Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 4 lip 2025, o 22:34




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 cze 2013, o 12:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13858
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 2376
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
W związku z kontrolowanym zatopieniem jachtu drewnianego w celu zasklepienia szczelin silnik diesel nieopatrznie przez kilkanaście minut był pod wodą. Stało się.
Mam pytanie:
Jakie czynności powinny być wykonane na silniku aby jego stan nie uległ pogorszeniu?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 14:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2012, o 07:01
Posty: 163
Lokalizacja: Gdynia/Gozdowice
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: .
Parę miesięcy temu spędziłem trochę czasu na Victorii (Tej którą zbudował Ruda).
Niestety po huraganie się raz zdarzyło Viktorce trochę pod tonąć (niekontrolowanie :oops: ) i silnik również był zalany.
No i niestety.. Cały silnik trzeba było rozebrać na części, umyć w ropie i poskładać z powrotem.

_________________
Pozdrawiam
Jacek Atroszko
http://www.poludnik-zero.pl
Całe życie w przechyle...



Za ten post autor Buba otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 14:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13858
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 2376
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Buba napisał(a):
No i niestety.. Cały silnik trzeba było rozebrać na części, umyć w ropie i poskładać z powrotem.

Tego się obawiałem :-(

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 15:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
1. Nie kręcić!!!
2. Wykręcić świece żarowe /jeśli są/ Wtryskiwacze jeśli nie ma świec
3. Sprawdzić wydech i dolot na okoliczność zalegającej wody i osuszyć jeśli jest filtr powietrza osuszyć/wymienić wkład.
4. Wysuszyć dokładnie /zwłaszcza alternator, rozrusznik, osprzęt elektryczny/
5. Wszystkie elementy elektryczne/elektroniczne jeśli są potraktować środkiem wypierającym wodę i osuszyć
6. Przesmarować obficie wszystkie kalamitki inne punkty smarowania i cięgna bowdena
7. Wymienić filtr i olej w silniku /i przekładni/ oraz wszelkie płyny hydrauliczne, chłodzące jeśli są i mają zbiorniczki z odpowietrzeniem.
8. Sprawdzić zbiornik paliwa i zasilanie na obecność wody - opróżnić odstojnik, wymienić filtr
9. Zakręcić dłużej rozrusznikiem ze zdjętymi świecami/wtryskami - dać silnikowi wypluć ewentualną wodę
10. Zakręcić przekładnią
11. Sprawdzić olej w silniku i przekładni na okoliczność tworzenia się emulsji z wodą jeśli jest emulsja wymienić.
12 Złożyć do kupy wtryski i/lub świece
13 Sprawdzić czy silnik da się obrócić ręcznie bez nadzwyczajnych oporów /kręcimy kluczem na kole pasowym np./ tak, żeby wszystkie cylindry przeszły przez kompresję
14 Odpalić słuchając niepokojących odgłosów
15 Nagrzać do temperatury roboczej przy włączonej przekładni
16 Sprawdzić olej w silniku i przekładni na okoliczność tworzenia się emulsji z wodą jeśli jest emulsja wymienić.
17 Po kilku godzinach normalnej pracy powtórzyć punkt 16

Jeśli woda była słona i/lub silnik stał niej dłużej - rozbiórka na czynniki pierwsze, myjka warsztatowa/pędzel z ropą + środki wypierające wodę/kąpiel w badziewnym oleju i składanie na nowe uszczelki. Sprawdzić drożność kanałów olejowych! Przy okazji ocenić stan pierścieni, panewek, gładzi, gniazd, uszczelniaczy, szklanek, pomp - w razie potrzeby /także zbliżającej się!/ przeprowadzić naprawy coby na pusto nie rozbierać.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojciech1968 napisał(a):
Buba napisał(a):
No i niestety.. Cały silnik trzeba było rozebrać na części, umyć w ropie i poskładać z powrotem.

Tego się obawiałem :-(


Jeśli terenówkę zalało nam sodką wodą a kierowca zdążył zgasić silnik przed zalaniem stosuje się z dobrym skutkiem podaną procedurę - nie rozbiera się silnika na śrubki i żyją latami. Rozbiórka obligatoryjna po słonym, tygodniach w wodzie albo zassaniu wody przez pracujący silnik /jeśli na pełnym ogniu to zgon zwykle widowiskowy i nie ma po co rozbierać/.



Za ten post autor Były user otrzymał podziękowania - 3: Marian Strzelecki, qxqx, Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 15:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojciech1968 napisał(a):
silnik diesel nieopatrznie przez kilkanaście minut był pod wodą. Stało się.


Jezu ...
Wojtek - po cos sobie to zrobił ???
Pzdr
Kocur


Załączniki:
Nauczmy sie kochać Diesle....jpg
Nauczmy sie kochać Diesle....jpg [ 4.91 KiB | Przeglądane 3292 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 15:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
nauczmy się kochać diesle...

A co - tak szybko odchodzą? :cool:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 16:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Sąsiad napisał(a):
A co - tak szybko odchodzą?


Przy takim traktowaniu ???
Koszmar...
Inna sprawa to wiedząc, że po zalaniu jachtu silnik znajdzie sie na chwilkę pod wodą czy nie można było zdjąć z niego całego osprzętu elektrycznego a resztę zabezpieczyć tak aby straty zminimalizować ?
Właściwie poza wlotem powietrza to woda nie bardzo ma gdzie do takiego silnika wejść - całość przecież jest i tak szczelna gdyz inaczej podczas pracy silnik taki pluł by na około wszystkim...
A przecież jest suchy ...
A wlot powietrza można uszczelnić do takiego manewru.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 16:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13858
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 2376
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
silnik diesel nieopatrznie przez kilkanaście minut był pod wodą. Stało się.


Jezu ...
Wojtek - po cos sobie to zrobił ???
Pzdr
Kocur

Moja wina jest w tym, że nie zwróciłem uwagi na to, że jacht może się prawie cały zanurzyć, drewniany jacht wysuszony na pieprz.
Trzy pompy szmbowe nie nadążyły wypompowywać wody, no i stało się.
Jacht stał na głębszej wodzie, a mógł stać przy brzegu.
Chłopaki zaalarmowali mnie po fakcie.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 16:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
bury_kocur napisał(a):
Właściwie poza wlotem powietrza to woda nie bardzo ma gdzie do takiego silnika wejść - całość przecież jest i tak szczelna gdyz inaczej podczas pracy silnik taki pluł by na około wszystkim...


Zależy jak na to patrzeć Włodku, takie simmeringi działają raczej jednostronnie i obliczone są na działanie od środka ciśnienia cieczy o lepkości oleju a nie od zewnątrz ciśnienia cieczy o lepkości wody...

Po zanurzeniu silnika z zabezpieczonym dolotem i wylotem na kilkanaście minut na pół metra pod wodę przedmuchałbym go jednak bez świec i olej wymienił. żeby potem nie dociekać ;)

PS. Mosty, przekładnie i silniki w terenówkach są pouszczelniane tak samo, odpowietrzenia mają na dwóch metrach a woda potrafi spenetrować po dłuższym zanurzeniu /3 godziny stania w bagnie np/ i masło się robi w oleju.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 18:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Yigael napisał(a):
Po zanurzeniu silnika z zabezpieczonym dolotem i wylotem na kilkanaście minut na pół metra pod wodę przedmuchałbym go jednak bez świec i olej wymienił. żeby potem nie dociekać


Tu sie z Tobą calkowicie zgadzam.

Yigael napisał(a):
woda potrafi spenetrować po dłuższym zanurzeniu /3 godziny stania w bagnie np/ i masło się robi w oleju.


Ale Wojtek pisał o kilkunastu minutach.
Poza tym jakoś podświadomie przyjąłem, iż to zanurzenie było na niewielkiej głębokości czyli nie wymuszającej dużego ciśnienia.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 19:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
A dolot i wydech ?
Ja bym silnik rozebrał i to szybko. Zanim gładzie cylindrowe przestaną być gładziami :D Podejrzewam, że skoro łódka stała długo silnik też nie był odpalany ani zalewany olejem do komór spalania. Więc olej dawno spłynął....
Woda słodka nie jest tak agresywna jak słona, ale mimo wszystko ja bym nie ryzykował....
Wprawdzie utka była pod wodą tylko kilkanaście minut ale jeśli woda dostała się do cylindrów - to jest tam już dłużej.....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 19:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13858
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 2376
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kurczak napisał(a):
Podejrzewam, że skoro łódka stała długo silnik też nie był odpalany ani zalewany olejem do komór spalania.

Piotrze, silnik był odpalany.
Olej w silniku przed odpaleniem wymieniony.
Dziękuję za dobre rady.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 20:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13162
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3098
Otrzymał podziękowań: 2697
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Yigael napisał(a):
zassaniu wody przez pracujący silnik /jeśli na pełnym ogniu to zgon zwykle widowiskowy i nie ma po co rozbierać/
Masz jakiś filmik?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 21:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Stara Zientara napisał(a):
Yigael napisał(a):
zassaniu wody przez pracujący silnik /jeśli na pełnym ogniu to zgon zwykle widowiskowy i nie ma po co rozbierać/
Masz jakiś filmik?







Na tych filmach powtarza się szczęknięcie jakby w ciężarówce bieg nie wszedł - tak brzmi korbowód przebijający blok, stopa korbowodu dziurawiąca miskę albo zawór wybity z głowicy przez tłok...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2013, o 21:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2009, o 12:05
Posty: 323
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 7
Uprawnienia żeglarskie: sj
Wojciech1968 napisał(a):
drewniany jacht wysuszony na pieprz.

Zjawka ostatnio też była tak wyschnięta. Na pasach długo leżała, a 3 pompy pracowały na okrągło.

_________________
"Racja jest jak dupa, każdy ma swoją."
Józef Piłsudski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2013, o 22:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13858
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 2376
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jakoś zapomniałem o problemie, bo kłopotów nie było z uruchomieniem silnika.
Wcześniej jednak z miski olejowej została odpuszczona woda, która znajdowała się na dnie miski olejowej. Około 2 litrów wody dostało się do oleju.
Po próbie odpalenia silnika, który to za pierwszym razem odpalił, zbadaliśmy jakość oleju.
Olej był mleczny, co było powodem jego wymiany.
Po wymianie oleju na nowy, silnik pracuje bez zastrzeżeń.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Wrona i 37 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL