Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 lip 2025, o 21:22




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 paź 2013, o 16:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Z góry przepraszam że zaśmiecam forum takim tematem. Domyślam się że oba rozwiązania są złe, ale...
Gdyby ktoś, np. ja, był tak głupi żeby próbować robić katamaran z rur, to lepiej żeby te rury stykały się jak po lewej czy jak po prawej?


Załączniki:
rury.jpg
rury.jpg [ 9.97 KiB | Przeglądane 1733 razy ]

_________________
Pozdrawiam Radek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2013, o 17:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 10:49
Posty: 291
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 51
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Ciekawy temat, nie mam doświadczenia w projektowaniu pływadeł więc rzeczowo nie podpowiem ale zdecydowanie obstawiam "lewy sposób".

Wrzuć tutaj projekt, lekki, przenośny katamaran od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie.

_________________
marchew
ready2sail.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2013, o 18:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Projektu nie ma. Jest plan żeby się pobawić i pokombinować. Kat bo lubimy i ciągle mamy plany co do budowy dużego składanego kata. A z rur, bo nam się za frajer trafiły. Rury mają 16cm średnicy grubość ścianki ok 4mm długość ok. 5mb. Jedna ma ok 100kg. wyporności brutto przy masie własnej ok, 12,5 kg. Mamy 4 szt. chcemy je pociąć, tak aby dało się z nich zrobić różne pływające konstrukcje, głównie pod mały silnik, choć nie wykluczamy żagli. Projekt traktowany tylko i wyłącznie jako zabawa i wspólne spędzanie czasu - nienormalnego ojca z ciekawym świata synem ;)
P.s. Pływać mają dwie /w porywach do być może czterech osób/, pływać będziemy raz może trzy i to już cały plan :lol:

P.s. 2 Rury z PCV są stosunkowo tanie i przy większych średnicach jest to jakiś pomysł na niedrogiego kata. Nie twierdzę że dobry.

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 13:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 10:49
Posty: 291
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 51
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Taki szkic na szybko zrobiłem:
Załącznik:
kat.jpg
kat.jpg [ 59.1 KiB | Przeglądane 19129 razy ]


Żona przechodząc obok zapytała:
Żona: Co to?
Ja: Katamaran z rur PCV
Żona: Lepiej będzie pływał jak zatkasz te rury
:D

_________________
marchew
ready2sail.pl



Za ten post autor marchew otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 17:22 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
ra_dek napisał(a):
Rury mają 16cm średnicy grubość ścianki ok 4mm długość ok. 5mb. Jedna ma ok 100kg. wyporności brutto przy masie własnej ok, 12,5 kg. Mamy 4 szt. chcemy je pociąć, tak aby dało się z nich zrobić różne pływające konstrukcje, głównie pod mały silnik, choć nie wykluczamy żagli.
W przypadku katamarana będziecie mieć do wykorzystania ok ~180 kg wyporności... trochę mało ale dla dwóch osób?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 18:12 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
marchew napisał(a):
Wrzuć tutaj projekt, lekki, przenośny katamaran od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie.

Żona: Lepiej będzie pływał jak zatkasz te rury
:D
Wystarczy rozgrzać i można spłaszczyć końce - na klej, albo spawać - od razu jest elegancki dziób ;)
Oczywista można bardziej stylowo wykończyć: dokupić kolanka, zaślepki... :mrgreen:
Ale złączki kosztują, droższe niż rura.

http://www.youtube.com/watch?v=UF6pcWjctSA

Obrazek



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 19:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ra_dek napisał(a):
lepiej żeby te rury stykały się jak po lewej czy jak po prawej?

Znaczenie marginalne, istotne jest to, że po sezonie możesz użyć ich chociażby do tego...
:rotfl:

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 19:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 10:49
Posty: 291
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 51
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Film pokazujący różne podejścia do tematu:

_________________
marchew
ready2sail.pl



Za ten post autor marchew otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 21:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Dziękuję za zainteresowanie tematem, trochę miałem obawy przed zaśmiecaniem forum takim pomysłem.
marchew mądra żona - bezcenne :cool:
Zamknięcie tub jest już nawet częściowo wykonane, pocięliśmy pierścienie 4 cm. został usunięty wycinek z ich obwodu, dzięki czemu można je na wcisk wcisnąć w rurę. Zostaną wklejone a następnie na nich oprą się dekle z pcv lub drewna.
P.s. Niezły projekt, jeśli program jest darmowy to będę wdzięczny za podanie jego nazwy.

Były_User 934585 mam 4 szt. i mnie wychodzi z samych rur 350 kg. ale jestem durny i bardzo możliwe coś źle liczyłem. Generalnie chętnych do pływania jest ok 150 kg. :lol:

RyśM jest dokładnie tak jak piszesz. Złączki przerabiałem kolanko 24 zł. szt. szkoda kaski bo projekt jest tylko i wyłącznie szkoleniowo-rozrywkowy. Żeby podgrzać trzeba mieć czym, możliwe że coś znajdę, mam pomysł na klejenie, jeszcze nie wiem bo nie ustaliłem jakie mają być czuby - o czym zaraz.

Wojciech1968 po pierwsze nie zgadzam się ;)
po drugie mój syn "jest" perkusistą, znamy i uwielbiamy BMG, polecam wszystkim :)

marchew RebelCat oczywiście przerobione :)

A teraz, prośba o radę, jak mają być zakończone rury?
Prawdopodobnie rury będą się ze sobą stykał "w trójkącie" dwie rury obok siebie i między nimi od dołu trzecia. I teraz jak najlepiej zakończyć rury z przodu?
Myślę żeby wszystkie ściąć tak jak na schemacie na górze.


Załączniki:
rury_c.jpg
rury_c.jpg [ 20.33 KiB | Przeglądane 18893 razy ]

_________________
Pozdrawiam Radek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 21:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Może coś takiego, ale tu jedna rura na stronę ...
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 22:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 10:49
Posty: 291
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 51
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Rysowałem online w http://www.3dtin.com

_________________
marchew
ready2sail.pl



Za ten post autor marchew otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 22:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1228
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 733
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Hi hi, a co sądzicie o takim SWATH? :)
Załącznik:
rury.jpg
rury.jpg [ 43.91 KiB | Przeglądane 18849 razy ]


Nie mam pewności, czy rury by się nie pogięły, ale jeśli chodzi o opory ruchu w pływaniu na silniku, to chyba więcej się z danych materiałów nie wyciśnie :D

po prostu nie mogłem się powstrzymać

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 23:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Jedna na stronę to zdecydowanie lepszy pomysł, ale mam akurat takie - 160mm średnicy, za mało żeby robić po jednej. Co do laminowania właśnie kupiłem Budowa i naprawa jachtów z laminatu W. Tobisa :cool:
Zobaczymy, jest to jedna z opcji.

Rury może by się nie pogięły bo o dziwo są dość mocne jak na swoje wymiary ale nie wiadomo jakby to się zachowało na wodzie, przy połączeniu na np. dwóch legarach - mogło by się zgiąć. No i jeszcze jedne problem widoczny na foto - kiepsko się z tym poruszać, tym bardziej jeśli główny środek transportu to rower :lol:

Obrazek

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2013, o 00:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9260
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1823
Otrzymał podziękowań: 2216
Uprawnienia żeglarskie: sternik
A mogą stykać się też tak: :D
Załącznik:
770-05.jpg
770-05.jpg [ 47.27 KiB | Przeglądane 18799 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowania - 3: gurool, Marian Strzelecki, ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2013, o 00:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
mjs piękne, dzięki :D

marchew mogę wykorzystać Twój rysunek/schemat na innym forum?
Oczywiście podam autora, link do tematu i co tylko jeszcze chcesz ;)

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2013, o 01:03 

Dołączył(a): 19 sie 2009, o 10:21
Posty: 255
Lokalizacja: podkarpacie
Podziękował : 301
Otrzymał podziękowań: 175
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Radek !! dobrze się przyjrzyj i podumaj chwile . Jezeli w te zlączonne wygiete rury spodem wmontujesz prostą krudszą i połączysz??? wyplaszczysz prawie dno ale zmiejszysz zanurzenie > może sie tak nie smiej !! Powodzenie . Pozdrawia .:) ups :) oczywiscie powstanie jeden z plywakow .

_________________
Ciężko żyć lekko ! :)



Za ten post autor gurool otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2013, o 06:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 10:49
Posty: 291
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 51
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Jasne :)

_________________
marchew
ready2sail.pl



Za ten post autor marchew otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2013, o 07:43 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
ra_dek napisał(a):
Były_User 934585 mam 4 szt. i mnie wychodzi z samych rur 350 kg. ale jestem durny i bardzo możliwe coś źle liczyłem. Generalnie chętnych do pływania jest ok 150 kg. :lol:
Z samych rur wychodzi ale z ich rozmieszczenia już nie. Jeśli pływak obciążysz ponad jego wyporność zanurzy się całkowicie i dojdzie do wywrotki. Drugi pływak w takiej sytuacji praktycznie nie bierze udziału. Bardziej istotny jest wtedy jego ciężar. A od tych 350 kg musisz jeszcze odjąć ciężar pozostałej konstrukcji, silnika, paliwa...



Za ten post autor Były_User 934585 otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2013, o 09:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
gurool dzięki, też pomysł, tylko nadal nie mam jak/czym giąć, ale koncepcja na przyszłość jest :)
Z wyprofilowaniem zakończeń można by sobie poradzić opalarką, ale całą rurę tak ładnie wygiąć... może się nie udać, trzeba by ją całą podgrzać i zostawić w "formie".
Można by opalarką dmuchać do środka... :mrgreen:

marchew dzięki, prześlę link na PW.

Były_User 934585 dzięki. Oczywiście masz rację :)
Mam świadomość że żaglowe katy liczy się na jeden pływak, ale ten raczej pod silniczek. Jeśli coś z tego wyjdzie, a nie widzę przeciwwskazań, to będę na nim testował napędy do "mojego ciągle w planach katamaranu" :mrgreen:
Oczywiście reszta konstrukcji i silnik będzie coś ważyć, ale spokojnie 300 kg. wyporu będzie. Z tym że przy całkowitym zanurzeniu czyli kiepsko.

Dlatego pytałem jak lepiej połączyć rury. Pionowo /boje się że zaoram Wisłę/ czy w trójkąt? Oczywiście można jeszcze np. pociąć po 2,5m i ułożyć 8 szt. obok siebie, ale to będzie licha tratwa - zero fanu :lol:

No i najgorsze jak zakończyć rury, jaki kształt z przodu? Przy dwóch rurach obok siebie, albo tak by rozpychały wodę na boki albo pod siebie?, I co z tą rurą na dole? Konstrukcja będzie modułowa, będzie można kombinować, ale jeśli ktoś ma pomysł, a jeszcze lepiej argumenty, to będę wdzięczny. :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2013, o 10:24 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Radku nie ważne czy katamaran żaglowy czy motorowy bo kiedyś dojdzie do sytuacji gdy załoga zgromadzi się przy jednym pływaku. Jak bardzo chcesz to mamy w klubie stare rowery wodne, te na pływakach, i możesz osobiście się przekonać jak to zjawisko przebiega. :) ;)
Rury ułożone w trójkąt będą o wiele sztywniejsze mechanicznie niż ułożone pionowo. Sprawa "łatwości" wykonania i solidności połączenie tego pierwszego wykonania chyba przekonywać nie muszę. Zresztą chyba największym problemem do przezwyciężenia będzie jak solidnie te rury połączyć. Chyba najlepszym rozwiązaniem było by wykorzystanie odpowiedniej "czwartej" rury odpowiedniej średnicy do której przyklejone by były te "trzy główne".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2013, o 12:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10548
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
To może od razu zacząć od takiej szerszej: typoszereg produkcyjny chyba istnieje.


Załączniki:
Rurkat.JPG
Rurkat.JPG [ 4.81 KiB | Przeglądane 18592 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2013, o 23:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Były_User 934585; oczywiście znowu masz rację. Moja głupota czasem mnie przerasta :lol:
Były_User 934585 napisał(a):
Chyba najlepszym rozwiązaniem było by wykorzystanie odpowiedniej "czwartej" rury odpowiedniej średnicy do której przyklejone by były te "trzy główne".

Świetny pomysł, gdybym robił coś takiego na stałe to pewnie właśnie tak, ale to mają być "klocki" bo mam co najmniej trzy koncepcje na zabawy z tymi rurami. Prawdopodobnie najzwyczajniej w świecie ścisnę je taśmą nośną lub pasami transportowymi, przy okazji łapiąc belki nośne pokładu.

Marian Strzelecki; Na pewno miało by to większy sens, ale te rury mam darmo, a zabawa nie będzie wiele kosztować. Szersze rury są dość drogie, choć biorąc pod uwagę ceną jakiegokolwiek pływadła to jest to jakiś pomysł.

Cytuję moje wyliczenia z innego forum /nie sądzę, ale kto wie, może komuś się przyda/:
Dane orientacyjne dla 1 mb rury. Kolejno: Średnica [mm] - Objętość [m3] - Waga [kg]:

160 - 0.02 - 2,7
200 - 0.031 - 4,1
315 - 0.071 - 10
400 - 0.126 - 16

Dane szacunkowe dla słabych rur, przy mocniejszych waga proporcjonalnie wzrasta /przy grubszych znacznie/.


Dla przykładu same pływaki 2 szt. o dł 4mb każdy i średnicy jak niżej miałyby odpowiednio, przy całkowitym zanurzeniu wyporność i wagę jak niżej /żeby to miało sens trzeba by brać pod uwagę mniej niż połowę wyporności.

160 - 1.6 - 21,6
200 - 2.48 - 32.8
315 - 5.68 - 80
400 - 1.008 - 128

Po odjęciu masy własnej szacowana wyporność samych pływaków 2x4mb. to:

160 - 136
200 - 215.2
315 - 488
400 - 880

Do kompletu potrzebne są jeszcze ceny, a te są b. różne u różnych producentów i dostawców.
Dodatkowy kłopot to fakt że przeważnie rury o większych średnicach mają dł. 3 lub 6 mb.

Orientacyjny koszt 1mb. rury u producenta z którego danych korzystałem /ceny netto przy hurcie/:

160 - 31 zł.
200 - 50 zł.
315 - 127 zł.
400 - 200 zł.

Jak wiadomo liczyć można bez końca :lol:
Należało by jeszcze policzyć koszt wyporności np. 1kg. przy różnych średnicach.
Analizę danych zostawiam zainteresowanym :cool:

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2013, o 06:41 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
ra_dek napisał(a):
...

Sam byś z czasem wpadł na to, że nie cała wyporność w katamaranie cały czas "pracuje".
Co do sposobu montażu to może zwiąż rury drutem? Jest taki zaplot, pokombinuj, który powoduje ściskanie do wewnątrz trzech rur. Gdyby udało się jeszcze włożyć do wewnątrz kawałek sklejki miałbyś do czego przymocować pomost. Pasu czy tam inne taśmy dadzą bardzo duże opory.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2013, o 11:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Były_User 934585 piękne dzięki za pomoc, Twoje rady są nie do przecenienia.
Byłem świadom że taśma będzie "przeszkadzać", drut chyba sobie odpuszczę, ale "zaplot" z Twojej podpowiedzi wchodzi do projektu. Jeśli zajdzie taka potrzeba to wzdłuż rur wstawię dodatkową belkę, dziś się okaże, bo w końcu zdecydowałem jak potnę rury. Jeszcze raz dzięki za pomoc :D
P.s. Zaplot i przy okazjo mocowaniu belek pokładu jak na schemacie, oczywiście trzeba będzie zadbać o kąt prosty między belką a rurami. Dobrze? :mrgreen:

P.s. 2 jak wysłałem to zobaczyłem że można to lepiej powiązać, poprzekladać, ale w tą stronę, tak?


Załączniki:
rury_z.jpg
rury_z.jpg [ 18.13 KiB | Przeglądane 18345 razy ]

_________________
Pozdrawiam Radek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2013, o 12:18 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Tak jak narysowane - masz w środku między rurami plątaninę pojedynczych lin, trących nawzajem o się co im nie posłuży... A jak zacisnąć by się rury nie wyślizgiwały wzdłuż, też nie widzę.
Na rurę, wszak śliską a ze ścianką mogącą się zagnieść, lepiej nałożyć węzeł i zacisnąć - bo lina tylko obrzucona dookoła będzie ślizgać się, lepiej chociaż kilkakroć obłożyć. Ja bym dał wyblinkę, nawet wzmocnioną, na dolnej rurze, 'skrzyżowaniem u góry'; a jej końcami (wychodzącymi na górne rury od dołu na zewnątrz) obłożył górne takoż, węzły kładąc przed i za tym dolnym, a 'skrzyżowania' na zewnątrz. Górne nie muszą już koniecznie być wiązane w wyblinkę, to już jak tam wygodniej wiązać i do czego to będzie wiązane, byle też je kilkakrotnie owinąć.
Tym sposobem rury stykają się ze sobą na płaskich, potrójnych obłożeniach lin, stosunkowo duża powierzchnia więc tarcie dobre a nacisk rozłożony. Zaś jest okazja dobrze to naciągnąć, napiąć linę.
Nie narysuję tego przestrzennie, ale siem domyślisz ;)
Obrazek

A do ściśnięcia rur razem to jednak najlepsza jest nierozciągliwa taśma wokół całości, z napinaczem. Liną tak nie naciągnie. Nie przesadzajmy z tym oporem, to przecież starczy w paru miejscach, a taśma cienka i leży wzdłuż przepływu. Nie sądzę by opór był większy niż od liny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2013, o 13:08 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Rury trzeba tak zapleść aby raz nie przesuwały się wzdłuż ale to załatwia ilość. Ilość też zapewni sztywność bez klejenia. Ten zaplot musi ściskać rury do siebie więc to co na rysunku odpada. I nie lina czy linka ale zwykły stalowy drut. Taśmy niby też ok ale pozostanie wolna przestrzeń dająca opory i wrażliwa na uszkodzenia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2013, o 14:17 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Były_User 934585 napisał(a):
Jest taki zaplot, pokombinuj, który powoduje ściskanie do wewnątrz trzech rur.

Może należy rysunek wstawić? ;)
Mnie taki na myśl przychodzi:
Tu na płask, ale w trójkącie zasada ta sama ino raz tę, raz tamtę; takimi krzyżując 'ósemkami' i zaciągając.
Obrazek
Mocna metoda, nie do ruszenia...
Obrazek

Ale i prościej, na okrętkę można, byle mocno zaciągnąć; w zasadzie na okrętkę nie zabezpiecza przed przesuwaniem się rur, jednak jeśli dolna będzie chwycona wyblinką a górne mocno do niej dociśnięte, to chyba wystarczy. Zwłaszcza że będą wiązane do jakiegoś pomostu.
Obrazek


Goglnąć "lashing" i pełno różności wyskoczy, zapewne przydatnych ;)
http://www.google.pl/search?q=fig+8+las ... h&imgdii=_



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2013, o 15:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
I tak czeka mnie zakup nowych taśm z napinaczami więc chyba jednak zdecyduje się na taśmę. Poczyniłem testy łatwiejsze i szybsze od rysowania w gimpie :lol: Na foto zaplot jak na rys wyżej, moim zdaniem może być. Próbowałem innych, jeszcze pokombinuję.

Obrazek

Dziękuję za Wasze rady i poświęcony czas. Przypomnę tylko że to ma być jednostka doświadczalna o charakterze zabawowym i długo pływać nie będzie, więc za bardzo kombinować nie będziemy. Przy okazji koncepcja wklejania dekli.

Obrazek

P.s. RyśM w Twoim poprzednim poście /z godz. 13.18/ wyświetla się reklama hostingu, jeśli tak ma być to ok, ale może miał tam być obrazek?

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2013, o 15:08 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
ra_dek napisał(a):
RyśM w Twoim poprzednim poście /z godz. 13.18/ wyświetla się reklama hostingu, jeśli tak ma być to ok, ale może miał tam być obrazek?
wtedy był obrazek... (http://dhecho.cba.pl/belkow65.jpg). Tak z gogla na szybko pierwsze co wyskoczyło - odpowiedzialności nie biorę, internet szybkozmienny :lol:
Innym linkiem:
Obrazek
(czyli http://www.okiem.pl/harcerstwo/wezly/belkowy.jpg )


Ostatnio edytowano 4 paź 2013, o 15:24 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2013, o 15:23 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
1. sugestia - nie skracaj rur, nie tnij. 5 metrów to wcale nie jest wiele
2. propozycja - masz jeszcze jedną opcję ułożenia rur, czyli proa. jako pływak główny trzy rury, jako pływak stabilizujący jedna rura. da radę dołączyć silnik, Gary Dierking opracował metodę. ciężar główny będzie wtedy nad trzema rurami i troszeczkę na bocznej, wydaje mi się, że to najlepsze wykorzystanie dostępnej wyporności. motorowe proa wykorzystywane są w Japonii. tutaj zdjęcie z Indonezji
[img]http://matthewoldfield.photoshelter.com/gallery-image/Images-of-Indonesia/G000028XpZaKPt3U/I0000Hngt_jt1BPw[/img]
3. można zlepiać końce rur rozgrzewając polichlorek winylu opalarką i potem ściskając. dekle ze sklejki też dadzą radę, najłatwiej wkleić na silikon, ale po pewnym czasie się rozszczelni - materiały inaczej pracują pod wpływem temperatury. w każdej rurze warto zrobić jakąś dziurkę, zamykaną, rzecz jasna, do rewizji czy się woda nie pojawiła oraz wyrównywania ciśnienia.
4. tutaj link do rozważań Othmara Karschulina na temat proa z rur kanalizacyjnych, ciekawe sugestie łączenia rur z "iakos" oraz sklejania dziobu, choć kształtem dziobu zupełnie bym się nie przejmował. http://www.multihull.de/down/Pipe_Mag.pdf
5 jeśli będziesz zainteresowany, to mogę spróbować zrobić zdjęcia mojego pływaka z rury PVC
6. pomysł Myszka też bardzo fajny
pozdrawiam,
Grzegorz
ps. z malowaniem tych rur to natomiast lipa wielka jest, nie znalazłem jak do tej pory farby, która by się na tym trzymała. można natomiast wkręcać w nie wkręty do drewna.



Za ten post autor qxqx otrzymał podziękowania - 3: Marian Strzelecki, ra_dek, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL