem na wiertarce. Mnie osobiscie zadne specjalne antyfulingi sie nie sprawdzily dlatego co sezon srobe poleruje. Moze w tym sezonie wyprobuje patent Mietka ze Stinga III i prysne lakierem do wlosow :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2021, o 18:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
wojtek_80_szczecin napisał(a):
bez demontowania jej.


Wojtek - wiele lat użytkuję składane śruby i nieśmiało poradzę Ci - rozbierz ją.

Rozbierz - wyczyść - pomaluj (lub nie - Twoja wola) ale złóż ją nasmarowaną.

Przy okazji wyczyścisz piastę wewnątrz oraz sprawdzisz sobie stan śruby przykręcającej piastę do wałka śrubowego (oraz blaszki zabezpieczającej przed samo-rozkręcaniem) i posmarujesz sobie przed złożeniem piasty wielowpust wałka.

Załącznik:
Nowa śruba01.jpg
Nowa śruba01.jpg [ 63.66 KiB | Przeglądane 2137 razy ]


Ja to robię corocznie i corocznie składając śrubę smaruję sworznie płatów smarem i dzięki temu wiem, że na pewno mi się będą dobrze rozkładać.

Brak konserwacji śruby składanej prowadzi do stopniowego zacinania się płatów śruby na sworzniach aż w końcu za którymś razem możesz się ciężko zdziwić jak Ci się śruba na wstecznym nie rozłoży.

Nie idź drogą pseudo-konserwacji w wersji na skróty.

A czy warto ją malować czy nie to jest dyskusja o wyższości jednych świąt nad drugimi - dyskusja wieloletnia i nierozstrzygnięta.

Ja maluję preparatem do śrub z podkładem epidianowym i jestem z tego zadowolony.
Załącznik:
Nowa śruba03.jpg
Nowa śruba03.jpg [ 85.73 KiB | Przeglądane 2137 razy ]


Pzdr
Włodek

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2021, o 20:20 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1429
Podziękował : 521
Otrzymał podziękowań: 651
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bombel napisał(a):
jest to wyrób żeliwnopodobny.

Śruba -propeller z "żeliwna". :rotfl: :rotfl: :lol:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

M@rek napisał(a):
jest to stop mosiadzu


Nie, nie, nie. Mosiądz to stop miedzi z głównym składnikiem stopowym - cynkiem. "Czyste" ogniwo elektryczne w wodzie morskiej i elektrokorozja.

To jest brąz, czyli miedź z głównym składnikiem stopowym - cyną (BA 1032 lub BA 93).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2021, o 20:33 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
cors napisał(a):
Bombel napisał(a):
jest to wyrób żeliwnopodobny.

Śruba -propeller z "żeliwna".

Za daleko mam teraz na łódkę. Zdziwił byś się. Jest żeliwna :mrgreen: mimo wykonania jej z żeliwa :-P

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2021, o 22:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2020, o 13:29
Posty: 16
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Dziękuje za podpowiedzi.

Mam do tej śruby instrukcję po poprzedniku, tam jest napisane, by co sezon demontować i smarować.

Z jednej strony wolałbym nie ruszać czegoś co działa, z drugiej strony i tak w końcu będę musiał to zrobić.

zdemontuje płaty, wyczyszcze i wypoleruje.

PozdrawiamObrazekObrazek

Wysłane z mojego SM-A105FN przy użyciu Tapatalka


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 gru 2021, o 12:22 

Dołączył(a): 17 lis 2020, o 07:30
Posty: 13
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moja też chyba jest wykonana z żeliwa,czy też z jakiegoś żeliwno -podobnego materiału, po oszlifowaniu miała szary kolor i jest stosunkowo ciężka.
Odnowiłem ją podobnie według metody jakiej użył jej producent.
Zastanawiam się tylko ,czy w końcowej fazie pomalować ją farbą anty porostową ,czy wypolerować, aby pąkle nie zrobiły sobie na niej gniazda.


Załączniki:
zreanimowana.jpg
zreanimowana.jpg [ 55.07 KiB | Przeglądane 1914 razy ]
sruba1.jpg
sruba1.jpg [ 20.01 KiB | Przeglądane 1914 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 128 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL