Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 21:27




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 gru 2011, o 15:30 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 239
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Natrafiłem na takie stwierdzenie, że z punktu widzenia wytrzymałości takielunku slupa lepsze jest rozwiązanie z jedną parą salingów niż z dwiema. Nie znam się na wytrzymałości takich konstrukcji, a chciałbym zrozumieć dlaczego. Czy ktoś z kolegów fachowców może mnie oświecić ?

Marek

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 gru 2011, o 17:24 

Dołączył(a): 27 maja 2010, o 11:04
Posty: 139
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: sternik lodowy
BMarek napisał(a):
że z punktu widzenia wytrzymałości takielunku slupa lepsze jest rozwiązanie z jedną parą salingów niż z dwiema
Wydaje mi się, że z punktu widzenia akurat wytrzymałości jest dokładnie odwrotnie. Dwie pary salingów, to np. możliwość zastosowania lżejszego profilu przy zachowaniu wytrzymałości układu. Jedna para salingów to mocniejszy profil przy tej samej wysokości masztu. Oczywiście przy prawidłowo zaprojektowanym takielunku - odpowiednio długich salingach i kątach pracy want idących przez salingi przy maszcie.

_________________
http://blogsternika.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 gru 2011, o 17:22 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 239
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Miałem podobne przemyślenia, ale jak pisałem wyżej wzbudził moje wątpliwości pewne stwierdzenie. Odszukałem je i niniejszym cytuję w oryginale (za http://www.yachtsnet.co.uk/archives/hr-352/hallberg-rassy-352.htm):
Cytuj:
Two rigs were fitted, the standard single-spreader rig was the one most often supplied to the boats destined for the UK and France, but a taller double-spreader "Scandinavian" rig was used for boats intended for use in the lighter winds of the Baltic and North America.

Ludzie z yachtsnet raczej znają się na rzeczy.

Marek

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 gru 2011, o 17:30 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4119
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Wydaje mi sie ze to skrot myslowy :) Przy tym samym kadlubie 2 salingi daja cienszy profil masztu i wieksze mozliwosci giecia masztu. Do tego wanty moga byc weziej
co zmniejszalo kat trymu foka. O samej wytrzymalosci sie nie wypowiem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sty 2012, o 12:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
BMarek napisał(a):
Ludzie z yachtsnet raczej znają się na rzeczy.


Ale oni nie piszą o wytrzymałości...

M@rek napisał(a):
Wydaje mi sie ze to skrot myslowy Przy tym samym kadlubie 2 salingi daja cienszy profil masztu i wieksze mozliwosci giecia masztu. Do tego wanty moga byc weziej
co zmniejszalo kat trymu foka. O samej wytrzymalosci sie nie wypowiem.


Dokładnie. Dwa salingi pozwalają na lepsze usztywnienie masztu (zmniejszają znacząco rozmiar przęsła kratownicy), pozwalając jednocześnie przy zachowaniu tej samej wytrzymałości na zastosowanie cieńszego profilu. A to poza korzyściami wymienionymi wyżej przez Marka oznacza też mniejsze opory - kto nie wierzy, niech sobie policzy :)
Albo przypomni, że od pewnej siły wiatru żagli do posuwania się do przodu nie potrzeba...

***********

ps. A tak na szybko wygrzebałam ze znajomych miejsc, cobyście mogli się przekonać ile to tak naprawdę jest...
http://www.dulhunty.com/dmp2.htm

Zwróćcie uwagę na przykładowego Folkboat'a. Spars and rig... A to mała łódka.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sty 2012, o 13:34 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4119
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Dlatego tez wlasnie wole foka na raksach lub w owiewce niz na rollerze :)
Oczywiscie do wielkosci ktora pozwala mi na samodzielna zmiane :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sty 2012, o 16:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Moniia napisał(a):
Dwa salingi pozwalają na lepsze usztywnienie masztu

A pięć ?


Załączniki:
maszt.jpg
maszt.jpg [ 14.23 KiB | Przeglądane 2730 razy ]

_________________
Zbyszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sty 2012, o 18:31 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4119
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nie znam sie :) ale to chyba jedyne wlasciwe rozwiazanie przy maszcie tej wielkosci :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sty 2012, o 19:29 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 239
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Ok, ale jak wyjaśnicie stwierdzenie:
Cytuj:
but a taller double-spreader "Scandinavian" rig was used for boats intended for use in the lighter winds of the Baltic and North America

Skoro "double-spreader rig" jest dla "lighter winds", to wywnioskowałem, że "sigle-spreader" będzie lepszy dla "heavier winds".

Gdzie ja tu robię błąd w rozumieniu prostego angielskiego zdania ?

Marek

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sty 2012, o 19:31 

Dołączył(a): 27 maja 2010, o 11:04
Posty: 139
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: sternik lodowy
BMarek napisał(a):
Gdzie ja tu robię błąd w rozumieniu prostego angielskiego zdania ?
Pomijasz słowo taller??

_________________
http://blogsternika.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sty 2012, o 22:28 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 239
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Słowa taller nie pominąłem intencjonalnie, wydało mi ono się w tych rozważaniach mniej istotne. Zapewne ze względu na moją małą wiedzę w temacie postąpiłem niesłusznie.

A teraz potwierdźcie lub zaprzeczcie, czy ja to dobrze rozumiem: na Bałtyku są słabsze wiatry, więc w porównaniu do akwenów o silniejszych wiatrach, można postawić wyższy maszt, do którego potrzebne będą dwie pary salingów.

Krótko mówiąc dwie pary salingów to konsekwencja wyższego masztu, a nie, jak wcześniej wywnioskowałem takielunek z dwiema parami salingów jest bardziej właściwy (bo mniej wytrzymały) dla lżejszych wiatrów.

Uff.

Marek

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sty 2012, o 22:52 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4119
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marku, to nie takie proste :) Mody w projektowaniu ( pochodna stanu wiedzy i formul
pomiarowych ) sie zmieniaja. Zakladajac taka sama powieszchnie zagli takielunek topowy zazwyczaj ma krotrzy maszt o grubszym profilu, dluzszymi , pojedynczymi salingami. Konsekwencja jest duzo wieksza, mniej sprawna i trudniejsza w oblodze genua. Nowoczesniejszy , bardziej sprawny jest takielunek ulamkowy. Maszt jest wyzszy,o cienszym profilu ktory ma 2 i wiecej pietr salingow, wiekszy grot i zagiel przedni mniejszy i o mniejszym pokryciu. Oczywiscie z tych powodow ( wieksza ilosc delikatniejszych elementow) jest bardziej podatny na awarie :)
Modernizacja takielunku w celu poprawienia osiagow idzie wlasnie w tym kierunku.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sty 2012, o 23:49 

Dołączył(a): 27 maja 2010, o 11:04
Posty: 139
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: sternik lodowy
BMarek napisał(a):
Krótko mówiąc dwie pary salingów to konsekwencja wyższego masztu, a nie, jak wcześniej wywnioskowałem takielunek z dwiema parami salingów jest bardziej właściwy (bo mniej wytrzymały) dla lżejszych wiatrów.
Tak bym to rozumiał...

_________________
http://blogsternika.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: tomasz piasecki i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL