Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Podłączenie wskaźnika temperatury silnika https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=18745 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Flagsztok [ 22 kwi 2014, o 06:39 ] |
Tytuł: | Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
Mam pourywane kable od wskaźnika temperatury silnika. Udało się zlokalizować styki od podświetlenia, masę i sygnał od silnika. Jest jeszcze jeden styk - podejrzewam, że to zasilanie ze stacyjki - zgadza się? Jak można sprawdzić działanie czujnika w silniku? Opór się zmienia? W jakim zakresie? |
Autor: | Kurczak [ 22 kwi 2014, o 07:29 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
Zewrzeć przewód czujnika do masy. Wskazówka powinna się wychylić do oporu. Jeśli nie, a "prześwietliłeś" przewód - to uszkodzony jest czujnik ![]() Można wykonać stanowisko pomiarowe, ale prościej jest wymienić czujnik jeśli są podejrzenia.... |
Autor: | Flagsztok [ 22 kwi 2014, o 07:58 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
Kurczak napisał(a): Zewrzeć przewód czujnika do masy. Wskazówka powinna się wychylić do oporu. Dzięki, sprawdzę. A ten luźny kabel? Do plusa ze stacyjki? |
Autor: | Kurczak [ 22 kwi 2014, o 08:15 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
Jaki to silnik ? Z rozrusznikiem elektrycznym ? Prądnicą ? Alternatorem ? Rozrusznikoprądnicą ? Elektrozaworem odcinającym paliwo ? Czujnikiem ciśnienia oleju? Może to być zarówno przewód zasilający elektromagnes bendixa ( jesli jest rozrusznik) jak i obwód wzbudzania (jak jest alternator). Stare silniki nie miały elektryki, ewentualnie jeden przewód zasilający lub odcinający paliwo + ewentualnie czujnik temperatury i ciśnienia oleju. Sprawdź kiedy pojawia się na nim napięcie ![]() |
Autor: | Flagsztok [ 22 kwi 2014, o 10:28 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
Kurczak napisał(a): Może to być zarówno przewód zasilający elektromagnes bendixa ( jesli jest rozrusznik) Przewód urwany od strony zegara. Żadnego napięcia na nim nie ma. I właśnie pytanie czy należy do niego podłączyć plus ze stacyjki? |
Autor: | Kurczak [ 22 kwi 2014, o 10:59 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
A mnie na odległość skąd to wiedzieć, co ja, wróżka, Dziad Jag ? ![]() ![]() Masz miernik uniwersalny ? Sprawdź łomomierzem gdzie jest drugi koniec tego przewodu, bo rozumiem, że organoleptycznie nie ma takiej możliwości ( nie możesz prześledzić jego przebiegu) ? |
Autor: | Flagsztok [ 22 kwi 2014, o 11:54 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
Kurczak napisał(a): A mnie na odległość skąd to wiedzieć, co ja, wróżka, Dziad Jag ? No przecież napisałem - jest urwany kabel od strony wskaźnika. Nie czarny, nie czerwony tylko złośliwie brązowy. Ponieważ sygnał z czujnika (organoleptycznie potwierdzone połączenie z silnikiem) oraz masa są podłączone więc podejrzewam, że wskaźnik potrzebuje jeszcze osobne zasilanie. Stąd pytanie - czy do wskaźnika temperatury powinien być podłączony plus ze stacyjki? |
Autor: | Kurczak [ 22 kwi 2014, o 13:57 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
"+" powinien być podłączony przez wskaźnik do czujnika. W czujniku jest taki pierdolnik (termistor), który wraz ze wzrostem temperatury zmniejsza rezystancję obwodu, przez który zwiera do masy (czyli silnika) - co powoduje w praktyce, że ze wzrostem temperatury na spada napiecie odkładane na termistorze. Wskaźnik jest więc voltomierzem, który mierzy napięcie w obwodzie. Przynajmniej IMHO. Jeśli nie mam racji - niech ktoś naprostuje. ![]() Jeżeli urwany kabel prowadzi do wskażnika, a drugi od niego do czujnika - to trzeba mu faktycznie podać "+" przez stacyjkę. |
Autor: | Flagsztok [ 22 kwi 2014, o 14:19 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
Kurczak napisał(a): Jeżeli urwany kabel prowadzi do wskażnika, a drugi od niego do czujnika - to trzeba mu faktycznie podać "+" przez stacyjkę. Urwany kabel prowadzi OD wskaźnika - znaczy się jest podłączony do wskaźnika i smętnie sobie zwisa... Gdzie był kiedyś podłączony to diabli wiedzą. Do czujnika na silniku jest pojedynczy kabel. Stąd właśnie moje pytanie - czy poza sygnałem od czujnika w silniku powinno być podłączone dodatkowo zasilanie do wskaźnika. Wiem, że rozwiązania mogą być różne ale pewnie są jakieś częściej spotykane? BTW: zasilanie +/- do podświetlenia zegara jest podłączane osobno. I nawet działa ![]() ![]() |
Autor: | Kurczak [ 22 kwi 2014, o 14:31 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
I tak powinno być w przypadku starych silników. Do jednego styku wskaźnika powinien być podłączony przewód "plusowy" ze stacyjki i sygnałowy z czujnika, do drugiego styku masa z silnika. Skoro oświetlenie działa to masa jest doprowadzona. Sprawdź czy jest "zmostkowana" z "masowym" stykiem wskażnika, wątpię czy ktoś prowadził osobny przewód..... Wtedy będzie pewność, że mam rację ![]() |
Autor: | noone [ 22 kwi 2014, o 14:33 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
Flagsztok napisał(a): czy poza sygnałem od czujnika w silniku powinno być podłączone dodatkowo zasilanie do wskaźnika. Czujnik działa w ten sposób, że wraz ze wzrostem temperatury, zwiększa się przewodnictwo prądu od tego wystającego kabelka do masy, czyli bloku silnika. Sam w sobie czujnik nie generuje żadnego sygnału (prądu), a więc nie jest w stanie wychylić wskazówek zegara. Dlatego (jak napisał Kurczak), potrzebne jest zasilanie obwodu - od strony zegara. |
Autor: | Flagsztok [ 24 kwi 2014, o 08:25 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
Kurczak napisał(a): Zewrzeć przewód czujnika do masy. Wskazówka powinna się wychylić do oporu. Jeśli nie, a "prześwietliłeś" przewód - to uszkodzony jest czujnik ![]() Można wykonać stanowisko pomiarowe, ale prościej jest wymienić czujnik jeśli są podejrzenia.... Urwany kabel trzeba było do plusa podłączyć. I teraz faktycznie po zwarciu czujnika do masy wskazówka wychyla się na max. Czyli zegarek jest ok. Napięcie na zimnym czujniku to 6.5V. Będę musiał trochę go rozgrzać żeby zobaczyć czy cokolwiek się zmienia. Jeżeli potrzebna będzie wymiana czujnika to jakikolwiek z pasującym gwintem będzie dobry czy są jakieś różne rodzaje? |
Autor: | Kurczak [ 24 kwi 2014, o 09:19 ] |
Tytuł: | Re: Podłączenie wskaźnika temperatury silnika |
Czujnik musi współpracować z wskażnikiem inaczej będzie pokazywał bzdury.... |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |