Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

pół kadłuba
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=13855
Strona 1 z 1

Autor:  stibur [ 18 gru 2012, o 12:07 ]
Tytuł:  pół kadłuba

Co sądzicie o takich pomysłach?

Mamy powiedzmy narysowane 5 metrowe kanu o szerokości 2.5 METRA.
Kadłub bez wyróżnionej rufy i dziobu, symetryczny.
Budujemy tylko POŁOWĘ tej łódki przeciętej wzdłuż stępki. Płaszczyznę cięcia zastępujemy płaską burtą. Mamy asymetryczny kadłub o szerokości 1.25m i długości 5m.
Wyposażamy to cudo w żagle wekslujące. Można być np kleszcze kraba lub pędnik deski z żaglem.
Płaska burta będzie przeciwdziałać dryfowi, gdyż zawsze będzie zawietrzna.

Jakich można się spodziewać trudności?
Jak może wyglądać stateczność początkowa takiego kadłuba?
Jak stateczność kursowa, czy uda się uniknąć skręcania ku płaskiej burcie?

pozdrawiam
==========================
narty VS snowbord --- jacht VS proa

Autor:  steely [ 18 gru 2012, o 15:36 ]
Tytuł:  Re: pół kadłuba

Na modelu wygląda elegancko, jednak nie jestem pewien czy przeniesienie go na normalne rozmiary się sprawdzi. Na pewno będzie problem z utrzymaniem kursu i uniknięciem skręceni ku płaskiej burcie. Kolejne trudności pojawią się przy nagłej zmianie wiatru.

Autor:  Catz [ 18 gru 2012, o 20:05 ]
Tytuł:  Re: pół kadłuba

Pomysl "monoproa" nie jest nowy i dzialac moze doskonale.
Nie widze jednak sensu takiej konstrukcji. Skoro juz mamy wekslowac, to nie lepiej zbudowac proa? Bedzie taniej, lzej, z mniejsza pow.zmoczona i plywac bedzie duzo, duzo szybciej. Pewnie i ostrzej.
Catz

Autor:  myszek [ 21 gru 2012, o 10:59 ]
Tytuł:  Re: pół kadłuba

stibur napisał(a):
Mamy powiedzmy narysowane 5 metrowe kanu o szerokości 2.5 METRA.
Kadłub bez wyróżnionej rufy i dziobu, symetryczny.
Budujemy tylko POŁOWĘ tej łódki przeciętej wzdłuż stępki. Płaszczyznę cięcia zastępujemy płaską burtą. Mamy asymetryczny kadłub o szerokości 1.25m i długości 5m.


Mógłby to ktoś w końcu zrobić, bo na razie są tylko pomysły, a oprócz dawnych promów
http://www.tricoastal.com/ferry/sailferry.html
realizacji jakoś brak. Szkoda, bo konstrukcja prosta, a ciekawe, jakie będzie miała zalety.

Catz napisał(a):
Nie widze jednak sensu takiej konstrukcji. Skoro juz mamy wekslowac, to nie lepiej zbudowac proa?


Chyba że zależy nam z jakichś powodów na jednokadłubowcu. Na przykład jest to moim zdaniem logiczna ewolucja klasy Mini - następny etap po "pustaku", pozwalający jeszcze bardziej powiększyć moment prostujący, przy okazji pochylić żagle na nawietrzną, i to wszystko bez ruchomych elementów.

pozdrowienia

krzys

ps. IMOCA na szelki wypadek w edycji przepisów z 2008r. wprowadziła paragraf, że jacht ma być symetryczny (zapewne: względem osi podłużnej)

Autor:  Catz [ 23 gru 2012, o 00:25 ]
Tytuł:  Re: pół kadłuba

myszek napisał(a):
Szkoda, bo konstrukcja prosta, a ciekawe, jakie będzie miała zalety.

Jakos nie widze, chyba ze ...
myszek napisał(a):
Chyba że zależy nam z jakichś powodów na jednokadłubowcu. Na przykład jest to moim zdaniem logiczna ewolucja klasy Mini - następny etap po "pustaku", pozwalający jeszcze bardziej powiększyć moment prostujący, przy okazji pochylić żagle na nawietrzną, i to wszystko bez ruchomych elementów.

Zastosowanie chyba dosc ograniczone ( niszowe? ;) ) i "płaskiej burty przeciwdziałajacej dryfowi" jakos tez nie widze. Ani z wiatrem, ani na wiatr...
Catz

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/