Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami.
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=17166
Strona 1 z 3

Autor:  herbatniczek [ 11 lis 2013, o 18:42 ]
Tytuł:  Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami.

Zamarzyło się mi i mojej połowicy, że popływamy kanałami Polski i Europy. W tym celu zakupiłem łódkę stalową 82-letnia (bo ma klimat i nie ważne, że mniej wygodna od krążownika) w celu odrestaurowania.
Załącznik:
s.JPG
s.JPG [ 26.52 KiB | Przeglądane 5618 razy ]
Załącznik:
b (5).JPG
b (5).JPG [ 118.02 KiB | Przeglądane 5618 razy ]

Łódź jest do remontu, ale zima idzie więc będę miał zajęcie i dobrze :)
Problemem jest dla mnie moc silnika. Łódz ta ma długość około 7m (przyjedzie za tydzień to pomierzę) i wagę około 1.2-1.5T. Mam do dyspozycji 2 silniki czyli Faryman (R30) 2-cylindrowy 20-konny oraz Yanmar 1-cylindrowy 8-10koni (YSE12) i oczywiście oba do naprawy. Interesuje mnie pływanie czysto turystyczne i z kalkulacji wychodzi mi, że prędkość max to około 15km a moc potrzebna max to trochę ponad 10kM a na dodatek to przeważnie popłynę z połową mocy :(
No i nie mogę się zdecydować który wybrać.
Ważny jest dla mnie komfort ale także i spalanie zatem boję się, że 20-konny silnik spali więcej, ale z drugiej strony będzie miał zapas mocy co może się niejednokrotnie przydać. Czy ktoś może mi przybliżyć podobne konstrukcje i zastosowane silniki lub też jakoś naprowadzić na dokonanie wyboru ?

p.s dobór śruby to następny problem i dane te mnie także bardzo interesują.

Autor:  piotr6 [ 11 lis 2013, o 20:34 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Przedtem pływała na przyczepnym jak mi się wydaje?
Jeśli o komfort to raczej faryman ,ma dwa cylindry i większą moc .8koni może i starczy ale pod prąd to trochę mocy może zabraknąć Łódka ma powyżej 2 ton pewnie .Gdzie będziesz stacjonować?

Autor:  Moris29 [ 11 lis 2013, o 22:59 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Doradzałbym większy, po pierwsze pod prąd zapas mocy nie do przecenienia, a poza tym, to wydaje mi się (proszę o poprawienie jeśli nie mam racji), że zużycie paliwa zależy od aktualnie wytwarzanej mocy, a nie od maksymalnej. Tzn. silnik 20 konny na pół gwizdka w zakresie obrotów swojego maksymalnego momentu będzie palił nawet mniej niż 10 konny w zakresie obrotów zbliżonych do maksymalnej mocy. Poza tym, kultura pracy 2 cylindrowego jest wyższa, a drgania i hałas znacznie mniejsze. A na barce zmniejszenie hałasu jest na wagę złota. Wykres dotyczy silnika 16KM, ale wyjaśnia zależność zużycia paliwa od mocy chwilowej.
Sam mam w prawie 4 tonowej łódce 30KM, chociaż z wyliczeń wystarczał 20KM. Jednak wielokrotnie ten nadmiar mocy mi się przydał albo pod wiatr i falę, albo pod prąd.

Załączniki:
Wykres.JPG
Wykres.JPG [ 47.75 KiB | Przeglądane 5472 razy ]

Autor:  herbatniczek [ 12 lis 2013, o 00:25 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Łódź najpierw pływała na stacjonarnym, ale ktoś go wymontował (pewnie by mieć więcej miejsca) i założył przyczepny :( Ja chcę znów powrócić do stacjonarnego. Łódź będzie stacjonować u mnie na podwórku a po 1.5 roku (jeśli się pośpieszę to po 0.5 roku) na Odrze w okolicach Kędzierzyna.
Waga jest mi też nieznana (podałem szacunkowo) ale jak przyjedzie transport to najpierw wyślę go na wagę i będzie wiadomo :) choć może jest inny łatwy sposób zważenia łodzi ?

Wracając do silnika, to na wykresie widzę, że przy mniejszych obrotach wzrasta zużycie paliwa. Rozumiem więc, że jeśli dam większy silnik, to będę musiał dobrać tak śrubę aby dla prędkości podróżnej a nie maksymalnej mieć obroty w okolicach 2200 ? Czy permanentne niedociążenie silnika nie spowoduje wtedy jakiegoś problemu ?
Poza tym, to pewnie wszelakie charakterystyki są nieliniowe i na pewno nie pasują do siebie :) będę się chyba musiał posiłkować porównaniem....ale czy są gdzieś wyniki na temat spalania przy zastosowaniu silnika na wymiar i 2 razy większego ? Planujemy pokonać tysiące kilometrów zatem różnica w spalaniu typu 20% może być istotna.

Autor:  piotr6 [ 12 lis 2013, o 00:51 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

jest duża różnica w 2 a jednym cylindrze jeśli chodzi o kulturę pracy, na polskich rzekach mniejszym silnikiem da radę ale tam gdzie większy prąd to zapas mocy musisz mieć . W spalaniu myślę ,że dużej róznicy nie będzie

Autor:  Sąsiad [ 12 lis 2013, o 00:55 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Przy tak krótkiej łódce proponuję jednak bardzo poważnie rozważyć silnik doczepny. Miałem okazję popływać na jednym i drugim w tym roku, szczególnie w kanałach doczepny sprawdzał się bardziej. A mocy nigdy za dużo.
Co do ekonomii pływania, mogę powiedzieć tylko tyle, że podczas tankowania barek długości 8,20m (płynących w grupie, czyli z tą samą prędkością) nie zauważyliśmy znaczącej różnicy w spalaniu między 15- i 25-konnymi silnikami po 40-godzinnym przebiegu.

Autor:  piotr6 [ 12 lis 2013, o 01:03 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

z tym przyczepnym to ona koślawo wyglądało , ta łódka trochę na Warcie pływała. Tam się o diesel prosi

Autor:  herbatniczek [ 12 lis 2013, o 04:19 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Faktycznie pływała na Warcie i stamtąd ją przywiozą :)
Dziękuję serdecznie za porady. Wynika z nich, że silnik ma być większy i dwucylindrowy.
Zastanawiam się jednak też nad śrubą.
Na stronie http://skotboats.blogspot.com/2011/03/jak-dobrac-srube-napedowa-jachtu-w-5.html podane są wstępne obliczenia. Jeśli wstawię tam 18kM 2200rpm i przekładnię 2 to wychodzi śruba 43cm....czy to nie jest za dużo ? Parę dni temu byłem w serwisie motorowodnym ze śrubą i Yanmar-em to cały warsztat chichotał i powiedzieli, że to do okrętu a nie do 7m łodzi a ona ma dokładnie tyle samo.
Może coś źle podstawiłem do wzoru ? Może tam trzeba obroty maksymalne dawać a nie takie z jakimi będę pływał ?

Autor:  Moris29 [ 12 lis 2013, o 23:46 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

herbatniczek napisał(a):
Wracając do silnika, to na wykresie widzę, że przy mniejszych obrotach wzrasta zużycie paliwa. Rozumiem więc, że jeśli dam większy silnik, to będę musiał dobrać tak śrubę aby dla prędkości podróżnej a nie maksymalnej mieć obroty w okolicach 2200 ? Czy permanentne niedociążenie silnika nie spowoduje wtedy jakiegoś problemu ?

Przy mniejszych obrotach wzrasta jednostkowe zużycie paliwa na 1KM lub 1kW.
Najmniejsze jednostkowe zużycie jest przy maksymalnym momencie obrotowym i z tego co wiem, jest to optymalne obciążenie silnika, a nie niedociążenie. Ja ze swojego doświadczenia wiem, że przy takich obrotach - 2300, mam najmniejsze zużycie na jednostkę drogi, bo w czasie godziny zużyję np. 2 litry, ale przepłynę 6,5 mili co da 0,307 litra na milę. Przy obrotach 1600 spalę 1,3 l, ale przepłynę 4 mile, co da 0,325 litra na milę.

Autor:  Były_User 934585 [ 13 lis 2013, o 07:49 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

A pływałeś już po rzekach i kanałach? Bo jeśli masz zamiar pływać po miejscach mniej uczęszczanych, takich gdzie jest dużo zielska to silnik przyczepny ma tę zaletę, że w każdej chwili możesz go podnieść i oczyścić śrubę. Może tym kierował się poprzedni właściciel demontując silnik stacjonarny? W każdym razie zanim zaczniesz remont pomyśl czy nie lepiej i prościej będzie zastosować sprytnie ukryty silnik przyczepny.

Autor:  Wojciech [ 13 lis 2013, o 08:41 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

herbatniczek napisał(a):
Łódź będzie stacjonować u mnie na podwórku a po 1.5 roku (jeśli się pośpieszę to po 0.5 roku) na Odrze w okolicach Kędzierzyna.

Na miejscu masz, zapewne znasz, masz Marinę Lasoki.
Bosman z mariny na pewno udzieli Tobie kilku cennych rad,
a nawet i pomoże w doborze odpowiedniego silnika do Twojej łodzi.
Jeżeli chciałbyś kontakt to służę pomocą.

Autor:  herbatniczek [ 13 lis 2013, o 09:11 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Jestem z Knurowa koło Gliwic zatem marinę znam ale z widzenia tylko :)
Łódź będzie tam stacjonować po remoncie aby nie pokonywać Kanału Gliwickiego.
Tu na miejscu mam kilka zakładów motorowodnych ale wolę popytać aby nie martwić się później o to, że mechanik myślał inaczej :)

Co do silnika to już wypytałem, wygooglałem i policzyłem. Teraz chciałbym się dowiedzieć jakie macie śruby i dlaczego mi w obliczeniach wyszła taka duża. Mechanik też twierdzi, że jest za duża a ona była podobno razem z tym Yanmar-em 8-konnym i dlatego chcę się upewnić.

Autor:  Moris29 [ 13 lis 2013, o 18:21 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Jacek Woźniak napisał(a):
A pływałeś już po rzekach i kanałach? Bo jeśli masz zamiar pływać po miejscach mniej uczęszczanych, takich gdzie jest dużo zielska to silnik przyczepny ma tę zaletę, że w każdej chwili możesz go podnieść i oczyścić śrubę. Może tym kierował się poprzedni właściciel demontując silnik stacjonarny? W każdym razie zanim zaczniesz remont pomyśl czy nie lepiej i prościej będzie zastosować sprytnie ukryty silnik przyczepny.

Jak sprytnie ukryty, np. w studzience, to nie podniesiesz go do oczyszczenia, Po kanałach i rzekach akurat trochę pływałem, tylko w tym roku 4 tygodnie, Wisła, Noteć, Warta, Odra i wody Niemieckie. Jak złapie się zielsko, to trzeba wsteczny i potem do przodu i jeszcze raz wsteczny i zielsko pocięte. Gdyby przyczepne były lepsze i bardziej ekonomiczne, to na śródlądowych barkach w całej Europie byłyby przyczepne, a nie wbudowane diesle.

Autor:  Sąsiad [ 13 lis 2013, o 18:35 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Moris29 napisał(a):
Jak złapie się zielsko, to trzeba wsteczny i potem do przodu i jeszcze raz wsteczny i zielsko pocięte.

A jak się złapie kawał sieci, liny, albo inne śmieci zalegające w kanałach? Trzeba nurkować, niestety.
Moris29 napisał(a):
to na śródlądowych barkach w całej Europie byłyby przyczepne

Hmm... miałem trudności w znalezieniu we Francji barki poniżej 8m długości z silnikiem zabudowanym. Ale może to nie Europa :roll:

Autor:  Moris29 [ 13 lis 2013, o 18:38 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

herbatniczek napisał(a):
Co do silnika to już wypytałem, wygooglałem i policzyłem. Teraz chciałbym się dowiedzieć jakie macie śruby i dlaczego mi w obliczeniach wyszła taka duża. Mechanik też twierdzi, że jest za duża a ona była podobno razem z tym Yanmar-em 8-konnym i dlatego chcę się upewnić.

Jeżeli okaże się, że masz nieodpowiednią śrubę, to polecam kontakt z marineworks.eu facet ma śruby z USA Michigan Propellers chyba 2 x tańsze niż z Europy. Ja za 18x11'' albo na 10'' zapłaciłem poniżej 800 zeta, ale to było w końcu 2009 i dolar był trochę tańszy. Oczywiście dobierają śruby. Kupisz, nie kupisz popytać warto.
A'propos obliczeń, to zdaje się, że podstawia się maksymalne obroty silnika i przełożenie przekładni, przynajmniej ja tak podawałem w kwestionariuszu do doboru śruby.

Autor:  jgrz [ 14 lis 2013, o 08:49 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Sąsiad napisał(a):
Hmm... miałem trudności w znalezieniu we Francji barki poniżej 8m długości z silnikiem zabudowanym. Ale może to nie Europa :roll:


Europa, Europa! Tylko że Francuzi cenią sobie komfort jak mało kto. Ja wprawdzie silnika używam tylko okazjonalnie, ale miałem przyjemność pływać parę razy z kolegami na ich hausbootach i zauważyłem jedno - te z silnikiem doczepnym zapewniają brak bólu głowy po parogodzinnym pływaniu. Natomiast silnik stacjonarny zamontowany w takim pudle rezonansowym jakim jest kadłub hausboota to migrena zapewniona! Na łódkach do 7 metrów w/g mnie, silnik stacjonarny to gruba przesada! To tak, jak montowanie koła sterowego na siedmiometrowym jachcie mazurskim - szpan total ale nic poza tym. Pozdrawiam.janusz

Autor:  herbatniczek [ 14 lis 2013, o 09:10 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Rozumiem Twój punkt widzenia Januszu, ale łódź ma 82 lata i z samego wieku ją lubię. Chcę aby wróciła do stanu w jakim była używana i w jakim opłynęła kiedyś Europę.
7m to niedużo i nie ma w tym komfortu ale jest jakiś kawałek historii. Gdy będę chciał spędzić wygodnie 3 miesiące to zafunduję sobie "krążownika" :)
Nie zainstaluję zatem tam silnika doczepnego lecz stacjonarny nawet jeśli z doczepnym będzie lepiej. Będę oczywiście miał doczepny schowany w bakiście ale tylko na wypadek problemów.

Wracając do śruby to :
Poczytałem forum motorowodniaków i zauważyłem, że oni dobierają śrubę według obrotów maksymalnych bo chcą po wejściu w ślizg pływać najszybciej jak się da. Moja łódź jednak będzie pływać w 99% na ćwierć gwizdka. Dobór śruby zatem musi być inaczej przeprowadzony. Z tego co wygooglałem wychodzi mi duża śruba (17') ale dokładnie taką dostałem do łodzi (ale to nie jest oryginalna z niej więc może być źle). Niestety mechanik motorowodny został tym ubawiony i dlatego zastanawiam się kto ma rację.
Jeśli chodzi o skok śruby to rozumiem, że jest to związane z obrotami na jakich płynę przy danej prędkości oraz z poślizgiem...to potrafię policzyć. Nie bardzo jednak wiem co z tą średnicą śruby. Jak mała to za mała siła a jak za duża to co ? sprawność pewnie spada ?
Myślę, że jeśli jest tu ktoś, kto ma podobną łódź w klubie lub u znajomego to może powiedzieć jak się zachowuje i jaką ma śrubę. To mi da jakieś zrozumienie aby "sprawdzić" zdanie mechanika. On proponuje śrubę 11-12' a to duża różnica.

Autor:  Wojciech [ 14 lis 2013, o 09:30 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

herbatniczek napisał(a):
To mi da jakieś zrozumienie aby "sprawdzić" zdanie mechanika.

Bogdan Balawander Marina Lasoki K.Koźle tel. 507828708.
Zwróć się z zapytaniem powołując się na mnie.

Autor:  mariaciuncia [ 14 lis 2013, o 10:03 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

W łódce motorowej turystycznej 7.5 m kolega używał 17" przy 3 cylindrach a miał już 4 łódki wypornościowe, więc i doświadczenie jakieś.

Autor:  waliant [ 14 lis 2013, o 10:42 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Tak sobie myślę, że jak tę śrubę 17' już masz, to ją załóż i sprawdź. Chyba i tak ostateczna weryfikacja doboru śruby jest na wodzie...

Autor:  herbatniczek [ 14 lis 2013, o 10:54 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Dobrze prawisz :) ale jest parę ale.

1.Nie mam wózka podłodziowego a to prawie 1.5T więc wożenie do testów ma mało sensu.
2.Nie mam innych śrub do porównania a fakt, że płynie nic mi nie da.
3.Różnica pomiędzy proponowaną 11-12' a posiadaną 17' jest na tyle duża, że chcę zrozumieć skąd to się wzięło.
4.Pierwsze testy będą na wiosnę zatem teraz rozważam teoretycznie, czyli zbieram wiedzę póki czas :)

p.s. Łódź kupiłem na wiosnę i na początku lata miał być założony silnik. Wtedy spłynąłbym do siebie i zobaczył/poczuł co należy zrobić inaczej ale niestety okolice warty nie stanęły na wysokości zadania i odebrałem z lekkim niesmakiem łódź teraz, bez zamocowanego silnika (mimo, że za to zapłaciłem...trudno). Chcę zatem ustrzec się "niepewnych" mechaników i najpierw zrozumieć co ma być zrobione aby potem potrafić wyegzekwować to co jest mi potrzebne.
Jak mi mechanik założy śrubę 11' i jakiś za słaby wał to potem mi powie, że przecież tak zamówiłem. Chcę zatem zamówić dobrze nawet jeśli mechanik myśli źle.

Autor:  waliant [ 14 lis 2013, o 11:33 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Zdobycie wiedzy teoretycznej jak najbardziej popieram, też bym chciał wiedzieć :)

Wymiana śruby nie jest wcale kłopotliwa, można to zrobić jak jacht wisi na dźwigu (tak u nas robili w sezonie), nie trzeba nigdzie z jachtem jeździć.
Tego czy śruba jest idealnie dobrana, nie stwierdzisz tak łatwo, ale to, że jest do niczego, widać od razu. Inaczej mówiąc - skoro masz te 17 cali, i tak wyszło z doboru, i tak ktoś tu już polecił, to załóż i sprawdź. Jak będzie do niczego, to zmienisz. A może dałoby się pożyczyć inną śrubę i porównać?

Autor:  herbatniczek [ 14 lis 2013, o 11:38 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Trzeba jeździć bo najbliższa nadająca się woda jest 20km dalej. Teraz będę robił remont więc musi stać u mnie. Stacjonowanie w marinie jest zbyt drogie. Faktem jest jednak, że jeśli obliczenia i kilka osób mówi o 17' to prawdopodobnie mechanik coś źle wymyślił.

Autor:  piotr6 [ 14 lis 2013, o 11:40 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Ide o zaklad ze lodz ma ponad dwie tony, mozna zawazyc na dzwigu+

Autor:  Marian J. [ 14 lis 2013, o 13:07 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

herbatniczek napisał(a):
3.Różnica pomiędzy proponowaną 11-12' a posiadaną 17' jest na tyle duża, że chcę zrozumieć skąd to się wzięło.
Według mnie sprawa jest oczywista 17 calowa śruba ma mały skok i dużą powierzchnię łopat stąd ta duża średnica. Czyli inaczej mówiąc jest to tzw. śruba uciągowa.
piotr6 napisał(a):
Ide o zaklad ze lodz ma ponad dwie tony, mozna zawazyc na dzwigu+

A biorąc pod uwagę masę łódki z zapasami i załogą jak najbardziej właściwa.

Autor:  herbatniczek [ 14 lis 2013, o 16:24 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Jak przyjedzie to wykombinuję coś i ją zważę a wtedy podam tu dane bo może ktoś przyjmie zakład :D

To, że potrzebna jest śruba uciągowa jest oczywiste. Martwi mnie błąd mechanika bo to wtedy oznacza, że muszę szukać innego :(

Autor:  mariaciuncia [ 14 lis 2013, o 16:38 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

herbatniczek podaj skok tej 17" ja ustalę skok wspominanej wcześniej.

Autor:  herbatniczek [ 14 lis 2013, o 19:30 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Nie wiem czy idealnie policzyłem, ale około 14' przy czym pomiar był linijką i kalkulatorem zatem +/- 1' :)
To śruba mosiężna, 3-łopatowa , bardzo ciężka i ładnie wyprofilowana. Mój pomiar był na rozum. Pogooglam za chwilkę jak dokładniej pomierzyć.

dopisek po czasie :
znalazłem na śrubie (po obczyszczeniu) napis 16x11 więc chyba coś źle pomierzyłem :) googlam dalej :)

Autor:  mariaciuncia [ 14 lis 2013, o 23:21 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

Może się przyda

Załączniki:
Pomiar sruby.jpg
Pomiar sruby.jpg [ 157.4 KiB | Przeglądane 4644 razy ]

Autor:  herbatniczek [ 15 lis 2013, o 08:32 ]
Tytuł:  Re: Łódź motorowa turystyczna do pływania kanałami i rzekami

po jak najdokładniejszym pomierzeniu wyszło skok=11,8" a średnica 16,2"

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/