Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 15:31




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 mar 2016, o 21:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Mam pewien problem z rdzewiejacymi rączkami z rurki ze stali ktora miala byc 316. Ale chyba nie jest bo w srodku rdzewieje. Mam pytanie czym tą rdze wytrawić? Moze też to być 316, ale rurki były ciete laserem i otwory też zrobiono laserem i to mogą rdzewiec przyklejone ''opiłki'' jak sie tego pozbyć.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2016, o 22:09 

Dołączył(a): 6 mar 2016, o 10:12
Posty: 104
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Nie było gazu z drugiej strony w trakcie spawania? Jeśli tak to to już nie jest stal nierdzewna, nic z tym nie zrobisz. Trzeba całość SWC wyciąć i wstawić nowe.

Opiłków z cięcia laserem jeszcze nie widziałem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2016, o 22:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Tego nikt nie spawał. Było tylko cięte laserem. Z tymi opiłkami a raczej odpryskami to takie moje domysły. Ciecie laserem jest w atmosferze argonu więc teoretycznie nie powinno rdzewieć. Ale rdzewieje. Tylko wewnątrz. Jest jakaś pasta do trawienia spawów ale ona matuje wypolerowane powierzchnie i nie wiem czy po ponowny polerowaniu nie będzie śladów.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2016, o 22:40 

Dołączył(a): 6 mar 2016, o 10:12
Posty: 104
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
To co rdzewieje to nie jest 316. Po laserze w 316 i 308 miałbyś ładnie obrdzewiałe brzegi i nie wgryzałoby dalej.

Pasta do pasywacji jest zaraz po spawaniu, później to listki na szlifierce.



Chyba że się po słonej wodzie wozisz, to 316 nie jest nierdzewna w kontakcie z solą i powietrzem. 904 na to trzeba.



Za ten post autor Jacek___ otrzymał podziękowanie od: Dixi
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 mar 2016, o 22:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Właśnie pływa po słonej. Z zewnątrz nie rdzewieje tylko wewnątrz a tam nie ma szansy na szlifowanie czy polerowanie. Spróbuje jeszcze elektropoleru albo innego trawienia. Ale na razie nie mam pomysłu gdzie i w czym. A jak to nie pomorze to trzeba będzie pomyśleć o
innym materiale.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

A jakby to lakierem potraktować od środka?

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 mar 2016, o 05:33 

Dołączył(a): 6 mar 2016, o 10:12
Posty: 104
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Jak zalejesz wszystko bezbarwnym lakierem to zostanie tak jak jest.
Rdzę z chromu ciężko wyjąć, chrom właśnie po to jest oporny.

316 nie nadaje się do słonej wody z tlenem. Bez tlenu daje radę - pod wodą nie zgnije.
To nie jest jakaś straszna wada, po prostu co 10-15 lat trzeba wymienić elementy.


Jak masz możliwość to piaskiem dmuchnij przed lakierowaniem tam gdzie rdza jak Ci to przeszkadza wizualnie.

Nie ma się co przejmować, dla 316 do korozji strukturalnej jest bardzo daleko. Ale warto kłaść na to w produkcji twardy lakier bezbarwny (taki jak na samochody terenowe, poliuretan jakiś gruby).

Stale nierdzewne nie są nierdzewne, są tylko oporne na korozję w pewnych warunkach, a te z molibdenem (904) są w jeszcze większym zakresie oporne. Tylko trzeba rozważać koszt i trudność utrzymania parametrów produkcji (też koszt). Wolę czasem wymienić 316 niż się przekonać na 904 że mi ręka drgnęła.
W przemyśle i tak to wymienią, to na siebie zarabia, a łódka tylko kosztuje - wolę wymieniać tanią 316.



Za ten post autor Jacek___ otrzymał podziękowanie od: Dixi
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 mar 2016, o 07:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Spróbuje polakierować w takim razie. Czerwony zaciek na białym kadłubie wygląda odrażająco. Jak stara muszla klozetowa w publicznej toalecie.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 mar 2016, o 08:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jacek___ napisał(a):
Chyba że się po słonej wodzie wozisz, to 316 nie jest nierdzewna w kontakcie z solą i powietrzem. 904 na to trzeba.


Ja tam się na stalach nie znam.
Ale od lat żyję w przekonaniu, że stal 316, zwana inaczej A4, to ta z której robi się elementy na morze. W warsztatach czasami mówią o tej stali "kwasówka".
Powszechnie dostępna w cywilu "nierdzewka", czyli 304 (304L?), czyli A2, na Bałtyku po kilku sezonach łapie rdzawy osad.

Ktoś mnie poprawi?

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 mar 2016, o 10:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
To właśnie tak jest. Ta kwasówka dobrze się trzyma po wypolerowaniu. Raczki w moich łódkach są z polerowanej rurki ale w środku nie da się jej polerować. A i zaspawać tez nie. Dlatego szukam sposobu na inne zabezpieczenie.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 mar 2016, o 19:07 

Dołączył(a): 6 mar 2016, o 10:12
Posty: 104
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
marcin_palacz napisał(a):
Jacek___ napisał(a):
Chyba że się po słonej wodzie wozisz, to 316 nie jest nierdzewna w kontakcie z solą i powietrzem. 904 na to trzeba.


Ja tam się na stalach nie znam.
Ale od lat żyję w przekonaniu, że stal 316, zwana inaczej A4, to ta z której robi się elementy na morze. W warsztatach czasami mówią o tej stali "kwasówka".
Powszechnie dostępna w cywilu "nierdzewka", czyli 304 (304L?), czyli A2, na Bałtyku po kilku sezonach łapie rdzawy osad.

Ktoś mnie poprawi?

Marcin


304 jest nierdzewna w warunkach domowych, używa się jej na nierdzewne meble, balustrady. Wystawiona na dwór rdzewieje w warunkach atmosferycznych.

Elementy metalowe jachtów nie są robione na wieki, trzeba je zabezpieczać (lakier choćby) i wymieniać co dekadę, półtorej.

Słona woda nie jest groźna dla 316, ale słona woda z tlenem powolutku ją zje.

Przekonania mamy w kościele i przy urnie, na morzu mamy wiedzę i pamiętamy tych co im wiedzy brakło. To dosyć specjalistyczna wiedza związana z rzemiosłem, więc nie można oczekiwać że jak człowiekowi mówią że to nierdzewka to się zastanowi w jakich warunkach jest to prawda, a w jakich nie.

Zacieki to kwestia estetyczna, nie wpływa na komfort i parametry lotu, jako redneck bym się tym nie przejął.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 mar 2016, o 20:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Jacek___ napisał(a):
Zacieki to kwestia estetyczna, nie wpływa na komfort i parametry lotu, jako redneck bym się tym nie przejął.

A cieszyłbyś się jak by na nowej łódce pojawiły Ci się czerwone zacieki? Pewnie nie. Ja nie chcę dostarczać takich atrakcji klientom. A poza tym moje łódki mają być lepsze niż francuskie i

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 mar 2016, o 21:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
marcin_palacz napisał(a):
Ktoś mnie poprawi?

Poprawiać nie będę, bo i nie ma czego się czepić ;)
Ale coś zasugeruję z mojej praktyki...
Po pierwsze, to żyjemy sobie w Europie, jak by na to nie patrzeć ;)
I jeśli upieramy się przy kupowaniu stali używać Amerykańskiej nomenklatury i norm ( AISI/ASTM )... To sami jesteśmy sobie winni, jak ktoś nas łaskawie zechce "orżnąć" ;)
Dixi napisał(a):
Mam pewien problem z rdzewiejacymi rączkami z rurki ze stali ktora miala byc 316. Ale chyba nie jest bo w srodku rdzewieje.

Z całą pewnością nie jest. Nawet biorąc pod uwagę, że wegetuje w środowisku
silnie elektrolitycznym.
Jak byś pokazał fotkę tego detalu, to można by coś więcej powiedzieć.
Ta rdza ma kolor atramentowy ( czarno-granatowy ) czy czerwony ( jak stal chromowa
po wyżarzeniu ) ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 mar 2016, o 21:41 

Dołączył(a): 7 mar 2013, o 19:56
Posty: 55
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: Sternik
Dixi napisał(a):
A poza tym moje łódki mają być lepsze niż francuskie i


:D Dziękuję !!!
PS. Czy to tylko tyle czy aż tyle? Czy w sam raz? Powodzenia!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 mar 2016, o 23:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Tam nie ma środowiska elktrolitycznego. To sa cztery rączki z rurki przykręcone do laminatu. Laminat węglowy wprawdzie ale nie ma innych metali. Rutki nie rdzewieją na zewnątrz

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2016, o 05:19 

Dołączył(a): 6 mar 2016, o 10:12
Posty: 104
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Solanka z tlenem. Korozja nie jest wyłącznie elektrolityczna.
Do wnętrza profilu dostaje się słona woda, mgiełka, wilgoć. Woda paruje, sól nie paruje.
Co sole robią w obecności tlenu z metalami to empirycznie obserwujemy na podwoziach własnych samochodów.

To są zagadnienia badawcze jakie dla opornych na teorię wykonuje się empirycznie, tak żeby student raz na zawsze zapamiętał, że "nierdzewka" to tak się tylko nazywa.

Stale nierdzewne to jest takie samo żelazo jak każde inne, tylko z piątą częścią chromu, odrobiną niklu, i na lekarstwo innych składników. Jest oporniejsze na korozję, ale to dalej żelazo. Nie wymagajmy cudów narażając je na sól, tlen, słońce.

Leżało sobie w postaci rud spokojnie pod ziemią, dobrze mu tam było, sucho, ciepło, ciemno, a tu wykopują, przetapiają, walcują, tną i pływać zmuszają. I jak tu sobie nie zardzewieć od takiego stresu?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2016, o 09:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Jacek___ napisał(a):
Leżało sobie w postaci rud spokojnie pod ziemią, dobrze mu tam było, sucho, ciepło, ciemno, a tu wykopują, przetapiają, walcują, tną i pływać zmuszają. I jak tu sobie nie zardzewieć od takiego stresu?

Aż mi się zrobiło jej szkoda. Posyłam na dno. :)

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2016, o 12:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Dixi napisał(a):
nie rdzewieją na zewnątrz


Znajomy profile na ogrodzenie wypełniał pianką poliuretanową aby rude nie kapało na podmurówkę.

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2016, o 15:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Też o tym już myślałem. Może spróbuję. Tylko mam obawy bo pianka nasiąka wodą.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2016, o 18:08 

Dołączył(a): 6 mar 2016, o 10:12
Posty: 104
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Dixi napisał(a):
Też o tym już myślałem. Może spróbuję. Tylko mam obawy bo pianka nasiąka wodą.


Jest pianka otwartokomórkowa (budowlana) i zamkniętokomórkowa - to tej potrzebujesz.
Która siąknie i dlaczego to raczej się domyślasz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2016, o 21:33 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1419
Podziękował : 516
Otrzymał podziękowań: 643
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dixi napisał(a):
rurki przykręcone do laminatu. Laminat węglowy

Węgiel + żelazo= cementyt=korozja :rotfl:

Złociutki, tytan, tylko tytan z wunglem is OK.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 mar 2016, o 21:42 

Dołączył(a): 6 mar 2016, o 10:12
Posty: 104
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
cors napisał(a):
Dixi napisał(a):
rurki przykręcone do laminatu. Laminat węglowy

Węgiel + żelazo= cementyt=korozja :rotfl:

Złociutki, tytan, tylko tytan z wunglem is OK.


Konkurencyjnie w kosztach z obróbką polecam złoto.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 00:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
cors napisał(a):
Węgiel + żelazo= cementyt=korozja

Chyba nie do końca to przyczyna. Z kompozytem węglowym ma kontakt śruba trzymająca rączki. I korozja powinna sie pojawić właśnie w tym miejscu. A jest dalej , więc to nie ma związku. I nie bardzo rozumiem co ma wspólnego żelazo i węgiel z cementem, skoro cement powstaje z wapienia gliny i gipsu.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 05:38 

Dołączył(a): 6 mar 2016, o 10:12
Posty: 104
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
@Dixi, tam na pewno jest napisane "cement"?
Ale istotnie, w obecności chromu i w niskiej temperaturze takie zjawisko nie zachodzi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 10:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
:D ide uczyć się czytać.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 10:58 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2403
Podziękował : 556
Otrzymał podziękowań: 528
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Zacznij od wykresu żelazo-węgiel :mrgreen:
http://keypi.republika.pl/prace/nom/obrobka.htm

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 13:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
A mógłby ktoś przybliżyć co za korozja występuje na połączeniu nierdzewka/włókno węglowe? Nie moja dziedzina, nie znam się, ale chętnie dowiem się czegoś nowego :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 15:30 

Dołączył(a): 6 mar 2016, o 10:12
Posty: 104
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Ejdzej napisał(a):
A mógłby ktoś przybliżyć co za korozja występuje na połączeniu nierdzewka/włókno węglowe? Nie moja dziedzina, nie znam się, ale chętnie dowiem się czegoś nowego :)


Na moją wiedzę nie występuje, ponieważ wtedy żadna farba antykorozyjna nie miałaby sensu (wszystkie bazują na węglowodorach, nawet te metaliczne), ale ja się znam od tej strony co przewodzi prąd.

Natomiast węgiel katalizuje korozję jeśli pozostałe warunki do korozji (tlen, wodór, solanka, kwasy) są spełnione. Dlatego łączenia świeci się rtg żeby wykryć gdzie się komu ręka trzęsła i jest wypalone żelazo.

Żelazo ma taką paskudną zaletę i wspaniałą wadę, że pali się w niższej temperaturze niż topi. A to znaczy że się utlenia kiedy może.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 15:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Ja chciałem tylko zapytać jak pozbyć się rdzy wewnątrz rurki ze stali 316. Na stali sie nie znam. Wystarczą mi podstawowe informacje praktyczne na temat montowania okuć na łodziach. A pracami naukowymi niech zajmują się naukowcy i metalurdzy. Jak radził Waldi zajrzałem pod ten link. Doszedłem do wniosku, że muszę sie zapisać na studia z zakresu metalurgii. Po lekturze stwierdzam, ze wczorajsza awaria pieca CO jaka mnie dopadła powstała w skutek zastosowania nakrętki którą zrobiono z materiału który nie uzyskał struktury sorbitycznej. Nakrętka nie uzyskała również struktury martenzytycznej i pewnie dlatego pękła. Widocznie za mało w nie cemetytu albo albo perlitu, jednym słowem zwykły ferryt . A może zła temperatura równowagi fazy? :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 16:38 

Dołączył(a): 6 mar 2016, o 10:12
Posty: 104
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Dixi napisał(a):
Ja chciałem tylko zapytać jak pozbyć się rdzy wewnątrz rurki ze stali 316. Na stali sie nie znam. Wystarczą mi podstawowe informacje praktyczne na temat montowania okuć na łodziach. A pracami naukowymi niech zajmują się naukowcy i metalurdzy. Jak radził Waldi zajrzałem pod ten link. Doszedłem do wniosku, że muszę sie zapisać na studia z zakresu metalurgii. Po lekturze stwierdzam, ze wczorajsza awaria pieca CO jaka mnie dopadła powstała w skutek zastosowania nakrętki którą zrobiono z materiału który nie uzyskał struktury sorbitycznej. Nakrętka nie uzyskała również struktury martenzytycznej i pewnie dlatego pękła. Widocznie za mało w nie cemetytu albo albo perlitu, jednym słowem zwykły ferryt . A może zła temperatura równowagi fazy? :rotfl:


Przyczyna jest banalna - zrobiłeś z żelaza to rdzewieje, jakbyś zrobił z plastiku albo drewna to by nie rdzewiało :)
Usuwając rdzę będziesz miał jej niebawem więcej, albo będziesz miał matowy i polakierowany przedmiot, który przez jakiś czas będzie stawiał rdzy daremny opór.



Za ten post autor Jacek___ otrzymał podziękowanie od: Dixi
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 17:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
cors napisał(a):
Złociutki, tytan, tylko tytan z wunglem is OK.
Jacek___ napisał(a):
Konkurencyjnie w kosztach z obróbką polecam złoto.
No, rzeczywiście, ceny prawie konkurencyjne:
Że zacytuję ceny skupu z firmy Uniqmetal:

Złoto (Au) - zniszczona biżuteria 22 karat (916) po cenie 132,00 zł / g (za gram!)
Tytan (Ti) wiórki 90% po cenie 3,50 zł / kg (za kilogram!)

Trzydzieści siedem tysięcy razy razy w lewo, trzydzieści siedem tysięcy w prawo, co za różnica?
My, milionerzy, nie będziemy się spierać o jakieś tam głupie parę złotych. :rotfl:

Aha, gdybyś znalazł firmę, co sprzedaje złoto po 3,50 (no, niech przepłacę, 4 złote) za kilogram, bądź nice boy, daj cynk.

Wiesz, jak to jest w życiu, ZUS ZUS-em, ale tonę złota na czarną godzinę warto by mieć. :roll:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 105 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL