Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 21:20




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 18:13 

Dołączył(a): 12 wrz 2012, o 18:02
Posty: 6
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam
Na imię mam Jacek mam 26 lat. Jakies 8 lat temu zajmowałem się projektowaniem modeli kartonowych. Poznałem wtedy CAD i przerobiłem wiele różnych kadłubów statków motorówek itp. Teraz projektuje różne sprzęty z dziedzin zbliżonych do obrabiarek numerycznych. Trafiłem tutaj ponieważ muszę wykonać obudowę dla jednej z mojej maszyn zanim stanie się ona komercyjna. Zawsze jak coś chciałem bardzo mieć to budowałem to sam przez 3 lata w mojej karierze byłem stolarzem. To tyle słowem wstępu.

Zawsze marzyłem o motorówce/jachcie motorowym. Znalazłem w internecie kilka takich wymarzonych jachtów motorowych o długości około 9m z tym że przy cenach rzędu 150tys$ to daleka dla mnie droga patrząc na to że planuje budowę domu. Jako że zawsze byłem złotą rączką pomyślałem że mógł bym taki jacht zaprojektować i zbudować. Teraz mam takich kilka pytań jakie są podstawy prawne aby coś takiego w ogóle mogło popłynąć. Zakładając że uda mi się zaprojektować poprawnie kadłub a później go wykonać. Na pewno pierwszą zbudowaną rzeczą był by model tej motorówki w 1:10 aby sprawdzić jej pływalność i stateczność a przy tym zbudować model redukcyjnie aby cieszyć nim oko przy budowie jej w skali 1:1. Teraz takie pytanie czy ktoć pozwoli mi to wyciągnąć w ogóle z garażu i spuścić na wodę?

EDIT

Tylko prosił bym o nie wpisywanie "daj sobie spokój" bo wszystko da się zrobić powoli ale do przodu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 18:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
jacekmak napisał(a):
Teraz mam takich kilka pytań jakie są podstawy prawne aby coś takiego w ogóle mogło popłynąć.

Jakiej mocy silnik będzie w prototypie Twojej łodzi motorowej ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 18:53 

Dołączył(a): 12 wrz 2012, o 18:02
Posty: 6
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Myślę że minimalnie 300km w docelowej motorówce a w modelu nie planowałem tego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 19:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
jacekmak napisał(a):
Teraz takie pytanie czy ktoć pozwoli mi to wyciągnąć w ogóle z garażu i spuścić na wodę?
Łodzie motorowe o długości kadłuba większej niż 12 metrów i/lub mocy silnika większej niż 15 kW (ok. 20 KM) podlegają rejestracji.

Znaczy się będziesz musiał swoje dzieło zarejestrować.

Oprócz tego - nie jestem pewien, ale zdaje się, że powyżej 100 KM na śródlądziu potrzebne jest Świadectwo Zdolności Żeglugowej w UŻŚ.

No i oczywiście do prowadzenia potrzebny jest odpowiedni patent, ale ponieważ do 15 października zapewne łodzi nie zbudujesz, to nie wiadomo jaki :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 19:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Zacznij od tego http://www.pzmwinw.pl/rejestracja_lodzi.html .

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Maar napisał(a):
No i oczywiście do prowadzenia potrzebny jest odpowiedni patent, ale ponieważ do 15 października zapewne łodzi nie zbudujesz, to nie wiadomo jaki

Wiadomo, starszy sternik motorowodny albo stermotorzysta .

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Maar napisał(a):
Oprócz tego - nie jestem pewien, ale zdaje się, że powyżej 100 KM na śródlądziu potrzebne jest Świadectwo Zdolności Żeglugowej w UŻŚ.

Na powyższe tu http://www.wroc.uzs.gov.pl/wydawanie-up ... ugowej-124 .

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: jacekmak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 19:27 

Dołączył(a): 12 wrz 2012, o 18:02
Posty: 6
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ok dziękuję za link trochę mi on rozjaśniło sytuację. No przy tej mocy silnika i wymiarach kierował bym się bardziej do pływania po bałtyku lub innym morzu. Takie marzenie pływania przy wybrzeżu Chorwacji... Teraz pytanie czy aby wybudować jacht potrzebuję dokumentacji technicznej czy ma on pływać być stabilny na wodzie. Myślę tu o konstrukcji podobnej do tej http://www.frauscherboats.com/en/produk ... -benaco-s/ z tym że o stylistyce modelu 757 St.Tropez. Tak aby przesunąć sterówkę do tyłu a w dziobie umieścić wygodną kabinę i toaletę i mikro kabuz

Jeśli chodzi o uprawnienia podejrzewam że poniżej 3 lat z budową takiego marzenia nie zejdę więc czas na zdobycie takowego będę miał


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 19:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
To oglądałeś? http://www.adamboats.pl/
Poogladaj dokładnie ;)

jacekmak napisał(a):
Teraz takie pytanie czy ktoć pozwoli mi to wyciągnąć w ogóle z garażu i spuścić na wodę?

- Do 75kW nie podlegasz rygorowi uzyskiwania śródlądowego świadectwa zdolności żeglugowej i omija Cię konieczność okresowych inspekcji bezpieczeństwa.

- Obowiązkowa rejestracja dotyczy jachtów motorowych pow 15kW na śródlądziu.
- Obowiązek rejestracji dotyczy wszystkich jednostek żeglujących na morzu.

- Aby prowadzić jacht motorowy o mocy silników do 10kW - nie trzeba żadnych "uprawnień" osobistych. Powyżej 10kW- należy mieć kwit zgodny z rozporządzeniem, jakie w najbliższym czasie ma wydać Min. Sportu. "Stare" rozporządzenie dot takich uprawnień traci moc 15.10.2012 a stopnie motorowodne w nim opisane są tu:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Stopie%C5% ... BCeglarski

- Warto przy tym wiedziec, że dla jachtów motorowych o mocy do 75kW i długości kadłuba do 13m, których prędkość jest ograniczona konstrukcyjnie do 15km/h - od kilku lat nie trzeba mieć żadnych "uprawnień"...

------------------------------------------
Rejestracją "śródlądową" zajmują się związki sportowe (PZMiNW i PZŻ) i informacji na temat mocno niestety upierliwej procedury takiej rejestracji powinieneś szukać na ich stronach.
Prościej jest moim zdaniem zarejestrować jacht jako "morski", nawet jeżeli pływać będzie wyłącznie po śródlądziu. Prostsza jest nie tylko procedura, ale przede wszyskim - dokąd jacht nie jest dłuższy niż 15m i nie jest używany jako "jacht komercyjny" - nie trzeba żadnego nadzoru, w tym nie trzeba świadectw wymaganych od jachtow zarejestrowanych na śródladzie - niezależnie od zainstalowanej mocy.
Mimo że piszesz o jachcie motorowym - dla rejestracji morskiej wciąż trzeba chyba kierować się do p. Hernik w PZŻ - bo PZMiNW chyba do dziś nie uruchomił swojej gałęzi polskiego rejestru jachtów morskich...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Maar napisał(a):
Łodzie motorowe o długości kadłuba większej niż 12 metrów i/lub mocy silnika większej niż 15 kW (ok. 20 KM) podlegają rejestracji.

Znaczy się będziesz musiał swoje dzieło zarejestrować.

Oprócz tego - nie jestem pewien, ale zdaje się, że powyżej 100 KM na śródlądziu potrzebne jest Świadectwo Zdolności Żeglugowej w UŻŚ.


Mógłbyś drogi Marku sprawdzać - najlepiej zanim napiszesz???
Bo te 12m dotyczy jachtów żaglowych, te "i/lub" wprowadza zamęt jakiś, te 100KM jest nie do końca dokładne (bo w przepisie jest 75kW), a ten UŻŚ w roli wystawcy kwita orzeczenia - nie jest szczęśliwie jedynym wyborem...
Etc, Etc...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 12 wrz 2012, o 19:55 przez Jaromir, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 2: Gienek, qxqx
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 19:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
jacekmak napisał(a):
Teraz pytanie czy aby wybudować jacht potrzebuję dokumentacji technicznej czy ma on pływać być stabilny na wodzie.

Więcej tu...


Załączniki:
mot_c1_2011.pdf [321.37 KiB]
Pobrane 342 razy

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 19:58 

Dołączył(a): 12 wrz 2012, o 18:02
Posty: 6
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Powiem tak jeśli chodzi o kity nigdy nie kupowałem takowych. Jako że zawodowo zajmuje się tworzeniem obrabiarek numerycznych o dokładności mierzonej w mikronach to nie jest dla mnie problemem tania budowa numerycznej frezarki do sklejki która obrobi mi duże formaty. Także myślę że jest to jak najbardziej do zrealizowania ale tak jak pisałem dom pewnie mnie zblokuje na 2-3 lata ale to będzie dobry czas aby porządnie zaprojektować moje marzenie. Co do stylistyki jestem estetą i strasznie mi się podobają nowoczesne jednostki stylizowane na stare motorówki drewniane.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Wojciech1968 napisał(a):
jacekmak napisał(a):
Teraz pytanie czy aby wybudować jacht potrzebuję dokumentacji technicznej czy ma on pływać być stabilny na wodzie.

Więcej tu...

To przepisy nadzoru technicznego PRS.
Nadzór taki nie dotyczy jachtów motorowych, rejestrowanych w polskim rejestrze jachtów morskich (na podst. przepisow ust. Kodeks Morski), niezależnie od mocy silnika - byle miały poniżej 15m dlugości i nie były używane na morzu w sposób wyczerpujący definicję "jachtu komercyjnego" (zawartą w ust o bezp. żeglugi).
Do jachtów rejestrowanych jako śródlądowe (na podst przepisów ust o żegl śródlądowej) usiłuje się te przepisy stosować niemal zawsze - najczęściej w absolutnie dowolnej interpretacji tzw inspektorów technicznych związków sportowych...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 20:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Dla przypomnienia, Jacekmak ma w planach łódź o mocy min. 300 KM...
jacekmak napisał(a):
Myślę że minimalnie 300km w docelowej motorówce

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 20:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
jacekmak napisał(a):
Powiem tak jeśli chodzi o kity nigdy nie kupowałem takowych. Jako że zawodowo zajmuje się tworzeniem obrabiarek numerycznych o dokładności mierzonej w mikronach to nie jest dla mnie problemem tania budowa numerycznej frezarki do sklejki która obrobi mi duże formaty. Także myślę że jest to jak najbardziej do zrealizowania ale tak jak pisałem dom pewnie mnie zblokuje na 2-3 lata ale to będzie dobry czas aby porządnie zaprojektować moje marzenie. Co do stylistyki jestem estetą i strasznie mi się podobają nowoczesne jednostki stylizowane na stare motorówki drewniane.

IMHO adamowym mototukom estetycznie trudno coś zarzucić.
A policzoną stateczność, dokumentację techniczną i inne takie - dostajesz wraz z kitem. Bo jego mototutki przeszły już etap "prototypów"... Ale jeżeli wolisz poprawiać sam... :roll:

A'propos cieszenia oka estety:
Załącznik:
xxawery1.jpg
xxawery1.jpg [ 269.85 KiB | Przeglądane 9679 razy ]

Załącznik:
xxawery.jpg
xxawery.jpg [ 267.36 KiB | Przeglądane 9679 razy ]


Więcej:
http://www.celarek.com.pl/budowa-parowca.html

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojciech1968 napisał(a):
Dla przypomnienia, Jacekmak ma w planach łódź o mocy min. 300 KM...

A niechby miał i 3000 - dokąd nie przekracza 15m i nie wozi pasażerów to przy rejestracji "morskiej" żadnego nadzoru nie wymaga.
I nie twierdzę, że to mądre czy fajne - ja tylko stwierdzam, że tak dziwnie jest ;)
Choć z drugiej strony - podlinkowane przez Ciebie wymagania techniczne PRS, podobnie jak podobne reguły Lloydsa, Norske Veritas czy innego tow klasyfikacyjnego mogą być świetną podpowiedzią dla każdego, kto waży się sam projektować łódkę.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 21:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
jacekmak napisał(a):
czy aby wybudować jacht potrzebuję dokumentacji technicznej czy ma on pływać być stabilny na wodzie.

Byc moze dyskusja rozwinie sie jeszcze pelniej w odpowiednim dla tematu dziale?
Jest taki: viewforum.php?f=67 i szkoda, ze sie marnuje.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 22:43 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Koledzy ...
Takich , co budują w Polsce obrabiarki CNC z dokładnością mikronów , to jest na pęczki ,
bo nie mają czym zmierzyć . Chciałbym namiar na producenta obrabiarek w Polsce , który oferuje dokładność obróbki w mikronach , chłe , chłe .
Kolega nie projektował do tej pory łodzi , ale sobie zaprojektuje udź z silnikami 300 kM .
Bo projektował obrabiarki z dokładnością mikronów , ale teraz buduje dom , ale obrabiarka do produkcji takiej łodzi to pikuś , panpikuś , mały pikuś ....
Najważniejsze z tego wszystkiego to informacja , co wtedy ...
Pozdrawiam .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 22:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Nie znam sie na obrabiarkach i mikronach, ale on i "modele kartonowe" budowal !
Zycze mu powodzenia i sukcesu, najbardziej w stosownym dziale.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 22:59 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Co do działu , to nie mam zdania , ale jak Ktoś szasta mikronami ,
to wszystkie czerwone światła mi się zapalają .
Szczególnie w kontekście budowy łódek . 300 kM .
Pozdrawiam .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 23:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Gienek napisał(a):
Szczególnie w kontekście budowy łódek . 300 kM

A ja wylacznie w tym kontekscie.
Motorowodniacy trzystukonni laczcie sie! Ale nie mnozcie...
W ichnim dziale niech sobie pisza, co chca.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 23:20 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Ależ rozumiem , że wszystko w "tem temacie" powinno zmieścić się w innym dziale .
PT " Motorowodniactwo" .
Ale czy relacja z budowy motorówki o napędzie 300 kM nie byłaby
budująca dla Wszystkich ? W dowolnym dziale ?
Szczególnie w wykonaniu kogoś , kto projektuje w mikronach (papier wszystko przyjmie , rozumiem , że wie , gdzie i jak to wykonać) . Z przynajmniej szczątkowymi obliczonkami ,
albo najlepiej z testem końcowym .
Przecież po takiej relacji projekt i budowa żaglówki to dla każdego będzie małe miki .
Pozdrawiam .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 23:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Moze i tak, ale ja tamtego dzialu i tak nie czytam.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2012, o 23:31 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
No bo tam mało jest .
I na forach specjalizowanych motorowodniackich mało jest .
Jak chcesz się czegoś nauczyć "w motorówkach" , to tylko na forach żeglarskich ,
chłe , chłe .
Co poradzić na to . Wyganiać ? To aspołeczne jest . ale jakby co ,
to niech i będzie przeniesione do teoretycznie stosownego działu .
Ja tam zawsze z ludem jestem ...
Pozdrawiam .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2012, o 06:56 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
pierdupierdu napisał(a):
A niechby miał i 3000 - dokąd nie przekracza 15m i nie wozi pasażerów to przy rejestracji "morskiej" żadnego nadzoru nie wymaga.
Dla przypomnienia łodzie rekreacyjne o ile nie zostaną wprowadzone do obrotu przez okres 5 lat nie wymagają oceny zgodności CE więc nie musi się zgłaszać do PRS czy innej instytucji klasyfikacyjnej.
pierdupierdu napisał(a):
I nie twierdzę, że to mądre czy fajne - ja tylko stwierdzam, że tak dziwnie jest ;)
Choć z drugiej strony - podlinkowane przez Ciebie wymagania techniczne PRS, podobnie jak podobne reguły Lloydsa, Norske Veritas czy innego tow klasyfikacyjnego mogą być świetną podpowiedzią dla każdego, kto waży się sam projektować łódkę.

To naprawdę pouczająca lektura.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2012, o 07:33 

Dołączył(a): 12 wrz 2012, o 18:02
Posty: 6
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Co do moich mikronów to nie wiem czy ktoś słyszał o technologiach druku 3d FDM SLS DLP. Wiem jaka dokładność jest osiągana przez maszyny które buduje. Jednak na chwilę obecną po związaniu się z dystrybutorem nie mogę nic pokazać. Uważam że frezarka numeryczna z dokładnością do 0,1mm będzie i tak o wiele lepszym narzędziem niż ręczne obrabianie sklejki. Kadłub planuje laminatowy. Wiem że to takie trochę na wyrost wszystko ale powoli wolę się do tematu przygotować aby nie zajmować sobie cennego wolnego czasu na coś co nigdy nie będzie miało prawa pływać. Chyba że w stawie jako rc w skali 1:10. Stąd moje pytanie. Na to forum zaglądam od kilku lat patrząc jakie jednostki pływające budują użytkownicy. Wiem że się da. Projekt projektem ale na pewno przed właściwą budową odwiedził bym budowniczych z forum i wypytał o szczegóły budowy.System gospodarczy jest dla mnie najlepszą formą budowy bo największy jednorazowy zakup to silnik za te kilkadziesiąt tysięcy. Reszta to kilku set kilkutysięczne zakupy. Które co jak co nie bolą tak jak zakup jednostki za 500 tysięcy złotych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2012, o 08:10 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
jacekmak napisał(a):
Uważam że frezarka numeryczna z dokładnością do 0,1mm będzie i tak o wiele lepszym narzędziem niż ręczne obrabianie sklejki.


Jacht to nie tylko wykonane ze sklejki poszycie i jeśli nawet zachowasz przy jego projektowaniu i wycinaniu dokładność 0,01mm to o kant to potłuc jeśli nie zachowasz takiej samej tolerancji przy wymiarowaniu, trasowaniu, wycinaniu i składaniu pozostałych części składowych kadłuba łodzi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2012, o 09:12 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
a może zamiast planować robienie modelu 1:10 zaprojektuj i zbuduj najpierw coś małego i bardzo prostego w skali 1:1? coś, co bedzie pływać z małym silniczkiem 2KM a nie 300 KM, jako, hmmm - wprawka? radzę z własnego doświadczenia - przy pierwszej budowanej łodzi popełnia się błędy, no bo tak już jest. co nie znaczy, że łódź nie będzie pływać.

Budowa łodzi o LOA 9m to jest naprawdę duże przedsięwzięcie. co nie znaczy, że niewykonalne. pokazane fraucherboat bardzo ładne, zakładam jednak, że koncentrujesz się na tym, co nad wodą, co zresztą oczywiste. jak zaczniesz projektować, to okaże się, że bardziej istotne jest to, co pod wodą :D kształt kadłuba, którego nie widać. oraz sposób usztywnienia konstrukji - wręgi? krata? etc. a potem pojawia się horror gravitatis - jak to zrobić, żeby wytrzymało, ale żeby nie było za ciężkie.

dlatego uwaga [tryb wujekdobrarada] radzę, zacznij od najmniejszego łódka jak się da i potraktuj go jako poligon doświadczalny, takie rozpoznanie bojem [koniec trybu wujekdobrarada]

wirtualnie to można bardzo długo podpowiadać i się wypowiadać, ale pewnych rzeczy nie da się wytłumaczyć, dopóki nie zacznie się budować. jak na przykład o dokładności w wycinaniu sklejki.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2012, o 09:45 

Dołączył(a): 12 wrz 2012, o 18:02
Posty: 6
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Taki też miałem plan zbudować większy model mojego jachtu że tak powiem przeskalowany do powiedzmy 4m z mniejszym silnikiem i na nim się szkolić.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2012, o 09:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Catz napisał(a):
Zycze mu powodzenia i sukcesu, najbardziej w stosownym dziale.
Ta stosowność to w sensie, że w bardziej budowlano-projektowym?

Dział motorowodny to raczej nie o budowie tylko o motoro-różnościach.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2012, o 19:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Maar napisał(a):
Ta stosowność to w sensie, że w bardziej budowlano-projektowym?
Dział motorowodny to raczej nie o budowie tylko o motoro-różnościach.

Budowa i różności - rozumiem.
Pewnie masz racje.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 wrz 2012, o 21:58 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
W zasadzie qxqx w trybie dobra rada wyczerpał dobre rady
możliwe w tej chwili do udzielenia .
Dodałbym jeszcze , że zastosowanie CNC do wycinania sklejki
jest jak najbardziej dobrym pomysłem . Dokładność 0,1 mm
to w tym wypadku aż zanadto . Nie można zakładać ,
że obrabia się z dokładnością , której nie potrafimy zweryfikować
stosownym przyrządem pomiarowym . Będziemy łączyli sklejkę , więc
musimy przewidzieć luzy na klej . Nie obrobimy materiału w tolerancji mniejszej ,
niż same zmiany wymiarów obrabianego materiału wynikające ze zmiany otoczenia
(a sklejka "pracuje" , na długości 9000 mm różnica pomiaru w lipcu i w pażdzierniku
będzie znacząca) .
Pozdrawiam .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2012, o 09:49 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
Jacek,
zerknij na to:
http://www.alaska.net/~fritzf/Boats/Sne ... akeasy.htm
http://carlsondesign.com/projects/bolge ... sneakeasy/
http://www.instantboats.com/sneakeasy.htm

spore - 26 stóp czyli prawie 8m., lecz bardzo wąskie i stosunkowo łatwe do zbudowania, a czy ładne - rzecz gustu, ale chyba w kierunku, który estetycznie ciebie interesował. oczywiście można dodać trochę modernego glansu do projektu. jedne z najtańszych planów (40 dolców hamerykańskich), wielokrotnie zbudowane, wiadomo, czego sie spodziewać.
przed zmniejszaniem projektów przestrzegam, to nie jest takie proste wcale, zmniejszanie o 20% jeszcze jest dopuszczalne, ale bardziej to raczej odradzam.
pozdrawiam,
Grzegorz

ps. aha, zapomniałem, przy ewentualnej budowie sneakeasy wg. planów ś.p. Boglera możesz liczyć na duże wsparcie w internecie, jest spora grupa dyskusyjna na yahoo, co prawda po angielsku, ale zawsze coś.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: tomasz piasecki i 38 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL