Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

jak dobrać wymiennik
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=17536
Strona 1 z 1

Autor:  ciawo [ 31 gru 2013, o 18:52 ]
Tytuł:  jak dobrać wymiennik

Witam jestem nowym użytkownikiem
Marynizuje silnik mercedesa w 210 300 td jako wymiennik postanowilem zastosować wymiennik basenowy który można dostać na allegro problem tylko w tym jakiej mocy
Wymienniki zaczynają się od 16 do 160 kw
Jakieś pomysly
Kozystając z okazji chciałbym się dowiedzieć czy pompa wtryskowa z w 124 pasuje do w 210 chodzi o to żeby była sterowana za pomocą linki i ominąć elektryke przy okazji
Pozdrowienia

Autor:  Moniia [ 31 gru 2013, o 20:47 ]
Tytuł:  Re: jak dobrać wymiennik

Tadek chyba napisał juz wszystko o marynizacji, wiec idź do SSI i czytaj.
A ewentualne pytania można też zadać.
Link prowadzi do czesci 9, wiec poszukaj ośmiu wcześniejszych :)
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2372&page=15

Autor:  dudeusz75 [ 1 sty 2014, o 01:47 ]
Tytuł:  Re: jak dobrać wymiennik

Na Jagiellonii jest silnik od Mercedesa 240D,
jeśli potrzebowałbyś się coś dowiedzieć, to kontakt znajdziesz na http://www.kyc.agh.edu.pl/index.php/Jag ... lonia.html
lub przez essi001 memberlist.php?mode=viewprofile&u=7205

Autor:  Ryś [ 2 sty 2014, o 19:25 ]
Tytuł:  Re: jak dobrać wymiennik

ciawo napisał(a):
Wymienniki zaczynają się od 16 do 160 kw
Jakieś pomysly

Kozystając z okazji chciałbym się dowiedzieć czy pompa wtryskowa z w 124 pasuje do w 210 chodzi o to żeby była sterowana za pomocą linki i ominąć elektryke przy okazji
Wymiennik:
A ile kW wytwarzać może ten silnik, aby wiadomo? :roll:
W razie wątpliwości brać większy, od czego jest termostat. I nie zapomnij o chłodzeniu oleju...
Ewentualnie zobacz u Bowmana - mieli do merców, a także obliczali potrzebny typ wymiennika, zaleznie także od wydajności pompy, temperatur wody etc. http://www.ejbowman.co.uk/pdf/header.pdf http://www.ejbowman.co.uk/products/Mari ... angers.htm
Może która firma (od marynizacji) będzie miała podane parametry? Wziąć i w goglach szukac. Mercedes robi wersje morskie (nie wiem czy do tego silnika). Ot pirsze z gogli: http://www.umruestteile.de/umruestteile/seite6.html http://www.drinkwaard.com/marinisatie/o ... des_OM_606

Pompa:
Zależy od modelu silnika, nie nadwozia ;) W W124 były dwa, z pojedynczym i podwójnym wałkiem, OM 603 i 606. A i to jeszcze w wersjach, różnej mocy. W W210 już chyba był OM 606. Zatem patrz z jakiego silnika ta pompa.
Słyszałem że dawało się przełożyć pompę silnika OM603 do OM 606 ale musiałbyś sprawdzić.
Następna rzecz - pompa do td (turbodoładowanego) musi być od turbo oczywiście, z wolnossącego może nie mieć dość wydajności, że o sterowaniu nie wspomnę.

Autor:  Ejdzej [ 2 sty 2014, o 20:48 ]
Tytuł:  Re: jak dobrać wymiennik

Jak nie chcesz płacić inżynierom którzy policzą to za ciebie to zrób to mniej więcej tak:

(Moc silnika[kW]/0,35)*0,2
Uzyskasz moc w [kW] potrzebną do odebrania z cieczy chłodzącej.
Wynik podziel przez 0,9.

To co Tobie wyjdzie to moc wymiennika w kW podawana przez producenta :)

Autor:  Moris29 [ 2 sty 2014, o 21:18 ]
Tytuł:  Re: jak dobrać wymiennik

Jak rozwiązałeś kolektor wydechowy z turbiną, z tego co wiem jest to trudniejszy temat niż w silniku wolnossącym.

Autor:  Moris29 [ 4 sty 2014, o 21:26 ]
Tytuł:  Re: jak dobrać wymiennik

Ejdzej napisał(a):
(Moc silnika[kW]/0,35)*0,2
Uzyskasz moc w [kW] potrzebną do odebrania z cieczy chłodzącej.
Wynik podziel przez 0,9.

Czy podzielenie przez 0,9 uwzględnia fakt, że w silniku jest glikol jako chłodziwo, czy to współczynnik bezpieczeństwa - zapas?
Na stronie producenta wymienników przy glikolu jest współczynnik 0,9

Autor:  Ryś [ 5 sty 2014, o 00:45 ]
Tytuł:  Re: jak dobrać wymiennik

Tak jest, poprawka na glikol jest 0,9. Dla zrozumienia wzorka dodam że z silnika diesla trzeba 'odebrać' chłodzeniem ok. 28% mocy (zależy też na jakiej temperaturze chodzi). Reszta to "współczynnik bezpieczeństwa": 2 razy - i tu bym radził przyjąć więcej, moc wymiennika równą mocy nominalnej silnika, albo prawie.
Zapas dla bezpieczeństwa wskazany. Kamień siem wytrąca albo nawet sól; muł osadza; rury długie bywają i przepływ tłumią; filter/strainer też przytyka; a i wlot może siem na chwilę przytkać jakim śmieciem... albo i nie na chwilę :mrgreen:

Autor:  Ejdzej [ 5 sty 2014, o 02:36 ]
Tytuł:  Re: jak dobrać wymiennik

Jak napiszesz dokładnie jaki to silnik i gdzie chcesz pływać to mogę, to opisać szczegółowo bo wszystkich wzorków i poprawek nie chce mi się przepisywać :)

Autor:  Moris29 [ 5 sty 2014, o 16:09 ]
Tytuł:  Re: jak dobrać wymiennik

Na razie rozpatruję, albo Mercedes OM 601, 72 lub 75 KM, popularny i trwały, ale duże obroty - 4600 i bardzo szeroki bo pochylony. Myślę więc o jakimś Perkinsie albo Isuzu 50-55 KM od agregatu chłodni TIR. Zastosowanie - motosailor na Bałtyk z przyległościami, ale i wody słodkie - kanały.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/