Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 15 cze 2025, o 16:17




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 gru 2014, o 20:11 

Dołączył(a): 30 wrz 2014, o 18:08
Posty: 19
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: BRAK
Witam, szukając sporo w internecie na ten temat znalazłem wiele odpowiedzi na pytanie, ale nigdy nie były sprecyzowane i dostateczne.

Moje pytanie brzmi - Jakiej farby użyć na pokrycie dna sklejkowego jachtu bez-1?

Pozdrawiam, Robert.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2014, o 09:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 gru 2012, o 13:11
Posty: 190
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
cześć
aby dokładnie odpowiedzieć musisz podać więcej informacji co chcesz osiągnąć.
chcesz zachować kolor drewna, będziesz stosował antyfouling,....
dodatkowo czy był, a jeżeli tak to czym dotychczas malowano pięknego bez-ik 1, a może jest oblaminowany? od tego zależą prace nad przygotowaniem powierzchni lub determinują wybór materiału jakiego możesz / musisz użyć....

standardowy system który ja zastosowałbym na oczyszczone, nie oblaminowany kadłub, nielakierowane lub lakierowane materiałami 2K (dwu składnikowe) to:
po pierwsze-
Podkład epoksydowy do drewna - kilka warstw, najpierw rozcieńczony, potem z coraz mniejszym dodatkiem rozcieńczalnika. Nakładany do momentu aż sklejka przestanie wchłaniać a na powierzchni utworzy się delikatna, niewielka powłoka z podkładu. podkład ten zapewni Ci dodatkową barierę przed wchłanianiem wody do sklejki. warto też w taki sposób zabezpieczyć burty lub chociaż 15-25 cm nad linią wody.

wedle sposobu użytkowania - po drugie-
jeżeli twój piękny Bez-ik będzie stał cały sezon przy pomoście - antyfoulingi
jeżeli twój piękny Bez-ik będzie slipowany na każde pływanie (pomijam kilkanaście dni w wakacje) - emalie lub lakiery poliuretanowe odporne na działanie wody. Czy dany lakier może być aplikowany do stałego kontaktu z wodą znajdziesz w kartach TDS lub zapytaj producenta. niektóre, najprostsze poliuretany mogą być stosowane wyłącznie ponad linią wody.



Za ten post autor Sławek Sea-Line otrzymał podziękowanie od: skipbulba
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2014, o 20:45 

Dołączył(a): 30 wrz 2014, o 18:08
Posty: 19
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: BRAK
Łódź jest z gołej sklejki malowana jest nie wiem jaką farbą, także zostanie ona oczyszczona. Miejscami były dziury które zostały zabite sklejką i zalaminowane, łódź będzie stała na wodzie przez cały sezon (jakieś 5 miesięcy).


Jakiej firmy polecałbyś mi antifouling i podkład? Zbyt dużej kwoty nie mam.

Podkład może być zrobiony farbą epoksydową?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2014, o 21:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Sarycan napisał(a):
Łódź jest z gołej sklejki malowana jest nie wiem jaką farbą
Sarycan napisał(a):
Podkład może być zrobiony farbą epoksydową?
Z tego co wiem, jeżeli ta nie wiadomo jaka farba była typu olejnego to jest to przeciwwskazaniem do laminowania takiej powierzchni. Nie wiem jak jest w przypadku podkładu epoksydowego?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2014, o 10:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 gru 2012, o 13:11
Posty: 190
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Sarycan napisał(a):
Łódź jest z gołej sklejki malowana jest nie wiem jaką farbą, ....

Aby określić jaką farbą została malowana jednostka zrób prosty niedrogi test.
Do jego wykonania potrzebne są:
- rozcieńczalnik uniwersalny do poliuretanów
- rozcieńczalnik uniwersalny do epoksydów

rozpuszczalniki te są niedrogie i ogólnodostępne. W późniejszych pracach wykorzystasz je do mycia i czyszczenia narzędzi. sorry za duże litery : TYLKO DO TEGO, ale to ważne.
do wyrobów lakierniczych jak podkłady, poliuretany, etc. należy używać dedykowanego przez producenta rozcieńczalnika, wyłącznie tego. stosowanie innych / nazwijmy je zamiennikami/ zazwyczaj kończy się obniżeniem parametrów powłoki. nieważne jest, nawet jeżeli pomieszasz wyroby i rozcieńczalniki różnych "znanych" marek ze sobą choć są przeznaczone do tego samego typu wyrobów.

test:
- nasącz szmatkę rozcieńczalnikiem.
- pocieraj niewielki fragment powierzchni, możesz też pozostawić szmatkę na powierzchni, ale z tym bym uważał, wszak to drewno.

wnioski:
dobre wiadomości:
jeżeli nic się nie stało z powierzchnią, szmatka jest czysta to:
- możesz śmiało szlifować i aplikować dowolne podkłady, farby, lakiery 2K (dwu składnikowe)
złe wiadomości:
jeżeli rozcieńczalnik rozpuścił powłokę lakierniczą (np. pojawiły się pęcherze), pojawiły się przebarwienia powierzchni, zabrudził szmatkę na swój kolor to:
- wyrób 2K możesz położyć jedynie po całkowitym oczyszczeniu powierzchni z tego lakieru, podkładu, etc.więc dużo ciężkiej pracy.

Jeżeli zaś faktycznie łódź była malowana farbami olejowymi.... to jest problem bo jak pisze Marian J. nawet żywice epoksydowe nie mają za bardzo przyczepności do takiej powierzchni. z podkładami będzie podobnie, wszak to zawierające odpowiednio modyfikowaną żywicę epoksydową produkty.
Myślę że u ciebie nie ma tego problemu gdyż piszesz:

Sarycan napisał(a):
...Miejscami były dziury które zostały zabite sklejką i zalaminowane...


Podkład nie może ale powinien być zrobiony farbą epoksydową - oczywiście uwzględniając stan gdy nie używano farb olejowych, olejów, etc.

Wybacz ale nie odpowiem : jakiej firmy użyć... śmieszne i głupie :rotfl:było by gdybym ja Ci coś polecał. Nie chciałbym też żeby podniosły by się głosy że to czy tamto, że pachnie (śm....zi) reklamą. Niech wyroby które masz użyć podpowiadzą Ci inni koledzy z forum.
co do wiadomości o antyfoulingach użyj przycisku : SZUKAJ
lub podaję link tylko do tematu o antyfoulingach na sąsiednim forum motorowodnym:
<<<LINK>>>



Za ten post autor Sławek Sea-Line otrzymał podziękowanie od: Sarycan
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2014, o 11:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
A ja bym zapytał Sławka Sea-Line w PW.

Myślę, że zapytany napisze co jego zdaniem najlepsze i najskuteczniejsze i dlaczego.

A i nie odmówi koledze podpowiedzi co też akceptowalnej jakości a budżetowo strawne jeśli będzie taka potrzeba.

PS. Mam Sławku alergię na reklamy blokuję, przełączam nie oglądam - ale Twoja działalność na tym forum niczym mi nie śmierdzi a jest najlepszą reklamą twoich produktów - taką, którą czytam z własnej woli i z przyjemnością.



Za ten post autor Były user otrzymał podziękowanie od: Sarycan
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2014, o 15:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 gru 2012, o 13:11
Posty: 190
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Yigael - Thx

wracając do rozcieńczalników... w tabeli wymienione są ogólnodostępne dane dotyczące substancji niebezpiecznych, bez pozostałych dodatków.
Obrazek

przypomniało mi się że już kiedyś to gdzieś wstawiałem, szerzej temat opisałem <<<LINK>>>



Za ten post autor Sławek Sea-Line otrzymał podziękowanie od: Sarycan
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2014, o 23:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9237
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Trafiłem na ciekawe filmy instruktażowe dot. malowania jachtów.
Drewniane: https://www.youtube.com/watch?v=837y0LFSkpU
Laminatowe: https://www.youtube.com/watch?v=dW6w-7dDbfs

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 44 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL